Sparkle Geforce GTX260 core 216 - 55nm Review

YoghurtO_o 2 mei 2009, laatste update op 2 mei 2009, 3.047 views

Sparkle Geforce GTX260 core 216 - 55nm

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Goede koeling
  • Goede prestaties
  • Goed overclockbaar

Minpunten

• Geen on-the-fly softmod
  • Erg magere featureset

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Na mijn 8800GT mij anderhalf jaar goed had gediend ging ik op zoek naar iets anders. Al gauw kom je uit bij de best price/performance kaarten, de HD4850, HD4870, GTS 250 en de GTX 260.

Afgaande van heel veel reviews op het internet besloot ik toch voor de Sparkle GTX 260 Plus te kiezen. Qua prijs/prestatie verhouding lag deze kaart voor mij precies goed en gezien het qua prijs niet heel veel verschilde van een HD4870 en ik het direct op koninginnedag kon ophalen was voor mij de omslag.

Eerste indruk

De kaart is verpakt in een mooie witte doos van Sparkle waar de gewoonlijke specs op staan, niet veel bijzonders dus. Als je de doos openmaakt vind je daarin een witte kartonnen doos, waarin weer de kaart zit. De kaart zelf is netjes verpakt in bubblefolie en zit in een antistatisch zakje.

De bijgeleverde featureset is erg magertjes. Het bevat een DVI -> VGA converter, twee molex -> PCI-E converters, een Quickstart guide en een Driver CD. Maar gezien ik de kaart heb gekocht voor alléén de kaart maakte dat voor mij niet zoveel uit.

De kaart zelf is nogal groot in vergelijking met mijn oude 8800GT, maar past nog net in mijn NZXT Zero full tower. Sparkle heeft voor deze kaart gekozen voor een iets andere koeler design en voor een heel andere PCB layout met meer fases voor de vGPU en de Vmem, wat volgens Sparkle zelf voor beter prestaties en meer stabiliteit zorgt. Tevens heeft deze kaart ook andere capacitators, wat de levensduur ook iets zou moeten verlengen. Goed nieuws voor de overclockers dus.

Verder maakt deze kaart gebruik van het 55nm procedé en heeft het 216 streamprocessors, in tegenstelling tot de oude GTX 260 welke maar 192 streamprocessors had en nog gebruik maakte van het 65nm procedé. Tevens maakt deze kaart ook geen gebruik meer van de oude, grote backplate.

Prestaties

Gezien mijn systeem uit de prehistorie stamt is het niet gek dat de GTX260 hier zo laag scoort, de CPU vormt een grote bottleneck voor deze kaart. Daarom ga ik niet zozeer naar de prestaties in synthetische test kijken, maar naar hoogte van een stabiele overclock.

Mijn huidige systeem:

-Enermax Liberty 500W
-Samsung Spinpoint F1 640GB
-NZXT Zero full tower
-Microsoft Vista Premium 32bit

Allereerst heb ik mijn pc voorzien van de 182.50 driver van de Nvidia site en de nieuwste Rivatuner.

De standaard fan snelheid ligt op 40%, dit is praktisch onhoorbaar. Voor mij lag de fanspeed iets te laag omdat ik de kaart ook op hogere snelheiden stabiel en koel wil draaien. Fanspeed aanpassen naar 55% zorgt voor voldoende koeling en is qua geluidsniveau net niet storend. Op naar het overclocken en de benchmarks!

Allereerst word de stock prestatie getest, de zogenoemde nulmeting, met deze meting word de rest van alle scores vergeleken.

-Stock 3dmark06 576/1242/999

3Dmarks: 14372

Daarna heb ik een relatief eenvoudige OC toegepast, nl gewoon de sliders in Rivatuner verschuiven naar 700 core en 1500 shader, de mem heb ik met rust gelaten. Deze overclock is zeer stabiel voor een 24/7 OC, maar gezien het op mijn systeem bijna geen effect heeft zal ik mijn kaart op stock snelheden laten.

-Overclocked 3dmark06 700/1500/999

3Dmarks: 14927

Zoals je kunt zien heeft deze grote overclock bijna geen effect gehad op de 3dmark score, CPU is hier overduidelijk de bottleneck.

De volgende overclock was moeilijker te behalen, de kaart had af en toe de neiging om bij het overclocken helemaal vast te slaan en geen signaal meer door te geven, waardoor het hele systeem weer gerestart moest worden :/

Uiteindelijk vond ik een stabiele OC waarbij de PC niet vastsloeg, en vergelijkend met andere overclocks op zo'n zelfde kaart vind ik het zeker wel een nette overclock, alleen is de score er niet bijzonder veel op vooruit gegaan :+ :'(

-Overclocked 3dmark06 740/1550/999

3Dmarks:15029

3Dmark Vantage

Vandaag ben ik eindelijk toegekomen tot de Vantage tests, de tests zijn met dezelfde CPU clock snelheden gedaan. Alleen de laatste test verschilt hierin met de voorgaande, ik heb bij die test het geheugen ook mee overclocked. De reden waarom ik eerst het geheugen niet meenam was omdat de kaart dan gelijk zou crashen. Ik kwam er toen achter dat als je de geheugen slider in Rivatuner verschuift de shader slider ook mee gaat, waardoor de shader steeds op 1600 of 1650 stond en daarom de kaart crashde. Hoe dan ook, de resultaten van 3Dmark Vantage:

3Dmark Vantage Stock 576/1242/999

3Dmark Vantage Overclocked 700/1500/999

3Dmarks:

Deze laatste score is behaald met een RAM overclock erbij, RAM overclocken geeft de score ook weer een boost van ongeveer 800 punten in Vantage, scheelt een hoop dus!

3Dmark Vantage Overclocked 740/1550/1188

Voltmod

Helaas is een on the fly softmod methode (nog)niet mogelijk voor deze 55nm kaart, wel heb ik vernomen dat het kan via een bios softmod, maar op zo'n vroeg stadium ga ik daar nog niet mee kloten, tevens clocked deze kaart al zonder een mod ontzettend hoog! Volgens sommigen is de standaard vGPU voltage 1.06V op een GTX 260 55nm, volgens anderen is 1.12V normaal. De Sparkle kaart loopt in ieder geval op 1.12V voor het vGPU voltage.

Het is voor de prijs zeer zeker een goede kaart, zeker als ik terugkijk naar hoeveel mijn 8800GT toendertijd heeft gekost, wat ook een goedkope performer was in die tijd. De stock koeling op deze kaart voldoet prima, alhoewel ik liever mijn Accelero SP1 hierop had overgeplaatst. Spellen zoals Mirror's Edge, GRID etc. zijn geen probleem voor de GTX260. De kaart blijft meestal onder de 65c en is zeker geen kachel. Ik weet niet of het door Sparkle's nieuwe PCB komt, maar de kaart overclocked erg goed zonder dat er een voltmod bij te pas hoeft te komen. Ik heb wel zeker het gevoel dat dit een goede koop was, gezien ik met veel spellen bij mijn 8800GT features op medium moest zetten en AA uit om het nog redelijk te kunnen spelen, met deze kaart zet ik alles gewoon op hoog, 4x AA en DX10 en speel ik zonder dat het spel sloom loopt. In 3Dmark Vantage komt de GTX 260 goed naar voren. Dit is mijn eerste Sparkle kaart, maar als Sparkle zo door blijft gaan zal het zeker niet mijn laatste zijn :)

Update

Update betreffend de voltmod. Ik heb in Nibitor even de voltage schema's bekeken en het blijkt dat de kaart standaard al op 1.12v zit(1.05v is volgens mij standaard bij de meeste gtx260 55nm kaarten). Dit kan verklaren waarom de kaart zo hoog clocked zonder aanpassingen aan het voltage. De normale referentie voltage voor een GTX 260 216 core 55nm is normaal bij het stukje extra "1.06V", bij de Sparkle is dat dus 1.12V

Bron: Sparkle Computer

Heb jij ook een Sparkle Geforce GTX260 core 216 - 55nm?

Nette, simpele review :)

Ik heb enkele opmerkingen/vragen, als het niet geeft ;)

In de tekst vermeld je de standaarclocksnelheden van de kaart niet; ik weet dat die in de afbeelding staan, maar zou mss handig zijn als je ze er ook in de tekst tussen zet, b.v.:
Stock 3dmark06 576/1242/999

Is er enige reden waarom je het geheugen niet heb overgeclockt? En heb je nog andere benchmarks gedaan, b.v. spellen waarin je het effect van de overclock echt merkt? Als je meer benchmarks doet geef ik je review mss wel 5 sterren ;) Hoe presteert de kaart (in jou ogen) t.o.v. de 8800GT? Was de upgrade het waard?

Het is trouwens Accelero S1, niet SP1 ;) En je minpunt 'Accelero SP1 past niet hierop, wel op de HD4870' is toch niet zozeer een minpunt van de kaart, eerder van de compatibiliteit van de Accelero S1? Ik begrijp echter wel dat het voor jou een minpunt is, hehe...

Verder heb je de tekst onder hoofding 'Voltmod' (nog) niet geupdate, idem de conclusie ;)

Succes met het aanpassen van je review (voel je niet verplicht :P ), en geniet nog veel van je kaart! :)

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 2 mei 2009 11:39]

Bedankt, ik zal het nog even aanpassen,

Ik ga de kaart vandaag ook nog op Vantage benchen.

In vergelijking met mijn 8800GT is dit zeker wel een goede upgrade geweest, daarover meer in de conclusie :+
Lekker een simpele en leuke review. Je zou em voor mij compleet maken als je ook een vergelijking kon maken met je oude 8800 grafic card :)
Leuke review ja. Dit lijkt me zeker een goede prijs/prestatie kaart. 160 euro maar en dan zo'n high end prestaties.
Even een update m.b.t de voltmod. Die is dus blijkbaar niet nodig op de Sparkle kaart gezien Sparkle het zelf al heeft toegepast, een erg groot pluspunt dus! :)
Leuke review.
Alle GTX 260's hebben krijgen in 3D modus 1,12 V, je kunt dus geen voltmod doen op een GTX 260, tenzij het een 65 nm versie betreft (die heeft nl. een voltage-chip die ondersteuning biedt voor software-aanpassing).
Hmm ok, had namelijk van enkelen begrepen dat hun EVGA kaart op 1.06V liep ipv 1.12V
Ik zie dat deze koeler niet het reference ontwerp van nVidia is. Ik zie echter dat je warmte en geluid als matig waardeert, en ben benieuwd waarom.

Is de koeler luidruchtig? Of is de kaart nogal warm? Zou je misschien metingen kunnen doen als je de kaart stressed met FurMark o.i.d? En metingen als je de fan op 100% zet?

Verder de vraag of je kunt zien of het koelblok wel gewoon het geheugen bedekt. In reviews zie ik namelijk altijd hogere overclocks als dat wel zo is. Non-reference designs bedekken bijna nooit het geheugen. Soms is het zelfs zo erg dat er crashes optreden (zoals bij mijn 8800GTs van Gigabyte, die van 950Mhz terug moesten naar 920MHz).

Verder een nette review, gezien de huidige lage prijs lijkt het een interessante kaart. Als de temperatuur in orde is dan schaf ik mogelijk meteen twee van deze kaarten aan.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 20 mei 2009 12:41]