Microsoft Lumia 535 Zwart Review

me_mrtn 5 augustus 2015, laatste update op 5 augustus 2015, 509 views

Microsoft Lumia 535 Zwart

Uitstekende bouwkwaliteit, groot scherm en een lage prijs. Microsoft weet Nokia-waarden in een 535 te verpakken.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Veel scherm
  • Vloeiende interface

Minpunten

• Helderheid scherm
  • Gladde achterkant
  • Oplader met vast kabeltje

Ooit ben ik begonnen met een Nokia en na de eerste dumbphones heb ik de overstap gemaakt naar de N-series. Na een aantal zeer uitstekende telefoons, zoals de N78, N79 en de N95 Mini, ben ik na een kleine omzwerving van Sony-Ericsson, toch overgestapt naar het kamp van Apple. Sinds de iPhone 4 heb elke twee jaar een nieuwe iPhone. Ondanks dat ik uitermate tevreden met de iPhone's ben, zijn ze niet geschikt voor elk moment. Zo heb ik de Nokia 100 gekocht en getest als festivaltelefoon. De aanleiding voor de aankoop van een Microsoft Lumia 535 is een andere kwestie. Mijn vriendin heeft een Sony Xperia Z1 Compact en deze is defect. De reparatie kon wel vier weken duren en het leentoestel was een Galaxy S, het origineel. Aangezien dat toestel anno 2015 niet meer mee kan, heb ik besloten om als backup telefoon de Nokia 100 met pensioen te laten gaan en de Lumia 535 aan te schaffen voor §100. Voor mij een aantal primeurs; een Microsoft-telefoon en Windows Phone als OS. En waarom begon ik met Nokia? Omdat deze Lumia 535 voor mij persoonlijk nog steeds een Nokia is.

De verpakking
De Lumia 535 wordt geleverd in een vierkante doos. De is open te maken door de zegel aan de zijkant te verbreken en het binnenste doosje er uit te schuiven. De 535 komt dan tevoorschijn. Zodra je de telefoon uit het doosje haalt, kun je het kartonnetje wegvouwen om daar de lader, koptelefoon en een quickstart guide te vinden. Op zich is de verpakking afdoende, maar let wel op. Op de doos staan meerdere versies van de 535 met verschillende kleuren covers. Enkel op de barcode sticker staat heel klein vermeld om welke kleur het gaat. In mijn geval dus zwart. De oplader die wordt meegeleverd, heeft een vast snoertje. En dat is jammer, want je bent nu aangewezen op het opladen van je telefoon via het stopcontact of je zult een andere kabel moeten gebruiken of aanschaffen. Ook is het snoer van de oplader nogal kort, hoewel dat een probleem is dat meer fabrikanten kennen. De meegeleverde koptelefoon is handig, want de 535 is in het bezit van een FM-radio. Om bereik te hebben, zul je de koptelefoon moeten gebruiken.

De telefoon
De 535 heeft een simpel design, maar is onmiskenbaar een Lumia. De voorkant is vlak. Het glas is van het Gorilla Glass 3 type. De telefoon kent verder geen knoppen aan de voorkant, met een subtiel Microsoft-logo boven het 5"-scherm. Helemaal bovenaan is een kleine luidspreker te vinden, waar overigens snel stof in komt te zitten. Aan de rechterkant is er ruimte voor de 5 megapixel frontcamera, een helderheidssensor en een proximitysensor. Onderaan is nog een miniscule ruimte voor de microfoon, met helemaal onderin ruimte voor de micro-USB voor het opladen van de telefoon. De rechterkant bevat een volumeknop, die groot is uitgevoerd. In het midden van het toestel is er een vergrendelknop. De linkerkant is leeg en aan de bovenkant is er ruimte voor de 3,5mm-aansluiting. De achterkant is van een hard plastic gemaakt. In het midden komt het Windows Phone met Microsoft-logo weer terug. Aan de onderkant is een kleine uitsparing voor de luidspreker. De 535 kent ook een 5 megapixel camera aan de achterkant, die iets uitsteekt. De telefoon wiebelt daardoor altijd als je hem bijvoorbeeld op een tafel legt. De camera krijgt assistentie van een kleine LED-flitser.

De bouwkwaliteit is van Nokia-niveau. De achterkant is van een hard plastic gemaakt en is wat glad. Het overkwam mij een paar maal dat de telefoon uit mijn handen gleed. Dat de cover van het harde plastic is gemaakt is een voordeel. Krassen zitten er niet zo snel op en het is gemakkelijk schoon te maken. De covers schijnen verwisselbaar te zijn, maar ik ben nog geen enkele andere kleur tegen gekomen. Wel zijn er enkele flipcovers te koop van Microsoft en hebben derde partijen enkele covers op de markt gebracht. Om een microSIM-kaart (geen nano!) of microSD-kaart te plaatsen, moet de cover worden verwijderd. Dit is te doen zonder verlies van nagels. De BL-L4A-accu met een capaciteit van 1905 mAh moet ook uit het toestel worden gehaald, waarna een SIM-kaart kan worden geplaatst. Dan valt ook de goede bouwkwaliteit op van de 535, want de telefoon kraakt of tordeert niet. Wel is het mogelijk om het toestel ligt te buigen, maar dat is inherent aan het materiaalgebruik en de dikte van het toestel. Microsoft heeft daar ook niet op bespaard, want echt dik is het toestel niet te noemen. De cover klikt met gemak weer op de telefoon.

In gebruik
Bij het opstarten van het toestel moet er eerst een kleine setup worden doorlopen, waarna er nog enkele apps moeten worden geÔnstalleerd. Na enkele minuten kun je al aan de slag. Wat gelijk opvalt, zijn de grote tegels die kenmerkend zijn voor de Metro-interface. Je wordt als gebruiker wel geacht om zelf het toestel te proberen. Voor een Windows Phone-beginneling zoals ik, was het wennen. Het grootste struikelblok hierbij was de Instellingen-app. Een grote waslijst met categorieŽn, die niet logisch zijn gerangschikt en waarbij onderdelen niet op logische plekken staan. Met de opkomende Windows 10 Mobile update moet het een en ander worden bijgewerkt.

De interface is vloeiend en dat was voor mij bijzonder. Het is algemeen bekend dat Windows Phone met mindere hardware mee kan komen, maar vertragingen en laadtijden wil verhullen door middel van animaties. De Snapdragon 200 die de 535 van spierballen voorziet is dan ook toereikend. Toegegeven, de resolutie is met 960x540 niet hoog, maar je zult geen last hebben van een stotterende interface. De Lumia Camera is de app die verantwoordelijk is voor het schieten van de plaatjes. Deze app is gelijk uitzondering op de regel, want je zult geduld moeten hebben wil je de app starten. Omdat de 535 geen cameraknop heeft, of een snelkoppeling op het lockscreen zul je de app handmatig moeten starten. Het laden van de Lumia Camera neemt ongeveer vier seconden in beslag. De foto's die je maakt voldoen, want ze zijn nogal flets. Voor het nemen van een "casual" foto is het meer dan voldoende. Dat geldt ook voor de camera aan de voorkant. Deze heeft dezelfde resolutie, maar moet natuurlijk wel een flitser missen.

Maar wat het meest belangrijke in het dagelijkse gebruik is, zijn de apps. Als voorbeeld, je wilt ergens naar toe met het openbaar vervoer, hoe zit dat dan? Voor zaken als 9292ov is er wel een app te vinden, maar af en toe is het gewoonweg dramatisch. Sowieso heeft Google besloten om niets voor Windows Phone uit te brengen, maar vaak zijn apps wrappers of halfbakken variaties op iOS- of Android-tegenhangers. En dat is jammer, want voor de prijs werkt het allemaal uitstekend. Het startscherm werkt prima en is helemaal naar eigen smaak aan te passen. Ook IE doet het goed, evenals de basale telefoonfuncties. Sterker nog, balkwaliteit is bovengemiddeld goed naar mijn mening.

De Microsoft Lumia 535 is een Nokia. Het is duidelijk wat deze telefoon moet voorstellen. Groot scherm, goede bouwkwaliteit, lage prijs. En dat is precies wat de 535 uitstekend doet. Dat het OS af en toe wat steekjes laat vallen, is tot daar aan toe. De telefoon heeft wel twee minpunten; de kabel van de oplader zit vast en de achterkant van de telefoon kan glad zijn. Dat laatste is op te lossen met een hoesje en/of andere kleur 535. En ook de oplader is makkelijk te vervangen en wie heeft er tegenwoordig geen extra USB-kabel thuis liggen? Een uitstekend toestel dus, die zeker wat meer erkenning verdiend.

PS
Toch doe ik de telefoon in de verkoop. Ben je geÔnteresseerd? Neem dan een kijkje.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 535 Zwart?