Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 480/175MB/s - Bekijk alle specificaties

Goodram C40 120GB Review

simotion 25 juni 2015, laatste update op 25 juni 2015, 1.098 views

Goodram C40 120GB

Voor dit geld kun je beter uitwijken naar de Crucial BX100.

Pluspunten

• Sneller dan een traditionele vaste schijf

Minpunten

• Haalt de opgegeven snelheden niet (tenzij data 100% comprimeerbaar is)
  • Schrijfprestaties eigenlijk alleen goed bij comprimeerbare data
  • Lange toegangstijden
  • Slechte kwaliteit behuizing

Mijn leverancier vertelde mij over de Goodram SSD-tjes die zij hadden en dat ik deze toch eens moest proberen. Omdat ik in het budget segment nogal lyrisch ben over de Crucial BX100 en daarvoor de MX100 was ik hier om te beginnen al sceptisch over, maar goed... 'wie niet waagt ...'. Op internet kon ik verder ook geen fatsoenlijke reviews vinden over dit type SSD's, dus heb ik een exemplaar laten komen om er eens een aan de tand te voelen.

Unboxing
Het is duidelijk aan de verpakking te zien dat we te maken hebben met een budget SSD. Terwijl de BX100 van Crucial nagenoeg hetzelfde kost, heeft deze een veel degelijkere verpakking. Nu is de verpakking van een SSD niet het belangrijkste, dus dat is makkelijk te vergeven!

Eenmaal uit de verpakking is het nog duidelijker dat we te maken hebben met iets dat gemaakt is om goedkoop verkocht te worden. Het kunststof waarvan de behuizing van de SSD gemaakt is voelt goedkoper aan dan elke andere SSD die ik ooit in mijn handen gehad heb. Als het ding met schroeven vastgezet moet worden zou ik ze niet al te vast durven draaien.

Verder is er niet veel over te zeggen zonder het ding aan te sluiten, dus ik ga snel verder naar de benchmarks.

Benchmarks
Om te kijken hoe de drive presteert heb ik een aantal benchmarks uitgevoerd op de drive.

Als testsysteem heeft een systeem gediend dat bij ons op de TD normaal alleen gebruikt wordt voor het downloaden van drivers e.d. Uiteraard hebben we de normale HDD er even uit gehaald, een lege hdd van de plank gepakt en een verse installatie van Windows 8.1 hierop gezet zodat we een schone testomgeving hebben. De SSD is als tweede drive aangesloten op de SATA 6GB/s poort van het moederbord.

Specificaties van het testsysteem;
Moederbord: MSI B75MA-E31
CPU: Intel Celeron G1620
RAM: 4GB DDR3 1333 MHz
Systeemdrive: Seagate 500G drive

Om te benchmarken heb ik de volgende software gebruikt:
- HD Tune
- CrystalDiskMark
- ATTO Disk Benchmark
- AS SSD
- PCMark Vantage

HD Tune
Als eerste ben ik begonnen met de HD Tune benchmark, dit omdat HD Tune de drive kan benchmarken terwijl deze nog niet gepartitioneerd is.

Zoals je kunt zien komt de drive tijdens deze benchmark niet bepaald in de buurt van de opgegeven snelheid van 480 MB/s. Ook is de grafiek niet mooi vlak.

Na het uitvoeren van de HD Tune benchmark heb ik de schijf ge´nitialiseerd als GPT schijf en een eenvoudig volume aangemaakt met de maximale grote om verder te kunnen gaan met de andere benchmarks.

CrystalDiskMark

CrystalDiskMark is nog minder positief over de drive... De snelheden liggen ver beneden pijl voor een moderne SSD.

ATTO Disk Benchmark

Hier laat de schijf wÚl uitstekende snelheden zien, al bestaat bij mij het vermoeden dat dit te maken heeft met het feit dat ATTO voor zijn benchmark data gebruikt die zeer goed te comprimeren is. Of dit zo is zal bij AS SSD vanzelf naar voor komen in de compression benchmark.

AS SSD
Heel nieuwsgierig naar het resultaat in de ATTO benchmark meteen verder met AS SSD!

In AS SSD komt de schijf wederom niet in de buurt van de opgegeven snelheden. De snelheden die in AS SSD behaald worden zijn ronduit slecht. Ook de toegangstijden zijn voor een SSD slecht; 0,127 ms voor schrijven en zelfs meer dan 0,2 ms voor het lezen van data. Vergelijk dat met de gelijk geprijsde BX100 die respectievelijk 0,05 seconde voor schrijven en 0,061 ms voor lezen klokte.

Door dan maar naar de copy benchmark van AS SSD...

Wederom zien we een flink lagere score dan bij bijvoorbeeld de gelijkwaardig geprijsde Crucial BX100.

Door naar de compressie benchmark...

Hier zien we dat inderdaad de prestaties toenemen naarmate data comprimeerbaarder is. Normaal gezien zie je dit verschil, als je het al ziet, niet in deze extreme mate en voornamelijk alleen bij de schrijfsnelheid terug.

Door naar de laatste benchmark, PC Mark Vantage...

PCMark Vantage
Het benchmarkpakket PC Mark Vantage test een computer op allerlei punten. Omdat ik alleen de prestaties van de SSD wil testen zijn alle testen uitgeschakeld behalve de HDD tests. De HDD suite bestaat uit verschillende tests waarmee een beeld wordt geschetst over hoe de SSD presteert tijdens verschillende taken.

Totaalscore: 49.290 punten.

Ter vergelijking, een Crucial BX100 120GB scoorde in hetzelfde systeem, onder dezelfde omstandigheden met exact dezelfde testmethode 76.830 punten.

Consistentie
Tot nu toe zijn de tests uitgevoerd op een volledig lege SSD. Ondanks dat ik tot nu toe weinig enthousiast kan worden van de c40 ben ik toch benieuwd naar hoe de prestaties van de drive be´nvloed worden wanneer deze niet meer leeg is.

De drive is ingebouwd in een ouder systeem dat we hebben staan met een singlecore Celeron G460 dat hier dienst doet om Powerpoint presentaties in de zaak te draaien. Dit systeem had nog een traditionele harde schijf. Deze is er uitgetrokken, de SSD erin, Windows is er op ge´nstalleerd, de drivers, alle updates en de Powerpoint viewer. Vervolgens hebben we een custom Windows rescue image op een eigen partitie gemaakt en we hebben er een paar ISO's van Linux distributies mee gedownload om de schijf wat op te vullen. In totaal goed voor 27,3 GB op de drive verdeeld over 5 partities.

De benchmarks laten zien dat de drive de concurrentie niet aankan met de huidige competitie. De 120GB variant van de Crucial BX100 kost op het moment van schrijven 50 cent meer dan de Goodram c40. Voor die 50 cent koop je een drive die in benchmarks op alle punten gehakt maakt van de C40. Alleen bij het wegschrijven van comprimeerbare data is de c40 sneller, dan moet de data wel voor 80% of meer comprimeerbaar zijn.

Heb ik dan niets positiefs over de drive te zeggen? Nee, eigenlijk niet. Buiten dat de drive sneller is dan een traditionele harde schijf blijft er weinig positiefs over te zeggen. De lees- en schrijfsnelheden zijn laag en niet consistent en toegangstijden zijn erg hoog voor een SSD. Zodra data niet goed comprimeerbaar is zakken zowel lees- als schrijfsnelheid als een kaartenhuis in elkaar en zelfs de behuizing is kwalitatief slecht. Het enige positieve dat ik erover kan zeggen is dat de PC waar we hem hebben ingebouwd nu sneller opstart dan met de oude traditionele harde schijf.

Ik zal er nooit meer ÚÚn van kopen. Voor de prestaties die de drive biedt is hij gewoonweg veel te duur.

Heb jij ook een Goodram C40 120GB?

Wat is de reden dat je deze hebt gekocht i.p.v. de BX100?
Om te kijken of het iets was ;)