Gigabyte GA-X48-DQ6 Review

dispie 16 september 2009, laatste update op 24 maart 2010, 3.160 views

Gigabyte GA-X48-DQ6

Pluspunten

• Goede layout.
  • Veel Sata mogelijkheden en Ide.
  • 2x Lan.
  • Energie Saving.
  • heel slim brachet S-ATA systeem om bare disk extern aan te sluiten.

Minpunten

• Prijs zeer hoog.
  • Bios had veel werk nodig voor dat hij stabiel was.
  • Support lezen de vraag maar half, geen inhoudelijke antwoorden.
  • De externe S-ATA brackets beschicken over 4 S-ATA mogelijkheden maar maar 2 Molex en voor 2 disks heb je dus ook 2 slots nodig (nadeel voor mensen met 2 Video kaarts)
  • De externe S-ATA brackets moet je wel je systeem voor afsluiten voor je er een disk aan hangt ( niet hot plugable)
  • Geen Easy tune 6

Layout Score: 5
Voorwoord

Ik vond de keuze in begin erg moeilijk om een socket 775 board te kiezen.
Omdat ik eigenlijk zins de AMD uitkwam niet meer naar Intel heb om gekeken, maar door de karige features en aansluit mogelijkheden van de AMD boarden + het feit dat de Enige die aan me eisen op dat moment voldeed 2x kapot uit de doos kwam. En de prestaties van de Intel lagen ook nog eens stukken hoger ben ik gaan zoeken.

En was uitgekomen op 3 boarden de DFI lanparty X48 (deze viel af omdat hij overal continu uitverkocht was) en de Asus Maximus Extreme ( viel af door 100 euro duurder te zijn en te weinig S-ATA aansluitingen 6 is erg weinig voor zo Extreme board)
Uiteindelijk op de Gigabyte uitgekomen voor zijn lay-out en mogelijkheden en DES functie

- Intel Q9450

• Windows XP Pro
• Ubuntu 8.10

Ervaring met één exemplaar, sinds 6 juli 2008

Inhoud van de doos

Het moederbord komt in een grote goudkleurige doos. De doos is zoals we gewend zijn van Gigabyte weer zeer rijkelijk gevuld. Een manual, installatieposter en wat up to date informatie vormen het papieren gedeelte van de meegeleverde spullen. Verder zitten er een 40pins IDE kabel, floppy kabel, 2 standaard S-ATA kabels, 2 S-ATA kabels met 90 graden connectoren en een 2-tal eS-ATA brackets incl. stroomkabels en eS-ATA kabels. Verder nog een i/o-shield, een Gigabyte casebadge, een energysaver casebadge, schroefjes en uiteraard een driver cd.

Features

De X48-DQ6 is het top model van Gigabyte. Het is daarom ook voorzien van een zeer ruime hoeveelheid features op het bordje.
Het bord is voorzien van een socket 775 die overweg kan met alle moderne s775 cpu's, tot 1600MHz. Daarnaast zitten er 4 DDR2 dimmsloten op het bord**
De uitbreidingssloten bestaan uit:
3x PCIe x1
2x PCIe x16
2x PCI
De PCIe sloten op dit bordje zijn PCIe 2.0 sloten.
De x16 sloten beschikken beide over het volledige aantal lanes, wat dus leuk is voor crossfire setups of een leuke RAIDcontroller in het 2e slot.
Het bord beschikt ook over 2 bioschips, wat dus de kans op een biosfail verkleint, omdat je altijd een backup chip hebt. Persoonlijk had ik het helemaal ideaal gevonden als er socketed chips gebruikt worden, maar dat lijkt tegenwoordig bij geen enkele fabrikant meer te gebeuren.
Op de achterkant van het bord zit een hele berg aan aansluitingen.
2x PS/2
8x USB
1x Firewire 6 pins
1x Firewire 4 pins
2x SPDIF
6x 3.5mm jack
2x 1Gb lan

De dubbele lan verbinding is handig voor verbindingen teamen, ook handig voor bijvoorbeeld bridge verbindingen te maken dus 1 systeem aan internet en daar achter via een bridge hangt de rest van het netwerk.

Ik gebruik het vooral om mijn Internet niet te vertragen door netwerk verkeer dus 1 aansluiting voor je Internet en de andere voor me interne netwerk.

Een voordeel is dat je naast de 2 eS-ATA poorten op het bracket ook nog een molex connector hebt. Deze zorgt ervoor dat je een standaard S-ATA schijf kunt aansluiten op de externe bracket, zonder dat je per se een eS-ATA behuizing nodig hebt. Dat scheelt dus je kast open maken als je even wat data over wilt zetten of een schijfje wilt checken en je dit niet op USB of Firewire wilt doen vanwege de snelheid. De stroomkabel en een eS-ATA naar S-ATA kabel zijn ook meegeleverd.

Dit systeem is geniaal bedacht op 2 klein puntje na je hebt 4 S-ATA aansluitingen op de brackets en maar 2 molex aansluitingen. Dus als je 4 disks op de brackets aan wil sluiten dan zal je voor 2 disks een andere stroom toe voer moeten bedenken. Voor 2 disks heb je ook nog steeds 2 sloten nodig.

Andere kleine opmerking over de S-ATA brackets is dat je wel eerst je Pc moet afsluiten voor je de disk er aan hangt anders overleeft je S- ATA disk het niet.

Lay-out van het moederbord

De lay-out is bijna perfect, je kunt met gemak 2 grote videokaarten kwijt zonder hierbij je S-ATA aansluitingen te blokkeren van mij hadden er nog 2 extra S-ATA aansluitingen op het board mogen zitten, om de overige 2 externe S-ATA aansluitingen ook aan te kunnen sluiten. Daar heb ik jammer genoeg geen aansluitingen meer voor over. Van mij hadden ze het geheugen iets verder van de Cpu mogen zetten zodat er meer ruimte is want met de tegenwoordige grote van de Cpu koelers
Komen die wel erg dicht in de beurt wat natuurlijk de koeling van je geheugen niet bevorderd.

Verder is de heatpipe presteren uiterst goed en zitten door de vormgeving en afstand vrij van je Cpu koeler, ook heeft gigabyte aan de achter kant van het board voor koeling gezorgd deze is er af te halen door middel van schroeven als je een Cpu koeler hebt met een plaat aan de achter kant van je board.

Bouwkwaliteit

Het bord zelf is voorzien van de techniek die Gigabyte Ultra Durable 2 noemt. Het komt neer op het gebruik van solide condensatoren en betere mosfets. Dit is voor de gene onder ons die hun pc nooit uitzetten veel belasten of gaan overklokken zeer belangrijk. Deze componenten gaan gewoon wat langer mee en niet zo als vroeger dat de condensatoren bol gingen staan of zelfs kapot waardoor je schade aan je systeem kan oplopen, dit zal bij dit board niet gebeuren.

De installatie

Ik moet er even bij vermelden dat dit de eerste Intel is die ik gekocht heb zins dat AMD op de markt is. Maar door alle problemen die AMD had en dat de moederboarden die beschikbaar waren voor de AMD gewoon weg te kaal waren voor wat ik er mee wilde ben ik overgestapt.
(te weinig S-ATA aansluitingen en vaak geen 2 netwerk aansluitingen)

- Intel Q9450
- Ocz Reaper 1066mhz geheugen
- ASUS Triton 79 Amazing
- Enermax mod82+
- 2x Seagate Barracuda 7200.11 1Tb
- 2x Wd Element 500Gb
- Gigabyte GV-NX96T512HP

De Cpu van op het board plaatsen vond ik waardeloos wat een gevoelig systeem heeft Intel, Bij AMD kan je je de CPU er bijna gewoon in laten vallen bij Intel moet je heel erg uitkijken om geen van de pinnetjes op het board te verbuigen en daardoor je hele moederboard te verzieken.
De rest van de onderdelen gingen er vrij soepel in zeker het reaper geheugen was er makkelijk in te prikken door de mooie heatsinks die als houvast gebruikt kunnen worden anders had ik naast mijn Asus koeler toch wat meer moeite moeten doen.

RAID
Ik gebruik het op dit board niet de raid instelling heb er een korte test mee gedaan onder Ubuntu door 2 schijven in mirror te zetten zag er allemaal prima uit.
Het board beschikt over ruime mogelijkheden om Raid opstellingen te maken

IDE Controller 1
Raid: Jbod

SATA Controller 1
Raid: 0, 1, 5, 10, Jbod

SATA Controller 2
Raid 0, 1, Jbod

Software installatie

De Software installatie is een eitje. Het bijgeleverde schijfje hoef je er enkel in te duwen, op de Xpress Install knop te drukken en alle drivers worden geïnstalleerd.

Overklokken/Easytune5

Dit board heeft een simpele manier van overklokken en een manual manier van overklokken dus voor iedere wat wils eigenlijk,
De simpele manier is met Easy tune5 (6 wordt niet ondersteund) erg jammer. In easy tune kan je ook weer kiezen tussen easy and advanced mode

- easy mode is met pijltjes een aantal procent omhoog of omlaag klokken

- advanced heb je de keuze om de volgende opties te wijzigen: FSB, freq mem, freq Pci-e, freq Pci , Voltage cpu, Ratio(multiplier) en voltage mem

- In easy tune zit ook nog een CIA2/MIB2 optie deze kun je ook in verschillende standen zetten: diseable, cruise, sport, racing, turbo, full thrust.

- Smart fan optie

- En een Pc health monitor

Daarnaast kan je in de bios ook je lol op met een breed aantal opties voor overklokken.
Het systeem hersteld zichzelf 80% van de tijd dat je een foute overklok poging doet, de andere zoveel procent zet hij de F6 bios vanuit zijn 2de bios terug ik heb de andere opties om de bios terug te zetten nog niet hoeven gebruiken.

Veel overklok resultaten kan ik nog niet geven als je verder leest zal je dit snappen waarom.

Energy-saving DES functie

Deze functie was ondermeer ook 1 van de redenen van aanschaf van een Gigabyte board.

Ik zal hieronder een kort verslag van mijn ervaringen zetten met deze functie:
De standaard Bios F6 in combinatie met de Q9450 en DES werkt jammer genoeg niet samen.
Resultaat waren vastlopers, opeens opnieuw opstarten, Games die er mee stoppen.

Pas bij bios F8b bèta werkt de DES functie maar erg te vrede ben ik niet met het resultaat in 1 week tijd met 24uur per dag aan waarvan hij soms meerdere uren idle staat maar 21Watt bespaard.

Ik had hier zeker meer van verwacht.

Bios

Over de bios en de stabiliteit daarvan wil ik ook nog het een of ander kwijt en wel het volgende:

Zoals al in boven staande stukje al vermeld was de F6 bios standaard op het board zeer instabiel met de Quad core. Ik zie dat de bios het super doet met Intel Dual cores in veel reviews maar daarvoor koop je geen duur board wat Quad cores aan kan lijkt me.

Geen DES
Alleen de oudste versie easytune 5 nieuwere zorgde weer voor vastlopers
Alles liep trager dan me AMD dual core 3800+

De F7 bios:
Deze bios werd bijna het einde van mijn Quad core processor, na opstarten van mijn systeem werd de processor op de een of andere manier tot de 90grade of hoger gebracht en dit met als processor koeler de Asus Triton amazing is erg knap! Bios clear moeten uitvoeren.

Wat vragen richting Gigabyte gedaan hier over waarop slecht inhoudelijk werd gereageerd moet ik eerlijk zijn en aanbevolen werd om op de F6 bios te blijven tot er een nieuwere uit was.

2 weken later tot mijn vreugde!

De F8a bèta
Dit was de eerste stabiele bios met de Q9450 processor de laatste versie van Easy tune 5 werkte eindelijk en het systeem liep stukken sneller de processor bleef op een graadje of 32 hangen en kwam niet meer boven de 45 voor zover ik heb kunnen constateren.

De DES functie was nogsteeds niet tot mijn beschikking deze zorgde nogsteeds voor de nodige vast lopers.

Ook hier weer wat vragen richting Gigabyte gedaan met uitgebreide uitleg van het probleem met verwijzigen naar vorige vragen: Ook hier op weer vrij slecht inhoudelijke antwoorden, kort af en werd ik eigenlijk weer in de wacht gezet. Zonder belofte van oplossingen of ook maar iets.

Ik had graag geholpen met misschien diagnose uitvoeren op mijn systeem of hun laten monitoren ( dit heb ik bij Asus wel eens gedaan) met als resultaat een nieuw board en nette excuses voor het ongemak.

De F8c bèta
Dit is de laatste release op het moment 19-3-09 uitgekomen en zorgt dat ik eindelijk gebruik kan maken van alle functies van het board dus ook de DES functie zonder vaste lopers ook is de tempratuur van de processor naar de 28grade gedaald, en is de performance nog iets omhoog.

De X48-Dq6 is het vlaggen schip van gigabyte op het X48 platform en bied een uitgebreide hoeveelheid mogelijkheden en aansluitingen, de lay-out is nagenoeg perfect en ook over de inhoud van de doos kan niemand klagen deze is zeer kompleet.

Ondanks de Bios/DES problemen ben ik erg tevreden met mijn X48-Dq6 board nu hij eenmaal loopt, loopt hij echt lekker. Ik zal dit board dan ook zeker aanraden nu de F8c Bios uit is.
Ben minder te spreken over de service van Gigabyte en zeker bij een board van 225 euro, verwacht ik iets meer service misschien ben ik verwend door de jaren lange goede service van Asus. How knows!

Aanpassing:
S-ATA bracket gedeelte verduidelijkt
Toevoeging van Positie punt en Negatieve punten die ik vergeten was maar wel besproken zijn.

16-09-09
Kleine update,

Windows en Ubuntu deden beide vreemd de 2 extra harddisk vielen weg en de DVD brander, en de USB poorten stopte er af en toe mee waardoor ik geen muis en keyboard meer had, ook gaf het beeld af en toe strepen.

waarna ik besloot Windows opnieuw te installeren dit lukte niet meer tijdens de installatie liep hij vast of net na het afronden er van na 4 pogingen Ubuntu geprobeerd ook hiermee geen succes meer.

Daarnaast zit er op dit board een aantal indicatie leds om aan te geven hoeveel load er op de CPU staat deze bleven na het opstarten opeens donker dit viel op omdat de zijkant van mijn systeem groot en deels uit plexiglas bestaat.

Ga morgen het board ruilen, denk dat deze niet meer te reden is na in begin al veel problemen gehad te hebben met de bios draaide ik nu al een tijd zonder problemen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-X48-DQ6?

Dispie nette mooie review. _/-\o_ Wat mij betreft 4 sterren, en die kun je m.i. van meer mensen krijgen als je je foto's (of nog meer foto's) in de tekst op gaat nemen. In het verleden heb ik je wel eens verteld hoe je dat kunt doen.

Je bent gigantisch vooruit gegaan in je schrijverij, daarvoor alleen maar lof. Er zitten nog wel wat taalfouten in, maar daar zal ik je morgen een DM (als ik er aan denk :P ) over sturen. Vind ik mooier dan het hier neer te zetten, omdat die reactie zijn waarde kwijt is (en vertroebelend werkt) als je de verbeteringen hebt aangebracht.

Jammer dat je de DFI Lanparty niet te pakken kon krijgen, want dat moet ook een erg mooi bordje zijn als ik zo links en rechts de reviews zie. Ik denk dat ik voor mijn volgende bordje eens bij dat bedrijf ga shoppen. In tegenstelling tot jou, ben ik niet meer zo te spreken over de service van Asus, iig de ondersteuning via hun rete trage website..... Verder heb ik nog nooit van doen gehad met Asus, mijn oude bordje dat kapot gegaan was heb ik gewoon vervangen en nooit een RMA van gemaakt. De Asus heeft zich IMHO in deze serie uit de markt geprijsd. Te duur en te mooie concurrenten om die meerprijs waar te maken.

Wat ik ook in deze review bewonder is dat je gewoon zakelijk je waarnemingen beschrijft en niet je stokpaardje gaat berijden (Quad vs Duo, niet op reageren s.v.p.) waar je je de laatste tijd nogal wel eens "schuldig" aan maakte.
De simpele manier is met Easy tune5 (6 wordt niet ondersteund) erg jammer.
Ik neem aan dat dat een programma is dat je onder windows/linux kunt gebruiken. War=t bedoel je met dat 6 niet ondersteund wordt. Wordt het niet ondersteund onder Linux en/of Windows, of ondersteunt het je processor niet.
Als het dit laatste is vind ik dat toch wel een schoonheidsfoutje bij GigaByte, te meer als je alle problemen met de BIOS in ogenschouw neemt. Dit soort zaken zou ik juist bij GigaByte niet verwachten.
Ook de ondersteuning die je kreeg bevreemd me. Terw_Dan is altijd zo erg te spreken over Giga_Byte en over hun service. Maar ik denk dat hij wel een streepje voor heeft bij hen :).

In je verhaal haal je een paar minpunten aan.
Dit systeem is geniaal bedacht op 2 klein puntje na je hebt 4 S-ATA aansluitingen en maar 2 molex aansluitingen. Dus als je 4 disks er aan wil hangen dan zal je voor 2 disks een andere stroom toevoer moeten bedenken. Voor 2 disks heb je ook nog steeds 2 sloten nodig.
en
Andere kleine opmerking hier over is dat je wel eerst je Pc moet afsluiten voor je de disk er aan hangt anders overleeft je S- ATA disk het niet.
en
Deze zie ik in je eindconclusie niet terug.

Overigens begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt met de tweede opmerking. De HDD hangen aan je e-Sata, je molex of waaraan eigenlijk. Als je HDD geen hot-swap feature heeft, moet je daar toch nooit aanzitten als de computer aanstaat, ongeacht het bord dat je hebt?
Daarnaast hoef je m.i. over de extra molex-aansluitingen niet in te zitten; bij een beetje voeding worden die daar ook bijgeleverd. In ieder geval kom ik om in allerlei kabeltjes e.d. omdat ik die van verschillende kanten aangeleverd krijg. Ga er binnenkort maar eens een winkeltje mee beginnen.......

Je bespreekt DES vrij uitgebreid, althans dat de mogelijkheid op het bord zit. Maar er zijn tegenwoordig toch veel meer stroombesparingsvoorzieningen; voorziet het bord daar nog in, of blijft het bij het matig presterende DES?

Je spreekt over een onboard RAID-controller. Welke RAID-controller is dit? Ik ben ook wel geïnteresseerd in zijn performance. Zoals ik destijds in mijn review van de Seagate 7200.10 320 GB heb laten zien, stelt het schrijven (itt tot lezen) bij de Intel ICH8R behoorlijk teleur. Ook ben ik een boel functies van mijn harde schijven kwijt (temp uitlezen, SMART, enz, enz) door de controller. Zou je wat performance testen van je HDD's in diverse opstellingen kunnen laten zien?
Verder noem je RAID 10, is het echt 10 of is het 0+1, hetgeen toch iets anders is en veel vaker voorkomt?

Tot slot hoef je de allerlaatste opmerking, wat mij betreft, niet te maken. Ik ken heel veel reviewers zonder dyslexie die hier een puntje aan kunnen zuigen.

Veel succes met je MoBo en bedankt voor je review.

/edit linkje

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 24 april 2009 21:39]

Dank je ik heb er heel wat tijd in gestoken om een mooie review in elkaar te steken die zich aan die van jouw en Twan kunnen gaan meten.

Ik heb mijn uitgesproken meningen proberen te minimaliseren en puur zakelijk en objectief te schrijven, was inhouden moet ik zeggen.

Ik ben de manier waarop je plaatjes in de review zet vergeten, al zo tijd geleden als je dit ook in je mailtje wil zetten met waar de spellings fouten in staan wordt dat erg op prijs gesteld dan voeg ik nog wat meer beeld matriaal bij heb nog 2 plaatsjes die er goed in zouden passen.

DFI zijn super mooie boarden, ik kon een X38 bemachtigen heb daar een weekje opgedraaid maar had net de mogelijkheden niet die ik wilde en kom het geheugen niet aan wat ik er bij had, Dus omgeruild voor deze Gigabyte X48.

Mijn volgende board wordt denk ik wel een DFI, gewoon weg omdat dit toch het beste wat er op de markt is is en meestal nog goedkoper ook.

Easy tune 5 word alleen ondersteunt door de X48 chipset, easy tune 6 wordt wel ondersteunt door de P45 chipset maar niet door de X48 jammer genoeg dus hier worden de overklokkers een beetje teleur gesteld.
Dit is inderdaad een windows/linux overklok programma.

De mooie reviews van Terw_Dan en de blijkbaar goede service die hij kreeg van gigabyte hebben zeker mee gespeelt in mijn keuze van dit board,

Ik zal de S- ATA puntjes toevoegen was gistere 5 uur aan schrijven en heb deze vergeten. Ik zal het stukje ook wat verduidelijken

Voor zover ik weet doet het board vanuit de bios als DES niet aan staat ook nog wat kleine besparingen maar ook deze zijn niet noemens waardig ze gaan er van uit dat DES het werk wel doet ( wat trouwen een programma is wat niet in de background geplaatst kan worden.

Ik heb de Raid functie getest met 2 nieuwe schijven in mirror, alle functies bleven gewoon zichbaar ik check de temp en de smart functie altijd eff
dit board heeft de nieuwe Intel chipset voor Raid Intel® ICH9R

Jammer genoeg zit ik op moment in mega ruimte gebrek en kan ik geen testen doen met de preformance van de Raid opstelling zodra ik weer 2 nieuwe disks heb zal ik deze toevoegen.

Volgens de Specs van het board is het echt Raid 10
ik vindt het raar dat hij inderdaad geen raid 0+1 heeft,

ook moet ik nog wat meer overklok testen doen deze volgen ook spoedig, hiervoor moet ik nog wat leeswerk doen hoe ik een Intel Quad core beste overklok.

de laatste opmerking is om vervelende flammers te voorkomen die gaan zeuren over ieder spel foutje wat er is.

bedankt nu hij eenmaal loopt ben ik er erg over te spreken heeft eff geduurd maar dan heb je ook wat.

[Reactie gewijzigd door dispie op 24 april 2009 11:01]

Hi Dispie,

Tot mijn genoegen ben ik de afgelopen ander half jaar de eigenaar van de gig. x48 ds5, de iets simpelere versie van de dq6. Ik draai mijn q6600 al die tijd op 3,6 (9x400) en heb nog nooit gezeik gehad. Ik heb 2x raptor 74gb raid 0 als c schijf en verder 2 opslag schijven. Komt dus ook redelijk overeen.

Een paar tips:

- DES nooit gebruiken, scheelt max max max max maximaal10 watt en schiet gewoon niet op. Als je zuinig wil, moet je een ander systeem bouwen.

- Met easy tune regel ik alleen mijn fan settings en dat werkt perfect. De opgegeven temps vallen LAAG uit t.o.v. core temp, dus houd daar rekening mee bij het instellen.

- Alle oc settings in de bios doen en vooral eerst een stabiele setting in de bios opslaan. Je kan een paar profielen opslaan en de recovery functie tijdens oc'en werkt erg goed.

- Ik heb zelf EIST en C1E ( speedstep) AAN staan. De rest staat uit.

- Je ram 1:1 zetten, op de fsb 1600 strap. Dus dat is in de bios de geheugen multi 2 met de letter D. Bij fsb 1600, krijg je dan ddr2 800. Ga niet voor ddr2 1066 want dat is niet stabiel op hogere fsb snelheden. Geloof me, het werkt niet, het zou moeten kunnen werken ,maar dat doet het niet.

- In mijn ogen moet je zeker fsb 1600 kunnen draaien met redelijke temps en dus matige voltages. Op je foto staan heeeeel veel kabels en dus weinig airflow. Hitte sloopt je systeem tijdens een 24/7 oc (moet het er wel bij zeggen als tweaker). Begin met je ddr en vcore handmatig in te stellen en probeer fsb 1600 met ddr800 op 555.15 1.9V (+0.10 in bios) en vcore iets boven je vid (vid kan je lezen bij core temp en staat ook in de bios), stel! vid is 1.25V stel dan in 1.33V. Zet loadline cal. in de bios AAN. Onze boardjes hebben namelijk vdroop. Tijdens load loopt het voltage af en daarom moeten we vrij veel Vcore instellen voor een stabiele oc. Ik gok dat je board wel boot met deze instellingen, check je temps! check je bios settings met cpu-Z, let op je Vcore tijdens load en ga testen Occt orthos zoek iets uit. Als je systeem vast loopt heb je meer vcore nodig, als je plots stabiel bent kun je kijken of het met minder kan (maar lijkt me stug). Het klinkt vast achtelijk, maar in de praktijk moet je 4 stapjes omhoog in de bios, als je binnen 10 min vastloopt in orthos.

- Aangenomen dat je de cpu stabiel krijgt, moet je de rest gaan aansnoeren, ram strakker zetten, 3d bench draaien, rondje gamen, berg foto's bewerken, je kent het wel, voltages aanpassen van de fsb/pci/mch enz als je vast loopt. Mijn q6600 (gelapt) is heter en ouder dan jou q9450, dus kijk online rond voor settings met jou bios en cpu combo voor betere info. Bij mij is het fsb 1600 Vcore 1.4875 DDR 800 554.12. Vram +0.3, fsb +0.2 V, pci +0.05, mch +0.225. Uit mijn hoofd. 24/7 rock steady.

Veel plezier,

Alex
Hallo alex

ik wil je eerst erg bedanken voor alle nuttige tips, ik knoei wel eens met overklokken en heb alle tools er voor maar met Intel vindt ik het stukken moeilijker dan een amd.

Des is inderdaad een waardeloos programma en de winst er uit is inderdaad minimaal, ik heb het dus ook nooit aan inderdaad.

Eist en C1E staan bij mij ook aan en ik gebruik easy tune inderdaad alleen voor de fan settings voor me processor of snel eff een test te doen met overklokken voor een review.

Cpu-z is een heerlijk programmatje en OCCT ook heb je de nieuwe versie al die is nog wat beter dan de vorige en ondersteunt de i7 cores ik heb laatst wat zitten overklokken op een i7.

Maar ik hoop nu eerst dat ik me board snel werkend terug krijg dat gaat nu zo 4-8 weken duren omdat hij naar gigabyte is opgestuurd.

Ik denk dat er vanaf het begin iets mis mee was aangezien de ladingen bios problemen en nu het uitvallen van de S-ATA en de USB poorten maar ook de leds die op het board uitgingen wat ze in het jaar dat ik het board had nog nooit had gezien dus ik ben benieuwt.

nogmaals bedankt en ik ga eens kijken wat ik met je settings kan doen.

grtz dave

[Reactie gewijzigd door dispie op 19 september 2009 11:59]

Ja zeker oude review, ik ben al 3 boarden verder ondertussen zit nu op een Gigabyte GA-Z77X-UP7 en echt top klassen board moet ik zeggen.

De GA X48T-DQ6 zijn meerdere versies van ik had versie 1.01 omdat ik hem net na de lancering gekocht heb in de nieuwere versies werken ze een stuk beter.

Asus was echt aan het blunderen in de socket 775 tijd, heb heel veel boarden moeten ruilen voor klanten die allemaal problemen hadden er mee. Ik ben nu al jaren overgestapt op Gigabyte en bouw ook alleen nog maar gigabyte in voor mensen en moet zeggen weinig tot geen problemen meer. Gigabyte heeft tegenwoordig erg goed support en service.

Mijn tip zou zijn stap over naar een nieuwere chip set , heb ik ook gedaan ik had 2x een 460 van asus de overklock editie en die kreeg ik op deze chipset niet goed werkend.

Veel succes met een goed board vinden!
Ik ben het met je eens wat betreft de service. Verder goede review.
Je vroeg erom How knows! Who Knows?!

[Reactie gewijzigd door EnderQ op 24 april 2009 00:39]

@noelite en EnderQ

Slechte service vindt ik het als je een vraag stelt met een probleem en je een antwoord krijgt wat nergens op slaat,

bij gigabyte kunnen ze de vragen geschiedenis zien, als je terug verwijst naar een vorige vraag waar al je systeem gegevens bij vermeld staan en ze dan nog eens er om vragen ben je gewoon lui bezig of doe je je werk niet goed als support afdeling.

Zeker als het over een duur board gaat vindt ik een nette support belangrijk kijk een boardje van 50 euro verwacht ik ook geen top support maar bij 225 euro wel.
Hmm ok ik was het eens met jou dispie, maakt niet uit ik begrijp het misvertand. Verder als verbinding was niet een duidelijk tenzij ik ook had gebruikt.
Voor wat betreft DES, zet de nieuwe DESadvanced er eens op. Die werkt wat beter dan degene die op het schijfje is meegeleverd.

Easytune heb ik nog niet op m'n bordje geprobeerd, moet ik eens doen (hoewel ik liever vanuit de bios overclock, ik heb het nooit zo op OCen vanuit een OS).
Ik heb de laatste nieuwe DESadvanced bij alle andere versies loopt het systeem jammer genoeg ook vast.

volgens de gigabyte ondersteuning gaat Easy tune 6 nooit komen voor de X48

Easy tune 5 is wel een leuk programma heeft alleen iets minder opties en ziet er heel erg kinderachtig uit.

Ocen van uit de Oc is bij de AMD goed geregeld met programma's van AMD zelf.

Ik ga met de Intel denk ik ook vanuit de bios werken want met easy tune 5 moet je ook opnieuw opstarten wat dus het hele nut van overklokken vanuit de os weg haalt.

Ik draai zelf nooit door op een overklokked systeem ik kijk alleen tot waar ik kan en zet het dan terug is puur voor de prestatie te kijken die ik kan halen. De snelheids winst is meestal zo gering dat het mij niet loont om me hardware zo te stressen.
Ik heb zelf de X48T-DQ6 en hierbij is mijn CPU ook even op 1.85V gezet door de "easy tune" koning op het bord. Hierdoor was ook mijn Xeon E3110 bijna naar de hemel. Gelukkig ontdekte ik het op tijd waardoor ik handmatig de overklok settings heb ingesteld.

Verder is het bord uitermate stabiel, ik draai met 4x2GB modules op 6-6-6-20 timings, behoorlijk strak voor DDR3. Iets wat ik met een Asus P5E3 en P5Q3 niet voor elkaar kreeg!

Support kan inderdaad beter, de F6c staat namelijk al 1 maanden op beta status.
Ik hoor dat de X48T-Dq6 ook een stuk stabieler is dan de X48 met Quad cores dit door dat hij niet beperkt wordt door het ddr 2 geheugen.

De bios voor de X48T is ook iets anders opgebouwt en heeft dus ook weer andere problemen dan de X48 die ik heb maar ze laten de biosen erg lang op Beta staan valt me op dit geeft niet echt een zeker gevoel aan je klant.

zeker niet als ze van F8a beta naar F8c beta gaan dat vraag ik me af wat er allemaal mis is.

Bij mij was de oorzaak van het te heet worden van mijn Q9450 niet te vinden heb de hele bios door gezocht maar alles stond normaal.

Ps: De klanten service had hier alleen op te zeggen dan moet je terug naar de F6 bios lekker nuttig dat had ik ook al gedaan.

Inplaats van een reactie: we zullen hier wat onderzoek, of kan je ons laten een check laten doen bij je, naar doen en draai ondertussen even op de F6 verder.

[Reactie gewijzigd door dispie op 25 april 2009 11:21]

Leuk bordje en veel plezier ermee :)
Maar wat bedoel je precies met ''ik had meer van Gigabyte's service verwacht'' ?

[Reactie gewijzigd door n0elite op 24 april 2009 00:30]

Mijn complimenten voor deze review, leuk ook om de updates te lezen. Doordachte review!

Vwb de bios problemen kan ik idd zeggen dat de out of the box bios niet optimaal is. Ik zeg niet dat het zo hoort, maar zodra je dit bord hebt zou ik direct een bios update doen. Zeker die high performance borden zijn daar altijd gevoelig voor.

Wat ik een toppunt vindt bij dit bord is de extreme hoge FSB mogelijkheden 470 - 500 FSB
dank je probeer zo duidelijk mogelijk te zijn en de nuttige dingen waar je tegen aan loopt te vertellen zo krijg je niet alleen een opsomming van specs maar echt inside over het gebruik en daar gaat het uiteindelijk om.

Het X48 board is 1 van de weinige van gigabyte die zoveel bios problemen heeft ik heb de X58 serie ook al in handen gehad en die werkt gelijk zonder problemen uit de box

ik krijg van de week een 2de exemplaar van de X58 en zal dan ook een update doen of de ervaring met dat board het zelfde is als met de vorige.

voorlopig zit ik zonder me X48 die ligt in Taiwan voor reparatie / nieuwe maar dat duurt vrij lang moet ik zeggen 16-9-09 ingeleverd en nogsteeds niet terug ligt deels aan de hardware winkel die hebben er 2 weken over gedaan om hem te testen en daarna een week om hem op te sturen erg frustrerend.

Maar als het board werkt is het zeker een heel snel board met heel veel ruimte voor tweaks
Ik weet dat dit een oude topic is maar moest het toch even kwijt.
Ik heb nu dit bordje te koop staan en heb het 3 maanden getest.

Ik heb in 3 maanden niet 1x een crash gehad met overklokken ook niet.
Draait netjes stabiel met de laatste bios.
q9450 8gb ozc 2x gtx460, met sli patch loopt het zooitje vast onder sli, dit omdat het niet voor sli gemaakt is, zet je de sli uit dan draait het de physx prima af.

Ik heb nu een asus striker 2 ivm sli, en die doet het dus ook niet :-)

Top bordje, prijs bij mij nu 50 euro ex verzenden. Inclusief 55¤ :)
V&A aangeboden: Gigabyte GA-X48T-DQ6

[Reactie gewijzigd door Phylantroop op 15 februari 2015 08:15]