Specificaties Soundbar met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips B5/12 Fidelio Soundbar Review

daverambonnet 25 november 2014, 14.667 views

Philips B5/12 Fidelio Soundbar

Het is een prachtig apparaat met de nieuwste techniek. Het geluid is goed, in de standaardconfiguratie als in de surround-opstelling. De speakers zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken. Lage tonen op speakers zijn beperkt. Het is een compleet product. Zoek een verbetering van televisie-geluid, dan is dit een ideale oplossing.

Pluspunten

• Draadloze subwoofer en achter speakers
  • Heel eenvoudig aan te sluiten
  • Zeer gebruiksvriendelijk
  • Mooi design en strak afgewerkt
  • Helder geluid
  • Goede handleiding, met name voor het ophangen
  • Individuele afneembare en oplaadbare speakers

Minpunten

• Let op bij het uitpakken van de subwoofer. De bass-box bevind zich aan de onderzijde van de kast. Grijp dus niet met je vingers in deze box, maar pak de kast aan de zijkanten
  • Apparaat is nog niet bekend bij Logitech universele afstandsbedieningen. Het instellen daarop duurt daarom langer
  • Geen netwerk of Wifi aansluiting. Streamen van netwerkapparatuur als NAS, PC, internet radio, is dus niet mogelijk, direct op de Fidelio
  • Bij gebruik van losse speakers valt de bass (lage tonen) tegen
  • Maak je gebruik van meerdere Philips apparaten dan kan het afstandsbedieningssignaal hetzelfde zijn. Volume up op de Fidelio kan hetzelfde signaal zenden naar je TV wat niet altijd wenselijk is

Geluidskwaliteit Score: 4
Verpakking:
De Fidelio B5/12 zat in een stevige en aan de buitenkant chique uitziende kartonnen doos. Zeer stevig ingepakt en dat straalt gelijk degelijkheid uit. De “afwerking” van de binnenkant is minder chique (eierdoos-materiaal), maar in mijn ogen ook niet noodzakelijk. Alle onderdelen zijn stevig en goed verpakt om eventuele beschadigingen te voorkomen. Alle onderdelen zijn eenvoudig en individueel uit de doos te halen, zonder dat dit ingewikkeld is waardoor je het per ongeluk uit je handen zou kunnen laten glippen: Netjes dus! (zie afbeelding 1 en afbeelding 2)

Omdat ik altijd eerst zeker wil weten hoe iets werkt, en daarmee kan beoordelen hoe eventuele bedrading weggewerkt kan worden besluit ik om de Fidelio B5/12 niet direct aan de muur te monteren. Wat ik wel echt geweldig vond, is de “ophangmal”. Hiermee kan echter iedereen de B5 perfect ophangen en heb je geen timmermansoog nodig! (zie afbeelding 3)

Aansluiten:
Aansluiten op mijn Philips 7008 Smart TV was heel eenvoudig. Er is een snelle HDMI kabel meegeleverd waarmee het aangesloten kan worden op de TV. In mijn geval heb ik een optische kabel (helaas niet meegeleverd) aangesloten op de Fidelio B5/12. Stroomkabel (meegeleverd) in het apparaat, stroomkabel (meegeleverd) in de (voor de rest) draadloze Subwoofer, en klaar was ik. (zie afbeelding 4)

Eerste indruk:
Een mooi digitaal radiostation aangezet, om het geluid te horen. In mijn eerste indruk vond ik de bass wat aan de zachte kant. Na een snelle blik op de afstandsbediening zag ik dat dit met een druk op de knop te verhogen was.
Met deze persoonlijke aanpassing van bass en Treble had ik heel snel mijn persoonlijke geluid gevonden. Het geluid is helder, strak en heeft geen ruis.

Voor het ‘normale’ tv-kijken laat je de Fidelio in de standaardconfiguratie onder de tv laten hangen of liggen, maar wanneer je surround-geluid wilt kan je de twee buitenspeakers loskoppelen. Je kunt deze speakers overal in huis plaatsen en er muziek naar streamen want het zijn ook stand-alone Bluetooth-speakers. Het klinkt als een mooi verkooppraatje, maar dit is wel DE reden waarom dit product op dit moment uniek is. Ik heb de speakers dus ontkoppelt van het station. Het volgende is lastig te omschrijven, maar ik doe toch een poging: Het loskoppelen gaat soepel, maar het is toch stevig waardoor de speakers wanneer ze fysiek gekoppeld zijn, er niet zomaar afvallen. Het aansluiten en loskoppelen gaat dus soepel, maar niet té soepel zeg maar.

Wanneer je de speakers loskoppelt, hoor je een hele korte hapering (minder dan een seconde) waarmee waarschijnlijk het geluid opnieuw wordt gebalanceerd. Zonder moeilijke koppelingen, “connect-knopjes” of synchronisatie-dingen, werkte de speakers direct draadloos, echt perfect!
Beide speakers op de uiteindes van de bank geplaatst en het volume wat hoger gezet. Wederom een prachtig geluid. Uiteraard komt dit doordat ik nu middenin het geluid zit, maar met bijvoorbeeld films kijken is dit een heel mooi effect. Daarnaast kan het volume van de achter-speakers worden aangepast met de afstandsbediening.

Op de afstandsbediening zitten knoppen voor vooringesteld geluid. Deze geluidsinstellingen als “Voice”, “Movie” en “Music” zijn echt een toevoeging. Je hoort duidelijk verschil! De “Voice” instelling geeft voor mij bij het “normale” TV kijken het beste geluid. De “Movie” geluidsinstelling geeft een breder geluid, waar de “Music”instelling een voller geluid heeft. En zoals gezegd, is het geluid ook persoonlijk aan te passen met de bass en Treble instelling, om het op smaak te brengen.

Bluetooth en NFC
Wanneer de speakers gekoppeld zijn aan de Fidelio, zie je in de bluetooth-omgeving één apparaat waarna je kan streamen. Koppel je één of beide speakers los, zie je de apparaten individueel. Speel je al iets af op de Fidelio, maar stream je iets naar een losse speaker, heeft dit geen invloed op elkaar. De onderdelen zijn dus apart van elkaar te gebruiken. Eigenlijk zijn ze dus als drie individuele speakers te gebruiken. Op de losse speakers zitten knopjes waarmee je eenvoudig kan schakelen tussen een bluetooth-verbinding, of de Fidelio koppeling.

Het gebruik van de losse speakers als speaker voor bijvoorbeeld je telefoon of tablet, valt wat tegen ten opzichte van draadloze speakers die hier specifiek voor gemaakt zijn. De bass op de losse speakers valt in mijn ogen tegen. Dit komt natuurlijk doordat het bass geluid normaal door de draadloze subwoofer van de Fidelio gaat. Het geluid van de losse speakers is wel strak en helder, en in mijn ogen, meer dan acceptabel voor bijvoorbeeld in de keuken, buiten of in de badkamer als achtergrondmuziek. Maar wil een losse speaker meenemen naar het strand om eens flink de blits te maken en los te gaan met je vrienden, laat deze te wensen over. Daarnaast kan je de losse speakers enkel opladen aan het Fidelio-station. Zoals gezegd; de losse speakers zijn niet speciaal ontworpen als individuele draadloze speaker, maar dat het kan en zeer acceptabel is, is al heel erg mooi! Dat ze los te koppelen zijn van het basisstation, maakt het een volwaardig dolby-surround systeem en daar is het in mijn ogen voor bedoeld.

Voordelen:
- Draadloze subwoofer en achter speakers
- Heel eenvoudig aan te sluiten
- Zeer gebruiksvriendelijk
- Mooi design en strak afgewerkt.
- Helder geluid
- Goede handleiding, met name voor het ophangen.
- Individuele afneembare en oplaadbare speakers

Nadelen:
- Let op bij het uitpakken van de subwoofer. De bass-box bevind zich aan de onderzijde van de kast. Grijp dus niet met je vingers in deze box, maar pak de kast aan de zijkanten.
- Apparaat is nog niet bekend bij Logitech universele afstandsbedieningen. Het instellen daarop duurt daarom langer.
- Geen netwerk of Wifi aansluiting. Streamen van netwerkapparatuur als NAS, PC, internet radio, is dus niet mogelijk, direct op de Fidelio.
- Bij gebruik van losse speakers valt de bass (lage tonen) tegen
- Maak je gebruik van meerdere Philips apparaten dan kan het afstandsbedieningssignaal hetzelfde zijn. Volume up op de Fidelio kan hetzelfde signaal zenden naar je TV wat niet altijd wenselijk is.

Conclusie:
Het is een prachtig apparaat met de nieuwste techniek. Er zijn duidelijke stappen gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Het geluid is erg goed, zowel in de standaardconfiguratie als in de surround-opstelling. De speakers zijn individueel en onafhankelijk van elkaar te gebruiken. De lage tonen op de afneembare speakers zijn beperkt. Met de huidige introductieprijs van ¤ 799,- is de Fidelio B5/12 marktconform of misschien zelfs wel goedkoper dan andere merken. Het is een namelijk een compleet product, waarbij je bij andere merken vaak nog extra zaken (woofer, speakers, muurbeugel) aan moet schaffen. Met deze Fidelio B5/12 ben je flexibel. Ben je op zoek naar een sterke verbetering van je televisie-geluid, maar wil je niet lelijke kabels trekken of torens aan apparatuur hebben staan, dan is dit een ideale oplossing.

Heb jij ook een Philips B5/12 Fidelio Soundbar?

Ik heb nu de voorganger, de HTS9150 in gebruik en wil overstappen. Op de HTS9150 zit een USB aansluiting, die ik o.a. gebruik om muziek via een USB stick af te spelen. Heeft de B5 ook een USB aansluiting? Als ik de specificaties van Philips erop na sla, is dat niet het geval. Kan een gebruiker mij dat bevestigen? En indien inderdaad het geval, hoe kan ik dan de muziek van de USB op de B5 afspelen? Alvast dank voor het meedenken!
Er zit wel een USB aansluiting op de B5! Echter is er geen "bron" op de afstandsbediening die naar deze input gaat.

Ik heb een stick met MP3 geplaatst, alle inputs nagelopen, maar zoals verwacht speelt hij deze niet af.

Hoewel ik me niet een situatie kan bedenken waarom afspelen via een USB-stick op de B5 noodzakelijk zou moeten zijn, hierbij een alternatief:
- sluit de B5 aan via een optical kabel naar de TV. Plaatst de USB-stick in de TV :)
- speel alle muziek af via Bluetooth
Dank voor je reactie!

Editie: domme vraag, antwoord al gevonden ;)

[Reactie gewijzigd door Thrace Grumble op 4 juni 2015 00:49]

Iemand biedt deze set aan zonder afstandsbediening. Weet jij toevallig of deze ergens besteld kan worden? Of zijn er andere mogelijkheden en heb ik de ab niet nodig?
De "set" is nog nieuw te koop in de winkels. Ik denk dan ook dat de originele afstandsbediening best te bestellen moet zijn bij en door een erkende reseller.

Een alternatief is bijvoorbeeld een Logitech Harmony. Die gebruik ik overigens zelf ook.

Zonder afstandsbediening heb je er overigens niets aan. Er zitten namelijk op de aan/uit knop na geen andere knoppen op! (Lastig harder en zachter te zetten dus)
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in dit product én je tankt bij Shell, dan kan je hem voor ¤400.- aanschaffen: https://www.tankenprofite.../philips-fidelio-soundbar
Kun je de achterboxen individueel instellen betreft volume? Stel 1 box achter staat verder van mij af dan de andere achterbox.
Nee dit kan helaas niet.
De achterboxen wel gelijktijdig harder of zachter te zetten.
is er een mogelijkheid om de bass van de subwoofer te verhogen naast de max op de afstandbediening ?
Ja het is mogelijk de intensiteit van de bass aan te passen, naast het normale volume. Op dezelfde manier als de achterboxen kan dus ook volume van de subwoofer ingesteld worden.

(Wanneer het maximale niet hard genoeg voor jou is, verwacht ik niet dat dit binnen de standaard instellingen van dit apparaat mogelijk is)