Specificaties Small form factor, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

X2 CUBE MAX Review

pclinde 24 juni 2015, laatste update op 30 mei 2017, 1.681 views

X2 CUBE MAX

Een strakke kubus behuizing in combinatie met geborsteld aluminium dat is de CUBE MAX van X2. De CUBE MAX is in de praktijk een degelijke behuizing waar je een mooi systeem in kwijt kunt. Toch doet de CUBE MAX niet op alle aspecten zijn naam eer aan.

Pluspunten

• Tijdloos design en strak.
  • 2.0mm geborsteld aluminium.
  • Stalen panelen en het geperforeerde oppervlak ziet er erg verzorgd uit.
  • Het beeldmerk 'X2' is een sticker, deze kun je makkelijk verwijderen van de voorkant.

Minpunten

• Geen uitbreidbare koelingsmogelijkheden (moet zijn warmte kwijt door de perforeerde panelen)
  • Monteer je een 3.5 inch HDD op de meegeleverde bracket, dan verlies je ruimte voor je videokaart.

Review: X2 Cube Max

- Inbouwen en Kabelmanagement
- Koeling en Geluidsproductie
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
X2 Cube Max productpagina

X2 was tot kort voor mij persoonlijk nog een onbekend merk. Na wat nader onderzoek kwam ik erachter dat het kantoor van X2 gevestigd is op Nederlandse bodem, om precies te zijn in Maarheeze. Dankzij Google Maps kwam ik erachter daar Maarheeze vlakbij Eindhoven ligt.

Het merk richt zich op performance PC hardware. Ze willen bijzondere producten ontwikkelen voor de eindgebruiker. Ze streven naar het leveren van producten met performance en kwaliteit. Uiteraard heb ik dit stukje tekst vertaald van de website. Want dit moeten we natuurlijk zelf ondervinden in de praktijk. Dit doe ik met de CUBE MAX van X2. De productnaam is geschreven in kapitalen, dus hopelijk kom ik niet al te schreeuwerig over.

De naam CUBE MAX refereert naar een kubus behuizing. De behuizing is gemaakt van 2.0mm dik geborsteld aluminium wat er erg strak uitziet. De zijpanelen zijn gemaakt van staal, wat je in de praktijk wel kunt onderscheiden van het aluminium als de behuizing voor je neus staat. Toch doet dit niet af aan de uitstraling van de CUBE MAX. Waar de naam MAX voorstaat, daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit. Je leest het verder in mijn review.

Een overzicht van de specificaties van de officiële X2 website:

We komen een opvallende verschijning tegen in het lijstje; de adviesprijs. In Nederland kun je rekenen op een prijs van rond de 65 euro. Wat mag of kun je verwachten voor 65 euro? Een compacte behuizing die er dankzij het geborstelde aluminium er erg prettig uitziet. Opvallend genoeg vinden we geen ruimte voor case fans. De CUBE MAX moet het hebben van de geperforeerde zijkanten, achterkant en onderkant.

Wat ik wel mis is in het lijstje is een maximale lengtemaat voor videokaarten, en de maximale hoogtemaat voor een CPU-koeler. Het plaatsen van meerdere videokaarten is mogelijk. Let dan wel op dat je gebruik maakt van single slots videokaarten voor een SLI of CrossFire opstelling, want je hebt drie expansiesloten tot je beschikking.

De CUBE MAX weegt 2.3 kilogram en heeft de afmetingen van 260mm (L) x 270mm (H) x 200mm (D). Je kunt er een Micro-ATX of Mini-ITX in huisvesten en voor de opslag kun je er twee 3.5 inch HDDs of twee 2.5 inch SSDs in kwijt. Dit moet meer dan genoeg zijn om een leuke HTPC te bouwen. Voor de voeding kun je gewoon een standaard ATX voeding monteren. De kabels zullen wel in de behuizing rondhangen, omdat de CUBE MAX uit één ruimte bestaat.

Welke conclusie kunnen we nu al trekken?
  • Videokaarten met een maximale lengte van 26cm. De maximale afmeting zit waarschijnlijk tussen de 25 à 26cm. Let op: met een pin connector op de achterzijde van het PCB zal er nog minder ruimte overblijven.
  • Het plaatsen van fans is niet mogelijk, omdat er geen fan spots aanwezig zijn in de behuizing.
Genoeg conclusies voor nu! We gaan nu eerst de CUBE MAX van dichtbij bekijken, zodat ik uiteindelijk een eerlijk oordeel kan doen.

De CUBE MAX komt netjes in een kartonnen verpakking met een handgreep. We krijgen al een kleine preview op de doos van de CUBE MAX zijn vormgeving. Met op de zijkanten van de verpakking wat specificaties. Blijkbaar zijn er nog verschillende varianten van de CUBE MAX als het om bekabeling gaat. Ik zelf heb de variant met zwarte bekabeling in mijn bezit.

Toch ontstond er hier wat onduidelijkheid voor mij. In mijn inleiding had ik 1.5mm aan aluminium panelen opgeschreven, dit staat op de website van X2, en in de specificaties die online te vinden zijn. Op de doos staat 2.0mm aangegeven, dus wat is het nu? Om er achter te komen heb ik mijn digitale schuifmaat gebruikt waar 2.03mm aangegeven werd. Dus dit heb ik nog even netjes aangepast in de inleiding en het specificaties lijstje.

Zodra we de flappen van de verpakking openklappen zien we meteen de bovenkant van de CUBE MAX. Op weerskanten is de behuizing bescherm door zacht wit schuim.

In een uitsparing van het schuim komen we een zakje met accessoires tegen. We vinden verschillende schroefjes, pads voor het installeren van een HDD of SSD en tie-wraps. Er zit ook nog één clip bij om het moederbord te monteren.

Genoeg verpakkingsmaterialen en accessoires. We willen de CUBE MAX zien. In mijn inleiding had ik het over de aluminium panelen op de CUBE MAX. En ik moet zeggen dat deze met 2mm panelen solide aanvoelen, maar ook zeker gezien mogen worden. Het geborstelde aluminium ziet er gewoon super elegant uit. Ik heb even met mijn ‘super geavanceerde’ digitale camera zitten spelen om het geborstelde aluminium mooi in beeld te krijgen. Na een beetje testen is dit nog aardig gelukt.

Op de voorkant vinden we een X2 beeldmerk. Het gaat hier om een sticker die je er zonder probleem kunt afhalen. Uiteraard ziet het er nog strakker uit zonder sticker.

Aan de bovenzijde zien we een power knop, een audio en microfoon ingang, een USB 3.0 poort en USB 2.0 poort. We komen totaal geen ventilatie op de bovenkant tegen. Dit is voor de koelingsmogelijkheden best jammer, maar je krijgt er wel mooi geborsteld aluminium voor terug. In de gebruikershandleiding kwam ik de quote tegen: ‘good looking wherever your place it’. Tot zover stelt de CUBE MAX daar niet in teleur. Uiteraard blijft dit beestje niet in de achtertuin staan, ook al staat hij hier te stralen in de zon.

We struikelen van de bovenzijde naar de achterzijde. Hier komen een standaardpakket tegen met een uitsparing voor het I/O schild, een uitsparing voor de ATX voeding en drie expansiesloten die voorzien zijn van duimschroeven. We vinden tussendoor nog wat geperforeerde sleufjes voor de koeling.

Op het zijpaneeltje komen we twee exotische duimschroeven tegen. Het zijpaneeltje is van staal en goed te onderscheiden van het geborstelde aluminium. Ziet dit er minder uit? Nee, eigenlijk niet. De combinatie tussen staal en aluminium op de CUBE MAX ziet er prima uit. We hebben geen tweede zijpaneel, omdat deze direct doorloopt vanaf de stalen achterkant. Dit wil zeggen dat de zijkanten en achterkant gemaakt zijn van staal.

De zijpaneeltjes zijn geperforeerde ten behoeve van de koeling. De randjes zijn gelukkig niet scherp en helemaal schoon afgewerkt zonder staaldeeltjes. Misschien is het een klein aspect, maar het vertelt naar mijn idee toch wat meer over de gehele afwerking van een product.

Als we de kast in de lucht gooien en weer opvangen zien we de onderkant. Hier komen we vier nette pootjes tegen met schuim. We zien weer de geperforeerde sleufjes en installatie sleufjes om vanaf de binnenkant een HDD of SSD te monteren.

Ik kan nog een uitgebreid verhaal vertellen over de buitenkant van de CUBE MAX, maar eigenlijk is dit het wel. De afwerking en de panelen zijn van zeer degelijke kwaliteit. Iets wat je eigenlijk wel mag verwachten voor de retailprijs van 65 euro. De CUBE MAX komt zonder uitbreidbare koelingsmogelijkheden en dus zonder fans. Hier moet naar mijn idee zeker een compensatie tegenover staan. Dit doet X2 met de CUBE MAX dan ook prima in de afwerking aan de buitenkant, of het uiteindelijk de prijs rechtvaardigt op basis van de volgende hoofdstukken. Dat gaan we verder ondervinden! Om dit hoofdstuk af te sluiten nog een tweetal foto’s.

We gaan van buiten naar binnen. We treffen een lege kubus met wat kabels zodra het zijpaneeltje verwijderd is. Veel moeilijker kan ik het eigenlijk niet maken, wel leuker! Want we kunnen aan de binnenkant toch nog wat onderdelen demonteren.

We vinden zes afstandsbusjes die vooraf al gemonteerd zijn. Deze kun je niet verwijderen, om die reden vinden we ook geen extra afstandsbusjes in de accessoires. Het moederbordtray is gemonteerd tegen de bovenkant en onderkant van de behuizing. Er is geen bruikbare ruimte om achter het moederbordtray kabeltjes te laten lopen.

Aan de binnenkant vinden we nog een bracket om een HDD of SSD op te monteren. Dit stukje staal kun je demonteren door middel van vier schroefjes. De kwaliteit van het stukje staal valt erg tegen als we het vergelijken met het totaalplaatje van de CUBE MAX. Het zal geen wereldverschil uitmaken, maar het voelt een beetje goedkoop aan.

Op het metalen frame waar je een HDD of SSD bracket op kunt monteren zit ook het PCB van het front panel. Je kunt het frame in zijn volledigheid demonteren inclusief het PCB. Wat heb je hieraan? Tijdens het inbouwen kan dit handiger zijn, maar toch raad ik je het af. Reden hiervoor is dat het precies op zijn plek moet zitten, en om dit te doen heb je ruimte nodig om de schroeven aan te draaien. De powerknop is voorzien van een springveertje, en het is best lastig om het frame netjes terug op zijn plaats te krijgen. Dus mocht je aan de slag willen gaan met de CUBE MAX, dan kun je het frame laten voor wat het is. Dit bespaart tijd en energie.

De powerknop met het springveertje krijgt nog een extra plaatsje in mijn review. Wat hebben we samen genoten om je terug op je plaats te krijgen.

Helemaal leeg houden we een CUBE EMPTY over. Helemaal klaar om gevuld te worden met hardware. Voor een zeer belangrijke hoogte meting van de behuizing heb ik professioneel meetmateriaal ingezet.

De tijd is aangebroken om de lege kubus te vullen met hardware. Dit gaan we doen met een Micro-ATX moederbord, en ik ga experimenteren wat mogelijk is aan afmetingen voor het plaatsen van een videokaart. Momenteel heb ik geen CPU-koeler waarmee ik de hoogte goed kan meten. Dus we gebruiken de Intel stock koeler uit het bekende blauwe doosje. We beginnen met het Micro-ATX moederbord die eigenlijk zonder probleem op zijn plaats te monteren is.

Na dit moment begon ik mij te realiseren dat het installeren van het frame inclusief PCB wel handig was. Zodat ik niet in de knoop zou komen te zitten met het plaatsen van de ATX voeding of mijn videokaart.

Een HDD monteer je rechtstreeks op de bracket door middel van vier schroefjes. Hier kun je de schroefgaten op de onderkant van de HDD gebruiken. Het frame waarop de bracket gemonteerd is heeft aan de onderkant en bovenkant zacht schuim. Zo kunnen eventuele trilling opgevangen worden. Naar mijn idee het bracket zelf een make-over kunnen gebruiken, met eventueel extra schuim of rubber om ongewenste trillingen op te vangen.

De vervolgstap was het plaatsen van de videokaart. Ik heb even in mijn collectie gekeken en getest, maar ik kwam uiteindelijk toch terug op mijn oude 9600GT. De 9600GT is 22.9cm in de lengte, dit is exclusief de 6-pin connector op de achterzijde van het PCB. De installatie ging gemakkelijk met de 6-pin connector op zijn plek moet je nog op een extra centimeter rekenen. De behuizing is 26 cm lang, dus een videokaart van 24 à 25cm is de maximale lengte die ik adviseer. Veel kaarten hebben vandaag de dag 6 of 8-pin connectors op de zijkant, dus hier kun je nog wat voordeel uithalen. Heb je een HDD geïnstalleerd op de bracket, dan verlies je extra centimeters. Een 3.5 inch HDD is 2.54cm hoog, dus door een HDD te monteren verlies je extra ruimte voor je videokaart.

Om die reden is het slimmer om een HDD te monteren op de bodem van de behuizing. Je kunt dan een SSD monteren op de bracket om ruimte te creëren voor je videokaart. Zelf zou ik geen HDD installeren in de CUBE MAX. Ik zou eerder voor een grote SSD gaan en die op de bodem van de behuizing installeren. Dit is per persoon anders, want ik ben geen grootgebruiker als het om opslag gaat.

Nu ontbreekt alleen nog de ATX voeding. Ik heb alle kabels alvast aangesloten om het bouwen makkelijker te maken. Hiermee ontloop je een hoop frustratie tijdens het bouwen.

Waar moet je rekening mee houden als je de CUBE MAX aanschaft?
  • Er zijn geen extra koelingsmogelijkheden.
  • Bij het plaatsen van een 3.5 inch HDD op de bracket verlies je extra ruimte voor je videokaart. Om die reden adviseer ik een videokaart van maximaal 24 à 25cm met de 6 of 8-pin power connectors op de zijkant als je geen HDD geïnstalleerd hebt. En een videokaart van maximaal 22cm met de 6 of 8-pin power connectors op de zijkant als je wel een HDD wilt installeren.
Dit zijn zeker belangrijke punten om rekening mee te houden als je gaat bouwen met de CUBE MAX.

Echte koelingsmogelijkheden in de CUBE MAX zijn er niet. Je moet het van de geprefereerde panelen zodat de CUBE MAX wat kan ademen. De high-end kaarten passen met hun formaat ook niet in deze behuizing. Een mini small form factor videokaart zoals de GTX 970 van Asus of Gigabyte zouden prima gaan, maar hier zullen hogere temperaturen ook van toepassing zijn. Uiteraard is dit wel een goede oplossing wil je een krachtig Micro-ATX of Mini-ITX systeem. Toch zou ik persoonlijk voor een wat simpelere build gaan. Iets wat binnen een leuk budget blijft waar je niet veeleisende games op 1080p kun draaien, of gewoon een leuke HTPC die 1080p en 4K moeiteloos ondersteunt.

De X2 van CUBE MAX is een mooi stuk aan aluminium met staal. Het geborstelde aluminium van 2.0mm is dan ook zeker het wow-effect van de behuizing. De aluminium kubus past daarom ook vrijwel in ieder huishouden.

Toch zijn er ook wat nadelen. De CUBE MAX heeft geen fans, en er is ook geen ruimte om fans te plaatsen. Je zou kunnen zeggen dat dit een overweging is van het design, waar de CUBE MAX met het uiterlijk zeker punten scoort, maar één fan was toch wel wenselijk geweest. Om die reden zou ik eerder de CUBE MAX als HTPC gebruiken. Wat hoogst waarschijnlijk de positie is van de CUBE MAX in de productenmarkt. Als het dan nog gaat om koeling zien de geperforeerde panelen op de CUBE MAX er prima uit.

Het is ook handig om rekening te houden met je huidige of nieuwe videokaart. Een videokaart met de lengtemaat van 25cm is mogelijk. Let wel op dat de aansluitingen op de zijkant van de videokaart zitten en niet op de achterkant. Zit de aansluiting op de achterkant, dan moet je nog één centimeter meerekenen voor de aansluiting. Besluit je een HDD te installeren op de meegeleverd bracket dan verlies je nog eens 2.54cm. Lees voor de zekerheid het hoofdstuk inbouwen als je twijfelt.

Zoals ik al aangaf in mijn inleiding is de CUBE MAX een elegante aluminium behuizing. Voor de adviesprijs van 65 euro zit een groot deel van je investering in het aluminium. Je betaalt letterlijk voor de mooie panelen. Is hier wat mis mee? Nee, eigenlijk niet. Maar je levert dan wel in op het niet kunnen uitbreiden van de koeling, of dat het waard is? Daar moet je toch écht zelf een keuze in maken.

Persoonlijk is het voor mij een tweestrijd. De CUBE MAX is gewoon een strakke behuizing, maar gaat onderuit op de beperking van het niet kunnen uitbreiden van de koelingsmogelijkheden. Om die reden scoort de CUBE MAX op dat onderdeel slecht. Waar de behuizing juist op vormgeving en bouwkwaliteit zeer goed scoort. Voor de adviesprijs van 65 euro koop je zeker geen misser, maar houd rekening met de koelingsmogelijkheden want daarop gaat de behuizing jammer genoeg onderuit.

Heb jij ook een X2 CUBE MAX?

Uitstekende review! Duidelijke foto's en goed geschreven.

Ook alle mogelijkheden met de HD's en SSD's prima uitgelegd.
Dankjewel! :) Een vrij 'basic' kastje waar je weinig fout aan kan doen. Maar als nog erg mooi en degelijk.
Klopt, maar je legt de voors en tegens goed uit en dat is info waar je als gebruiker wat aan hebt. :)
Geweldige review! _O_
Goed geschreven, lekker vlot en veul foto's. Zo zie ik ze graag.

Nice om de hoogte mbv een bierflesje aan te geven. ;)
Ja, 'professioneel meetmateriaal' speelt een belangrijke rol. Iedereen herkent het flesje wel. :P

Bedankt voor weer een reactie! :D
Dijk van een review weer. Echt super. Mooi kastje ook, weliswaar alleen voor zuinige builds, maar vaak is meer niet nodig.

Dikke +3
Leuk geschreven, leest lekker weg.
Bedankt! :D Leuk kastje hoor. Mooie dikke aluminium panelen voelen heerlijk aan. :D
Wederom een zeer gave review. Top!
Ziet er keurig uit, zon review :)

Het is niet mogelijk om SLI/Crossfire (dubbel slot) te draaien als je op de M-ATX bord 2 pci-e sloten hebt?

gr
Hoi Xanquezer,

Ik denk het niet nee. Je krijgt dan problemen met de connectors op de achterzijde van de videokaart. Het is er gewoon niet voor gemaakt. :)

Gr. Pim
Hoeveel is de ruimte tussen voeding en CPU? Dit in verband met de koeler...

Leuke review!