AMD Athlon 64 3800+ Tray Review

kwinvdv 1 juni 2009, 1.112 views

AMD Athlon 64 3800+ Tray

Pluspunten

• stabiel
  • goed overclockbaar
  • niet warm (zeker voor een 90nm)

Minpunten

• weinig cache
  • weinig toebehoren mee geleverd

Ik heb deze processor rond kerst 2006 gekocht destijds voor 109,-. Heb er eerst lang mee op de standaard snelheid mee gedraaid, maar toen ik hem 1 a 2 jaar had begon ik met overclocken. Hierbij kwam ik tot een FSB van 221 (200 standaard) omdat van de SATA controller de snelheid niet gelocked kon worden op mijn moederbord. Maar de processor kon het makkelijk hebben en kan zelfs het voltage verlagen van 1,35 V standaard, naar 1,20 V. Ik gebruikte voor de koeling gewoon de standaard meegeleverde koeler van AMD, maar heb wel om uit te proberen zowel de koeler als de processor gelapped (gepolijst) en werd daarbij idle rond de 28C (afhankelijk van de lucht tempetratuur) en stressed 37C, dit is maar 3C kouder dan voorheen.
Sinds ik de SATA schijf voor een IDE schijf heb vervangen kan de FSB wel hoger en heb hem nu op 3,0 GHz draaien met een FSB van 250 en een voltage van 1,40 V, wat waarschijnlijk wel wat lager kan, en wordt nu idle rond de 30C en stressed 44C. Maar toen heb ik er ook een betere andere grafische kaart in de computer gezet, een Asus Radeon X1950 Pro, maar die heeft niet een heel erg stabiele GPU als de FSB hoger wordt, dus weet niet wat het uiteindelijk limiet is van deze processor, omdat het beeld blijft hangen zodra ik de GPU belast.

Update
Ik heb nu een Asus M2N-SLI Deluxe gekocht en kan daar beter mee overklokken en haal nu een snelheid van 3,1 GHz met een FSB van 258 en een Vcore van 1,55V maar wordt stressed met Orthosnu wel ruim 64C met de boxed koeler.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 3800+ Tray?

Daar ben ik inderdaad zelf ook achter gekomen. De Asus M2V is echt sloom.
Ik heb de 3800+ Dualcore op de Asus M2V gehad. Dat moederbord was echt een heel stuk langzamer dan de MSI K9N Neo V3 die ik nu heb. Onder ATI Tool. Niet overgeklokt, Haalde ik met de M2V rond 400 Fps en nu met de msi is dat 500 Fps. Dus echt een heel verschil. En met spellen merk je dat ook. Was niet echt tevreden met de M2V.
Ik had eerst dus ook het M2V moederbord en haalde daar met ATItool rond de 340 fps, maar laatst heb ik een ander moederbord gekocht, namelijk een M2N-SLI Deluxe haalde daar rond de 360 fps. Ik heb hier uit wel geleerd dat een moederbord redelijk prestatie bepalend kan zijn.
Betreft dit de single of dualcore versie?
single waarschijnlijk zoals aangegeven als je op productinfo klikt
Anders stond er X2 volgens mij.