TP-Link TL-WPA4226T KIT Review

AlexTestpanel 20 mei 2015, 646 views

TP-Link TL-WPA4226T KIT (Testpanel)

Een mooi product om snel afgelegen plekken zonder internet te voorzien van uitstekende 2.4 Ghz Wifi. Ook perfecte vervangen van UTP door de muur.

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Nette bekabeling meegeleverd
  • Geen verlies stopcontact

Minpunten

• Onduidelijke handleiding
  • Geen 5Ghz support

Beheerbaarheid Score: 3
Als tegenhanger van de Wifi-Extender van TPLink, heb ik ook deze set mogen testen.
Wat opviel was dat deze set direct een stuk onoverzichtelijker is. Er zitten meerdere delen in de doos. En dan zou verwachten dat er hele duidelijke naamgeving en aanwijzingen zijn. Dit is echter niet het geval. Er wordt getracht om een hele mooie opstelling te schetsen in de quick start guide, maar je weet helaas niet welk component waar te gebruiken is. Dat wordt pas duidelijk als je achterop de kleine lettertjes gaat lezen. Dan zie je welke types waar moeten. Dit vond ik een beetje jammer, zeker gezien de vele niet technische gebruikers die hierin een uitstekende oplossing zien.

Als je dat echter uitgevonden hebt... Dan werkt het als een zonnetje! Je plugt het ene component in naast de modem, UTP erin en hupsa groene lichtjes ;). Daarna plug je nummer 2 in. Het liefst dichtbij, 10 seconde wachten op network via het stroomnetwerk en daarna Wifi clonen(manual of automatisch). Het 2 component naar de definitieve plek verplaatsen en hupsa, ready to go! :)
Als je niet van het Wifi clonen bent, kun je eventueel het apparaat wat tweaken. Dat doe je door en klein programma te downloaden op de website van TPLink. In tegenstelling to eerdere ervaringen met dit soort apparaten, werd het access point direct herkend. Dat is fijn, want in 1 minuut zat ik op de webinterface. Een webinterface die iets gedateerd lijkt, maar wel snel reageert en weinig onduidelijkheden bevat.

In gebruik is de set ideal. Het heft een zeer sterk Wifi signal en maakt 2.4 Ghz in een drukke wijk met vele Wifi's toch zeer bruikbaar. De snelheid is constant en goed. Enkele simple benchmarks laten zien dat de 2.4 Ghz van de TL-WPA4226T niet onderdoet qua performance voor de 5Ghz in mijn huis. Ik kan met beide mijn internet verbinding(~100Mbit Down / ~10 Mbit Up) volledig gebruiken.

Het voornaamste minpuntje van deze set vind ik het gemis van 5Ghz ondersteuning. Als deze er nog bij zat, zou je mogelijk de completest mogelijke set hebben. Access Point + Kabel + High Performance via het stroomnetwerk. Een gemiste kans in mijn ogen. Voor de rest gebruik ik de set nu heerlijk om mijn vriendin te voorzien van TV via Wifi wanneer ze stat te strijken op zolder ;).

Heb jij ook een TP-Link TL-WPA4226T KIT?