Wacom Bamboo Review

kwinvdv 29 april 2009, laatste update op 30 april 2009, 1.494 views

Wacom Bamboo

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Vormgeving
  • Extra software

Minpunten

• Niet heel nauwkeurig
  • Haperende gum

Dit is mijn eerste Pen tableau en wou er graag een hebben omdat ik vaak met grafische vormgeving bezig ben, voornamelijk met Photoshop. Ik heb voor deze Pen tableau gekozen omdat Wacom, wat ik er van gehoord en gelezen heb, toch wel het beste merk hiervoor is. Ik heb gekozen voor dit model gekozen omdat deze een relatief goedkoop is, want andere Pen tableau van Wacom, die wel nauwkeuriger zijn, zijn ook direct heel veel duurder en deze nog een redelijk instap model is voor rond de 70 euro.

Gebruik
Ik gebruik deze Pen tableau eerlijk gezegd niet heel veel, omdat ik voornamelijk al bestaande afbeeldingen in elkaar verwerk en niet zozeer met brushes zelf dingen teken, deels omdat ik daar ook niet erg goed in ben, maar als jij dat wel meer wil, is dit een hele grote verbetering ten opzichte van een muis, omdat dit minder RSI gevoelig is en met een Pen tableau kan je met druk werken, waardoor de brush meer of minder zichtbaar wordt als je meer of minder druk uitoefent tijdens het tekenen. Een ander voordeel is dat je vloeiendere lijnen kan tekenen, omdat een pen makkelijker kan vasthouden en bewegen dan een muis. Een nadeel is wel dat het niet heel nauwkeurig is, want als ik een recht lijn met behulp van een liniaal teken is de lijn totaal niet recht, zie afbeelding. Iets waaraan ik mij erger is dat als ik de achterkant van de pen gebruik in Photoshop , die standaard is ingesteld als gum, een beweging opvat als een heleboel losse acties, ik denk omdat de achterkant niet heel goed contact met het oppervlakte van de tableau, waardoor het soms een heel geklungel is om terug te gaan in de geschiedenis van je acties.
Maar dat allemaal ter zijde, want deze Pen tableau heeft op de pen 2 instelbare knoppen, waardoor met de pen meerdere soorten acties uit kan halen, ik heb ze ingesteld op rechter"muis" knop en spatie, zodat ik in Photoshop makkelijk ingezoomd kan navigeren over de afbeeldingen. Op de tableau zitten nog 4 knoppen die je ook zelf kan instellen en een cirkelvormig touchpad waarmee makkelijk kan in- en uitzoomen.

Software
Bij de Pen tableau zaten nog 3 CD's, samen met een Snelgids in één hoesje, meegeleverd. Op een CD staat de driver, waar ook een tutorial bij zit, waarin redelijk duidelijk wordt uitgelegd hoe je pen kan gebruiken. Met de driver kan je allerlei instellingen doen, zoals de functie van alle toetsen op de Pen tableau, de druk gevoeligheid, maar ook welk deel je van de tableau of beeldscherm gebruikt zodat je bijvoorbeeld kan instellen dat de verhoudingen van het beeldscherm gelijk zijn met het het vlak waarop je kan tekenen. Op de andere 2 CD's staan nog een aantal meegeleverde programmatjes. Op de ene staat het gratis programma Just Write office 4.4, heb het zelf niet uitgeprobeerd, maar wat hierover heb gelezen, kan je hiermee in tekstdocumenten dingen bijschrijven, bijvoorbeeld met de Pen tableau. Op de andere staan 3 programma's van Wacom zelf, namelijk Bamboo Scribe, Bamboo Space en Bamboo Link. Met Bamboo Scribe kan je in een venster dingen met de cursor (pen) schijven, wat vervolgens door het programma wordt omgezet in echte tekst, wat bij mij vaak wel overeen kwam met wat ik had geschreven, alleen jammer dat je er verder niks mee kan, want mij zou het dan leuk lijken als je dan een lettertype met je eigen handschrift zou kunnen maken. Met de andere 2 programma's kan je je bestanden op internet opslaan en met andere mensen delen, dit heb ik alleen niet uitgeprobeerd.

Vormgeving
De pen en de tableau voelen allebei degelijk aan, alleen van de pen wiebelt te punt en de gum een beetje. De buitenkant is afgewerkt met smetvrij plastic waardoor geen last krijgt van vette vinger afdrukken en goede grip hebt op de pen. De meegeleverde pennen houder is in de zelfde stijl vorm gegeven als de rest, namelijk bovenaan hoogglans zwart en onderaan matzwart, waardoor het een geheel lijkt. De tableau heeft blauwe LED's achter de 4 knoppen, wat voor een mooie afwerking zorgt.

Heb jij ook een Wacom Bamboo?

Uh, voor rechte lijnen kun je toch gewoon de shifttoets inhouden terwijl je 'm zet?
Ik denk ook al een tijdje na over een tablet, juist vanwege het soepele zetten van organische lijnen en het kunnen 'schilderen'.

Kun je iets meer zeggen over dat drukgevoelige? Voelt het reallife aan? of is het een gimmick?
De niet-heel-erg-rechte-lijnen gebruikte ik hier als voorbeeld, om te laten zien dat deze Pen tableau niet heel erg nauwkeurig is.

Maar de druk gevoeligheid werkt wel goed, alleen als je bijvoorbeeld licht met een brush egaal over een oppervlakte iets wil tekenen is het wel lastig, omdat je niet continu precies even veel druk kan uitoefenen, maar met de driver kan de druk gevoeligheid ook instellen, ik zet nog wel een printscreen van de driver bij de review. Alleen het nadeel van deze tablet is wel dat als iets tekent, het niet aanvoelt als een potlood of een penseel, omdat je met een plastic puntje over een oppervlak heen tekent, maar ik heb ergens gezien dat ook andere punten op een pen kan zetten, maar dat kan volgens mij niet met de standaard pen die er bij geleverd is.
Ik heb een Graphire4 en hoewel ik hem nauwelijks gebruik, ben ik er toch erg tevreden over. Juist voor soepele lijnen en het schilderen is een tablet geweldig.

Ik gebruik het in combinatie met ArtRage 2.5 = Aanrader!

Drukgevoeligheid is wel wennen, door het plastic waarmee je werkt. Is dat bij een Bamboo ook nog?
Je voelt wel dat je met een plastic punt over een plastic oppervlak heen gaat, maar de druk gevoeligheid werkt na mijn idee wel gewoon goed.