Specificaties 512GB 2.5" (SATA-600) @ 540/450MB/s - Bekijk alle specificaties

Plextor M5 Pro 512GB Review

Rubman 30 juni 2015, 71 views

Plextor M5 Pro 512GB

Mooie snelle SSD met bijgeleverde spullen, niet weer opnieuw naar de winkel voor een bracket.

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Alles meegeleverd bij pakketje

Minpunten

• aanschafprijs is best pittig

Installatiegemak
Met best wat ervaring met het in en uit elkaar halen van PC's in het installeren van een SSD een fluitje van een cent, SSD in de bracket plaatsen en in de kast hangen zoals je met een normale HDD ook zou doen. Kind kan de was doen.
Hierna heb ik Windows 8 opnieuw geļnstalleerd waarbij ik wel verzaakt heb om eerst op het oude systeem benchmarks te draaien, dit is te verwijten aan mijn eigen gretigheid om met de SSD aan de slag te gaan en van een zeer oude HDD verlost te zijn.

De firmware update van de SSD mag makkelijker, nu moet er iun mijn ogen vrij omslachtig met een CD branden gewerkt worden om de firmware te installeren en aangezien er in mijn huidige systeem tijdelijk geen optische drive aanwezig is heb ik dat ook nog niet kunnen doen.

Komende van een oude 5400RPM schijf zal een SSD een wereld van verschil moeten maken en dat heeft het zeker gedaan.
In het testsysteem met daarin
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Asrock 870 Extreme3
4GB ram
Windows 8

Ging de opstarttijd van enkele minuten (zeer oude schijf en uit gemak nooit vervangen) naar minder dan een halve minuut. Dan gaan we direct naar de Snelheid en Benchamrks

Snelheid en Benchmarks
De snelheid is zeker goed te noemen gemeten met verscheidene Benchmarks zijn dit de resulaten
Atto Disk benchmark
De Atto Disk Benchmark leest en schrijft zo snel mogelijk datablokken van diverse groottes op willekeurige plekken op de SSD. Van alle waardes kiezen wij de 4 kB en 1 MB tests. De 4 kB tests zijn representatief voor het werken met hele kleine bestanden, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het opstarten van software. De 1 MB tests zijn, zeker voor SSD's, een best-case scenario en geven aan welke prestaties je mag verwachten wanneer je grote bestanden, variėrend van digitale foto's tot MP3's en filmbestanden, aan het kopiėren bent.

Crystaldiskmark
CrystalDiskMark is een synthetische benchmark die naar willekeurig bestanden schrijft en leest. Deze benchmark laat goed zien hoe de SSD presteert in het algemeen.
Met een beloofde 540mb/s Read en 450mb/s Write volgens de technische details van Plextor komen de scores met 517mb/s en 424mb/s goed in de buurt.

AS SSD
AS SSD is vooral gekozen vanwege het feit dat AS SSD werkt met oncomprimeerbare data.
Die gebeurt zowel met lees als schrijf tests.

Hierbij komen de cijfers wel wat lager uit dan Crystaldiskmark, maar dat is logisch en de resultaten blijven zeer goed.

Warmteproductie
De warmteproductie kan ik wel wat over zeggen, nu er een schijf uit is die toch behoorlijk wat warmte genereerde en ingeruild is voor een SSD lijkt mijn systeem minder te hoeven blazen en werken om koeler te blijven. Helaas geen sensortests.

Betrouwbaarheid
Plextor belooft een garantie van 5 jaar, dat geeft aan dat ze veel vertrouwen hebben in het product en naar aanleiding van meerdere tests die ik gelezen heb moet dat zeker wel goed zitten.

De Plextor SSD maakt zijn beloftes zeker waar. het is normaal dat gegevens op de verpakking altijd iets afwijken van het daadwerkelijke gebruik en helaas in de meeste gevallen negatief voor de eindgebruiker. Plextor doet het in dat opzicht prima want de benchmarks wijken niet veel af van de technische gegevens.
De snelheid is uitstekend en kan voor elk systeem voordelen opleveren, echter is de dure aanschafprijs een drempel die in een hoop gevallen te hoog kan zijn.
Mocht ik deze SSD niet gewonnen hebben had ik zeker voor een goedkopere variant gegaan waarmee over het algemeen ook prima snelheidswinsten te behalen vallen. Het kleine beetje extra snelheidswinst zal voor velen geen echte reden zijn om deze SSD te kopen.
Wat wel een echte goede reden kan zijn is de betrouwbaarheid en de 5 jaar garantie die Plextor levert. In combinatie met het feit dat je alle benodigdheden meegeleverd krijgt en je niet zelf op zoek moet naar een bracket en schroefjes biedt Plextor hier net even wat meer dan de concurrentie.

Heb jij ook een Plextor M5 Pro 512GB?