Dirt Devil Spider M607 Review

pprs 27 mei 2015, laatste update op 27 augustus 2015, 2.764 views

Dirt Devil Spider M607

Voor 85 euro doet je vriendin het lang niet zo ijverig, netjes en zonder klagen!

Pluspunten

• Maakt goed schoon
  • Beschikt over val-preventie
  • Reserveonderdelen in de doos meegeleverd
  • Accuduur voldoet aan verwachtingen

Minpunten

• Vegers lijken niet lang mee te gaan
  • Reservoir zit snel vol
  • Mist de luxe van andere robotstofzuigers

Wat verwacht je van een robotstofzuiger van 85 euro? Dat vraag jij je ook vast af als je op deze review uitgekomen bent. Eerlijk gezegd had ik geen hoge verwachtingen van de Dirt Devil Spider. De concurrentie kost 300 euro, uitlopend tot 500 euro of meer. Dan kan het toch nooit wat zijn? Bovendien is het vloeken in de Tweakers-kerk: het is een dom apparaat. Toch heb ik de gok gewaagd. En omdat ik zo verbaasd was over het resultaat schrijf ik deze review.

Inleiding en aanschaf
Met een werkweek van 40 uur schiet het stofzuigen er wel eens bij in. Bovendien heb ik er simpelweg een hekel aan om te stofzuigen. Als echte tweaker denk je al snel bij repeterend werk: dat moet beter kunnen. De oplossing bestond al: robotstofzuigers. Ik heb ze een tijdje gevolgd maar met name de hoge prijzen hielden me tegen. Nu heeft mijn schoonvader een robotgrasmaaier die zelf terug naar zijn station rijdt en er zelf meerdere keren op uit gaat, maar in de praktijk moet hij toch regelmatig helpen en instellen. Dat, samen met de hoge prijzen, overtuigde mij niet om voor een duur exemplaar te kiezen.

Daarom ben ik gaan kijken naar de alternatieven onderin de markt, helemaal onderin om precies te zijn. :) Omdat ik mijn vriendin niet zo ver krijg om het te doen moest ik wel. Ik besloot de gok te wagen.

Uiterlijk

Een paar dagen geleden landde deze robot op mijn deurmat: de Dirt Devil Spider M607. Ik heb er ¤85,- voor betaald.

Het uiterlijk van de stofzuiger is verre van inspirerend en deed mij vooral denken aan de bouwkwaliteit van een goedkope case voor een Raspberry Pi :+ Het plastic voelt goedkoop aan en ook de vegertjes lijken me geen onderdelen die nog jaren mee zullen gaan (gelukkig zit er een reserve in de doos). Toch zitten er sensoren in de behuizing om van de trap vallen te voorkomen en zit er een bumper op die detecteert dat het apparaat ergens tegenaan botst. Van een afstandje ziet het apparaat er echter best futuristisch uit.

Prestaties

Alle moed bij elkaar geraapt. Opgeladen. Aangezet. De stofzuiger begint aan zijn eerste meters. De vegertjes vegen keurig het stof naar het midden, waar de zuigmond het stof naar het reservoir verplaatst. Ik was compleet onder de indruk van het resultaat na 1,5 uur stofzuigen. Moeiteloos glijdt de robot onder onze bank, hij werkt zich makkelijk tussen de poten van de keukentafel en keukenstoelen door. Over het algemeen rijdt hij niet het tapijt op en hij neemt keurig de randjes én de plint af. Voor ons was het een soort van wonder in het klein.

De Dirt Devil Spider kent drie standen die hij zelf afwisselt op basis van tijd: totaal random (lange banen), een steeds groter wordende cirkel en een stand die alleen langs de randen gaat. Ondanks deze simpele principes komt de Spider overal en veegt hij bovendien de randen én de plinten schoon. Kattenbrokjes zuigt hij op (hoewel sommige grotere op de grens zijn) en de kamer ziet er aanzienlijk schoner uit. Het enige wat niet lukt is écht in de hoeken. Ik kan me echter niet voorstellen dat de duurdere modellen dit heel veel beter doen. Alle robotstofzuigers zijn immers rond en kennen in meer of mindere mate het vegerprincipe (die rondjes draaien).

Op de één of andere manier verslikt de M607 zich af en toe in lange haren. Het is niet dat het niet werkt, maar als ik na afloop onderop kijk zie ik dat de haren om het draaimechanisme van de vegers zitten. Niets ergs, maar wel iets om op te letten. Zoals ik eerder al aangaf lijken de vegers redelijk snel af te takelen. Ik heb het apparaat nog niet zo lang, maar her en der vervormen de vegers al. Als dit niet doorzet of het de prestaties niet verminderd is er trouwens niets aan de hand.

De Spider M607 beschikt over een luxe: hij heeft een bescherming tegen van de trap vallen. Dat heb ik natuurlijk even geprobeerd :*) Gezien de prijs van dit product besloot ik mijn handen toch onder de rand te houden: standby voor een vallende Dirt Devil. Maar dat gebeurde niet. Hij had direct door wanneer hij de afgrond naderde en veranderde daarop zijn richting. Je kunt ook de gevoeligheid van deze beveiliging instellen, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik durf de Dirt Devil nu te laten spideren in de buurt van een trap _/-\o_

Het apparaat produceert geluid, maar aanzienlijk minder dan mijn normale stofzuiger. Bovendien is het niet heel storend. Je kunt het een beetje vergelijken met een vaatwasser die aan staat. Voor mij prima.

Tot nu toe heb ik helemaal niets te klagen over de schoonmaakprestaties. Ik heb geen eerdere ervaringen met andere robotstofzuiger, maar ik krijg niet het idee dat de Spider echt slagen mist. Ik kan me niet voorstellen dat andere robots véél beter zuigen. Het blijft een aanvulling op het normale stofzuigen: als ik dat nu minder vaak hoef te doen is mijn doel bereikt }>

Het reservoir

De opslag van stof gebeurt in het midden van de robotstofzuiger in een daarvoor bestemd reservoir. Deze is aan de kleine kant, maar de beperkende factor is meestal niet de capaciteit. Het stof blijft namelijk een beetje in de hals hangen en het filter loopt snel vol. Daardoor geeft het apparaat vooral heel snel aan dat hij vol zit, terwijl dat niet zo is. Een voorbeeld:

Indirect stimuleert het ook weer om het apparaat wat vaker zijn werk te laten doen. De eerste keer onder de bank was natuurlijk een drama en de opslag was dan ook al snel vol. Als je de Devil Spider echter elke week een rondje laat rijden lijkt me dat er weinig aan de hand is.

Accuduur

Over de accuduur kan ik kort zijn: die voldoet aan mijn verwachtingen. Ik had verwacht dat het apparaat ongeveer 1,5 uur meegaat op een volle lading en dat is ook het geval. Nu heb ik een makkelijke en vooral gladde vloer, ik kan me voorstellen dat als de vloer wat hobbeliger is dit ook meer stroom en moeite kost.

Conclusie: relatief is het sleutelwoord

Ik heb een geweldig gevoel overgehouden aan dit product. Ik heb er 85 euro voor betaald. Voor 85 rakkers mag je in deze productcategorie eigenlijk niets verwachten, maar je krijgt daadwerkelijk een product waar je wat aan hebt. De meer "luxe" functionalteit mis ik totaal niet. Dingen als zelf opladen en op pad gaan en timers vind ik zeker iets toevoegen, maar verklaart niet het prijsverschil. Ik laad hem simpelweg 's nachts op en voor ik 's ochtends de deur uit ga zet ik hem aan in een ruimte naar keuze. Als ik terugkom is de Devil leeg en de kamer schoon. Overigens piept hij wanneer hij leeg raakt zodat je hem kunt terugvinden, maar dat hoor ik natuurlijk nooit :-) het schijnt een behoorlijk aanwezige toon te zijn.

Hij maakt schoon. Dat is waar je hem voor koopt. Een perfecte keuze als je lui bent, bereid bent om af en toe zelf op te laden en een beetje te tweaken. Een complete vervanging van een stofzuiger wordt het nooit, maar het is een uitstekende hulp en hij is niet duur. Het mag dan wel een "dom' apparaat zijn, voor de luie Tweaker is het in mijn ogen toch wel een slimme keuze O-)

-edit- één maand in bezit
Ik heb de Dirt Devil inmiddels meer dan een maand in gebruik. Het leek me leuk om aan deze review nog wat extra info toe te voegen. Ik gebruik de Spider nog steeds bijna elke dag en zou hem nog steeds met 5-sterren beoordelen. Wat een geweldig (dom) apparaat is het. Hij rijdt, ijverig als hij is, tegen mijn zin het vloerkleed in de woonkamer op. Dit is een soort hoogpolig kleed, waar hij niet goed tot zijn recht komt. Hij is geschikt voor tapijten, maar dan moet je wel de vegertjes verwijderen anders blijft hij vast zitten. Aangezien de rest van de kamer laminaat is zitten de vegertjes er nog wel onder, met als gevolg dat hij keihard probeert om zijn veger het werk te laten doen maar deze steeds vast blijven zitten. Overigens rijdt hij maar op welgeteld 3 plekken op het kleed, voor de rest werkt de bumper prima en soms wordt hij teruggefloten door de valbeveiliging.

Wat misschien ook wel leuk is: de reacties op het apparaat. Iedereen die hem gezien heeft reageerde eigenlijk positief (in mijn bijzijn in ieder geval). Ze vinden het héél cool en kijken er daarna bij met zo'n blik van "heb jij geld teveel?". Dan zeg ik dat hij 80 euro kost. Even een stilte. "80 euro?!". Dat vind iedereen al helemaal prachtig. Men vraagt nog even door naar de addertjes, maar die zijn er eigenlijk niet. Voor 80 euro heb je een schoonmaakrobot, ik kan het ook niet helpen.

Nu is het natuurlijk ook tijd voor de volgende stap. Ik heb al zitten kijken naar een dweilrobot, maar daar zijn er niet heel veel van. Ik kwam wel de Robomop tegen. Een soort stofdoekje met een hutje erop, waar een robotbal inzit die het doekje over je vloer veegt. Niet dat ik het nodig heb... maar wel heel leuk :-)

Tot zover. Mochten jullie vragen hebben dan hoor ik het graag!

-edit- Drie maanden in bezit

Kleine update :) ik gebruik mijn Dirt Devil naar volle tevredenheid, ook na 3,5e maand. Mijn eerste filter begint wel wat beschadigingen te vertonen (dit heb ik zelf helaas wat te rigoreus en niet volgens instructies schoongemaakt). Gelukkig zat er een extra filter in de doos, bovendien zag ik dat als je zelf met toiletpapier of wc-papier aan het tweaken gaat je zelf ook prima zo'n soort filter kunt maken die redelijk zal voldoen.

Ik moet ook terugkomen op mijn punt "Vegers lijken niet lang mee te gaan". Meermalen hebben de filters goed in de knoop gezeten door haren of doordat hij op een tapijt of mat gereden was. Door af en toe de filters om te wisselen bogen de vegers keurig weer recht bij. De vegers zien er dan ook nog steeds als nieuw uit :)

Alles nog steeds schoon hier dus. En geen defecten :)

Heb jij ook een Dirt Devil Spider M607?

Hallo,

Als eerst wil ik je bedanken met het delen van je review. Ik heb een vraagje over je robot :). Thuis heb ik een hoogglans wit laminaat en dat krast best snel, de haren van mijn vriendin kan je vaak zien over de vloer ( lang haar ). Het is voor mij relevant dat het rubberen wielen zijn en dat de vegertjes geen krassen veroorzaken. In je review heb ik gelezen dat lange haartjes wel een beetje moeizaam gaan. Hoe moeizaam gaat dit ?

Mvg,

Vijfdertig
Geen dank :) de wielen zijn van een soort plastic-achtig rubber. Ik heb nog even voor je gevoeld: ze zijn duidelijk gemaakt om juist niet te krassen dus daar maak ik me geen zorgen over. Lange haren neemt hij wel met zich mee, maar soms bereiken ze het reservoir niet en blijven ze steken in de vegertjes. In de praktijk is je vloer dus gewoon schoon. Na elke stofzuigbeurt haal ik de vegertjes even los en haal ik de lange haren eruit. Voor mij een prima oplossing en het is een kleine moeite. Zo lang het resultaat maar goed is, en dat is nog steeds zo.

[Reactie gewijzigd door pprs op 27 augustus 2015 13:30]

hoi hoi

Je hebt hem nu bijna een jaar bevalt hij nog steeds?
Wij hebben een koeien huid in de huiskamer als kleed.
Deze is best dun met korte haartjes denk je dat ie daar wel overheen gaat O-) ?

Alvast bedankt :)

gr
Inmiddels heb ik een andere, maar mijn broertje gebruikt hem nog steeds naar tevredenheid. Kleden kan hij absoluut niet mee overweg. Hij detecteert niet dat hij op iets zachts rijdt en de borstels zullen daardoor helemaal vast draaien, hij blijft het proberen tot hij helemaal vast zit of de accu leeg is. Raad ik je niet aan dus!
Leuke review! Erg leuk geschreven vooral en duidelijk de punten benoemd waar ik aan twijfel. Misschien ook maar even aanschaffen.. 8-)
Thanks! Waar twijfelde je aan? Mogelijk zijn er hier meer mensen met dezelfde twijfels :)
Als je review lees, denk ik, godver waarom hebben wij hier overal tapijt liggen! Leuk geschreven review ! Even youtuben om hem aan het werk te zien !
Dank! Vergeet niet dat de vegertjes er wel af kunnen dus dat het wel iets helpt. Niet minder dan met een gewone stofzuiger met een verlengstuk denk ik. Hij heeft wel wat zuigkracht hoor!
Thanks voor je review! Ik krijg hem vanmiddag binnen (besteld mede naar aanleiding van deze en andere reviews op tweakers), en ben erg benieuwd! :)
Hallo,

Ten eerste je review leest lekker weg!

Je verteld dat de Dirt Devil de kattenbrokjes redelijk opzuigt, ervan uitgaande dat je dus een kat hebt...
Hoe reageert de kat op de Dirt Devil? en kan de kat dan ook de Dirt Devil uitzetten? (iets met knopjes op het apparaat en een nieuwsgierige kat.. :+ )

Ben erg benieuwd :P

mvg,

djroboy
Dank! De kat vindt het niet erg leuk maar gaat gewoon op een hoge plek zitten en kijkt vanaf daar een beetje bozig naar de stofzuiger tot de accu leeg is. Ze gedogen elkaar laten we maar zeggen. De powerknop gaat vrij "moeilijk" in die zin dat je redelijk hard moet drukken, ik denk dat de kat dat niet voor elkaar krijgt. Bovendien zijn ze toch bang voor dat apparaat dus gaan ze niet een hele lange acquisitie aan om hun vijand uit te schakelen denk ik :-)