Specificaties Soundbar met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips B5/12 Fidelio Soundbar Review

Willaaam 17 juni 2015, laatste update op 17 juni 2015, 3.119 views

Philips B5/12 Fidelio Soundbar

De Fidelio B5/12 is een fantastisch product, behalve dat de soundbar zelf heel, héél erg slecht klinkt en het daarmee gewoon een slecht product is. Je koopt een soundbar voor het geluid tenslotte.

Pluspunten

• Ruime aansluitmogelijkheden
  • Automatische calibratie en losse surround speakers
  • Design en bouwkwaliteit

Minpunten

• Het slechtste geluid dat ik ooit gehoord heb voor 800 euro

Geluidskwaliteit Score: 1
Deze review is wat tegenstrijdig met veel meningen op het internet. Ik vind de Fidelio B5/12 een fantastisch product in concept. Alle beloofde features werken prima.

De review van daverambonnet (productreview: Philips B5/12 Fidelio Soundbar review door daverambonnet) sluit ik mij grotendeels bij aan, met twee kritische noten:

Kritische noot 1: Het speakerdoek

Het speakerdoek over de Fidelio B5 ziet er mooi uit, maar ik had zelf graag iets degelijkers gezien. Ik heb heb de Fidelio B5 twee keer bekeken in de winkel voor ik hem kocht en in beide filialen zaten er grote gaten in het doek van het demomodel. Het doek voelt voor mij subjectief ook fragiel aan.

Normaliter is dit niet zo'n groot probleem voor iets dat aan de muur hangt, maar bij de fidelio pak je de surroundspeakers van de soundbar af. Je komt er daarbij niet onderuit om het speakerdoek vast te pakken. Ook zit het speakerdoek helemaal om de rand gevouwen, dus als de achterspeakers een keertje van de bank vallen is de kans groot dat het doek scheurt.

Verder is het een prachtig mooi product met een premium uiterlijk en gevoel.

Zeer kritische noot 2: Het geluid

De fidelio B5 bestaat uit drie componenten, de soundbar, de subwoofer en de losse surround elementen. Het verhaal hieronder beschrijft de situatie dat de losse surround elementen vastzitten aan de soundbar.

Subwoofer
Laten we positief starten met de subwoofer. Hij klinkt erg muzikaal, subtiel maar heeft genoeg power om af en toe in te zetten bij een drumpartij of een beat. Bij films schiet hij echter tekort. De subwoofer is een model van 30 watt met een enkele kleine driver en de bass kun je simpelweg nooit voelen bij een film. Dit vind ik een groot gemis bij de beleving.

Soundbar
Laten we ook positief starten met de soundbar en de aangesloten surround elementen. Hij klinkt waarschijnlijk nog net beter dan een huilende baby bij de buren. Meer positiefs kan ik er niet over zeggen. Ik heb nog nooit, ooit in mijn leven zo'n slecht geluid gehoord voor 800 euro.

Ik heb de soundbar voornamelijk gekocht met als doel een bluetooth spotify speakertje voor in de woonkamer zodat ik van de zuilen af zou zijn. De voorzuilen stoorden mij niet zo heel erg, maar de surround speakers krijg ik in mijn opstelling thuis gewoon nooit mooi weggewerkt. Ik ben niet zo heel erg kritisch, als het geluid even goed was als van de TV (KD-65X9005) was ik dik tevreden geweest.

Het geluid van de soundbar is echter slechter dan een SRS-BTM8 bluetooth speakertje van Sony dat het op vier penlites 20 uur volhoudt. En dit is geen grap, ik heb ze naast elkaar getest.

Auw mijn oren
De soundbar heeft drie standen (DSP): voice, movie en music. Een neutrale stand is er niet. Dat is slecht teken nummer 1.
  • Voice geeft een enorme boost aan spraak door de DSP. Al het andere geluid valt grotendeels weg. Works as intended voor mijn gevoel, maar wie dit gebruikt is gek of doof.
  • Movie zorgt ervoor dat de DSP helemaal los gaat op de stereo separation en probeert een ruimtelijk effect te creëren.
  • Music is de meest neutrale stand.
Ik beschrijf nu music, want daar heb ik het apparaat voornamelijk voor gekocht. Ik heb de music stand met drie nummers getest voor ik besloot het apparaat terug in de doos te stoppen:
  • Metallica - Nothing Else Matters
  • Millencolin - Home from Home
  • Scooter - We got the sound
Processing / DSP
Om te beginnen, het geluid wordt helemaal kapot geprocessed. Je hoort pieken en dalen in de muziek en bij bijvoorbeeld millencolin heeft de DSP gewoon geen idee wat hij moet doen. Het gevolg is dat je aan het luisteren bent naar een vissenkom die nog het meest weg heeft van een 32kbit mp3 uit de jaren 90.

Laag / Bass
Het laag ontbreekt volledig op de soundbar. Alles onder de 500hz bestaat niet en wordt door de subwoofer afgehandeld. Ik vind dit een heel erg groot probleem omdat de subwoofer nu meer moet doen dan alleen de zeer lage tonen waarvan je de positie niet kunt bepalen. Dit maakt het luisteren vermoeiend omdat je continue actief aan het luisteren bent naar je subwoofer en deze heeft een andere positie dan de soundbar. Ook zorgt het gemis aan enige bass in de soundbar ervoor dat je de subwoofer nooit uit kunt zetten of weg kunt laten, bijvoorbeeld als er al mensen naar bed zijn. Er is wel een night mode aanwezig, maar de subwoofer blijft dan (in mindere mate) actief.

Indicatief aan hoe weinig laag er uit de soundbar komt, er zitten bass en treble regelaars op de afstandsbediening. De bass regelaat heeft géén invloed op het geluid van de soundbar. Compleet nul.

Midden
Het midden ontbreekt ook nagenoeg volledig. Muziek mist enige vorm van body. Het volle geluid van een akoestische gitaar valt compleet uit elkaar. Een beetje van de gitaar wordt richting subwoofer gepusht en een beetje richting de tweeter door de DSP, maar het is net of de soundbar de inhoud gewoon niet heeft om middentonen te maken. Dit valt zelfs op bij scooter, in mijn oren de makkelijkst te reproduceren muziek die er is. Een beetje bass, een beetje treble en niets daartussenin.

Hoog / Treble
Het hoog is aanwezig en je hoort dat de drivers dat eigenlijk best wel goed moeten kunnen. Helaas maakt de DSP het geluid helemaal kapot. Je hoort allerlei artifacts in het hoog door de DSP, juist omdat de tweeters in de soundbar eigenlijk technisch best goed zijn.

Soundstage
De soundstage tenslotte is ook beroerd, je hebt het idee dat je echt naar je soundbar aan het luisteren bent. Tegelijk heb je het idee dat je naar de subwoofer luisterd omdat die alles in het laag / laagmidden moet afhandelen. Het ruimtelijke ideaal van een speaker, namelijk dat je niet hoort dat het geluid uit de speaker komt is volledig afwezig.

Goed, laat ik kort zijn. Ik vond het geluid zo hilarisch slecht dat ik de stekker uit de sub getrokken heb om een directe vergelijking te maken tussen een bluetooth speaker (SRS-BTM8) op penlites van sony t.w.v. ~80 euro en een soundbar t.w.v. ~800 euro. Het resultaat is dat de soundbar volledig weggeblazen wordt. De sony heeft veel meer body, heeft uberhaupt lage tonen (deze ontbreken echt volledig op de soundbar) en is neutraler in de hoge tonen. Wanneer je kijkt naar het algemene geluidsbeeld is de sony veel rustiger luisteren, omdat de hoge tonen van de Fidelio B5 onrustig en kunstmatig klinken.

TL;DR

Koop de soundbar alleen als:
  • Er écht beroerd geluid uit je budget TV van 32 inch komt
  • Je nooit ooit muziek ermee gaat luisteren
  • Je geen waarde hecht aan bombastische geluidseffecten en boze buren tijdens een film
  • Je anders een relatiecrisis ingaat omdat je eega de achterspeakers doormidden zaagt wegens het feit dat het ideaalbeeld van de VT Wonen volledig onhaalbaar wordt dankzij die bedraadde achterspeaker.
Ik heb de Fidelio B5 zojuist terug in de doos gestopt, het is een aanfluiting. Ik koop een soundbar omdat er een redelijke sound uit die bar moet komen. Het hoeft niet zo goed te zijn als de KEF Q5's die er stonden, dat is namelijk niet haalbaar. Maar het mag best beter zijn dan een bluetooth speakertje van 80 euro waar ik wel met plezier naar kan luisteren voor een aantal uur.

Heb jij ook een Philips B5/12 Fidelio Soundbar?

Mooi en goede sound.......en Fhilips....het zijn tegenwoordig twee werelden.
Heb zelf de soundbar de deur uit gedaan en voor Teufel gegaan!
Een hemelsbreed verschil!
ik heb deze soundbar nu een jaar en bevalt mij zeer goed,
ik heb ook de infinity m1 speakers en natuurlijk zindelen 5.1 beter, maar dat mag je zeker ook niet vergelijken.
voor een soundbar heeft hij goed geluid. en precies wat een soundsbar moet doet hij, het is bij mij de ideale combinatie voor in de woonkamer. geen extra speakers met kabels in huis maar wel tijdens een film toch surround geluid.
Het is een mening en geluid is nog altijd subjectief. Het surround hoor je me ook niet over, alles werkt als advertised behalve dat het apparaat gewoon beroerd klinkt. De subwoofer verhult heel erg veel maar het blijft dat, verhullen.

In de mediamarkt een alternatief van bose beluisterd en die soundbar was wel in staat om het geluid zelfstandig te dragen. Idem voor de sonos, waar de subwoofer dan ook optioneel is.
Gast... ik waardeer je review maar begrijp niet dat je "het geluid" niet gehoord hebt tijdens je twee bezoeken aan de winkel. |:(
Ik heb het ding mede gekocht voor de unieke draadloze surround speakers, daarin was het de enige. Zoals ik al zei ben ik niet zo heel kritisch over het geluid en voor 800 euro verwacht ik blind dat het op zijn minst acceptabel is :).
Toch bizar, dit ding krijgt toch best aardige reviews. Zijn die lui dan compleet doof, is er wat met jou aan de hand of heb je een maandagochtend product.. Waarschijnlijk weet alleen Joost het.
Al iets nieuws gekocht?
Tsja. Vriendin had het ook wel een prima apparaat gevonden, het is wat je gewend bent ook. Met de subwoofer erbij is het klankbeeld best compleet (met nog wel gaten in het midden) maar dan moet je accepteren dat je altijd positioneerbaar geluid tot c.a. 500Hz uit de hoek van de woofer hoort komen.

Ik heb overigens nog niets nieuws gekocht, ik ga hopen dat zij op een dag luidsprekerzuilen leert accepteren in de woonkamer of dat het modebeeld omslaat tot een volledige acceptatie van grote designspeakers

[Reactie gewijzigd door Willaaam op 3 december 2015 23:39]

Wat zijn het toch lastige wezens soms hè. Ik ben net mijn schitterende set wan het vekopen voor ook waarschijnlijk zo'n klote soundbar. Maar nu ik dit zo allemaal lees ga ik toch maar wat segmenten omhoog. Ik ga de focal dimension denk maar eens proberen.
Mijn mening over de Fidelio b5 is toch anders wat muziek betreft, ik zou bijna zeggen dat deze reviewer een belabberde aansluiting had, bizar slechte bluetooth of gewoon een maandag ochtend product.

Deze soundbars krijgt in de meeste reviews hoge cijfers en de muziek kwaliteit wordt veelal als "goed" bestempeld, en dat is ook mijn mening. Uiteraard verbleekt het bij mijn High End audio systeem maar dat is ook geen vergelijking.

Daarnaast is dit een van de weinige soundbars die echt 4.1 geluid kan produceren.