Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS516PE Review

Pazo 21 juni 2015, laatste update op 3 juli 2017, 1.921 views

Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS516PE (Product gekocht)

Degelijk product van goede kwaliteit. Voldoende functionaliteit voor de ervaren gebruiker, maar door de overzichtelijke webinterface ook een goede leerschool voor de gemiddelde gebruiker die ervaring wil op doen met 'nieuwe' functies. Met 16 poorten waarvan 8 met PoE ondersteuning voor ca §215,- is deze switch bovendien gunstig geprijsd.

Pluspunten

• Gunstige prijs voor 16x 1Gb porten
  • 8 stuks PoE poorten
  • Eenvoudige software / webinterface met voldoende functionaliteit
  • Mooi en stevig design
  • Toepasbaar in serverrack

Minpunten

• Ventilator is hoorbaar
  • Geen ophangpunten voor aan de muur

Features Score: 4
Kop - Inleiding

Even voorstellen: Mijn naam is Pazo (voornaam is Paul) en ik zit al jaren op Tweakers als een 'stille lezer'. Ik kom dagelijks op Tweakers, lees met plezier nieuws, reviews en blogs en gebruik het forum om mijn eigen computerproblemen op te lossen. Dat doe ik overigens enkel door te zoeken naar topics van mensen die hetzelfde probleem hebben, om daar vervolgens de mogelijk oplossing vandaan te halen. Eigen topics starten doe ik vrijwel nooit, net zo min als reageren.

Maar dan nu: Van de week heb ik deze Netgear Prosafe JSG516PE gekocht, ter vervanging van mijn Netgear GS108PE. Reden hiervoor is dat de GS108Pe met zijn 8 poorten vol zit, en ik binnenkort 2 of 3 IP camera's met PoE ondersteuning wil aanschaffen. Een goede reden en dus hoog tijd om ook een steentje bij te dragen aan de kracht van deze site en hier mij review te plaatsen.

Het is niet de eerste keer dat ik een review plaats, maar wel lang, heel lang geleden: 4 september 2007 om precies te zijn met mijn review van de Thermalke Armor LCS VE2000BS. Deze kast is trouwens nog steeds in gebruik voor mijn huidige PC waar ik nu deze review op schijf, weliswaar zonder de waterkoeling en wat nieuwe onderdelen. Dus na bijna 8 jaar maar weer eens in de spreekwoordelijke pen klimmen! Verwacht geen tecnisch hoogstandje, maar ik denk wel dat dit een goed indruk van de switch geeft.

Welnu, genoeg over mij en mijn achtergrond, tijd voor de review! :)

Kop - Unboxing

Na mijn bestelling bij Azerty stond 2 dagen later de pakketdienst voor de deur: It has arrived! }> Zoals wel vaker bij Azerty kwam het product in een doos waar nog wel 10 andere producten bij in konden, maar verder wel netjes verpakt en beschermd met luchtzakken. Na het openen kwam dit, iets wat saaie doosje tevoorschijn:

Na het openen van het deksel werd de inhoud zichtbaar:

Alle onderdelen / documenten zaten keurig verpakt in plastic. Na al het verpakkingsmateriaal verwijderd te hebben, was dit het resultaat van de daadwerkelijke inhoud:

Wat we zien is de switch zelf, 2 ophangbeugels en een zakje schroefjes om de switch eventueel in een rack te hangen, 4 rubberen voetjes (indien je het als tafelmodel wilt gebruiken), 2 stekkers (Engelse stekker en Europese stekker), installatie CD / software en een quickstart handleiding. Op deze foto ontbreken trouwens meerdere handleidingboekjes in verschillende talen, die er ook bij zaten.

Kop - Nader bekeken

Tijd om de switch nader te bekijken. Met zijn metalen behuizing en 1,67kg voelt de switch stevig en solide aan. De buitenste afmetingen bedragen LxDxH 32,8x16,9x4,32cm

Uiteraard is de voorkant het meest interessant, want daar draait het allemaal om.

Links zien we de statuslampjes, in het midden de PoE poorten, en rechts de standaard poorten.
Hier gaan we eens op inzoomen.

Helemaal links zien we 3 statuslampjes boven elkaar, te weten Power, Fann en PoE Max. Power geeft uiteraard aan of de switch in bedrijf is, de Fan geeft aan of deze draait, en PoE Max geeft aan door middel van kleur of meer of minder dan 7W geleverd wordt. Onderaan zit nog een klein reset knopje, waarmee de switch terug gaat naar de fabrieksinstellingen.

In het midden zien we de statuslampjes van de netwerkwerkpoorten. Elke poort heeft zijn eigen lampje, en geeft door middel van kleur aan wat de status is. Groen geeft een link van 1000Mbps weer, oranje van 100Mbps en als het lampje knippert is er activiteit. De poorten die voorzien zijn van PoE hebben nog een extra lampje die door middel van groen of oranje de status aangeeft.

Totaal 16 stuks 1000Mbps / 1Gbps poorten beschikbaar. Links (met de gele balk) 8 stuks met PoE ondersteuning, en rechts 8 stuks standaard poorten. De PoE poorten kunnen gezamelijk maximaal 85W leveren.

Op de overige kanten van de switch is niet veel te vinden. Aan de linker zijkant zit een kleine ventilator, en aan de rechterzijde een rooster voor ventilatie. Tevens zitten aan beide zijkanten een 4-tal schroefgaatjes voor de bijgeleverde ophangbeugels. Aan de achterkant vinden we alleen de voedingingang. Zowel de onderkant als bovenkant zijn verder helemaal strak afgewerkt (ook geen schroefgaten / sleuven aan de onderkant).

Kop - Specificaties

Ik kan hier natuurlijk een hele rits specificaties en features gaan opsommen, maar die staan ook overal op internet. Het lijkt mij daarom beter om de belangrijkste pagina's met productinformatie te noemen:Kop - Aansluiten

Goed, tijd om de switch maar eens een plekje in meterkast te gaan geven en de boel aan te zwengelen.
Volgens de quickstart guide zou het erg simpel moeten zijn: apparaten aansluiten, stekker erin en gaan! We zullen zien.

Toch kwam ik al meteen de eerste 'uitdaging' tegen: deze switch betreft een dekstop / rackmount versie. Dus neerzetten op je bureau, of ophangen in een serverrack. Ophangen aan de muur is er officiŽel niet bij. Er zitten ook geen schroefgaten of sleuven aan de onderkant. Gelukkig was de oplossing niet al te moeilijk: de bijgeleverde beugels voor het ophangen in een rack, konden ook naar binnen gemonteerd worden. Op die manier kon ik er een plankje onder schroeven waardoor de switch stevig vast zat. Het geheel kon daarna tegen de muur geschroefd worden.

Tijd om de meterkast in te duiken!
Na een goed uurtje prutsen waarbij mijn oude GS108PE eruit moest en deze nieuwe JGS516PE geplaatst moest worden, is dit het resulaat achter de deur van de meterkast:

Tijd om de switch aan ze zetten en de configuratie te beginnen. Wat direct opvalt bij het inschakelen van de stroom is de ventilator. Die is vrij klein en begint direct hoorbaar te draaien. Nu is dat bij mij niet zo'n probleem omdat de switch in de meterkast hangt, maar als je deze bijvoorbeeld op je bureau hebt staan, dan zou ik daar minder blij mee zijn.

Kop - Configuratie

Na het aanzetten van de switch wordt (in de handleiding) aangeraden om de Prosafe Plus Configuration Utility te installeren. Deze wordt meegeleverd op CD, maar ik download het liever van de website van Netgear zodat ik er zeker van ben de laatste versie te hebben. Overigens, mede omdat de switch unmanaged is, leek het alsof er niets veranderd was in mijn netwerk: alle computers hadden direct verbinding, ook met het internet. Wel zo fijn!

Na het downloaden en installeren van de configuratiesoftware was het tijd om aan de slag te gaan. Ik neem jullie mee in een aantal schermen. Niet in alles, want dat is veel te veel. De interface is vrij eenvoudig maar wel duidelijk / overzichtelijk opgezet. Overigens is dit ook gewoon via het ipadres van de switch te bereiken. De volgende screenshots zijn van de software utility, de webinterface komt grotendeels overeen.

01 - selectie switch

Bij het oproepen van de configuratiepagina moet je eerst aangeven met welke switch je aan de gang wilt gaan. Mocht je meerdere switches hebben (ik denk wel enkel van Netgear), dan worden die in het overzicht aangegeven. Na het selecteren van de switch wordt gevraagd het wachtwoord in te voeren. Dat is nog een default wachtwoord, wat je daarna kunt aanpassen in een persoonlijk wachtwoord.

02 - IP settings

Nog voor je inlogt kan je via IP settings instellen of je van DCHP gebruikt wilt maken.

03 - Switch status

Eenmaal ingelogd kom je op de statuspagina van de switch uit. Hier zie je welke poorten er actief zijn en op welke snelheid. Tevens kun je aangeven of welke snelheid ze moeten werken (bijv auto, full speed, halfspeed, en zelfs 512kbps).

Een andere service is de QoS, ofwel Quality of Service.

06 - QoS

Je kunt hier per poort de prioriteit aangeven, in de stappen high, medium, normal en low.

Een andere feature is de 'cable tester'.

05 - monitoring cable tester

Hiermee kan je elke poort / kabel testen. Zo is te zien dat ik op port 4 de fout 'Open cable' krijg, op een afstand van 14 meter. Bedankt voor de melding, maar ik kan er verder weinig mee. Op port 4 zit de PC waar ik deze review aan het typen ben, en functioneel qua netwerk / internet zonder problemen. Verder lopen alle kabels onder de grond / door de vloer / door de muren, dus even kijken op 14 meter is er ook niet bij :-) Ik ben er dus nog niet helemaal achter wat het doel / nut van cable tester is.

Uiteraard zijn er nog veel meer functies, maar ik ga die niet allemaal bespreken. Voor mij als gemiddelde gebruiker zit er ook nog wat zaken bij waar ik nog weinig vanaf weet. Ik wil daar wel mee gaan experimenteren, dus wie weet update ik deze review nog in de toekomst. Ik heb de switch bij het schrijven van deze review nog maar 2 dagen in huis.

Kop - Snelheid

Ik heb even snel een eenvoudig testje gedaan om te kijken of de switch de 1Gbps haalt. Ik heb een bestand / film van 10GB vanaf mijn server naar mijn werk-PC gekopieerd. Uiteraard loopt dat via de switch. Het resultaat mag er wezen:

Snelheid

De snelheid schommelde tussen de 92 en 97 MB per seconde. Prima resultaat lijkt mij.

Kop - Conclusie

De Netgear JGS516PE is een prima switch voor diegene die net wat meer willen dan een standaard plug&play swich. Voor een prijs van ca §215,- krijg je solide, fuctionele switch met 16 poorten waarvan er 8 PoE zijn. De doorvoersnelheden zijn prima (ca 95MB per seconde). Helaas heb ik de PoE funcionaltieit nog niet kunnen testen omdat ik er nog geen apparaten voor heb, maar als ik binnenkort een aantal IP camera's aanschaf, zal ik hier zeker gebruik van gaan maken, en misschien deze review updaten met de bevindingen.

Kop - Tot slot

Ik schrijf niet vaak reviews en zoals in mijn inleiding aangegeven is het al weer bijna 8 jaar geleden dat mijn laaste review op Tweakers werd geplaatst. Ik heb mijn best gedaan om er een mooi en duidelijk verhaal van te maken, met veel foto's. Mochten jullie nog op- of aanmerkingen hebben dan sta ik daar voor open.

Heb jij ook een Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS516PE?

leuke review :)
hij leest makkelijk door en ik heb gelijk wat duidelijkheid over hoe simpel de switch in elkaar zit,

Gebruik je de POE nog ergens apart voor omdat je voor deze switch bent gegaan?

[Reactie gewijzigd door ptjuh op 15 december 2015 16:30]

Ik heb een switch met POE genomen omdat ik ook naar netwerkcamera's aan het kijken was. Dus daarom leek me dat wel handig, voor de toekomst. Inmiddels heb ik 2 IP camera's voor buiten, maar ik gebruik de POE functie niet. Maar ach, ik heb altijd zoiets van: beter gelijk goed, dan over een aantal maanden denken 'had ik toch maar.... (een switch met POE functie genomen)'.
Ik heb een andere Netgear, en ik heb de 2 fans die inderdaad een enorme takkeherrie maakten vervangen door stille (met dezelfde capaciteit uiteraard): dat ging vrij eenvoudig. Misschien een ideetje?

(Overigens waarom ze dat niet gelijk doen snap ik niet zo, wellicht omdat men wil kunnen horen of de fans Łberhaupt werken? Of uit nostalgie?)

[Reactie gewijzigd door ronaldvr op 16 januari 2016 14:03]

Hoe storend is de ventilator? Kan je hem nog horen als je meterkast dicht is?

Ik ben aan het rondkijken voor een PoE switch, maar liefst eentje die ik niet meer zou horen moest ik de patchkast waar hij in komt sluiten ;)

Ik weet dat de HP's hier op m'n werk echt een rotherrie maken. Dat wil ik absoluut niet in m'n garage hebben...
Nee zo erg is het naar mijn mening niet. De switch hangt dus in de meterkast en met de deur dicht hoor ik hem niet. Alleen als je je oor tegen de deur legt en heel goed luistert ;)
Bedankt voor de feedback! :)