Specificaties 1.600 toeren wasmachine met 8kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

Zanussi ZWF81663W Review

mauspartyhouse 11 juni 2015, 3.038 views

Zanussi ZWF81663W

Een super moderne wasmachine voor een enorm lage prijs.

Pluspunten

• Laag in prijs
  • 1600 toeren
  • zuinig in verbruik
  • compact formaat

Minpunten

• zwaar

Droogresultaat Score: 5
Energieverbruik Score: 4
Wasresultaat Score: 4
Onze 5kg, 9jaar oude Zanussi begon erg veel geluid te maken en we wilde voordat de hij echt de geest zou geven een nieuwe kopen. Dat werd dus wéér een Zanussi !
Zoals wellicht elke zuinige én milieu bewuste Nederlander wilde ik een wasmachine die netjes omspringt met energie en water, voor een mooie aanschafprijs.
Aangezien we de was tevens in een droger doen wilde ik een wasmachine die de was goed droog centrifugeert, en eerlijk is eerlijk vergeleken met onze oude 1200 toeren machine je merkt echt verschil.
De bediening spreekt voor zich, het aantal programma's is ruim voldoende de was komt er prima schoon uit en de machine is erg stil. Verbazingwekkend stil zelfs.

Heb jij ook een Zanussi ZWF81663W?

Nooit geweten dat er een catagorie wasmachines bestond op tweakers :P
Dank voor je review, duidelijk verhaal- mooi dingetje voor een scherpe prijs, als hij idd zo is als je beschrijft. Denk dat ik hem ook ga halen. Nog even analyseren, maar een wasmachine=een wasmachine en gevoelsmatig heb ik nou jouw review mijn keuze (voorlopig) al gemaakt.

Goed centrifugeren is belangrijk (ivm energie slurpen vd droger), geluid en goed spoelen (lees bij Samsung horror-verhalen over zeepsop-houdend wasgoed na wassen, door te zuinig spoelen, brrrr) en voor de rest niet te grote hap uit de portemonnee aub.

Alleen nog even uitzoeken tot welke temp. de water-toevoer mag zijn (meestal ca. 30-40 gr. C.), dan maak ik een aansluiting om ook de CV-ketel met 40 gr. tapwater aan te sluiten; opwarmen vanaf 40gr. naar 60 -of 90 gr. C. duurt minder lang en kost minder energie, dan helemaal vanaf ijsskoud temp. :)
(Gas=goedkoper dan elektrisch opwarmen.)
Het is absoluut niet waar dat een wasmachine een wasmachine is. Er zit wel degelijk veel verschil in verschillende merken en types. Zo zie je vaak dat bij de goedkopere wasmachines flink bezuinigd is op de onderdelen waardoor de wasmachine sneller slijt. Ik heb er intussen al heel wat van binnen gezien en gepareerd, het verschil is er wel degelijk.

Eigenlijk hetzelfde als bij pc's, een goedkope B-merk voeding doet wat hij moet doen maar niet zo efficiënt, zuinig en veilig als een A-merk voeding. Als je dure onderdelen koopt voor je computer dan kies je vaak ook voor een A-merk voeding, want dat is veiliger en beter enzovoorts. Ook al volstaat een B-merk voeding vaak ook om de componenten van stroom te voorzien (ik heb het hier niet over kwaliteit, efficiëntie e.d.). Bij een wasmachine zou je deze vergelijking ook kunnen maken. Toch zie je vaak dat mensen dure kleding kopen en die vervolgens in een goedkope wasmachine stoppen, hier sta ik zelf vaak van te kijken.

Opwarmen via de ketel is wel een goed idee. Scheelt inderdaad aanzienlijk in energiekosten. Om zuiniger te droger is een warmtepompdroger interessant. Scheelt ongeveer ¤0,50 per droog beurt ten opzichte van een conventionele condensdroger. Een warmtepompdroger is echter wel duurder, met een simpel rekensommetje kun je uitrekenen of het die extra investering .
Het is absoluut niet waar dat een wasmachine een wasmachine is.
Hij bakt geen brood, dat is wat ik bedoel ;)
En ik schaar een wasmachine van 400 euro ook nog steeds onder goedkoop, het is geen Miele van 1300 euro.
Neem aan dat je deze huidige machine nog niet gedemonteerd en weer opnieuw geassembleerd hebt, voor je eerste gebruik? ;)
Dan kun je dus ook niet echt oordelen, over de gebruikte onderdelen etc.- dit zal zich pas over langere tijd moeten bewijzen (>5 jaar.)

Aansluiten op CV zit wel een warning aan vast; niet te heet (max. 30-35 gr. C.) anders is het slecht voor je machine, denk dat het vet in de pomp om bepaalde onderdelen dan sneller verdwijnt en de leidingen eerder verteren. Maar van 30 gr. C naar 40 of 60 gr. C. scheelt veel tijd, pas alleen op voor legionella en dat er geen koud water naar je warmwater of v.v. stroomt (de leiding in), als je een 15mm t-stuk plaatst, met 2 kogelkraantjes om te kunnen schakelen (koud dicht en warm open of andersom, makkelijk aan te leggen, nog boven je wasmachinekraan en waterslagdemper) en je moet dan iedere keer voor het wassen, je thermostaat op je CV voor tapwater naar 30-35gr. C. zetten en daarna weer terug (voor je gaat douchen bijv.- merk je snel genoeg!)

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 3 juni 2016 15:00]

Mijn opmerking was ook meer in zijn algemeenheid bedoeld. Ik val je ook niet aan met mijn opmerking ik wilde gewoon mijn mening en ervaring delen met mede-Tweakers.

En het klopt, deze machine heb ik nog niet gedemonteerd maar voor mijn werk in een witgoedzaak heb ik al honderden machines van binnen gezien en ook de mankementen hieraan. Alle goedkopere 1600 toeren machine die ik tot nu toe heb gezien hebben bijvoorbeeld maar twee schokbrekers, hierdoor slijten deze sneller dan bij een 1400 toeren machine. Daarnaast zijn de gebruikte PCB's van mindere kwaliteit. Hierdoor slijt zo'n machine sneller en is dus eerder aan vervanging toe. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het gebruik, dus hoe vaak draait de machine, hoeveel wasgoed zit er per keer in, is de zeepdosering correct, welk wasmiddel wordt er gebruikt (poeder voor de witte was, vloeibaar voor de overige was), is de machine goed geplaatst, hoe is de hardheid van het water, wordt er voldoende op hete temperaturen gewassen en dan speelt geluk ook nog een rol.

Toch zie je dat goedkopere en minder goede onderdelen bij andere A-merken steeds vaker gebruikt worden. Een wasmachine wordt gebouwd op ongeveer 4000 tot 6000 wasbeurten, dit aantal gaat steeds een stukje verder naar beneden.

De maximale temperatuur heeft niet zo zeer met de vetten in de pomp of andere onderdelen te maken maar meer me het waterventiel en de elektronica die hierop is ingesteld. Elke wasmachine kan immers opwarmen tot 90/95 graden Celsius, dit water komt ook gewoon in de pomp en in de slangen. Het is juist goed om één keer in de maand op 90/95 graden Celsius te wassen om vet schimmels beter te bestrijden.

Je hebt ook speciale uitvoeringen die op een warm wateraansluiting aangesloten kunnen worden maar deze worden niet veel aangeboden in Nederland. Jammer, want dat kan soms een flinke duit schelen in opwarmingskosten.

Dat bedoel ik...ik wist dat er iets was, waardoor de standaard machines daar niet van houden en ja, die machines zijn er zoals je aangeeft wel, maar beginnen bij >700 euro (helaas!)

Maar waarom poeder voor witte was? Stof=stof en het katoen van je t-shirt is hetzelfde katoen als dat van je sloop, dus wat maakt dat voor je machine uit? Een device moet met beide middelen goed overweg kunnen, ongeacht welke stof ik erin gooi... :/
Inderdaad, helaas erg jammer. Wellicht komt hier nog ooit verandering in.

Poeder voor de witte was heeft bevat enzymen en bleekmiddelen die ontbreken in vloeibaar wasmiddel. Deze enzymen zorgen ervoor dat de was beter schoon wordt en de bleekmiddelen zorgen ervoor dat de witte was ook beter wit blijft. Voor bijna alle was, behalve voor fijne, wol en andere speciale was, zou poeder beter zijn maar met poeder heb je kans op vlekken waardoor het niet aan te raden is voor alle was.

Daarnaast is vloeibaar wasmiddel zeer geconcentreerd en daardoor minder goed op te lossen als poeder. Zeker omdat de wasmachines van tegenwoordig steeds minder water pakken. Vandaar ook dat de dosering erg belangrijk is. De aanbevolen hoeveelheid op de verpakking is vaak al nét iets te veel. De wasmiddelfabrikanten willen natuurlijk ook dat het pak eerder leeg is.
Je bent een expert, dat is duidelijk! ;)

Ik dacht dat alle wasmiddelen (niet alleen BioTex) enzymen bevatten, die zorgen immers voor de vuiloplossende werking (eiwitten afbreken), dus ook vloeibaar wasmiddel, maar schijnbaar niet dus.

OK, nice to know- daar ga ik voortaan rekening mee houden en even verder uitzoeken.
In poeder zit idd soms ook een beetje fosfor (Witte Reus o.a.), waardoor de claim "witter dan wit" idd een valide claim is (zo leerde ik ooit eens bij biologie), omdat UV-licht dat fosfor net iets harder doet oplichten, dan de witte vezels van zichzelf, waardoor het witter dan wit lijkt (en ook is!)

Ik gooi altijd veel meer vloeibaar wasmiddel erin, omdat ik die dosering juist best wel karig vind imo- maar schijnbaar is dat dus eigenlijk niet nodig? Ik kijk bij het draaien altijd of het enigszins schuimt (niet teveel), dan zit het voor mijn gevoel goed. Als er geen schuim zichtbaar is, is het voor mijn gevoel niet goed schoon (wassen met alleen water schiet imo niet echt op, je doet immers ook geen afwas met heet water, maar altijd een beetje sop erin, net als met de auto wassen, ramen lappen etc.)

Die micellen in wasmiddel kunnen ook maar een max. aantal vetcellen binden, dus als je niet genoeg wasmiddel toevoegt, dan loop je de kans dat een deel van het vet of vuil qua oppervlakte als vlek aanwezig in je wasgoed, gewoonweg niet oplost, omdat alle micellen verzadigd zijn. Dan blijft er deels vuil achter, terwijl dat ook opgelost had kunnen worden. Daarom vind ik een beetje overdosis niet zo erg, als de machine maar goed (en meerdere malen) spoelt. Achtergebleven wasmiddel ruikt wellicht lekker, maar kan voor jeuk e.a. irritaties zorgen, kleeft ook een beetje etc. brrr- ranzig is dat imo.
Eigenlijk is wassen altijd een 'soort verdunnen van het vuil' en blijft er altijd vuil achter, maar dat terzijde.

Weer wat geleerd vandaag- bedankt voor de verduidelijking! Goed weekend! :)
Nog steeds prima tevreden over de Zanussi.
Persoonlijk vind ik oa het verkorte programma icm het uitschakelen van het centrifugeren erg handig om bijv. schoenen te wassen.
Ik kan mij een consumenten tv programma herinneren waar wasmachines werden vergeleken.
De strekking was dat dure merken zich meer onderscheiden met een luxer uiterlijk, een overdaad aan wasprogramma's(bijv. een wijnprogramma voor een wijnvlek(lol)) dan aan bouwkwaliteit, zuinigheid of was/droog prestatie. Een aantal prestaties zijn zelfs Europees gekaderd. Voor deze wasmachine te vinden op: http://www.zanussi.nl/han...ype=PDF%20Product%20Fiche

Vwb de duurzaamheid zal de tijd het leren.
Een machine van driemaal duurder gaat niet driemaal langer mee. En de fabrikant weet dat schijnbaar ook, want het garantie termijn is gelijk aan een goedkoop merk.
Daarnaast vind ik dat (verbruiks)technologie zo snel innoveert, dat een dure machine gekocht in 2016 al zo achterhaald is in 2026 dat je ws. in 2021 al beter een nieuwe kunt kopen (ooit eens gehad met een vriezer).