Specificaties 8" (1280x800), Win 8.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 80 Cesium Zwart Review

displaciamento 7 juni 2015, laatste update op 22 juni 2017, 1.599 views

Archos 80 Cesium Zwart (Product gekocht)

Niet geschikt voor de gemiddelde gebruiker door weinig opslagruimte, hoewel dit met Windows 10 wel verbeterd is en het geheugen uiteraard uitgebreid kan worden met een microSD kaart. Hoe dan ook voor de juiste prijs en voor de juiste tweaker toch zeker interessant. Zie de volledige review!

Pluspunten

• Gratis 1 jaar Office 365, incl. 1 TB OneDrive
  • Snelle CPU
  • Volledige Windows versie
  • Goede bouwkwaliteit en materialen
  • Uitbreidbare opslagruimte
  • Door hdmi poort in principe als PC te gebruiken
  • Goed tweakbaar (wat ook nodig is)

Minpunten

• Weinig opslagruimte voor de gemiddelde gebruiker
  • Nog relatief weinig Modern ('Metro') apps - er komen er wel steeds meer
  • Windows updates - kosten tijd een kostbare ruimte
  • 1 GB geheugen is te weinig om de tablet als PC te kunnen gebruiken

Update: Windows 10
Inmiddels heb ik Windows 10 op de Archos 80 Cesium geïnstalleerd, wat ervoor gezorgd heeft dat ik nu ongeveer 1 GB extra opslagruimte tot mijn beschikking heb. Dat is mooi meegenomen en maakt het enige echte nadeel van deze tablet iets minder groot. Ook Windows 10 bevalt beter: het was even wennen, nadat ik gewend was aan Windows 8.1 op deze tablet, maar uiteindelijk vind ik ook op de tablet het OS een stuk minder schizofreen waardoor je veel natuurlijker de 'oude' Windows applicaties en de nieuwe Windows apps uit de Windows store door elkaar gebruikt. Daarnaast gaat Windows 10 beter om met het werkgeheugen, waardoor je ook daar meer van overhoudt. Al met al vind ik de tablet met Windows 10 dus relevant beter geworden.

Oorspronkelijke review
Aangezien mijn mening tussen die van de andere twee huidige reviewers inzit, klim ik hierbij even in de pen. Ook ik heb dus een Archos 80 Cesium aangeschaft, mede naar aanleiding van de twee reviews alhier, en draag dus graag een steentje bij aan een ieder ander die deze tablet overweegt. Voor de specs van deze 8 inch Windows tablet: zie het andere tabblad hier op tweakers of elders op het grote internet.

Achtergrond aanschaf
Ik waarschuw hierbij wel dat mijn behoeften waarschijnlijk anders zijn dan van de doorsnee tablet-gebruiker, en uiteraard is deze review vanuit mijn oogpunt beschreven. Ik zie namelijk eigenlijk niet écht het nut in van een tablet (welke tablet dan ook), voor mijzelf. Dat anderen wel verknocht zijn aan een tablet erken ik en vind ik ook prima, maar ik heb hiervoor al twee tablets gehad, en voor mij zijn het voor bijna alle gevallen/use cases net-niet devices. Ik heb ooit uit nieuwsgierigheid, lang geleden, eens een Adroid 2.1 of 2.2 tablet o.i.d. gekocht, zelfs nog met een resistief beeldscherm. Dat was niks voor mij. En inmiddels werk ik bijna 5 jaar bij een bedrijf waar onder andere iOS development wordt gedaan, en daardoor heb ik ook regelmatig een iPad in mijn handen. Maar ik zie in minstens 95% van de gevallen het voordeel nog steeds niet boven een smartphone, e-reader, laptop of Chromebook (welke is afhankelijk per use case).

Meest recentelijk heb ik in april een 7 inch HP Stream 7 Windows tablet gekocht voor 70 Euro, omdat ik graag Office 365 wilde hebben, voor de 1 TB OneDrive opslag, en ik voor die prijs dus zowel licentie als tablet kreeg. Maar ook bij die tablet merkte ik dat de use cases voor mij beperkt zijn tot het lezen van strips of reisgidsen (dat werkt namelijk niet lekker op de e-reader die ik heb), en ik hem verder alleen af en toe pakte om iets in de tuin op te zoeken. Maar ook daarvoor pak ik vaak liever mijn Chromebook, welke ook lekker licht is en altijd standby staat.

Lang verhaal, maar deze info is wel van belang om mijn overwegingen te snappen. Uiteindelijk heb ik de Archos 80 Cesium gekocht toen deze enkele dagen 69 Euro was bij Bol.com (waar ik ook nog 35 Euro aan tegoedbonnen voor had liggen). Het idee was dat ik mijn HP Stream 7 wel zou kunnen verkopen (zonder de Office licentie is dat ook gelukt voor 65 Euro), en aangezien er bij de Archos 80 Cesium weer een jaar Office bij zit heb ik nu erg voordelig 2 jaar 1 TB opslag. En voor mij op punten een betere tablet dan de HP Stream 7. Lees vooral verder waarom… :)

Bouwkwaliteit en uiterlijk
Om met de bouwkwaliteit en uiterlijk te beginnen: ik vond de HP Stream 7 erg goedkoop aanvoelen. Zowel het dikke (en vooral dik/lomp ogende) design en de achterkant welke in te drukken is en qua materiaal gewoon goedkoop aanvoelde, gaven direct weg dat het om een budget device ging. Niet heel erg, want het is een budget device, maar dat is de Archos 80 Cesium ook. En die ziet er in mijn ogen niet alleen veel beter uit (al is er verder qua uiterlijk ook niets spectaculairs aan), deze voelt vooral veel beter. Niets geeft mee, het materiaal voelt goed aan, de tablet oogt veel dunner en verfijnder, en de bezels zijn ook okee qua dikte. Dit laatste is niet alleen mooi, maar zorgt er ook voor dat ik de tablet prima met één hand vast kan houden.

Het enige minpunt vind ik de knoppen. Je moet de aan/uit knop echt helemaal indrukken voordat deze iets doet, terwijl ik halverwege al het idee hebt dat hij al zou moeten reageren. Daarnaast zit de Windows knop op een rare plaats, net onder de volume toetsen, en deze gebruik ik dan ook nooit. Je kunt in Windows 8.1 van de bezel rechts het scherm invegen, waardoor de charms-bar met Windows toets tevoorschijn komt: in de praktijk is dit veel handiger dan op de tast te moeten zoeken naar de Windows toets aan de zijkant. Echter, op de Dell Stream 7 zit een aanraakgevoelige knop onder het scherm, en dat is toch net iets handiger. Maar zoals gezegd, met de charms-bar red ik mij ook prima.

[UPDATE: aangezien er in Windows 10 altijd een Start-knop in beeld staat is dit punt in Windows 10 niet langer een issue]

Een ander puntje waar ik mij zorgen over maakte, maar wat ik nu in de praktijk geen minpunt vindt, is de plaatsing van de microSD kaart. Deze zit aan de achterkant en het kaartje steekt weliswaar niet uit, maar er is wel een heel klein deel van zichtbaar. Ik was bang dat dit zou kunnen betekenen dat je deze ook snel zou kunnen verliezen, maar in de praktijk wordt de microSD kaart op zijn plaats gehouden via een kliksysteem, wat voor mij voldoende goed aanvoelt.

Scherm
Helaas heb ik geen meetapparatuur waarmee ik bijvoorbeeld kleurweergave of helderheid zou kunnen meten, dus blijft alleen mijn subjectieve oordeel over. En mijn standaarden qua schermen liggen vrij laag. Zolang de kleuren op het oog okee zijn, net als kijkhoek en helderheid, ben ik tevreden. Op zowel mijn Chromebook als normale laptop zitten TN-panelen, en daarvan zijn de kijkhoeken uiteraard niet best, maar dat is dus zo'n beetje mijn referentie voor kleur en helderheid. Let wel, ik heb ook een iPhone 6, dus ik weet wel hoe een goed scherm eruit ziet, maar ben dus gewoon snel tevreden. Toch viel het scherm van de HP Stream mij tegen door de enorme (ik heb echt nog nooit zoiets gezien) backlight bleeding. Daar heeft de Archos 80 Cesium in die mate gelukkig geen last van, hoewel ook dit scherm niet egaal is. Bij de Archos stoort dit mij echter niet. Wel is het scherm van de Archos net iets minder helder, en de HP was daar ook al geen ster in. Dit gecombineerd met een spiegelend scherm maakt dat je buiten in de volle zon moeite moet doen om te zien wat er op je scherm staat. Zwart op wit is nog wel te doen, met wat moeite dus, en mijn reisgidsen kan ik nog wel net lezen, maar ideaal is anders.

Verder is het wel een aardig IPS scherm, met dus aardige kijkhoeken en ook de kleuren zijn prima, zeker in vergelijking met de TN-panelen. Met een resolutie van 1280x800 is het uiteraard niet het scherpste scherm op de markt, en ik moet zeggen dat dezelfde resolutie op een 7 inch scherm echt scherper oogt, maar in het dagelijks gebruik heb ik er geen last van en geniet ik juist van de extra inch (vooral op desktop gebruik binnen Windows 8.1). Als je een beetje oplet zie je de pixels echter wel zitten (maar met pixels tellen ben je alsnog wel even bezig… ;) ), dus voor mensen die daar allergisch voor zijn zou ik toch een hogere resolutie overwegen.

Conclusie: een aardig scherm, maar de helderheid had hoger gemogen.

Snelheid en geheugen
Eén van de punten waarom ik naar de Windows tablets ben gaan kijken is omdat er in de buget-hoek belachelijk veel power inzit voor de lage prijs van de tablets: In het geval van de Archos 80 Cesium een quad core Atom Z3735G, welke zich op CPU vlak kan meten met de high-end tablets van vorig jaar. Of met de low-end laptops welke met een Celeron N2840 worden verkocht (zie deze vergelijking). Dit is vooral van belang bij het renderen van de reisgids-pagina's, waar mijn Android telefoon met Snapdragon 400 bijvoorbeeld net wat te traag voor is voor prettig gebruik (en uiteraard een te klein scherm heeft). Maar het komt natuurlijk ook van pas bij het renderen van websites in de browser en bij andere toepassingen: dit gaat allemaal zeer vlot. Let wel, grafisch (en dus voor 3D games) is het geen wonder, maar ook niet slecht in zijn prijsklasse.

Over snelheid dus geen klagen: in de Modern ('Metro') UI van Windows vlieg je overal doorheen en is alles super soepel. Zelfs ondanks dat er maar 1 GB geheugen inzit, waar je een normale Windows installatie op hebt draaien. Dat houdt in dat er in het beste geval zo'n 350 - 400 MB overblijft voor applicaties. [UPDATE: in Windows 10 blijft er meer over, ruim 450 MB. Ook lijkt geheugen sneller vrijgegeven te worden.] Daarna gaat er geswapped worden, of worden Modern apps gepauzeerd. Dat gebeurt echter allemaal op de achtergrond, en wat je daarvan merkt is dat als je dergelijke applicaties weer oproept deze zich even moet verversen. Ik kan daar prima mee leven.

Echter, als je eraan denkt om uitgebreid te gaan zitten Photoshoppen op deze tablet, wat in principe zou kunnen (je kunt zelfs tegelijk opladen, hdmi aansluiten en via Bluetooth een muis en toetsenbord aansluiten, waardoor je hem echt als PC zou kunnen gebruiken), dan word je ongetwijfeld snel gek van de traagheid. De Modern apps zijn namelijk (meestal) gemaakt om met het weinige geheugen en gepauzeer om te gaan, maar 'gewone' Windows applicaties zijn dat niet, en die gaan dus net zo met je geheugen om als op een PC. En met 1 GB kom je dan niet ver. Dit merk je dus als je naar desktop-modus gaat en daar dingen gaat doen die geheugen vragen, of bijvoorbeeld als er updates geïnstalleerd worden die veel geheugen vragen en je tegelijkertijd nog iets anders wilt gaan doen. Dan wordt er ouderwets geswapped, met alle freezes en frustratie van dien. Gewone Windows applicaties werken dus wel, maar het liefst één tegelijk en geen applicaties welke veel geheugen vragen.

Is dat erg? Voor mijn doeleinden niet. En als je je beperkt tot de Modern apps doorgaans ook niet. Maar heb er dus niet te hoge verwachtingen van als desktop replacement, want dat gaat hem waarschijnlijk niet worden.

Opslagruimte
Dit is de achilleshiel van de Archos 80 Cesium: er zit maar 16 GB opslagruimte in. Ik heb geen Office geïnstalleerd (daar zie ik het nut niet van in op een tablet; het ging mij alleen om de licentie… :) ), wel een hibernation file (wat niet standaard is, dus die heb je normaal niet en scheelt dan behoorlijk), de swap size is gezet tussen 512MB en 1024MB (en daarna verder op het trage microSD geheugen) en álle user profile content die ik kon verplaatsen zonder het update/upgrade pad van Windows te verstoren (documents, OneDrive, afbeeldingen, temp, IE cache, et cetera) staan op de microSD kaart. Ook heb ik de Office installatiebestanden via een symlink vanuit ProgramData naar de microSD kaart verplaatst. Verder heb ik een handjevol Modern apps geïnstalleerd, alle updates (en die kosten veel ruimte) en cleanmgr gedraaid, en alle mappen gecomprimeerd welke niet met het opstarten van Windows te maken hebben. Op dit moment heb ik nog 3,72 GB over. [UPDATE: in Windows 10 heb ik, met dezelfde aanpassingen, ongeveer 1 GB extra over. Zie ook het kopje helemaal bovenaan deze review].

Dat is niet veel, zeker niet na alle kunstgrepen die ik al uitgehaald heb. En het wordt langzaam minder, omdat de Modern apps nog caches aanmaken e.d. en er ongetwijfeld nieuwe updates uit zullen komen welke ook weer ruimte in zullen nemen. Om nog maar te zwijgen over de upgrade naar Windows 10, waarvan ik vermoed dat daar nu niet voldoende ruimte voor gaat zijn en wellicht dus niet eens mogelijk is, of niet zonder wederom kunstgrepen uit te halen.

[UPDATE: de kunstgreep bestaat uit extern geheugen (MicroSD kaart of USB stick) gebruiken voor de upgrade zodat daar zowel het upgrade bestand zelf, als tijdens de upgrade de tijdelijke bestanden, op weggeschreven kunnen worden. Al heb ik zelf uiteindelijk, na de upgrade, een volledige schone installatie gedaan. LET OP: je MOET eerst upgraden naar Windows 10, want daardoor wordt je device aan je Microsoft account gekoppeld en wordt Windows 10 ook na een schone installatie geactiveerd als je weer inlogt met hetzelfde Microsoft account. Als je niet eerst upgrade, dan heb je een Windows 10 licentiesleutel nodig, en die heb je niet! Maak ook een backup van alle drivers, want na een schone installatie werkt niets out of the box - zelfs het touchscreen niet. En de juiste drivers vinden is dan een hele klus, kan ik mij zo voorstellen.]

Is dat erg? Ja, voor een doorsnee gebruiker welke opzoek is naar een tablet is dat erg. Als je hem uit de doos haalt, updates installeert en de meegeleverde Office installeert, en verder niets doet, dan staat hij denk ik al zo goed als vol. Daar heb je als doorsnee gebruiker dus niet veel aan. Maar is dat erg voor een tweaker? Nee, ik vind van niet, want voor mijn doeleinden voldoet het, nadat ik allemaal kunstgrepen heb uitgehaald. Maar wees dus wel bewust van het feit dat je er zelf mee aan de slag moet, en dat leuk moet vinden. Of dat je anders snel tegen de opslaglimiet aan zult lopen en apps of andere zaken moet verwijderen.

[UPDATE: in de volgende update van Windows 10 komt waarschijnlijk een functie waarmee je ook de Windows Store apps, naast de gewone applicaties zoals dat nu uiteraard al mogelijk is, op kunt slaan op de MicroSD kaart. Als je daar ook je media op zet, zoals muziek, films, ebooks, et cetera, dan is het feit dat je weinig opslagruimte op de tablet zelf hebt mogelijk ineens zo goed als geen issue meer.]

Zoals bovenstaande afbeelding toont is het opslaggeheugen ook niet écht snel te noemen. Er zit dan ook geen echte SSD in de tablet, maar het type opslaggeheugen dat in smartphones en andere 'gewone' tablets zit, en dat zie je ook terug in de cijfers. Vooral de schrijfsnelheden zijn behoorlijk laag. Overigens merk ik daar in het dagelijks gebruik eigenlijk niets van, maar dat komt ongetwijfeld ook doordat ik de tablet niet het vuur aan de schenen leg. En als je het vergelijkt met de meeste microSD geheugenkaarten, dan is het interne opslaggeheugen ineens wel weer behoorlijk rap.

Accu
Ik heb de tablet te weinig 'gewoon' gebruikt om iets goed onderbouwds te kunnen zeggen over de accu. Hij staat of de hele tijd op 100% helderheid in de tuin, of op 100% CPU voor updates en andere spielerei, maar wat ik wel kan zeggen is dat hij de gemiddelde iPad zeker niet gaat verslaan en echt een klasse (of twee) lager ligt. Ik heb wel het idee dat het iets beter is dan bij de HP Stream 7, maar ook dat kan ik niet met cijfers onderbouwen. Een paar uur gebruik - ook op volle helderheid en/of CPU - haal je wel, maar ik heb niet voor niets de hibernate optie geactiveerd: de tablet in standby laten liggen levert snel een lege tablet op. Als ik dat vergelijk met mijn Chromebook, welke ik makkelijk een week in standby kan laten liggen en dan nog lang niet leeg is, dan is er op accu-gebied nog wel wat te verbeteren. Het levert mij echter in de praktijk geen frustratie op, maar wellicht voor anderen wel.

Maar nogmaals: ik heb geen tests gedraaid en hoe de tablet zich bijvoorbeeld zou houden met een lading films op een lange vlucht kan ik eenvoudigweg niet zeggen.

Over het opladen kan ik zeggen dat er een 2A lader meegeleverd wordt, met een wat fragiel/draadbreuk-gevoelig aanvoelend kabeltje. Het opladen gaat niet heel snel, maar ook dat heb ik niet getimed. Ik kan wel zeggen dat ik geen probleem heb met het bedienen van de tablet tijdens het opladen, iets wat wel door sommige andere gebruikers is gemeld.

Geluid
De Archos 80 Cesium heeft één speakertje onderaan de achterkant van de tablet. Deze is niet bijzonder, klinkt vrij tinnig en kan niet erg hard. Maar dat wil je ook niet, gezien het gebrek aan geluidskwaliteit. Eigenlijk presteert de speaker dus zoals verwacht en het is in een rustige omgeving uiteraard wel voldoende om te horen wat er in filmpjes e.d. gezegd wordt, dus om even snel iets te kijken voldoet het.

Wel betekent de positie op de achterkant dat als je de tablet neerlegt, het geluid gedempt wordt. Er zit nog wel een heel klein puntje op de behuizing naast de speaker die er lijkt te zitten om een halve millimeter ruimte tussen tablet en oppervlakte te creëren, maar dat levert op een harde ondergrond al niets op, laat staan op een zachte. Naast dat het volume wordt gedempt worden de meest schelle tonen er echter ook uitgefilterd als je hem plat legt, waardoor ik alsnog geneigd ben om te zeggen dat dit eigenlijk toch aangenamer klinkt dan wanneer de tablet niet plat ligt. Alleen is het geluid dan uiteraard nog zachter.

Al met al is een hoofdtelefoon aansluiten een beter idee. Met het geluid dat de tablet op die manier produceert is niets mis, dus ook geen elektrostatische geluiden in stille passages o.i.d..

Camera's
Dit kopje staat er alleen omdat een review niet compleet is zonder. Maar ik vind het er achterlijk uitzien als ik mensen met een tablet foto's zie nemen (al snap ik de use-case wel: als je ogen zo slecht zijn als kennelijk van de meeste tablet-fotografen, dan is het ideaal dat je zo'n enorme viewfinder hebt… :) ), en met deze tablet is het echt waanzin: de foto's zijn te slecht om aan te loeren. De 2 megapixel camera achterop heeft wel een vrij rappe auto-focus, maar dat is ook het enige aardige wat ik erover kan zeggen. Nou vooruit, de witbalans zit er soms niet ver naast. Maar het resultaat blijft nog steeds helemaal nergens goed voor, of het moet video-bellen zijn en anderen mee laten kijken naar wat je nu ziet of zoiets. Als dat het niet is, dan heb ik echt geen idee waarom ze deze camera ingebouwd hebben… ;)

(Scherp proberen te stellen op het bloemetje, wat op zich gelukt is, maar nog steeds een heel slechte foto oplevert. BTW, dit is niet mijn tuin... :P)

Windows 8.1
[Zie voor mijn ervaringen met Windows 10 het kopje bovenaan deze review]
Windows op een tablet blijft een vloek en een zegen. Ik ga hier geen complete review geven van Windows 8.1, maar ik vind het heerlijk dat ik alles kan wat ik op een gewone PC kan, en daardoor überhaupt grappen uit kán halen zoals het comprimeren van mappen, het verplaatsen van profielmappen, regedit hacks kan toepassen (ja, dat irritante scherm wat je omhoog moet vegen als je de tablet uit standby haalt kan weg! ;) ), een prettige taskmanager welke daadwerkelijk nuttige informatie geeft en zo verder. En de Modern UI werkt best aardig, al duurde het even voor ik door had hoe via deze UI makkelijk te wisselen tussen openstaande apps en hoe deze te sluiten.

Een nadeel is echter dat je er ook alle ellende van een normale Windows PC bij krijgt, en in dit geval voornamelijk de Windows updates (precies dezelfde als op een normale PC, dus even vaak en even veel!) en de ruimte welke deze innemen. Je moet daardoor, ondanks dat het een tablet is, echt systeembeheer doen. Wat dus niet voor iedere sterveling is weggelegd.

En daarnaast is de desktop-modus op 8 inch niet ideaal. Het werkt, zeker al je het zoom-niveau op 125% zet, waarmee het meeste ook nog op je scherm past (in tegenstelling tot 150%, waarop ik hem op de 7 inch HP Stream had staan). En het is uiteraard heel fijn dat je in principe alle 'gewone' Windows software kunt draaien. Maar echt lekker wordt het nooit, en je bent toch bang om ergens 'naast' te klikken als er veel bedieningselementen naast elkaar zitten (zoals op de ribbon binnen de explorer). Te doen dus, maar ik zit toch liever in de Modern UI, alleen is daar bijvoorbeeld geen Explorer voor. Geheel ontkomen aan de desktop-modus doe je dus niet, zelfs als je zelf geen 'gewone' Windows programma's installeert. En soms is een hulpprogramma zoals TouchMousePointer welke een cursor op je beeldscherm tovert de handigste weg om zaken voor elkaar te krijgen, wat al aangeeft dat de standaard-methode weliswaar werkt, maar beter kan.

Mijn conclusie is dat deze tablet niet uitgebracht had moeten worden met 16GB opslagruimte. Het is voor een doorsnee gebruiker zonder diepgaande Windows kennis lastig om met deze beperkte opslagruimte om te gaan, in de zin dat je dan na het installeren van diverse apps al tegen de opslaglimiet aan kunt lopen. Mijn geluk is dat ik wel het e.e.a. van Windows weet en hier dus wél mee om kan gaan.

Voor mij persoonlijk geldt dan ook dat de voordelen van deze tablet boven de HP Stream 7 welke ik ook had (groter scherm, betere bouwkwaliteit en mooier tegen ongeveer hetzelfde gewicht en dezelfde relatief zeer krachtige CPU) opwegen tegen het nadeel van maar 16GB opslagruimte. Voor de doorsnee gebruiker zal dit waarschijnlijk niet zo zijn (nog los van het feit dat de doorsnee gebruiker sowieso beter af is op Android of iOS, gezien het bredere app-aanbod), en hen zou ik de Archos 80 Cesium dus niet aanraden. Zeker niet voor de 'normale' prijs. Voor de 69 Euro die ik ervoor betaald hebt, ben ik echter van overtuigd dat er voor mijn specifieke wensen op dit moment niets beters is. Ik ben er dan ook uitermate content mee! [UPDATE: na de update naar Windows 10 ben ik er nóg contenter mee... :) ]

Heb jij ook een Archos 80 Cesium Zwart?

Hele mooie review. Dikke 10.

Ben zelf ook op zoek naar een tablet met Windows 8 erop, maar laat deze links liggen. Heb toch graag minimaal 1GB extra ram. En minimaal 32GB opslag.
Dank je, er zit nog aardig wat werk in zo'n review - ik heb een hernieuwd respect voor de gebruikers welke nóg uitgebreidere reviews maken gekregen... ;) Maar vooral goed om te lezen dat je er inhoudelijk iets aan hebt gehad. Succes met de keuze voor een tablet wél bij jouw gebruik past: zoals al uit mijn review blijkt zal dat voor de Archos 80 Cesium inderdaad maar voor een zeer beperkte groep het geval zijn.