Microsoft Lumia 640 Dual Sim 3G Zwart Review

StefanvanGelder 19 juli 2015, laatste update op 22 juli 2015, 7.071 views

Microsoft Lumia 640 Dual Sim 3G Zwart

De Lumia 640 Dual Sim is een prima toestel. De telefoon blinkt nergens in uit maar scoort op alle punten eigenlijk goed. Ik gebruik de Lumia 640 Dual Sim zowel zakelijk als privé. De dual sim functionaliteit is goed uitgewerkt in Windows Phone.

Pluspunten

• Scherm
  • Dual Sim implemenatie
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Windows Phone draait soepel
  • Glimp

Minpunten

• 8GB intern opslag
  • Geen 4G
  • Veel verschillende submodellen

Inhoudsopgave

Het bedrijf waar ik werk wilde graag dat ik onderweg beter bereikbaar zou zijn. Tevens hoefde ik dan mijn privé smartphone ook niet meer te gebruiken als ik een keer moest bellen voor het werk, en dat kwam steeds regelmatiger voor. In het begin stuurde we aan op een tweede telefoon die puur zakelijk gebruikt kon worden, maar daar had ik zelf weinig trek in. Ik zou altijd met twee telefoons lopen en aangezien ik het zakelijke toestel niet dagelijks gebruik was ik al snel bang dat het gewoon niet ging werken voor mij.

Ik kwam toen met de suggestie om een dual sim telefoon aan te schaffen zodat ik terug kon naar één toestel, maar zakelijk en privé toch goed gescheiden kan houden. Ik ging dus op zoek met een budget van ongeveer 150 euro om een dual sim telefoon uit te zoeken.

Ik wist dat Microsoft de laatste maanden een aantal dual sim telefoons had gelanceerd. Aangezien ik privé al een Lumia 925 bezit en daar uiterst tevreden over was, leek zo'n dual sim toestel van Microsoft mij ook wel wat. Omdat we binnen het bedrijf al meerde Lumia's in gebruik hebben had ik dan ook snel een akkoord om een Windows Phone uit te zoeken.

Na het e.e.a. uitgezocht te hebben bleek Windows Phone met dual sim precies te kunnen wat ik wilde: twee actieve simkaarten en een duidelijke scheiding tussen de twee sim kaarten. De Lumia 640 Dual Sim sprak mij het meeste aan. De andere dual sim toestellen van Microsoft zijn in een nog lager segment van de markt geplaatst en ik was bang er veel op achteruit te gaan als ik een goedkoper model zou uitkiezen, aangezien ik vanaf een Lumia 925 kom. Na het akkoord was de telefoon snel besteld en in gebruik.

In deze review zal ik mij met nadruk richten op de dual sim functionaliteit en het verschil tussen de Lumia 925 en de Lumia 640. Het klinkt namelijk als een downgrade. Op bepaalde vlakken is dat ook wel zo, maar over de gehele linie genomen is de overstap echt geen downgrade gebleken. De Lumia 640 blinkt nergens in uit, maar heeft eigenlijk wel alle eigenschappen die je mag verwachten van een toestel van tussen de 150 en 200 euro. Echte nadelen zitten niet aan het toestel en de lage prijs maakt het tot een interessante smartphone.

Microsoft gebruikt voor al haar smartphones dezelfde soort soc's. In de budget toestellen vinden we soc's uit de Qualcomm Snapdragon 200-serie , in het midden segment de Qualcomm Snapdragon 400-serie en in het high-end segment vinden we de Qualcomm Snapdragon 800-serie.

In de huidige line-up van Microsoft (voorheen Nokia) is de Lumia 640 het goedkoopste toestel met een soc uit de 400 serie. De Lumia 630 had ook al een soc uit de 400 serie, maar omdat de Lumia 640 de opvolger van is laat ik die achterwege. Het toestel onder de Lumia 640, de 535 beschikt over een Snapdragon 200. De Snapdragon 400 wordt gebruikt tot aan de Lumia 830, maar daar komt waarschijnlijk wel verandering in als Microsoft de nieuwste generatie Lumia's aankondigt met Windows 10. De Snapdragon 400 is namelijk geen krachtpatser en zou wat mij betreft niet volstaan in een Lumia 840.

Alle Lumia smartphones beschikken tegenwoordig minimaal over 1GB intern geheugen met een opslagcapaciteit van 8GB. 8GB leek mij ruim voldoende, gezien het feit dat er nog een aantal budget modellen met slechts 4GB opslag uitgerust zijn, maar ook 8GB zit al snel vol. Het systeem neemt al de helft voor zijn rekening en met een paar apps, kaarten en foto's gaat het snel. Een micro-sd kaart is dus wel een must, gelukkig is er een slot aanwezig die micro-sd kaartjes tot officieel 32GB ondersteunt. In de praktijk blijken kaartjes van 128GB zelfs ook prima te werken. (met dank aan de reactie van Enki)

Het scherm van de Lumia 640 heeft mij positief verrast. Binnen mijn familie is er ook een Lumia 535 in bezit en het scherm van de Lumia 535 weet nou niet bepaald te overtuigen. De zwartwaardes komen niet in de buurt van zwart en de kijkhoeken zijn ook niet geweldig. Bij de Lumia 640 zijn beide echter een stuk beter. De Lumia 640 beschikt dan ook over een ClearBlack scherm en dat is duidelijk te zien. De zwartwaardes zijn wel iets minder als je de Lumia 925 er naast legt, maar dat is natuurlijk ook Amoled tegen LCD.

De zwartwaardes van de verschillende modellen. Links de Lumia 535, in het midden de Lumia 640 en rechts de Lumia 925

Wat mij na een aantal weken gebruik wel opvalt is de aanraakgevoeligheid van het scherm. De aanraakgevoeligheid is iets minder dan bij de Lumia 925. Ik heb regelmatig dat als je iets probeert te raken wat klein is, je vaak net mist of de aanraking niet registreert. Bij de Lumia 925 is dat beter, maar die heeft dan ook een scherm dat erg aanraakgevoelig is. Die hoge aanraakgevoeligheid werkt wel prettig. Hierdoor kun je merken dat je niet met een high-end toestel te maken hebt, maar als dat het enige puntje is dan is het toestel ook te mooi om waar te zijn!

Naast de aanraakgevoeligheid mist er aan de hardwarematige kant toch wel meer. Er zijn twee functionaliteiten die ik helaas wel moet missen. De belangrijkste is 4G. De reguliere Lumia 640's hebben allemaal 4G ondersteuning maar de dual sim toestellen die in Nederland zijn uitgekomen hebben geen 4G. In andere landen zijn er echter wel weer toestellen te vinden met dual sim én 4G ondersteuning. Waarom Microsoft meerdere versies in omloop brengt is mij een raadsel en hierdoor loop je het risico dat men er van uit gaat dat er altijd 4G ondersteuning is bij de 640. Daarnaast mis ik ook NFC. Momenteel wordt het nog niet veel toegepast, maar de potentie is er natuurlijk wel dat dit op korte termijn gaat veranderen. De Lumia 640XL heeft daarentegen wel weer NFC functionaliteit dus zou het logischer zijn als de normale 640 dit ook had.

Wie overigens denkt dat de Lumia 640XL hetzelfde toestel is als een Lumia 640, maar dan met groter scherm, komt er bekaaid vanaf. Er zijn behoorlijk veel verschillen tussen de XL en de reguliere versie. Ik noemde net al NFC, maar het gaat ook om 4G. De 640XL heeft namelijk alleen maar 4G varianten, ook alle dual sim toestellen. Daarnaast is zowel de front camera als de camera aan de achterzijde beter. Helaas vind ik 5.7" te groot, anders was ik zeker voor een Lumia 640XL gegaan.

Ik heb gekozen voor de zwarte variant van de Lumia 640. Ik zou graag voor een andere kleur gegaan zijn, maar alle andere kleuren zijn uitgevoerd in een glossy variant. Ik wilde absoluut geen glossy variant in verband met vingerafdrukken en het oogt ook goedkoper. Daarom ben ik maar voor de zwarte variant gegaan, die lekker mat is, degelijk oogt en ook lekker aanvoelt. Vingerafdrukken zijn daarnaast ook niet waar te nemen. Waarom Microsoft voor glossy achterkanten heeft gekozen is mij een raadsel. De Lumia 640 XL's zijn namelijk wel bijna allemaal uitgerust met een matte achterkant, alleen het witte model heeft ook een glimmende achterkant.

De verschillende kleuren waarin de Lumia 640 te krijgen is. Op de zwarte variant na zijn ze allemaal glossy

Gelukkig is het uiteindelijk toch nog gelukt om een mooi kleurtje te krijgen met een matte afwerking. De flip covers van Microsoft zijn namelijk wel afgewerkt in mat. Ik heb na aankomst van de 640 dus direct een matte oranje achterkant besteld: pricewatch: Microsoft Lumia 640 Flip Shell CC-3089 Oranje

De Lumia 640 houdt prettig vast. De achterkant van de telefoon is afgewerkt met hoekige randen, dit in tegenstelling tot de Lumia 535 en 925 die een rondere achterkant hebben. Hiervoor houden die toestellen minder prettig vast. Aan de voorzijde is weinig waar te nemen op de front camera en de merknaam Microsoft na. Ik vind de randen aan zowel de boven en onderzijde van het scherm wat groot voor een toestel met softwarematige functietoetsen. Een van de redenen die ik wel eens heb gehoord om hardwarematige toetsen weg te laten is omdat het teveel ruimte in zou nemen. Als deze ruimte dan niet gecompenseerd wordt met een kleinere omvang dan heb je er nog niet veel aan. Het voordeel van het weg kunnen swipen van de functietoetsen is dat je programma schermvullend wordt geopend. Hierdoor wordt de voorkant strakker en word je bij het kijken van een video of foto's niet afgeleid door het licht van de hardwarematige knoppen. Een nadeel is dat je sneller onbedoeld op de functietoetsen klikt, alle apps hebben de menuknoppen ook onderin zitten, waardoor je in plaats van op de menu knop sneller op de zoek of terug toets klikt. Mijn persoonlijke voorkeur gaat daarom toch uit naar de hardwarematige knoppen.

Typerend voor de oudere Lumia's was de camera knop. Tot nu toe hebben alle Lumia's van Microsoft nog geen hardwarematige camera knop gekregen en de Lumia 640 is daar geen uitzondering op. Ik hoop dat Microsoft op de high-end toestellen wel weer een hardwarematige cameraknoppen plaatst. Ik vind het toch wel een gemis; met camera knop hoefde je namelijk niet eens je telefoon te ontwaken om een foto te maken, zonder camera knop moet je toch twee stappen extra nemen om een foto te maken.

In diverse reviews komt naar voren dat de accuduur niet geweldig is van de Lumia 640. Persoonlijk vind ik de accuduur prima in orde. Ik ben een lichte gebruiker en de accuduur is absoluut beter dan die van de Lumia 925. Op zich ook niet vreemd gezien de capaciteit van de accu: de Lumia 925 beschikte over een 2000mAh accu, terwijl de 640 een 2500mAh accu heeft. In de praktijk haal ik makkelijk twee dagen met de accu, terwijl ik nog meer achtergrondtaken heb lopen dan op mijn Lumia 925, die het amper een dag vol hield. Aan het einde van de tweede dag heb ik vaak nog meer dan 20% over.

Deze telefoon is in zijn geheel gemaakt van hard plastic en dat is bevorderlijk voor het bereik. Het bereik is echt prima met dit toestel. Ik kan eindelijk weer normale telefoongesprekken voeren in huis, iets wat met mijn Lumia 925 niet te doen was. Ik had meestal 1 streepje of niet eens 1, maar met de Lumia 640 altijd minimaal 1 streepje en vaak twee of drie. De Lumia 925 is afgewerkt met aluminium wat waarschijnlijk de oorzaak van het slechte bereik is, maar wat dat betreft is de overstap naar de Lumia 640 wel een verademing.

Wat overigens ook wel grappig is om te zien, is dat er verschil zit tussen het bereik van mijn twee simkaarten. Privé gebruik ik Simyo terwijl we zakelijk KPN gebruiken. Meestal heb ik met de kaart van KPN één of soms wel streepjes bereik meer. Dit komt niet zozeer door de operator (beide providers gaan over KPN masten), maar wel door de mobiele internet instellingen. Wanneer ik mijn Simyo terugzet naar 2G only krijg ik hier direct extra bereik voor terug.

Dan komen we bij het belangrijkste aspect van deze telefoon; namelijk de dual sim functionaliteit. Dual sim telefoons van Microsoft met Windows Phone zijn er al vanaf zo'n 80 euro in de vorm van de Lumia 532. De Lumia 640 XL is voorlopig het duurste toestel wat dual sim functionaliteit biedt met Windows Phone.

De werking van dual sim op Windows Phone heeft mij positief verrast. Ik heb nog niet meer ervaring met dual sim, maar dat was ook niet nodig. De dual sim functionaliteit werkt namelijk precies zoals je denkt dat het zou moeten werken. Zo kun je aangeven welke sim kaart je wilt gebruiken voor de dataverbinding, per contact kun je aangeven of je hem met sim 1 of sim 2 wilt bellen en je kunt altijd makkelijk wisselen tussen de verschillende simkaarten.
http://static.tweakers.net/ext/f/350y9e1XzGwqcM1gfIsO1Tn9/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/e6Qfmh1xjN0XysQAeEeNCK1J/full.png
Afb. links: een van de twee simkaarten kan worden gebruikt voor de dataverbinding. Welke dat is heb je zelf in de hand
Afb. rechts: per contact kun je opgeven via welke simkaart je hem wilt bellen

Ook als je gebeld wordt is er direct duidelijk op welke simkaart er wordt gebeld. Uiteraard ben je op het moment dat je op je ene simkaart in gesprek bent, niet bereikbaar op je andere simkaart. Hiervoor kun je echter wel een doorschakeling instellen waardoor je hier om heen kunt werken. Zelf heb ik dit niet gedaan in verband met de extra kosten die dit met zich mee brengt, maar het is wel mogelijk. Dit doorschakelen kan via de feature 'Smart Dual SIM'.
http://static.tweakers.net/ext/f/BXRFjqbv3DHvutbdJFvOk251/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/zUuQg0fASbEG4huHfgVgLLbM/full.png
Afb. links: de Smart Dual SIM functionaliteit. Afb. rechts: in de belapplicatie kun je ook nog wisselen tussen simkaarten

http://static.tweakers.net/ext/f/o7byaSggcZhchkgguhmnw5bc/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/Pq2NfrX1gM6GNcN5IWyQ38K4/full.png
Je kunt direct zien op welke sim kaart je gebeld wordt

De namen van de simkaarten zijn zelf te bepalen. Dit is vooral handig wanneer je zakelijk en privé een abonnement hebt bij dezelfde provider, de simkaart zal dan namelijk dezelfde naam hebben omdat de naam van de provider standaard wordt gebruikt.
De simkaarten zijn afzonderlijk in te stellen zijn

Kortom: de Dual Sim functionaliteit is in Windows Phone prima afgewerkt. De enige functionaliteit die er niet in zit is het instellen van verschillende ringtones per simkaart. Een ander noemenswaardig detail vind ik dat er per contact wordt bijgehouden of je hem zakelijk of privé belt. Op die manier hoef je niet altijd na te denken of te kiezen met welke simkaart je iemand wilt bellen.

Wanneer je met de ene sim belt is de andere niet bereikbaar, mocht je daar oproepen op binnen krijgen terwijl je in gesprek bent dan wordt men direct doorgestuurd naar de voicemail. Dit kun je oplossen door het nummer door te schakelen naar het andere nummer, waardoor je een wisselgesprek kunt voeren. Hiervoor moet je echter wel de doorverbind kosten betalen. Ik heb dit zelf dan ook niet ingeschakeld, maar ik kan mij situaties voorstellen waarbij dit wel wenselijk is.

Hoewel de implementatie in Windows Phone prima werkt, kan ik dat niet over whatsapp zeggen. Whatsapp biedt op Windows Phone geen ondersteuning voor dual sim. Je kunt whatsapp dus slechts op 1 nummer activeren.

De Lumia 640 wordt geleverd met Windows Phone 8.1 update 2. Deze versie is gebaseerd op de Denim update. Nieuw in deze versie is onder andere het opnieuw ingedeelde instellingenmenu. Ondanks dat ik gewend was aan het oude instellingenmenu went de nieuwe volgorde snel. Het is dus een stuk overzichtelijker dan dat het was. Je kunt ook snel naar een andere categorie toe door op de titelbalk te klikken.

http://static.tweakers.net/ext/f/DcbdTZZ6eXeQQOxR9g1zmzAA/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/tBBeeIMIisnBDoG3Vkxbf9ev/full.png
Afb. links: het nieuwe instellingenmenu met categorieën
Afb. rechts: sneller navigeren door het instellingenmenu door het overzicht van categorieën

Windows Phone wordt regelmatig nog afgerekend op de hoeveelheid apps die er beschikbaar zijn. Ik kan ook niet ontkennen dat er minder apps voor Windows Phone zijn dan voor Android of iOS. Ontwikkelaars richten zich in eerste instantie ook op deze twee naaste concurrenten van Windows Phone, maar dat is ook niet vreemd gezien het huidige markt aandeel van Windows Phone. Maar als je geen app-freak bent, wat het grootste gros van de gebruikers is, dan hoef je je geen zorgen te maken over het aantal beschikbare apps. De belangrijkste app voor velen: Whatsapp, geeft inmiddels aan Windows Phone ook veel aandacht en de app loopt weinig achter op de versies in Android & iOS. Zo is het bellen via Whatsapps een paar weken later naar Windows Phone gekomen nadat het beschikbaar was voor Android. Whatsapp voor web kwam zelfs even snel als voor Android.

De enige app die ik persoonlijk wel mis is een native Strava client & Garmin connect app. Als fanatiek fietser mag ik graag mijn activiteiten opslaan, bekijken en dat ook doen bij bevriende sporters. Er zijn third party apps beschikbaar die in de basis werken, maar qua interface toch niet helemaal echt aanvoelen en functionaliteiten missen.

Met Windows 10 gaan we straks weer een nieuw tijdperk in. Er gaan diverse zaken veranderen in het besturingssysteem zelf, maar ook in de werking van apps. Microsoft pusht het nieuwe 'universal app' systeem enorm en wil het onder de aandacht brengen bij ontwikkelaars. Tweakers schreef hier laatst ook een artikel over: reviews: Windows als universeel app-platform. Windows 10 brengt dus weer legio nieuwe mogelijkheden om meer apps beschikbaar te maken voor Windows Phone en Windows in het algemeen. Ik ben benieuwd of Windows binnenkort net als iOS en Android een primair ontwikkelplatform kan worden. Zeker gezien het feit dat Windows 10 steeds meer op apps gebouwd zal worden in plaats van de .exe binaireies geeft aan dat het een interessant ontwikkelplatform is. Je bereikt namelijk niet alleen smartphones of tablets, maar je kunt met kleine aanpassingen ook de laptop markt veroveren. Ook in de laptop markt zien we steeds meer de standaard van touch screens terugkomen. Laat nou net op het laptop en desktop platform Microsoft de grootste software leverancier zijn. De innovativiteit waar Microsoft de laatste jaren weer hard aan werkt zou zich met Windows 10 zomaar eens uit kunnen betalen.

De camera's zijn niet het sterkste punt van de Lumia 640. De camera aan de achterzijde maakt prima foto's zolang het licht is, maar als er minder licht is dan gaat de kwaliteit snel achteruit. Aan de voorzijde is de camera erg standaard met een resolutie van 1280*720. De front camera is een stukje minder dan vergelijkbare toestellen uit het Microsoft kamp, zo heeft zelfde de Lumia 535 een betere front camera, terwijl de camera aan de achterkant met name bij weinig licht ook niet op kan tegen de PureView camera van de Lumia 925.

De camera is wel razend snel. Na het starten van de camera app kun je direct foto's maken. Bij de Lumia 925 duurde het vaak toch wel een seconde of 2 voordat de camera scherp was gesteld, dat gaat bij de Lumia 640 beduidend sneller. Al moet ik wel toegeven dat het soms te snel gaat; soms heb je een foto die niet goed scherp gesteld is.

Hieronder een aantal verschillende foto's tussen de Lumia 640 en 925. Links telkens de Lumia 640 en rechts telkens de Lumia 925:

http://static.tweakers.net/ext/f/zvKYh4c3TRKl6flY79a3FTYw/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/0Jnv6Ml5QdkrM1XCm6huNYdz/medium.jpg

http://static.tweakers.net/ext/f/YOEyxED4eELXCkrgLMGpZsuj/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/QR9bffNFqJCdOx0tWHd1WlGD/medium.jpg

http://static.tweakers.net/ext/f/CqRFC0xVhK7NS8ORz8ltd2e0/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/WVIsbomiteaj1yLgoKC9TF6C/medium.jpg

http://static.tweakers.net/ext/f/lcOzq78AMvvb6hwElMcZuygl/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/9crVYzczREUV5VJEcQpJ0Pb6/medium.jpg
Geen flits, automatische instellingen

http://static.tweakers.net/ext/f/vZrAXJjf0poPKUws1z3ot8Ti/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/uXEINUnIAsdKxKSIDhOsyqTP/medium.jpg
Geen flits, sluitertijd van 0.3s

http://static.tweakers.net/ext/f/qwAtf0LzF0kK1NyO3iCnfvJT/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/XD8QLzlENYSW1XpXsoiUnJwl/medium.jpg
Met flits, automatische instellingen

De interface van Windows Phone werkt vloeiend, maar dat zal voor velen geen verassing zijn. Apps starten snel op en je hoeft weinig te wachten op acties. Toch willen we ook altijd graag weten hoe snel het toestel is in vergelijking met de concurrentie. Ik heb daarom twee benchmarks gedraaid; Antutu en Kraken. Met name in de kraken benchmark is goed te zien dat Microsoft stappen heeft gemaakt in de browser. De Lumia 925 haalde een score van 44.000 ms op de software waar die op uit kwam, terwijl de Lumia 640 ruim 26.000 ms nodig heeft om de benchmark te voltooien. Bij Antutu zijn de verschillen minder groot; 11.776 voor de 925 en 11.938 voor de 640. Op het ene onderdeel scoort de 925 iets beter terwijl op een ander vlak de 640 weer beter scoort.

http://static.tweakers.net/ext/f/Sr3Zdt0hgBX6ZNSV4XnovpKf/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/Hn2SaVDyE5dgA248je80l6PG/full.png
De detailscores van de Antutu en Kraken benchmark

In het segment van 150 tot 200 euro is er genoeg concurrentie aanwezig. Er zijn in deze prijsklasse legio toestellen te vinden met Android. De grootste uitdager van de Lumia 640 is denk ik de Motorola Moto E. Dit toestel beschikt ook over 4G, maar moet het wel doen met een lagere schermresolutie, mindere camera en een kleiner scherm. Maar wellicht is het grootste minpunt Android: na verloop van tijd wordt de telefoon geheid traag en daar hoef je je bij Windows Phone in dit prijssegment niet direct zorgen over te maken. Ten slotte vind ik het design wat minder. De prijs ligt wel iets lager, maar ik zou het de investering zeker waard vinden. Waarom zou je een budget Android toestel kopen omdat er meer apps voor Android beschikbaar zijn, maar er vervolgens achter komen dat je helemaal niet veel apps kunt installeren vanwege de beperkte opslagcapaciteit?

Goedkopere Windows Phones zijn er natuurlijk ook te krijgen, zoals de Lumia 535. De Lumia 535 is ook in huis aanwezig dus een vergelijk is snel gemaakt. Het prijsverschil tussen de toestellen is percentsgewijs natuurlijk behoorlijk fors, maar die lagere prijs heeft duidelijk impact op de beleving van het toestel. De Lumia 640 is kwalitatief op elk vlak een stuk beter en dat is goed om je bewust van te zijn als je twijfelt tussen de 535 en de 640.

Ik heb de Lumia 640 sinds half juni in gebruik en ik heb nog geen moment spijt gehad van de keuze voor de Lumia 640. Zelfs voor Windows Phone gebruikers met een high-end toestel uit het verleden (Lumia 900 / 920 / 925) hoeven zich geen zorgen te maken dat ze achteruit gaan op performance. Enkel de Lumia 930 zou wel eens echt sneller kunnen zijn dan de Lumia 640.

Microsoft heeft ten opzichte van de Lumia 535 goed geïnvesteerd in het toestel. Alle onderdelen zijn net even iets beter, maar dat is duidelijk merkbaar in het dagelijkse gebruik. Het betere scherm, hogere resolutie, hogere bouwkwaliteit en betere camera maken de Lumia 640 echt tot een budgettopper. De reguliere versie met 4G ondersteuning is al vanaf 165 euro te verkrijgen. In dit prijssegment is er geen ander toestel wat je dezelfde gebruikerservaring kan geven als de Lumia 640.

Microsoft heeft een erg goed toestel gelanceerd in dit prijssegment. De Lumia 640 zou voor velen een interessante keuze zijn.

Versie 1.1
Changelog:
• Versie 0.1: 19-07-2015.
• Versie 1.0: 19-07-2015. Diverse typo's eruit gehaald
• Versie 1.1: 20-07-2015. Dual sim whatsapp toegevoegd

Heb jij ook een Microsoft Lumia 640 Dual Sim 3G Zwart?

Mijn 640 LTE heeft nochtans ook NFC. Heb het zelf nog nooit gebruikt maar het staat in ieder geval in het instellingen menu.

Vind het ook wel beetje raar om, als je bewust een toestel met 3G koopt, als minpunt op te geven dat ie geen 4G ondersteunt. Of het moet zijn dat je er gewoon over gekeken hebt.

Ik kom zelf van de 820 en ben tevreden over mijn overstap. Behalve één puntje en dat is de cover. Heb het toestel met Cyan cover gekocht maar niet bij stil gestaan dat die zo glad zou zijn. Had wel verwacht dat die gladder zou zijn dan een matte cover maar toch ...
Het toestel weegt ook veel minder dan de 820.
Ik ben er
Ik snap je punt. Ik heb het er bij gezet omdat het dus erg verwarrend is aangezien er meerdere modellen op de markt zijn. Ik denk dat het goed is om te weten dat deze versie niet over NFC noch 4g beschikt.
Wat ik, tot mijn verbazing, niet lees, is commentaar over de locatie van de luidspreker.
Het speakertje op zich kan genoeg volume genereren maar ik vind de locatie erg slecht gekozen namelijk op de achterkant. Als de telefoon gewoon op bureau,tafel,nachtkastje, ... ligt, dan wordt het geluid zwaar gedempt.

Sedert ik nu een kleine week overgeschakeld ben op dit toestel, heb ik mij al iedere keer overslapen. Ik hoor gewoon het alarm niet meer afgaan. Gelukkig nog wel een wekker die tien minuten na mijn telefoon staat.

Vind het echt een vreemde plaats om de luidspreker te monteren.
Je kan een Windows telefoon ook op de glaskant neerleggen. Er zal geen krasje op je scherm komen. Sterker nog, je zou een L640 als hamer kunnen gebruiken, als dat ooit nodig mocht zijn.
Dan heeft het Glance-scherm niet veel nut en dat was net één van de vereisten voor mij ;) In één oogopslag zien of er iets binnen gekomen is.

Kan dat inderdaad doen maar vind eigenlijk dat dit niet nodig zou moeten zijn. Bij mijn 820 zit de speaker gewoon onderaan.

Enigste reden dat ik zie dat ze het daar stoppen, is het feit dat als je telefoon in je hand houdt en je hand in een soort kommetje houdt, je nog redelijk goed geluid krijgt (voor een telefoon). Maar in mijn ogen is het toch echt wel een denkfout om die plaats te kiezen
Wat betreft de speaker heb je inderdaad gelijk. Je dempt hem snel waardoor je het geluid niet meer goed hoort. Ik heb zelf geen last van de wekker, ik word namelijk altijd vrij snel wakker, als die alleen al zou trillen bij wijze van spreken.
De 640 LTE Dual SIM heeft ook NFC en dit werkt prima.
Eens wbt 4G minpunt, een 4G versie in gewoon beschikbaar en het exemplaar dat ik heb werkt echt prima :)

Ook hier een teverden overstapper van de 925 trouwens.
Uitstekende review, zonder meer.

Enkele punten:
1. Je noemt in je review het start menu:
"Nieuw in deze versie is onder andere het opnieuw ingedeelde start menu. Ondanks dat ik gewend was aan het oude startmenu went het nieuwe startmenu snel. "
Bedoel je niet het Instellingenmenu?

2. Waar zou je nfc voor willen gebruiken? Gewoon benieuwd naar.
Tot op heden lijkt het in Nederland meer voor hobby-gebruik. Er zijn veel succesvolle smartphones zonder nfc, dus echt een minpunt lijkt het niet. Misschien een pluspunt als het er wel is ;)
Vodafone komt al wel met hun Wallet - betalen per nfc, maar die gebruikt dan de nfc-functionaliteit van hun simkaart.
NFC gebruik ik voor mijn bluetooth speaker en binnenkort voor de ING Betalen app.
Ik bedoelde inderdaad het instellingenmenu. Helemaal in de war met het nieuwe startmenu in Windows 10 8)7

NFC is inderdaad tot op heden nog geen grote toevoeging, maar met het oog op de toekomst zou ik het toch graag willen hebben. Maar het is geen groot nadeel, daarom heb ik het wel bij de minpunten weg gehaald. Zo heel zwaar weegt het inderdaad ook niet.
Mag ik je danken voor deze zeer uitgebreide en duidelijke review! Complimenten!
Ben zelf nog gebruik van een 925 en oriënteer me al een tijdje. Een review zoals die van jou helpt zeer bij het vormen van een oordeel.

(loop hem in een dull moment nog wel even na, staan nog een paar taalfoutjes in)
"scherm die"
"gewent")

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 19 juli 2015 17:35]

Dank voor de reactie!

Ik heb deze foutjes eruit gehaald. Er sluipen er altijd wel een paar in
Het stikt nog steeds van de fouten. Ook een keer 940 waar dit 640 moet zijn. Maar het verhaal is goed te volgen en ervaringen komen overeen met de 640 (4G) die mijn vrouw sinds een week heeft. Dank.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben er even voor gaan zitten en heb er vele uitgehaald.
Klein foutje: de 640 XL is voor zover ik weet in de witte variant ook glossy. Verders een mooi uitgebreide review!
Inderdaad je hebt helemaal gelijk, ik heb het direct aangepast.
Mooie review!
Is het ook mogelijk om een sim automatisch te activeren op bepaalde dagen?
Nee die optie heb ik nog niet gezien, ik schakel mijn zakelijke sim handmatig uit als ik niet gestoord wil worden, ik word buiten werktijd gelukkig praktisch nooit gebeld.
Dank je. Andere vraag kun je altijd voor dataverkeer 1 sim gebruiken en de andere sim voor telefoonverkeer. Oftewel is het nodig dat je twee keer een data abonnement afneemt of kun je volstaan met 1 dataabonnement?
Volgens mij kun je maar op 1 simkaart een internet abonnement afnemen, de tweede simkaart is namelijk 2G only.

Maar dat is op zich niet zo'n beperking, tenzij je zakelijk je internet hebt en prive alleen belminuten. Als je dan je zakelijk sim uitschakelt omdat je niet gestoord wilt worden dan heb je geen internet meer. Het is dan wel mogelijk om handmatig de andere sim kaart te activeren voor mobiel internet, maar dat moet je niet dagelijks willen.

Persoonlijk ben ik 24/7 bereikbaar en wordt daar (bijna) nooit misbruik van gemaakt.
Beste Mensen,

Ik overweeg nu toch om de Microsoft Lumia 640 aan te schaffen, ondanks vele zeggen dat er misschien nog niet veel apps beschikbaar zijn in de store.

Ik speel zelf veel trivia crack en WordOn HD

Wie weet of ik die apps wel kan downloaden????
Heb veel gezocht op internet maar kon er helaas niks over vinden:(
is er überhaupt wel ergens een lijstje te vinden met welke apps er wel beschikbaar zijn?

Alvast bedankt,

Gr Marvin
Trivia Crack is wel beschikbaar, heb ik zelf ook een tijdje gespeeld en werkt soepel.

WordOn HD kan ik niet vinden, wel allerlei andere scabble achtige games. Voor beschikbare games zou je hier kunnen kijken:

Heey klasse

Thanks voor je bericht.
Jammer van die wordon:(
Leuke review! Zelf ben ik ook aan het kijken naar een dual sim WP ivm zakelijk en prive nummer. Goed om te lezen dat de functionaliteit idd goed uitgewerkt is, maar wat ik nog mis in je review is hoe jouw ervaringen met whatsapp zijn bijvoorbeeld? Kun je whatsapps ontvangen van beide nummers? Moet je dan WA twee keer downloaden of activeren?
Je kunt niet op beide nummers whatsapp gebruiken. Dat heeft niet zozeer te maken met Windows Phone maar met Whatsapp zelf dat geen ondersteuning biedt voor dual sim.
Mooie review, complimenten!
Klein puntje van aanvulling: ik heb exact hetzelfde toestel (nou ja, in het blauw dan :) ) en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat hij zonder problemen micro SD-kaartjes tot en met 128 Gb vreet...
Dank je! Nuttige informatie. Ik heb het toegevoegd aan mijn review.
Mooie, zeer uitgebreide review!
De 640XL heeft namelijk alleen maar 4G varianten, ook alle dual sim toestellen.

Er zijn ook weer 3g dual sim 640XL varianten beschikbaar :(