Specificaties MP3 speler met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sandisk Sansa Fuze + FM Radio 4GB Zwart Review

Albantar 28 april 2009, 2.685 views

Sandisk Sansa Fuze + FM Radio 4GB Zwart

Pluspunten

• Dun, redelijk goede accu, goede geluidskwaliteit, redelijke prijs vooral met de geheugenverdubbelactie (gratis 4GB MicroSD-kaart erbij), goede audio-opnamekwaliteit, kortom een degelijk apparaat.

Minpunten

• Geen standaard USB-aansluiting - alleen verbinding met de meegeleverde speciale Sandisk-kabel. Jammer dat je geen folders kunt browsen. Het kostte enige moeite om playlists aan de praat te krijgen: alleen m3u-playlists beginnend met #EXTM3U en met relatieve paden werken.

Geluidskwaliteit Score: 5
Omdat ik tegenwoordig sportiever bezig ben (2x per week naar het werk fietsen en 2x per week hardlopen) ging ik maar eens een MP3-speler kopen. Na wat prijzen en features vergelijken is het de Sansa Fuze 4GB geworden met een geheugenverdubbelingsaanbieding: een gratis Sandisk 4GB MicroSD-kaartje erbij.

Bij het openmaken van de doos kwam ik een eerste tegenslag tegen: geen gewone USB-aansluiting, maar een speciale Sandisk-kabel met een aansluiting die lijkt op die van een Samsung-telefoon. Jammer.

Toen het meegeleverde mini-CD-tje maar in de drive gegooid om de software te installeren, en wat schetst mijn verbazing? Geen software... Alleen een handleiding. Dus toen de Fuze maar aan een USB-poort gehangen, en prompt verschijnen er twee removable storage devices: de 4GB intern geheugen en het 4GB kaartje. Vervolgens was het gewoon een kwestie van sleur en pleur om de MP3tjes erop te zetten. Dat was wel een positieve verrassing want veel MP3-spelers werken niet als gewone removable storage; deze dus wel.

De transfer-snelheid is niet om over naar huis te schrijven. Het volladen van de 8GB duurde wel een paar uurtjes. En toen de hele handel er eenmaal op stond bleken de playlists het niet te doen. Ze stonden wel in de lijst playlists, maar ze waren leeg. Na wat googelen bleek dat de playlists op de Fuze vijf beperkingen hebben:

- alleen M3U playlists werken
- op de eerste regel van de playlist moet #EXTM3U staan
- alleen playlists met relatieve paden werken
- het is niet mogelijk om in de directory-structuur omhoog te gaan middels ".."
- het is niet mogelijk een playlist in het interne geheugen te laten verwijzen naar een nummer op de geheugenkaart of vice versa

Een verder nadeel van de Fuze is dat je niet in de directory-structuur kunt browsen. Je kunt slechts browsen op artiest, album, genre, etc, wat ervanuit gaat dat die informatie correct in het muziekbestand is ingegeven, en op playlists.

Je kan nummers waarderen met 1 t/m 5 sterren, waarna je de nummers die je 5 sterren hebt gegeven kunt terugvinden via het kopje "Top Rated".

Mijn auto heeft een jack-aansluiting voor een externe audiobron, maar daar bleek het volume zeer laag te zijn. Dit was op te lossen door de volumebegrenzing van de Fuze uit te schakelen en het volume op maximaal te zetten. Ik kan natuurlijk ook het volume van de autoradio hoger zetten, maar die moest rond de 40 om normaal geluid te produceren terwijl ik normaal op de radio rond de 15 zit, waardoor die oplossing dus voor onaangename verrassingen kan zorgen als je vergeet het volume weer terug naar een normaal niveau te zetten...

Het accuverbruik valt me best mee. Sandisk claimt dat je op één acculading 24 uur naar muziek kunt luisteren, maar dat is waarschijnlijk alleen als je het ding aanzet en er verder niet meer aanzit zodat het LCD-scherm nooit aan gaat. Ik heb zelf met zeer intensief gebruik meer dan een dag met een volle accu gedaan.

Wat een beetje jammer is, is dat je niet naar je muziek kunt luisteren terwijl de Fuze aan de computer hangt, het geheugen staat dan namelijk ter beschikking van de computer. Het probleem hiermee is dat je met de standaard meegeleverde accessoires alleen maar aan een computer de accu kunt opladen, waardoor je dus tijdens het laden niet naar muziek kunt luisteren. Voor de auto was de oplossing een USB-sigarettenaansteker-adapter (¤1,99 bij de Action) waar ik de USB-kabel van de Fuze in plug; hij kan dan gelukkig wel spelen terwijl u laadt want er is geen dataverbinding.

De voice recorder werkt geweldig, de geluidskwaliteit van de opnames is echt fenomenaal en dat zou ik niet verwacht hebben van zo'n klein apparaatje. Ook de FM-ontvangst is beter dan ik verwacht had van zo'n klein apparaatje. Wel jammer dat aan de presets geen naam gegeven kan worden. Ook doet hij niet aan Autofrequency dus moet je het kanaal handmatig bijstellen als je een andere frequentiezone binnengaat.

Qua degelijkheid heb ik niets aan te merken. Het apparaatje ligt lekker zwaar in de hand, je hebt niet het gevoel dat je een plastic wegwerpding in je hand hebt. Ik vrees wel dat de glanzende voorkant nogal krasgevoelig is (al na een paar dagen had ik er vrij veel kleine krasjes op zitten die bij een bepaalde lichtval zichtbaar waren), maar dat is een probleem wat je hebt met alle glanzende dingen die je in je zak stopt. De achterkant is van een mat antislipmateriaal dat lekker in de hand ligt en waarschijnlijk minder krasgevoelig is.

De interface met het iPod-achtige draaiwiel werkt vrij soepel hoewel sommige dingen in de interface wel wat contra-intuïtief zijn en wat gewenning vergen. Het is jammer dat de kleur van het licht om het wieltje niet te wijzigen is, en ook de kleuren voor het achtergrondschermpje zijn nogal beperkt: lichtblauw, donkerblauw, grijsblauw, rose, bruin-oranje en grasgroen. Het schuifje aan de zijkant dient om het apparaatje aan of uit te zetten, en ook om de knoppen te locken zodat er niet perongeluk op de knoppen gedrukt wordt. De equalizer heeft een flink aantal presets, en kan ook handmatig worden ingesteld.

In de verpakking zit ook een smpel beschermhoesje met een suède-look zodat je hem ook zonder problemen in je broekzak kan doen bij je sleutels of telefoon. De aansluiting voor de koptelefoon zit aan de onderkant, wat een beetje vreemd is omdat je de Fuze dus op de kop in het hoesje moet doen. Aan de andere kant is dat ook wel logisch zodat je de Fuze in een docking station kan zetten, en dat bij het in de hand houden van het apparaatje de kabel de goede kant op gaat.

Omdat de accu niet "user removable" is vraag ik me af of de Fuze eigenlijk nog wel verkocht mag worden? Feit is wel dat je geen problemen zal hebben met kapotte accuklepjes, want die zit er gewoon niet op. Ook de MicroSD-kaart wordt er aan de zijkant ingeschoven, zonder een klepje. Door het dichte design lijkt hij me redelijk spatwaterdicht, maar daar durf ik geen geld op te zetten.

Al met al een heel leuk apparaatje met maar drie belangrijke minpunten:
- een speciale Sandisk-kabel; geen standaard USB-aansluiting
- niet mogelijk om in de folderstructuur te browsen
- playlists aan de praat krijgen is een beetje tricky

Maar die minpuntjes mogen de pret niet drukken, want er zijn ook positieve punten:
- werkt als standaard USB-opslagmedium
- redelijke prijs, vooral vergeleken met de alomaanwezige iPod
- strak en degelijk design
- goede geluidskwaliteit bij afspelen en opnemen
- redelijke accuduur

Heb jij ook een Sandisk Sansa Fuze + FM Radio 4GB Zwart?

Met de nieuwe firmware zou je wel moeten kunnen folderbrowsen. (volgens Review door FTI)
zie hier in de meuktracker voor de fixes en features in de laatste firmware.