Procase Noah Silver Black Review

Stevie-P 1 mei 2009, laatste update op 20 mei 2009, 4.315 views

Procase Noah Silver Black

Pluspunten

• kwaliteit & afwerking is goed
  • voeding met adapter zonder fan
  • meegeleverde casefan is stil
  • prijs

Minpunten

• geen sata-power
  • plakbare pootjes laten los
  • moederbord met slechts 3 vd 4 schroefjes vast te zetten (adapter aansluiting zit in de weg)

Kwaliteit voeding Score: 4
Inleiding:
Ik heb deze behuizing gekocht om mijn simpele thuisserver in te huisvesten. Dit is een redelijk zuinig systeem van mini-itx-formaat, dat niet teveel hitte produceert.
De reden voor aanschaf waren: de prijs, het formaat en de voeding.

Specs:
Ondersteunde moederbordformaten: mini-itx
Afmetingen (BxHxD): 202 x 97 x 273
Drive-bays: 1x hdd (3,5”/2,5”) 1x slimline optical
Voeding: 90w DC-DC intern, 80w AC-DC adapter, effectief dus 80w
Voeding-aansluitingen: 1x 20pins mobo stekker, 1x 4polige P4 stekker, 1x molex, 1x naar slimline optical verloopje
Front-aansluitingen: 2x usb, 1x firewire (IEEE1394), mic ingang en line-out
Uitbreidingsloten: 1x PCI32 (is een riser card voor nodig, los te verkrijgen)
Koelingsmogelijkheden: 1x 80mm fan

Meegeleverd:
-Voeding met adapter
-Evercool 80mm fan (EC8015L12EA)
-2x IDE kabel
-1x IDE -> 2,5” IDE HDD kabel
-1x IDE & power -> slimline optical verloopje
-De benodigde usb, firewire en audio kabels voor front-aansluitingen
-Plakbare rubberen voetjes
-Schroefjes (3 thumbscrews voor buitenkant van de behuizing)
-Standaard voor staande behuizing

Bouwkwaliteit en afwerking:
De bouwkwaliteit is goed te noemen. Er zitten geen scherpe randjes aan waar je jezelf aan zou kunnen open halen. De voorkant, inclusief het deurtje waar de front-aansluitingen achter schuil gaan, is gemaakt uit dikke laag aluminium, die naar verwachting erg lang meegaat. De rest van de behuizing is uit simpel staal vervaardigd. De power-knop is ook voorzien van een laagje aluminium zodat deze mooi past bij de rest van het design. De reset-knop oogt als een goedkoop plastic dingetje en is dan ook verstopt achter het deurtje.
De plakbare rubberen voetjes zijn van iets mindere kwaliteit, bij het verschuiven van de behuizing laten ze weleens los.

Inbouw-mogelijkheden:
Het is duidelijk dat bij het ontwerpen van deze behuizing het formaat meer aandacht kreeg dan de inbouwmogelijkheden, toch kan je al het broodnodige erin kwijt; er past een harde schijf in (2,5” of 3,5”) en een slimline optical. Aan de gebruiker wordt de keus over gelaten of hij een zuinigere en stillere notebook harde schijf plaatst of een desktop-model met een grotere capaciteit. Ik heb een 3,5” Samsung EcoGreen F2 schijf ingebouwd, maar een optical heb ik niet geplaatst en ben dan ook blij dat er geen ruimte ïs gereserveerd voor full-size 5,25 exemplaren, enkel voor slimlines.
Het is mogelijk om een pci-kaart te plaatsen in de behuizing, maar hier moet dan wel een risercard voor aangeschaft worden.

Koelings-mogelijkheden:
In de behuizing is plaats voor een enkele 80mm fan. Er wordt een fan van Evercool meegeleverd, ik hield er rekening mee dat ik deze moest vervangen door een stiller exemplaar maar hij blijkt erg stil te zijn. Ik heb hem verbonden met de temperatuur-gestuurde aansluiting op het moederbord en wordt sindsdien duidelijk overstemd door de harde schijf.
De voeding maakt het mogelijk om een systeem te bouwen dat 80watt verbruikt, indien dit het geval is kan ik me goed voorstellen dat de fan deze hitte niet uit de behuizing kan krijgen en een sterkere ventilator geplaatst moet worden. In mijn geval weet de fan voldoende airflow te genereren om de temperaturen van een passief gemaakt D945GCFL2D bordje laag genoeg te houden.

Vormgeving:
Het uiterlijk van de behuizing is simpel, maar oogt degelijk. Op foto’s uit een andere review leek het aluminium-front niet mooi, maar toen ik het met eigen ogen zag, was ik aangenaam verrast.
Het enige nadeel aan het uiterlijk vind ik de ledjes. Er zit een rode HDD- en een blauwe power-led ingebouwd, en die laatste is naar mijn mening iets te fel en heb deze na verloop van tijd dan ook losgekoppeld.

Installatie- gemak:
Het zwarte paneel dat de buitenkant vormt van de kast is los te krijgen met drie thumbscrews. Daaronder zit een stalen bracket waar de harde schijf en optical op vastgeschroefd dienen te worden. Dit bracket zit met 5 schroefjes vast en dient weggehaald te worden om een moederbord te plaatsen.

Dit plaatsen en aansluiten ging allemaal erg gemakkelijk. De ruimte is soms wat krapjes, maar alles past precies, op één schroefje na. De adapteraansluiting steekt iets uit aan de binnenkant van de behuizing, hierdoor is er geen ruimte om met een schroevendraaier een van de schroefjes van een mini-itx moederbord aan te draaien. Gelukkig doet dit probleem zich maar bij één schroefgat voor en zit een moederbord met drie schroeven ook stevig op zijn plaats.

Modbaarheid:
Het enige dat ik heb ‘ge-mod’ aan deze behuizing is de bevestiging van de harde schijf. Hier heb ik rubberen demping geplaatst om trillingen tegen te gaan. Ik had graag gezien dat de fabrikant hier al aan had gedacht zoals bij veel andere behuizingen. Verder kan ik me niet goed voorstellen wat iemand nog meer aan deze behuizing zou willen modden.

Kwaliteit van voeding:
De voeding bestaat uit een 80W adapter en een simpel intern DC-DC bordje. Deze combinatie vind ik ideaal voor zo’n kleine behuizing. De grootste energie verliezen en daarmee ook de warmte productie vinden namelijk plaats in de adapter en blijven zo buiten de behuizing. Wat ook een pluspunt is aan deze oplossing is dat de voeding compleet fanloos en dus stil is. Daarnaast zijn de voltages behoorlijk stabiel, uitgelezen met lm-sensors.

+2.5V: +2.53 V
VCore: +1.15 V
+3.3V: +3.33 V
+5V: +5.08 V
+12V: +12.19 V
VCC: +3.35 V
+1.5V: +1.57 V
+1.8V: +1.78 V

Een groot nadeel aan de voeding vind ik het gemis van een sata-power kabel, desnoods had er een molex -> sata-power verloopje meegeleverd moeten worden.
--- Binnenkort, als ik een electriciteits-verbruiksmeter heb en tijd heb gehad om met mijn Multi-meter te spelen, zal ik hier een stuk toevoegen over de efficiëntie van de voeding. ---

Prijs:
Op dit moment staat de Procase Noah voor ¤75,50 in de pricewatch, dit vind ik een heel schappelijke prijs als je deze vergelijkt met andere mini-itx kasten.

Conclusie:
Ik ben erg tevreden over de behuizing, de kwaliteit is gewoon goed, ook van de meegeleverde fan en voeding. Als je opzoek bent naar een simpele en degelijke mini-itx behuizing, moet je deze Procase Noah overwegen. Als je hem ook koopt, zorg dan dat je een molex -> sata-power kabeltje erbij bestelt of maakt.

Heb jij ook een Procase Noah Silver Black?

Ergens stond er: dat als je een 3.5" harde schijf hebt er dan geen pci kan worden gebruikt, klopt dit?
Ik heb het even voor je gepast, ik kan zonder moeite een x-fi geluidskaart erin kwijt of een Hauppauge tv kaart, terwijl er een 3.5" harde schijf in zit.
Niet vergeten: om een pci kaart aan te sluiten, moet je wel een pci-riser kopen!
Vandaag binnen gekregen en een MSI e350ia bordje erin gezet. Blijft wel even prutsen door de omvang. Echter, ik was snel klaar en toen was het tijd voor aanzetten. Stekker in de voeding met een flinke vonk. Daarna stekker in de case en die deed dus niks. Alle stekkertjes gecheckt. Geen rsultaat. Daarop de multimeter op de voeding losgelaten en helaas, op de uitgang was geen spanning te meten. Waarschijnlijk is dat dus de oorzaak. Nou even geduld hebben dan maar en wachten op de replacement.
Vervelend zeg! Laat nog even horen hoe de garantie afhandeling afloopt.
Kan je op de plek van de slimline ODD nog een 3,5" HDD kwijt? Montagepunt kan ik wel fixen, gaat mij vooral om het formaat.
Ik heb het even gepast voor je. Het leek te gaan lukken als je een stukje metaal weg zou dremelen, maar een 3,5" schijf zal te hoog zijn. Ik heb wel foto's gezien van iemand die een 2,5" schijf op die plek had ingebouwd.
Heel erg bedankt voor het proberen! Jammer, ben op zoek naar een compacte behuizing waar ik 2x3,5" in kwijt kan zodat m'n HTPC ook een NAS is met RAID. Maar in ieder geval fijn dat je even de moeite hebt genomen zodat ik het weet :)
Deze case vandaag aangekregen met de andere componenten, wou m'n moederbord monteren en het schroefje brak gewoon af..... :?

ik hoop dat ik de case nog kan terugzenden maar daar twijfel ik enorm aan..... :X
Een van de thumbscrews waar je de kap mee vast zet?
Gewoon even een mailtje sturen naar de shop waar je hem vandaan hebt, ik denk dat menig klantvriendelijke winkel je zonder moeilijk te doen een vervangend schroefje opstuurt. Succes ermee.
Neen, om het moederbord mee vast te maken...
Nu zit de schroef vast in het "paaltje" waar de schroef in moet....
Dus kan ik maar 3 schroefjes vastmaken(of minder aangezien een 2de schroefje geen grip meer krijgt....
Goede review met duidelijke fotos, waren we allemaal maar zo fanatiek :Y)
Thanks, en gelukkig heeft iedereen wel eens een vrije dag ;)
Ik ga deze ook halen denk ik, ik zet er dan wel een 2,5" hdd in, anders zit ik weer te kutten met die sata power.

Wat draai je trouwens op je server. Zou je er cod4 op kunnen draaien ( qua text based )
Geen ervaring mee, ik gebruik hem enkel als file-server en als download machine.
Is de voeding sterk genoeg om een ion plank te laten booten? (Lijkt me wel,maar een pc gebruikt altijd behoorlijk wat piek als je m start..
Die piekspanning komt met name door het opspinnen van harde schijven, niet door de chipset. Daarnaast is mijn intel moederbord niet super zuinig, en de voeding heeft hier geen enkel probleem mee icm een 3,5" schijf.
Ik heb hier geen ion moederbord liggen, anders had ik het even kunnen testen, maar ik verwacht dat de voeding dit prima trekt.
Hey, goeie review! Ik ben van plan deze case aan te schaffen en er een videokaartje in te monteren, ik moet alleen nog even weten hoeveel ruimte er tussen het moederbord en de videokaart zit (voor de Cpu koeler) en hoeveel ruimte er tussen de videokaart en de behuizingskap zit (voor de Gpu koeler).Zou je voor mij een liniaal verticaal langs de achterkant over het pci slot kunnen houden en hiervan een closup van kunnen maken? En in je reacties staat dat je er een paar pci kaartjes ingepast hebt, zou je daar misschien ook een paar fototjes kunnen delen?
Ik heb helaas geen pci kaartjes meer in huis, dus daar kan ik geen foto'tjes van maken. Wel heb ik even een foto'tje geschoten van de plek waar je een uitbreidingskaart kan monteren.
Zoals je kan zien, gaat een videokaart waarvan de koeler hoger is dan het i/o bracket niet passen.
Vanaf het moederbord tot een videokaart lijkt het dat je +-45 tot 46 mm hebt als ruimte voor cpu socket + koeler.

[Reactie gewijzigd door Stevie-P op 13 maart 2012 23:21]

Heb je deze behuizing nog? Ik heb er 1 echter ben ik de externe voeding kwijt. Zou je voor mij kunnen meten of de binnenkant of de buitenkant van de voedingsplug de + is? Ik hoop er dan zelf een voeding bij te vinden.
Hey, ik heb deze behuizing nog, maar staat bij m'n moeder thuis. Ik zal binnenkort voor je kijken. (verwacht een reactie met een weekje oid).
Zou daar overigens geen standaard voor zijn?