Ubiquiti UniFi UAP-AC Review

TAMW 23 mei 2015, laatste update op 24 mei 2015, 1.102 views

Ubiquiti UniFi UAP-AC

Geen Enterprise maar dat is de prijs ook niet. Wel stabiel en gratis controller software. Je krijgt waar voor je geld maar niet meer dan dat.

Pluspunten

• Stabiel.
  • Centrale Controller software zonder extra kosten.
  • Prima uiterlijk ook voor een zakelijke omgeving.

Minpunten

• Geen Enterprise, zoals feature set zoals Cisco Aironet, Areohive, Aruba etc
  • Advanced config niet via de controller GUI controller in te stellen
  • Layer 3 adoptie indien geen DHCP onmogelijk.
  • Maar 4 ssid's per radio mogelijk.

Beheerbaarheid Score: 3
Ubiquiti UniFi Enterprise WiFi System UAP-AC

Mijn intentie is niet om een uitgebreide review te schrijven maar aan de 50 woorden bij de "korte toelichting" heb ik ook niet voldoende.

Achtergrond info.
Zelf werk ik in wat grotere omgevingen voornamelijk met Cisco aironet, Aerohive en Motorola.
Dit is dus ook voornamelijk m'n referentie.

Project:
Voor een klein project (16 Ap's) met wat minder budget is de keus op het:

UniFi Ubiquiti Enterprise WiFi System gevallen met UAP-AC AP's

Ubiquiti noemt het Enterprise maar zo zou ik het willen classifiseren.
de featureset is daarvoor te beperkt in vergelijking met bv: Cisco aironet, Aerohive of Motorola

Het geheel is draait stabiel en is makkelijk te configureren met de gratis controller software.
Wel vind ik het onhandig dat "advanced instellingen" niet via de GUI van de controller software kunnen.
bv: NTP instellen ,minimum RSSI for clients etc.

AP's zien er ook prima uit en worden geleverd met een POE injector. Wij draaien sommige met de injector en andere via een Juniper POE+ switch.

Wat ik een flink nadeel vind is dat Layer3 adoptie niet mogelijk is in een subnet zonder DHCP server.
Er hangen voor dit project ook AP's op andere vestigingen in subnets waar geen DHCP server is. Natuurlijk is hier om heen te werken maar handig is het niet.

Ook dit limiet van 4 ssid's per radio is waar we tegen aan lopen.
Om een idee te geven een Aerohive AP120 kan er bv 16 per radio.

Conclusie:

Geen Enterprise maar dat is de prijs ook niet.
Wel stabiel en gratis controller software.
Je krijgt waar voor je geld maar niet meer dan dat.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi UAP-AC?

Dat gaat alleen op wanneer de ap's als dhcp client ingesteld zijn. Wanneer je de ap's een fixed ip mee geeft gaat dat wel goed. Dat betekent dat je bij de 1e configuratie dus wel over dhcp moet beschikken maar bij definitieve plaatsing in het netwerk dat dan weer niet nodig is. Controller en ap's moeten wel op hetzelfde netwerk zitten om elkaar te zien, maar dat is vrij logisch.
Je kan de AP's alleen een fixed IP meegeven als ze al adopted zijn. Het factory default IP indien geen dhcp (192.168.1.20) is alleen na adoptie te wijzigen.

[Reactie gewijzigd door TAMW op 24 mei 2015 10:00]

Ik denk dat je middels CLI de ip gegevens kunt wijzigen. Na een reboot zullen ze weg zijn maar dan heb je het al in de controller kunnen in regelen.

[code]ifconfig br0 10.x.y.z netmask 255.255.0.0
route add -net default gw 10.x.y.w
echo "nameserver 10.a.b.c" > /etc/resolv.conf[/code]
Thx voor het meedenken.
Zulk soort workarounds had ik ook gelezen, aangezien de AP's gewoon Linux met busybox draaien werken deze standaard commando's . Officieel is het volgens Ubiquiti overigens niet mogelijk.

Bij professionele deployments hou ik het graag zoals de fabrikant het voorschrijft, zodat je als je support nodig hebt niet krijgt te horen dat je dingen gedaan hebt die eigenlijk niet kunnen volgens de fabrikant.

In onze situatie maakt ik nu op de POE switch waar de AP's aanhangen even een DHCP server aan die ik na het deployen/adopten weer verwijder.
Ik gebruik een groot gerouteerd management VLAN voor de AP's. Waar de AP's prima door een INFORM [host:poort/url] in te stellen zijn.

Tevens hebben de UBNT APRouters (nanobridge oid) zelf een DHCP option erin zitten om het inform adres door te geven aan de achterliggende AP's.