Asus N751JK-T7255H Review

Pewpew 1 juni 2015, laatste update op 11 juni 2015, 620 views

Asus N751JK-T7255H

Over het algemeen een prima laptop. Prijs/kwaliteit dik in orde. Hardware is makkelijk toegankelijk. Jammer van de standaard trage HDD en wifi chip.

Pluspunten

• Prima bouwkwaliteit
  • Mooi/goed scherm
  • Hardware makkelijk toegankelijk
  • Plaats voor extra harde schijf
  • Blijft lekker koel en stil
  • Redelijk goed geluid

Minpunten

• Standaard 5400rpm HDD
  • matige Atheros wifi chip
  • matig touchpad

Sinds een week deze Asus N751JK-7255 in huis. Via MyCom, want daar wordt nu standaard 3 jaar garantie gegeven. Dit is geen uitgebreide review, maar ik zal uiteenzetten wat tot dusver mijn bevindingen zijn.

Ik heb lang getwijfeld over deze Asus of zijn concurrent van Acer, uit de Nitro lijn. Gelukkig nog geen spijt, want Asus levert een prima product met de N751JK.

De eerste indruk is prima. Zoals je mag verwachten degelijk en netjes verpakt in de doos. Er wordt een los woofertje bij geleverd wat wel leuk is.
Het oppervlak is van metaal en voelt fijn aan. De onderkant is van kunststof, maar voelt toch ook stevig.
Het toetsenbord heeft een fijne aanslag, niets op aan te merken, erg prettig!. Er zit tevens verlichting op het toetsenbord, te stellen in 3 standen. Dit voegt niet veel toe, maar het is wel handig in donkere ruimtes en ziet er strak uit. Aan de achterkant van het scherm is overigens ook het Asus logo verlicht.
De touchpad voelt redelijk, maar een beetje lomp. Het klikken voelt vooral 'zwaar'. Ik gebruik zelf altijd een muis, dus voor mij geen probleem. Maar bij deze gemeld.

Installeren was zo gepiept in ca. 15 minuten. Dat geldt helaas niet voor het updaten, dat duurde zo'n 1,5 uur. Het scherm is prettig. Tot dusver kan ik niet meer zeggen dan dat het gewoon een prima scherm is.

Vervolgens wat gaan downloaden aan games en dergelijke. Helaas komt de wifi niet verder dan 3-4 mb/seconde. Het bereik is bij me thuis wel constant 4 of 5 streepjes. Echter bij een vriend thuis was het bereik vaak maar 3 streepjes. En hier volgt dan ook het eerste minpunt; de wifi-chip. Deze is van Atheros en gewoon erg matig. Kans is groot dat ik deze binnenkort vervang, echter moet dan wel de gehele onderkant er af.
Wel makkelijk te bereiken zijn het geheugen en de harde schijven. Met een paar schroeven kun je hier bij, en eenvoudig een SSD plaatsen of RAM bijprikken.

Tijdens gamen, browsen en filmpjes kijken blijft de laptop koel en nog steeds stil. Ik hoor nauwelijks verschil met idle. Games die ik heb gespeeld tot dusver zijn Starcraft 2, Diablo 3 en CS:GO. Allen op 1920x1080 op medium/hoge instellingen. De GTX850M redt zich daarmee prima. Bij CS:GO steeds zelfs 200+ fps, waardoor de gpu overhitte en terug klokte. Een maximum fps instellen heeft dit verholpen. Vooralsnog gebeurde dit alleen bij CS:GO.
Binnenkort haal ik GTA V en zal ik mijn bevindingen daar van hier updaten.
Het geluid is overigens ook goed, voor een laptop. Zet je hem erg hard gaat het helaas wel wat kraken.

Overall zeer tevreden met de aankoop. De i7 cpu, 8 GB RAM gecombineerd met de GTX850M leveren een prima prestatie. De behuizing voelt solide aan, het scherm is prima evenals het toetsenbord. Ook het design spreekt me positief aan, al is dat natuurlijk persoonlijk.
Minpuntjes zijn de standaard, toch traag voor deze tijd, 5400 rpm HDD en de wifi-kaart. Touchpad had ook beter gekund.

Update 11-06-2015

Zoals beloofd een kleine update. De laptop nu een paar weken in bezit en ben (nog altijd) zeer blij met de aankoop. Ik moet zelfs zeggen dat de touchpad en ook de wifi- module me eigenlijk wel meevallen.
GTA V loopt als een zonnetje op 1080p en medium/high settings op de GTX850. Ook stiekem beter dan verwacht dus.
De accuduur is ook prima. Gaat makkelijk een paar uur mee tijdens browsen, filmpjes, werken, etc. Tijdens gamen leg ik hem uiteraard aan de netstroom.
Kortom, een prima product. :*)

Heb jij ook een Asus N751JK-T7255H?

Leuke review!

Ben zelf opzoek naar een laptop die goed is voor mijn studie (o.a. virtuele machines draaien), maar ik wil ook gamen. Is extra SSD makkelijk in te bouwen? Zit het wel in garantie?
Er is een slot vrij om een extra harde schijf te plaatsen. Deze kun je bereiken door een paar schroefjes te verwijderen. Of het in de garantie valt kan ik je niet zeker zeggen. Ik vermoed van wel. Je verandert in principe niets aan de machine.
Ik moet zeggen dat ik het toetsenbord van Asus in het algemeen vrij onwerkbaar vind. Ik heb altijd gewerkt met een HP Dv7, die nagenoeg dezelfde indeling heeft, maar het duidelijke verschil is dat ik de toetsen op de Asus bijna moet rammen, terwijl dat op de HP gewoon glijden was. Ook typ ik wel vaker mis (blind) en vanwege de harde aanslag mis ik nogal eens letters... 't Kost mij best een hoop extra en onnodige tijd. De toetsen lichten op in het donker, toch kan ik de letters veelal niet zien, het licht schijnt alleen naar boven en niet naar de zijkanten (ik kijk toch echt schuin op mijn toetsenbord als ik typ). De HP was gewoon plastic, zwart met witte symbolen, met minimaal licht zag je alles. Ik moet wel regelmatig kijken vanwege de indeling van Asus (er zit ook geen scheiding tussen het numerieke pad en het toetsenbord, loopt gewoon door, toetsenbord is ook kleiner dan die van de Dv7, toetsen zijn vlak (HP is hol), je voelt dus ook niet op welke plek van de toets je zit.

De metalen behuizing heeft ook een vreemd gevoel: Als de laptop aan het werk is en mijn linker pink hangt lichtjes op/naast het toetsenbord lijkt het net alsof je onder zwakstroom staat ;)

De hardware is voor mij verder oké, wat wel jammer is is dat je ofwel twee sata-schijfjes inbouwt, of een m.2 en een sata-schijf. Je kunt ze niet alledrie tegelijk gebruiken, de eerste poort is gedeeld.

De laptop komt met Windows 8.1, ik had hiervoor Win 7 professional, schijnbaar gaat de 7 pro iets anders om met schijfbewerkingen en programma-threads, ondanks dat deze laptop fors sneller is (i7 met hyperthreading) dan de oude Dv7 (dualcore AMD64@2100MHz sata 300) verslikt deze laptop zich in schrijfbewerkingen of CPU als ik ergens tussen de 10 en 20 VSRip-programma's open heb staan, Win 7 pro deed dit op de oude AMD zonder enig probleem...

Daarentegen maakt de USB-charger een hoop goed en de USB3-poorten ook, daar zit een hoop extra snelheid in tov USB2. Twee USB=poorten zitten echter aan de rechter zijkant waar mijn muis altijd ligt, de andere twee poorten zitten op dezelfde plek, maar dan links. Dit is niet echt handig als je de laptop als desktopvervanger hebt gekocht.

HDD direct vervangen door een SSD, makkelijk te clonen omdat je toch twee schijven erin kwijt kunt (dit was voor mij een vereiste). Wat mij ook opviel was dat zowel bij de BCC (waar die van mij vandaan komt) en de Paradigit, de verkopers geen flauw idee hadden waar ik het over had toen ik het over de m.2 schijf had, een van de Paradigit-verkopers dacht zelfs dat ik het over een USB-stick had toen ik hem de m.2 beschreef! 8)7

Geluid is bijzonder goed, veel bas komt uit de bijgeleverde bas-speaker die zijn eigen ingang op de laptop heeft. Bij mij staat de laptop op een kleine verhoging vanwege de warmte, toch maakt deze laptop nauwelijks geluid bij intensief gebruik (geen games) en hoor je de ventilator nauwelijks. Typen maakt echter weer meer geluid dan de simpele HP Dv7...

Aanrader? Probeer hem eerst eens uit, ik hang zelf nog steeds op ja/nee (zelfs nu ik aan dit toetsenbord ben gewend). Als ik mijn oude dv7 met deze specs zou kunnen krijgen dan ruil ik 'm direct in namelijk ;)