Specificaties 1,9" scherm met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sandisk Sansa Fuze + FM Radio 8GB Zwart Review

FTI 13 april 2009, 4.755 views

Sandisk Sansa Fuze + FM Radio 8GB Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Functies
  • Intuitieve bediening
  • Accuduur
  • Prima radio (weinig ruis)
  • Makkelijk icm computer (firmware updaten, liedjes erop zetten, opladen etc)
  • Snel

Minpunten

• Plaatsing 3,5'' jack en/of USB aansluiting
  • Videos van mindere kwaliteit dan de concurrentie
  • Te mooi om te krassen, maar dit gebeurt helaas toch een keer wel
  • Liedjes deleten duurt lang en onderbreekt muziek spelen
  • (Nog?) Geen folder-browsing
  • Geen normale (mini)USB aansluiting

Geluidskwaliteit Score: 4
Update 13-4-09
Eindelijk nieuwe firmware met folder browsing!!

=====================================================================================

Update 29-12-08
Met de nieuwe firmware zijn er inmiddels enkele nieuwe features toegevoegd, zoals ''om het hoekje scrollen'' (van Z naar A) en het sneller door de lijst scrollen als je langer scrollt. Er is een slaaptimer toegevoegd (na een X aantal minuten schakelt de speler uit, ook al speel je een liedje, handig voor in bed bijv.) Ook is de playlist-on-the-go vergroot van 50 naar 200 nummers.
Er is nu ook OGG en FLAC support! :)
De firmware kan hier gevonden worden. Er schijnt ook folder-browsing aan te komen, maar dat is pas over een tijdje.

Ik ben nog steeds blij met mijn Fuze' tje :)

Heb onlangs mijn Creative Zen Nano Plus 1 Gb vervangen door een zwarte Sandisk Sansa Fuze 8 Gb muziekspeler.

In deze review ga ik je vertellen waarom deze speler naar mijn mening zo goed is.
Ik zal per beoordeeld punt even aangeven waarom ik de desbetreffende score heb toegekend en eventueel zal ik nog meer informatie geven.

Voordat we beginnen, wat luister jij eigenlijk?
Ik luister vanalles, van Nu-Metal tot Indie, van Korn tot The Fratellis.
Echter zeer weinig klassiek en rap.

Inhoudsopgave:

9. Prijs
10. Algemene beoordeling
11. Verdere opmerkingen

==
Ik wil even zeggen dat ik deze speler heb gekocht voor de muziek, niet voor de filmkwaliteiten ofzo. Vandaar dat ik daar minder op inga.
==

1. Algemene specs

# Size: 78 x 48 x 7,3mm
# Capacities: 2GB, 4GB, 8GB (microSD memory slot)
# Screen: 1.9”, 64k color, 224x176 pixel
# Audio: MP3, WMA, WAV, AA
# Video: Converted MPEG-4 20FPS
# Battery: 24 hours audio / 5 hours video

2. Featureset
De features. Zoals hierboven al staat, kan deze speler audio, video, audioboeken en fotos afspelen. Verder heeft MIJN speler (er zijn ook spelers zonder, dus let op!) een prima FM-radio aan boord.
Een microfoon om geluidsmemo's te maken ontbreekt ook niet. Verwacht geen wonderen, maar daar is het ook niet voor bedoeld.

8 gigabyte is voor mij net iets te weinig, vandaar dat ik een 4Gb SDHC kaartje erbij gekocht heb. Deze integreert naadloos in de library van de Fuze. Handig dus, en geen gekloot zoals bij de Zen! Een superfunctie!

Een nadeeltje vind ik het USB slot, dat 1. niet afgeschermd is en 2. een speciale kabel (meegeleverd maar toch) verlangt. Liever zie ik een mini of normale USB poort. Maar er valt mee te leven.

3. Beeldkwaliteit
Het display vind ik zelf een prima formaat, het is helder en duidelijk, op de helft van de brightness ook goed te zien, en duidelijk in niet al te felle zon.

Filmpjes zijn redelijk duidelijk zichtbaar, echter wel op 'maar' 20 fps. Converteren is simpel met de Sansa Media Converter, gewoon drag 'n drop eigenlijk en werkt prima. Videogedeelte dus geen problemen mee. Verwacht hier ook echter geen HD-kwaliteit ofzo.

Fotos: goed te bekijken, je kunt sorteren per thumbnail of op naam (dus zonder thumbnail). Dit gaat snel en soepel.
Plaatjes van bijv. http://icanhascheezburger.com/ (geen reclame, het is gewoon leuk voor een lach onderweg :)) zijn goed te lezen en te bekijken.
Als je bij een plaatje op volgende drukt, duurt het ongeveer 0,5 tot 1 seconde totdat je de volgende ziet.

4. Geluidskwaliteit
Laat ik alvast beginnen met zeggen dat ik 1. geen expert ben op geluidsgebied, en 2. 30 headphones heb (KOSS KSC75).
Ik vind het geluid gewoon goed. Vergeleken met mijn (alweer 4? jaar oude) Nano hoor ik niet echt een verschil, maar verschillende reviewsites zeggen dat deze speler een zeer goede muziekchip heeft. Maar dit laat ik over aan de mensen met headphones van 300+ euro ;)

Wel heb ik een minpuntje over de equalizer. Ik wil altijd de bass flink hard hebben staan, maar als ik die aanpas in de EQ, lijkt het wel alsof de bass niet harder wordt, maar het andere geluid een beetje 'dempt'. Het is moelijk te omschrijven, maar in ieder geval ben ik niet heel tevreden over de equalizer.

5. Bouwkwaliteit
Prima. De speler heeft een weerspiegelende voorkant, en de achterkant is van gecoat materiaal. De knoppen laten zich lekker indrukken en voelen niet goedkoop aan.
Onhandig is de USB aansluiting vlak naast de headphones aansluiting. Als je de USB wilt ontkoppelen, moeten eerst je headphones eruit.
De middelste knop van het scrollwheeltje heeft een lekkere 'click'.
Persoonlijk ben ik iemand die een iPod niet heel goed kan besturen doordat ik vrij grote vingers heb. Ik scroll altijd te ver. Bij de Fuze heb ik dit probleem niet.

6. Ergonomie
Super. Zonder in de handleiding te kijken wist ik na 5 minuten spelen al helemaal hoe de speler werkt. Simpel dus! Persoonlijk vind ik de 'home' knop erg handig (de knop rechts boven het scrollwheel), hierdoor kom je namelijk met 1 druk op de knop weer terug in het hoofdmenu.
De functies zijn makkelijk en helder aangegeven.
Taal heb ik ingesteld op engels, maar nederlands is een optie.

7. Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Super! Een extra micro-SDHC slot garandeert in de toekomst ook genoeg ruimte (tot 32Gb extra, 40Gb totaal dus). Niets te klagen hier. De nummers op je geheugenkaartje integreren ook naadloos in de volledige library. Prima dus!

Je kan op drie manieren liedjes op deze speler zetten:
1. Met de bijgeleverde software
2. MTP (media player 11 compatible)
3. MSC (mass storage, wordt gezien als usb stick)
Meer info over deze modes hier: hier
Zelf gebruik ik Windows XP. Ik gebruik MSC i.c.m. Mediamonkey en dat werkt prima.

8. Mobiliteit en accuduur
Persoonlijk vind ik de Fuze redelijk krasbestendig. Het schermpje trekt wel stof aan maar dit is makkelijk weggeveegd met een doekje.
De batterij doet er lekker lang over, ik weet niet of ik de 24 uur haal maar 20 zal het zeker wel zijn.

9. Prijs
Tsja, 129 euro voor zo'n apparaatje vind ik persoonlijk een superdeal.
Ik ben anti-apple, ik kan niet met die iPods omgaan en verder vind ik dat er betere alternatieven zijn. Deze Fuze bewijst dat ook.

10. Algemene beoordeling
Ik geef deze speler een 9/10.
Perfectie is alleen voor God, maar deze speler komt dicht in de buurt.
Er zijn vrijwel geen nadelen, het ding doet wat het moet doen, is snel en ziet er nog eens sexy uit ook.
Waren vrouwen maar zo.. 8)7 :Y)

11. Verdere opmerkingen
Veelgestelde vragen:

Opstarttijd?
Vanaf het moment dat je het knopje omzet totdat je daadwerkelijk muziek hoort: 6 seconden zonder geheugenkaartje. (735mb vrije ruimte)

Gaat de speler verder waar hij gebleven was (midden in een liedje) als je de speler aan/uit gezet hebt?
Ja, of dit bij audioboeken ook zo is weet ik niet, maar je kan in ieder geval snel door de songs heen scrollen dus mocht dit bij audioboeken niet zo zijn is dat nog geen groot probleem.

Mooi dingetje?
Ik ben verliefd O+
Persoonlijk zou ik deze verkiezen boven een Nano 3g, want ik houd van slank :P

Playlist support?
Nog niet geprobeerd, schijnt een foutje te zijn met Mediamonkey. Zou wel moeten werken. Playlist-on-the-go kan je in de speler zelf samenstellen.
Ook een diashow-on-the-go is mogelijk.

Firmware?
Veel en regelmatig updates. Goed dus. Met de Sansa updater ook snel en makkelijk geinstalleerd.

Folder browsing?

Helaas (nog) niet. Werkt dus alleen nog maar met tags. Wellicht in een nieuwe firmware?

Aanrader?
Als je een goede muziekspeler zoekt, met als extra een videofunctie, die beter is dan een iPod, koop een Fuze. Ook future-proof door het micro-SDHC slot. Radio is ook leuk. Geen spelletjes.
Wil je liever betere video's, neem dan een iPod. Die heeft geen radio, wel spelletjes, geen geheugenslot.

Customizen?
Je kan de achtergrond van het scherm veranderen. Wellicht in de toekomst met een firmwareupdate kan je je eigen foto als achtergrond zetten.

Albumart?
Wordt ondersteund.

Overige punten
Liedjes deleten zonder computer duurt vrij lang naar mijn mening.
Synchroniseren gaat snel en makkelijk (eerste keer 6Gb op de speler, duurde zo'n 20-30 sec), en alleen als je bestanden hebt aangepast/verwijderd/toevoegt.
Geen dedicated volume-buttons.
Koop gelijk een 230V -> USB charger erbij! Handig voor op reis! En geen pc nodig. En is ook nog eens sneller (nogmaals, ik zit niet in de reclame business ;))

Opladen

Als je de speler aan de pc hebt hangen, kan je niets afspelen. De knoppen werken niet. Dit is normaal.
Als je een wallcharger gebruikt, kan je wel gewoon doorspelen.

Vragen/opmerkingen/kritiek?

Zet gerust hieronder! Wel opbouwende kritiek graag, van 'JIJ BENT DOM!!11' wordt niemand slimmer :)

• Veripart Travel Charger to USB Adapter
  • Windows XP

Heb jij ook een Sandisk Sansa Fuze + FM Radio 8GB Zwart?

Hey FTI, vraagje, ik heb sinds deze speler uit is vaak gedacht om deze te kopen (heb sinds mijn iRiver SlimX II nooit een geschikte vervanger gevonden, deze kwam in de buurt). Uiteindelijk laatst een Mintpad gekocht via kennis in Zuid-Korea, leuk gadget, toch nog niet precies wat ik wilde.

Nu toch een Fuze besteld, voor mijn moeder die 6 maanden weggaat en dr muziek mee wil. Nu vroeg ik me af, wat is de limiet van JPG bestanden? Ik heb begrepen dat de fotoviewer van mp3spelers (en telefoons, smartphones) met een korreltje zout moet worden genomen omdat de limiet vaan 500 KB of 1500KB is. En foto's die je met een fototoestel maakt zijn toch al gauw enkele MB's.
De Mintpad heeft er geen problemen mee merk ik, maar dat is ook een raar merk/geval in de mp3wereld.

2e vraag: kan je (sinds folder browsing bestaat) muziek kopieren van en naar de SD kaart?
Kan je ook andere bestanden kopieren van en naar de SD kaart (foto's)?
Hoi de fotos weet ik zo niet, maar je kan wel muziek en bestanden van en naar de sim kaart kopieren.

Er is ook rockbox firmware voor die extra functionaliteit toevoegt, dus als het met de normale firmware niet lukt die fotos te bekijken dan wellicht met de rockbox (google).

Late reactie, ik weet. Mailen/dm is sneller ;)
Nadeel lijkt me ook dat hij geen "normale" usb aansluiting heeft. Kun je hem alleen opladen via je pc?
Klopt, ik zal het even als nadeel toevoegen ;).

Nee, zoals te lezen valt werken de meeste USB wall-chargers ook gewoon :)
als je hem aan de pc hangt, staat ie gelijk in "connect mode" (of hoe zoiets ook heet) en vervalt elke functionaliteit. Dan kun je alleen maar vanaf de PC er iets mee doen, hij stopt dan met muziek spelen, of wat ook. Althans, dat was met de voorloper, de Sansa E serie wel zo, en zal nu niet anders zijn.

Proprietaire kabletjes, ik haat ze. Maar ja, het is niet anders, de E serie vond ik al briljant, deze lijkt me nog beter.
Dat staat toch ook in de review? ;)
Het is geen proprietaire kabel.
Ik had precies hetzelfde kabeltje bij mijn Philips Gogear.
Ik weet alleen niet of het dezelfde interface is, of dat het gewoon dezelfde vorm heeft.
Die koptelefoon is niks mis mee, hoor! De Kossjes klinken echt heel indrukwekkend voor die prijs, en hoewel ik de mijne gesloopt heb kwamen ze nog best mee met echte koptelefoons.

Het belangrijkste is weten waar je naar moet luisteren.
Helaas zijn ze kapot en waren ze nergens meer te koop :(
Nu heb ik maar philips headphones gekocht, die klinken ook goed (alleen wat minder bass helaas :/ )