Meizu MX4 Pro Zilver Review

Gormenghast 27 mei 2015, laatste update op 23 juni 2015, 368 views

Meizu MX4 Pro Zilver

Voor 360 euro gekocht bij honorbuy via hun EU-warehouse. Ik denk niet dat je in Nederland voor hetzelfde geld een vergelijkbaar toestel kunt kopen. Het flyme OS bevat de nodige goede dingen maar ook de nodige irritante zaken. Een wat uitgebreidere review komt wanneer ik er meer mee gewerkt heb.

Pluspunten

• Vingerafdruk scanner werkt prima
  • scherm
  • uiterlijk (vind ik)
  • formaat (voor een 5,5" toestel)
  • Snelheid
  • bouwkwaliteit
  • prima GPS

Minpunten

• Flyme OS, Helaas is dit de grootste reden om de telefoon niet te nemen.
  • Een paar onduidelijke crashes (OS en apps)
  • Her en der Chinese (gesproken) tekst
  • geen SD
  • geen Dual sim
  • Exchange account werkt niet onder Flyme

Ik heb de telefoon nu een kleine maand en ben er nog niet over uit of ik de telefoon nog een keer zou bestellen.

The Good:
De telefoon ziet er uitstekend uit. hij voelt solide aan, de knoppen werken prima en ook de vingerafdruk scanner is een verademing. Het scherm is uitstekend en vult een groot gedeelte van de voorkant, door de smalle bezels is de telefoon nog steeds prettig vast te houden en (min of meer) met één hand te bedienen.

De accu houdt het goed vol bij normaal gebruik, ik heb de telefoon meestal op balance staan, wifi, dataverbinding en bluetooth staan altijd aan. In de auto (iets meer dan een uur per dag) staat ook gps aan om flitsmeister te helpen. Ik bel misschien een kwartier maar speel wel twee uur spelletjes per dag en dan kom ik nog de dag door (net) op één lading. Overigens laad de accu erg snel op. Uurtje en hij is weer vol.

Playstore staat standaard geïnstalleerd en vooralsnog geen problemen met apps die om wat voor reden dan ook niet werken.

Een paar onderdeeltjes van Flyme werken wel goed. Standaard opruimen van overbodige data bijvoorbeeld ruimt wekelijks netjes een kleine 500 MB op. Ook het configuratiescherm zit redelijk goed in elkaar en je gaat intuïtief naar het juiste onderdeel.

The Bad:
Geen Nederlands, maar dat weet je.
Hier en daar Chinese tekens, bijvoorbeeld in de gallery.
Gesproken tekst in bijv. Flitsmeister is niet te verstaan.
Geen geheugen uitbreiding mogelijk. Voor mij is dit geen issue maar mogelijk voor anderen wel.
Helaas lijkt het OS niet heel stabiel. Ik denk dat ik ongeveer twee á drie keer per week een unexpected shutdown heb. Dit kan echter ook komen door de applicatie die ik op dat moment gebruik.
Met name bij browsen met firefox en scrollen in de photogallery hapert de boel nogal. Hier heb ik niet een verklaring voor want bij alle andere zaken loopt het als een zonnetje.

The Ugly:
Flyme OS is niet best. Mocht er een rom komen voor stock android dan vliegt het er per direct af. Het ziet er best redelijk uit maar op iedere app in Flyme valt wel wat aan te merken. De browser is knudde en schaalt slecht, de sms app werkt niet prettig, het keyboard is onprettig en helaas staat er behoorlijk veel bloatware op.

Het grootste issue wat mij betreft is de incompatibiliteit van Flyme met Exchange. Het is niet mogelijk om te syncen met Exchange. Hierdoor zijn de standaard mail, agenda en contacts app niet te gebruiken. Hiervoor moeten dus verschillende apps worden gedownload die vervolgens een gebrekkige communicatie met elkaar hebben. bijvoorbeeld Whatsapp kan mijn contacts niet uitlezen waardoor sommige vrienden niet met naam maar met het gsm nummer in Whatsapp blijven staan. Ook de verschillende mail, agenda en contacts apps werken onderling niet altijd goed samen. Mocht Meizu dit fiksen dan is wat mij betreft het met afstand grootste probleem opgelost.

Al met al dus niet een miskoop maar ook (nog) niet een bejubeling waard. Ik begrijp dat Meizu regelmatig updates uitbrengt dus wat dat betreft hou ik hoop. Overigens is de telefoon een verademing na mijn vorige, een Jiayu G4.

Heb jij ook een Meizu MX4 Pro Zilver?