Specificaties Tower/desktop met Ci7-4790 en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers G20AJ - NL011S Review

ykp 16 september 2015, 509 views

Asus Republic Of Gamers G20AJ - NL011S

Asus heeft met de G20 een compacte game pc gecreëerd, dit komt mede door het gebruik van externe voedingen. Tijdens normaal gebruikt is de G20 fluisterstil. Het is jammer dat Asus niet een wat luxere muis meelevert, voor een pc uit deze prijsklasse voelt de muis te goedkoop aan.

Pluspunten

• Externe voedingen
  • Uiterlijk(persoonlijk)
  • Geluidsproductie
  • Formaat

Minpunten

• Kleine SSD (128GB)
  • Meegeleverde muis voelt nogal goedkoop aan
  • Slecht leverbaar in Nederland

Features Score: 3

Welkom bij mijn eerste usersreview! Graag zou ik Asus en Tweakers willen bedanken voor het beschikbaar stellen van de Asus G20 die ik in deze review bespreek.

Inhoudsopgave

• Slimtray BD Writer
Wireless Data Network
  • 802.11a/b/g/n/ac
  • Bluetooth V4.0
De versie die ik heb getest beschikte over de i7, GTX970, 16GB ram, 128GB ssd en een harde schijf met een capaciteit van 1 TB

2. Randapparatuur

Asus levert bij de G20 naast de voeding, nog een toetsenbord en een muis mee.

Toetsenbord
Het meegeleverde toetsenbord is gemaakt van donkergrijs/zwart plastic. De rechterbovenhoek van het toetsenbord heeft een afwerking die lijkt op geborsteld aluminium. Aan de zijkanten van het toetsenbord zitten twee doorzichtige strips die blauw oplichten wanneer de toetsenbord verlichting wordt ingeschakeld. Voor het inschakelen van de toetsenbordverlichting wordt er gebruik gemaakt van de Windows-toets rechts van de spatiebalk. Verder zit er boven het numerieke gedeelte van het toetsenbord een draaiknop die gebruikt kan worden om het volume van de speakers aan te passen.

Muis

De muis die Asus bij de G20 meelevert is gemaakt van zwart spiegelend plastic. Verder zitten er twee knoppen en een scrol wiel op.

Persoonlijk vind ik de muis nogal goedkoop overkomen, voor een pc uit deze prijsklasse had ik wel een wat luxere muis verwacht.

Voedingenen

De Asus G20 wordt van stroom voorzien door twee laptopadapters, een van 190 watt en een van 230 watt. Asus levert een bracket mee om beide voedingen aan elkaar vast te maken. De lengte van de snoeren van de voedingen is ongeveer anderhalve meter, lang genoeg dus om de voedingen achter een bureau weg te werken en de pc zelf op het bureau te zetten.

230w voeding, gefabriceerd door Delta

190w voeding, gefabriceerd door Asus

Ik vind het een slimme keuze van Asus om gebruik te maken van laptopvoedingen om de G20 van stroom te voorzien. Ten eerste kan de behuizing van de PC kleiner worden gemaakt omdat er geen voeding meer in hoeft. Verder hebben laptopvoedingen over het algemeen een hoger rendement dan gewone computervoedingen dus het scheelt ook in stoomverbruik. Het enige nadeel van het gebruik van twee voedingen is dat het een extra stopcontact kost, hierdoor zal het soms noodzakelijk zijn om stekkerblokken te gebruiken.

3. De Asus G20

Het exterieur

De Asus G20 heeft een opvallend wigvormig design, met andere woorden de onderkant van de behuizing is breder dan de bovenkant van de behuizing. De exacte afmetingen van de behuizing staan in de onderstaande afbeelding.

De voorkant van de G20 is gemaakt van rood en zwart plastic, hierin zijn sleuven aangebracht met daarachter led verlichting. Hetzelfde patroon is ook aan de boven- en onderkant van de G20 terug te vinden. De sleuven worden dan gebruikt om lucht aan- en af te voeren. Verder bevinden zich aan de voorkant van de behuizing de volgende aansluitingen: 2x usb 3.0 2x 3,5mm jack, 1x Blu-ray speler en de powerbutton.

De zijkanten van de behuizing zijn gemaakt van zwart plastic. Hierin is een vouw gemaakt zodat de behuizing naar achteren toe steeds smaller wordt. Dit heeft wel als gevolg dat de G20 niet op de zijkant kan worden gelegd. Verder is er in het linker paneel het woord Asus aangebracht, terwijl op het rechterpaneel het ROG-logo is te vinden

De Asus G20 in naast een pricewatch: Cooler Master Silencio 352

De achterzijde van de behuizing is gemaakt van rood plastic hierin zijn weer diverse gaten aangebracht voor ventilatie. Verder bevinden de overige aansluitingen van de G20 zich ook aan de achterzijde, de G20 heeft de volgende aansluitingen:
  • 2x usb 3.0
  • 4x usb 2.0
  • 6x 3.5mm jack
  • 1x gigabit Ethernet
  • 1x hdmi 1.4 (aangestuurd door de CPU)
  • 2x voeding
  • 1x hdmi 2.0 (aangestuurd door GPU)
  • 1x dvi-i (aangestuurd door GPU)
  • 3x displayport 1.2 (aangestuurd door GPU)
  • 1x Kensington Lock

De binnenkant

Om de G20 open te maken zijn er twee schroefjes die verwijderd moeten worden, een aan de bovenkant van de behuizing en een de onderkant. Vervolgens kan het rechter zijpaneel eenvoudig verwijderd worden. In het zijpaneel is een gedeelte van de verlichting verwerkt, je moet dus voorzichtig zijn met het verwijderen van het zijpaneel.

Wanneer het zijpaneel verwijderd is zien we de videokaart, SSD en de fans van de processorkoeling zitten. De SSD is afkomstig van Kingston.

Vervolgens kunnen de twee fans van de processorkoeling verwijderd worden. Hierna kan de videokaart uit de behuizing gehaald worden, de videokaart zit op het moederbord aangesloten middels een PCI-e riser. Wanneer de videokaart uit de behuizing is verwijderd zien we het moederbord in zijn volle glorie. De rechteronderkant van het moederbord wordt gebruikt voor de voeding. Hier zien we twee stroomkabels aangesloten zitten, een 8-pins voor de processor en een 8-pins voor de videokaart. Zoals te zien op de afbeelding is er nog een 6-pins aansluiting vrij, deze wordt gebruikt voor videokaarten die meer stroom vragen.

Boven het voedingsgedeelte zien we het PCI-e 3.0 X16 slot voor de videokaart. Daarboven zit weer de processor en het ramgeheugen. Ten slotte vinden we linksonder de harde schijf, dit is een standaard 3,5” model van Toshiba.

Upgradebaarheid

Hoewel dit een high end pc is kan hij uiteraard geüpgraded worden. Een upgrade die je misschien na verloop van tijd zou willen doen is het upgraden van de videokaart. Hierbij moet je wel rekening houden met de lengte van de videokaart, de maximale lengte van een videokaart die deze pc aankan is 27 centimeter. Vervolgens moet je ook rekening houden met de voedingskabels die je beschikbaar hebt.

Een andere upgrade die je uit zou kunnen voeren is het vervangen van de SSD voor een groter model. Uiteraard zou je de Blu-ray speler kunnen vervangen door een HHD caddy om zo een extra 2,5” opslagmedium toe te voegen.

Verder is de processor ook te upgraden, hiervoor moet je het koelblok losmaken. Zoals op onderstaande foto is te zien is het lastig om bij alle vier de schroeven te komen die het koelblok vastzetten. Omdat de heatpipes van het koelblok over het ramgeheugen lopen is het vrijwel onmogelijk om het ram-geheugen te upgraden zonder het koelblok van de processor te verwijderen.

4.Meegeleverde software

Asus levert de G20 voorgeďnstalleerd met Windows 8.1, hierbij heeft Asus ook verschillende softwarepakketten meegeleverd, hierbij zitten twee pakketten die wel handig zijn namelijk Asus command en Asus aegis.

Asus command wordt gebruikt om verschillende softwarematige zaken te regelen op de pc, hierbij valt te denken back-ups en driverupdates.

Verder kan Asus command ook gebruikt worden om de ledverlichting aan de voorkant G20 van kleur te veranderen.

Asus aegis kan worden gebruikt om verschillende parameters aan te passen, zoals de snelheid van de fans. Verder kan je hiermee zien hoe zwaar je de pc belast.

5.Koeling

Zoals eerder in mijn review te zien was, heeft Asus de G20 behoorlijk volgebouwd, daarom was ik benieuwd naar de gevolgen die dit heeft voor de koeling van de hardware. Verder was ik ook benieuwd of de voedingen samen genoeg stroom kunnen leveren voor de G20

Het stroomverbruik en de koeling meet ik in vijf verschillende situaties, hierbij is de omgevingstempratuur 21 graden Celsius, voor het stroomverbruik en de tempraturen neem ik de gemiddelde waarden na 30 minuten testen. De tempratuur van de CPU lees ik uit met realtemp, voor de videokaart gebruik ik MSI afterburner.

Situatie 1 - Idle
In de eerste situatie laat ik de pc aanstaan, terwijl deze alleen het bureaublad weergeeft

Situatie 2 – CPU load
Bij de tweede situatie laat ik prime95 (versie 28.5) draaien (small FFTs)

Situatie 3 – GPU load
In de derde situatie zet ik de videokaart aan het werk met de Furmark burn in test (versie1.14.1.4)

Situatie 4 – CPU+GPU load
Om zowel de CPU als de GPU tegelijk aan het werk te zetten draai ik prime95 en furmark tegelijkertijd

Situatie 5 – gaming
Ten slotte kijk ik hoe de pc zich houdt bij GTA V hierbij maak ik gebruik van de grafische instellingen die de Nvidia geforce experience software aanraadt.

Zoals in bovenstaande tabel is te zien gebruikt de G20 maximaal 300 watt onder volle belasting, dit betekent dat de twee laptopvoedingen samen meer dan genoeg stroom kunnen leveren aan de G20.

De hoogste CPU tempratuur die ik gemeten heb was 85 graden Celsius, dit was op het moment dat ik zowel de CPU als de GPU op 100% belaste. Tijdens een normale game-sessie wordt de processor niet warmer dan 65 graden, wat naar mijn menig prima is.

De maximale tempratuur die de GPU bereikt is net zoals de CPU zo’n 85 graden, een prima tempratuur voor een videokaart met een stockkoeler. Tijdens gamen wordt de GPU 75 graden.

Ik heb helaas niet de beschikking over apparatuur om het geluid te meten wat de G20 produceert. Ik kan echter wel zeggen dat tijdens normaal gebruik de G20 fluisterstil is. Wanneer de processor aan het werk wordt gezet dan wil de G20 wel behoorlijk wat geluid produceren

6.Prijs en alternatieven

Momenteel is de Asus G20 niet erg goed leverbaar in Nederland, de laatst bekende nieuwprijs volgens de pricewatch was ongeveer een kleine 1600 euro. Ik kan echter op het moment van schrijven niet echt veel gelijkwaardige alternatieven vinden in de pricewatch. Het enige model wat in de buurt van de G20 komt is de pricewatch: Alternate Thunderstorm GT510. Deze pc heeft ongeveer dezelfde specificaties als de G20, de enige verschillen in componenten zijn:
  • I5 CPU in plaats van een I7
  • 250 GB SSD in plaats van een 128GB model
Uiteraard kan je zelf ook een pc bouwen die ongeveer dezelfde specificaties heeft als de Asus G20, dan kom je ongeveer op het onderstaande lijstje uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial BX100 120GB¤ 61,95¤ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 1.144,21

Hierbij komen dan nog wel de kosten van een muis en toetsenbord, en eventueel assemblagekosten. AL met al kom je dus met een zelfbouw uit op een bedrag van ongeveer 1300 euro inclusief assemblagekosten

7.Conclusie

Al met al ben ik zeer tevreden over de prestaties die de Asus G20 biedt. Het uiterlijk zal niet iedereen aanspreken, ik vind het in ieder geval wel mooi.

Door het gebruik van externe voedingen is Asus erin geslaagd behoorlijk compact te houden. Met een inhoud van slechts 12.5 liter is dit een behoorlijk compacte game pc die op zo’n beetje ieder bureau geplaatst kan worden.

Over de grote van de SSD ben ik dan weer wat minder tevreden 128GB is tegenwoordig echt aan de krappe kant. Daarom zou ik aanraden om bij het samenstellen van een Asus G20 toch voor ten minste een SSD van 256GB te gaan.

Samenvattend is dit een van de beste high end mini pc’s die er te koop zijn.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers G20AJ - NL011S?