TP-Link AV500 Passthrough Powerline Wi-Fi Extender Kit Review

nosehook 23 juni 2015, laatste update op 23 juni 2015, 1.352 views

TP-Link AV500 Passthrough Powerline Wi-Fi Extender Kit

Prima product. Wel jammer dat de kastjes net zo groot zijn dat bij een dubbel stopcontact een stekker met randaarde niet meer past. Daarvoor is de passthrough denk ik. Ook had ik zelf de niet wifi module 3 poorten gegeven i.p.v. de wifi module. Verder werkt het prima.

Pluspunten

• simpel
  • goede dekking
  • passthrough

Minpunten

• blokt deel van 2e stopcontact af
  • uurtje lopen rommelen om alle plugs gepaird te krijgen
  • maar 2 poorten op de niet-WIFI module

Beheerbaarheid Score: 4
In mijn netwerk:
-Archer C7
- TL-WPA4220
- TL-WPA4230 KIT (review)
- TL-PA551 KIT
- De nodige randapparatuur die er aan hangt (NAS, PS3, TV, Raspberry PI, printers, HTPC, etc)

Ik had een netwerk met 200MBit kastjes van TP-link, van enkele jaren oud met een WIFI kastje (TL-WPA281) van 200 MBit op de slaapkamer en op zolder (TL-WPA4220) van 500 Mbit, maar geknepen naar 200 Mbit.

Vooral met HD streamen was dat te traag en aangezien Netflix op de TV via 5 GHz haperde op 1080p en het powerline netwerk sneller kan, had ik besloten te upgraden.
Omdat ik voor elke verdieping een ander WIFI netwerk wil, heb ik besloten een nieuwe set te kopen en voor de 500 MBit te gaan, aangezien die relatief goedkoop waren en ik momenteel niet sneller nodig heb.
De passthrough opties leek mij erg handig, aangezien ik in de woonkamer een stopcontact te weinig heb voor alle apparatuur.

De setup duurde langer dan zou moeten, aangezien ik zo eigenwijs was de handleiding niet te lezen. Na een uurtje prutsen en vervolgens toch maar braaf de handleiding lezen (en dus alle plugs uit het stopcontact halen en mijnlaptop direct op de te installeren kastjes aan te sluiten) waren ze geprogrameerd en doen ze het super.

Beneden zit de non-wifi plug direct in het stopcontact en zit er een groot verdeelblok op (10 poorten). De TV zit nu direct aangesloten en Netflix doet het weer top zonder bufferen etc.

Op de slaapkamer zit de WIFI-plug met daarop de VOIP telefoon en die doet het ook top. wel merk ik dat ik de 3 poorten op de WIFI plug niet nodig heb. 1 of 2 was voldoende geweest voor mij en ik had liever gezien dat de non-WIFI plug 3 poorten had.

Voor de statistieken, momenteel zijn de performance specs as follows:
- TL-WPA4230: direct op ingelogd, dus geen performance data vreemd genoeg
- TL-WPA4220: 189 Mbps
- TL-PA4010P: 85Mbps

Al met al ben ik tevreden met wat ze doen en doen ze wat ik wil.

Heb jij ook een TP-Link AV500 Passthrough Powerline Wi-Fi Extender Kit?

Wat ik me afvraag is of je bepaalde UTP-poorten ook dedicated kan maken. Ik heb ik één hoek van het huis de modem staan en in de andere hoek van het huis mijn smart-TV en Telfort-IPTV-kastje. Dat Telfort-kastje dient direct op poort 4 van de modem aangesloten te worden en het signaal mag niet gesplitst worden.

Kan ik via die webconfigurator instellen dat ik poort X van de TL-WPA4230 ongedeeld wil gebruiken, waarbij ik een andere poort voor mijn smart-TV kan gebruiken?