Specificaties 1,8" display, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Rechttoe-rechtaan telefoon
  • Zaklamp

Minpunten

• SIM-kaarthouder
  • FM-radio ergenissen
  • Mogelijk de oplader

Ik zocht voor de aankomende zomervakantie een goedkope telefoon, die tegen een stootje kan. Het geval is dat ik naar een festival ga en ik niet de kans wil lopen dat mijn iPhone gejat wordt of beschadigd raakt. Vorig jaar had ik een Nokia 2600 op zak, maar de oplader was helaas ter plekke overleden. Daarnaast was de batterij ook niet meer je-van-het. Ik was wel af en toe aan het kijken in V&A, maar toen ik bij Azerty was heb ik de Nokia 100 in een impulsaankoop gekocht. Want, Nokia's reputatie qua bouwkwaliteit blijft goed en voor ¤26,- kon ik mij ook niet echt een miskoop aanrekenen.

De verpakking
De Nokia 100 wordt geleverd in een uiterst klein doosje van karton, waarop niets meer dan de meest essentiële zaken terug zijn te vinden. De boven-, voor- en onderkant zijn voorzien van een aantal productfoto's en een aantal specificaties. De achterkant is voorzien van een lap tekst met registratie en copyright.

Open je de verpakking, dan is het eerste wat je ziet de Nokia 100. Haal je die er uit, dan is er een flapje weg te drukken waarna je de oplader, accu (BL-5CB), oordoppen en in mijn geval een "Bedienungsanleitung / Eingeschränkte Herstellergarantie" ziet. Over de handleiding (die dus Duits is, á la) kan ik kort zien. De meest essentiële dingen worden aan de hand van simplistische zaken uitgelegd. De oordoppen zijn voorzien van keiharde plastic earplugs, die niet fijn in de oren zitten. De 3,5mm-jack zit overigens haaks op het koord en moet nogal met kracht in de aansluiting worden gedrukt. Daarnaast is er nog een knop met een clip toegevoegd. De knop zorgt ervoor dat je in de FM Radio-applicatie naar de volgende zender kunt schakelen. Geluidskwaliteit is gewoon ondermaats. Het geluid is schel, vlak en dat was het ook. Ook verwacht ik niet dat de oordoppen in dagelijks gebruik een lang leven zullen hebben. De haakse aansluiting van de plug lijkt wel goed in elkaar te zitten. De oplader is van het type AC-3E en is behoorlijk groot. Wat vreemder is, is dat het koort met de aansluiting op een hoek zit, waarbij er een soort van rubber hoekje is gecreëerd. Hoe lang dit goed blijft zitten, weet ik niet. De oplader zelf maakt geen geluid tijdens het opladen en is voorzien van een snoer van ~1,5 meter.

De telefoon
De telefoon wordt geleverd zonder dat de accu er in zit en met een plastic beschermfolie voor het scherm. De accu in de telefoon klikken is geen enkel probleem. De SIM-kaarthouder zit onder de accu en dat is op zich een plaats die Nokia al jaren hanteert. Het probleem met deze houder is dat je de SIM-kaart er in moet schuiven. Wil je de SIM-kaart er uit halen, dan moet je eerst een klein beugeltje indrukken, welke normaal voorkomt dat de SIM-kaart er uit gaat. Ook moet je tegelijkertijd de SIM-kaart er dan uit drukken/wurmen. Dit gaat absoluut niet gemakkelijk. Zit het eenmaal, dan zit het ook. Ik maak zelf gebruik van een micro-SIM-kaart en ik moet dus een houder gebruiken. Dat heb ik nog niet gedaan, maar ik benieuwd en ik kom daar nog op terug. De backcover erop doen is ook geen probleem en geeft al het eerste teken dat het met de bouwkwaliteit goed zit.

De telefoon zit in elkaar en nu is het mogelijk om naar het eindproduct te kijken. Van voren is de telefoon voorzien van typisch klein Nokia-scherm, waarbij er grote knoppen zijn gebruikt. De cijfertoetsen zijn allemaal los (chiclet-stijl als je dat wilt). Daarboven zitten drie knoppen. In het midden is er een navigatietoets (links, rechts, boven en onder) en daarnaast zitten twee knoppen die functies delen. De linkertoets deelt de de belknop met de linkerselectietoets en de rechter met de ophangtoets met de rechterselectietoets. De knoppen zijn zelf van stevig plastic gemaak en hebben een klein glimmend metallic-uiterlijk. De witte opdruk, het formaat en het feit dat je goede feedback krijgt, zorgt er voor dat iedereen met deze telefoon om kan gaan. Boven de knoppen zit het scherm. Dit 1,8" scherm heeft een lage resolutie. Vanaf het moment dat je het aanzet weet je dat je te maken met een budgetscherm. Kijkhoeken zijn matig en je moet het scherm recht voor je houden wil je niet dat de kleuren vervormen.

Bovenop de telefoon zitten de enige aansluitingen die de Nokia 100 kent. Dat is links de aansluiting voor de oplader (2,5mm) en rechts de 3,5mm aansluiting. Daar tussen zit nog een kleine verrassing (voor mij). Een LED'je, die een zaklampfunctie heeft. De zijkanten zijn leeg, afgezien van een lanyard-opening links. De achterkant is verder ook zo eenvoudig mogelijk. Aan de bovenkant zitten vier gaten voor de speaker en verder is nog het Nokia-logo er op gedrukt. De telefoon is van hard plastic gemaakt, maar wel duurzaam. Dat is te merken bij de backcover. Die is te torderen. De telefoon kraakt verder niet, maar als je er op tikt dan wil je nog wel eens ongemerkt de trilmotor voelen.

In gebruik
De Nokia 100 maakt gebruik van Series 30 als OS. Dit OS wordt al jaren gebruikt en is het meest basale OS wat Nokia te bieden heeft. Sinds mijn laatste ervaring met dit OS, op een Nokia 2600, heeft Nokia wel een aantal aanpassingen doorgevoerd. Veel heeft het niet om handen, maar het gaat voornamelijk om de aansluiting met grote broer S60. Zo is het menu nu standaard voorzien in Grid-view. Wat opvalt bij het gebruik van de 100 is dat alles snel en soepel werkt. Er is bijna geen sprake van multitasking en alle opties zitten logisch in elkaar. Voor degene die inmiddels gewend is aan multitouch, capacitieve touchscreens is het SMS'n natuurlijk even wennen. T9 is de enige manier om snel weer een berichtje te sturen. Afgezien van de basisfunctionaliteit heeft Nokia een aantal extra's toegevoegd. Zoals ik al eerder heb genoemd, is er een LED-zaklampje toegevoegd. Deze is op twee manieren te bereiken. Via het menu, extra's, Flashlight is het in te schakelen. Handiger is de manier om een seconde de navigatietoets naar boven in te houden op het startscherm. De belkwaliteit van de telefoon is prima en ouderwets Nokia. Via de kleine speaker klinkt het helder en duidelijk en ook voor de persoon aan de andere kant van de lijn is er niets te klagen over de kwaliteit.

Naast de zaklamp zijn er ook nog een drietal spelletjes toegevoegd. Helaas geen Snake, maar games als Sudoku, Forbidden Treasure en Vacation Solitaire. Daarnaast zijn er dingen als een omreken-applicatie, rekenmachine en een spreadsheet-applicatie die de naam eigenlijk niet waardig is. Het is niet meer dan een applicatie die bijhoudt wat je dagelijks of maandelijks aan dingen uitgeeft. Ook is er een FM-radio, die alleen werkt als er een headset wordt aangesloten. Deze radio werkt ook op de achtergrond, maar heeft één slecht ding. Als er naar de radio wordt geluisterd en de headset wordt uit de telefoon gehaald, dan blijft op het startscherm wel de zender en wat informatie van de zender staan. Erg irritant en zonder dat de headset wordt aangesloten gaat deze info niet weg. De radio wil immers niet starten zonder dat er een headset is aangesloten. Een belangrijk detail is overigens dat het OS niet in het Nederlands beschikbaar is. Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat Nokia met deze budgettelefoon niet specifiek op Nederland richt en dat deze telefoons via het grijze kanaal naar Nederland worden geëxporteerd. Engels is wel een optie, net zoals Duits, Frans en Turks.

Overig
Nu heb ik deze telefoon twee dagen in mijn bezit. Over de accuduur is nog weinig te zeggen, maar dat is wel één van de punten waarom ik deze telefoon heb gekocht, naast de bouwkwaliteit. Daar kom ik dus later in augustus nog op terug. Dan kan ik ook gelijk meenemen of de telefoon mijn festivalperiode heeft overleeft en wat mij nog meer is opgevallen.

Update
Inmiddels heb ik de Nokia 100 meegenomen voor een festival en dat is goed bevallen. De bouwkwaliteit is bovengemiddeld en het vele stof, vallen en bier is geen probleem geweest. Sterker nog, de behuizing vertoont totaal geen sporen van gebruik, terwijl ik er niet voorzichtig mee ben geweest. Wat een praktisch pluspunt was, is de zaklamp. Het grootste voordeel voor mij was de accu. Ik heb in een periode van elf dagen de telefoon één keer moeten bijladen, terwijl de Nokia veel gebruikt is (150 SMS'jes, ~15 minuten bellen) en de dekking was niet altijd best. Nadelen ben ik ook tegengekomen. SMS'n kan prima via T9, mits je een SMS in één van de bovengenoemde talen wilt sturen. T9 ondersteunt namelijk niet de Nederlandse taal, maar dat kan specifiek aan mijn toestel liggen (import?). Daarnaast merk je soms wel in de UI-interface dat het net allemaal iets te veel wordt. Wil je een gesprek beëindigen, dan zie je het beeld soms letterlijk verlopen naar het startscherm.

Heb jij ook een Nokia 100 Zwart?

Flinke review voor zón simpele telefoon.
Netjes!

Idd zijn dit ideale telefoons voor festival e.d.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 20 augustus 2012 08:42]

Bedankt me_mrtn voor de review.

Als ik eraan denk dat mijn Nokia 6210 het equivalent van 500 Euro koste voor ongeveer dezelfde functionaliteit minus de zaklamp en ik de twee vertrappelde helften (batterij en body) menigmaal van de cafévloer heb moeten rapen na enige uren zwelgen dan zijn we er met 26 Euro inderdaad erg op vooruit gegaan.

Maar qua functionaliteit ben ik van mening dat de ideale telefoon voor festivals de 808 is.

Check deze site (met geluid uiteraard):

Bedankt me_mrtn voor de review.

daar is GEEN vergelijk mogelijk, 500+ euro t.o 25 euro ...

de 808 is een mooi toestel misschien, maar dan kan de reviewer gewoon zijn smartphone mee nemen natuurlijk.

Ik heb een 6310i in de kast liggen, voor als ik een keer op pad ga, als backup.
met prepaidsim en volle accu gaat het toestel in de rugzak, en in noodgevallen heb je altijd een stevig toestel.

ik zou zeker zo'n nokia 100 nemen als backup, je moet dat soort dingen niet eens willen vergelijken met de 'moderne eisen'
de 808 is een mooi toestel misschien, maar dan kan de reviewen gewoon zijn smartphone mee nemen natuurlijk.
-> als het is om facebook te checken heb je gelijk.
Maar als je net als ik graag eens een life opnamen maakt dan is die iPhone of N100 niet goed genoeg.
Qua functionaliteit , dus...
Ging mij puur om de bereikbaarheid en de duurzaamheid voor een zo laag mogelijke prijs. De Nokia 808 is natuurlijk een prachtig toestel, maar voldoet daar natuurlijk niet aan. Qua prijs (¤548 op het moment in de Pricewatch) natuurlijk al helemaal niet. In vergelijk met een budget Samsung (precieze type is mij even onbekend) is het voordeel van de Nokia de accu. Waar de Samsung om de paar dagen moest worden opgeladen.
K heb dezelfde telefoon gekocht voor mijn moeder, eindelijk een gsm die ze zelf kan bedienen! :+
Batterij gaat twee weken mee hier, en volgens mij kan de taal wel op nederlands. Ohja, en snel smsen kan toch wel zonder T9? Gewoon pijltje rechts drukken zodra je een letter hebt getypt.

Erg mooie review trouwens!
Pijltje naar rechts voor de volgende letter is inderdaad een optie, maar de D-pad is dan niet zo duidelijk en voor hetzelfde geldt druk je per ongeluk naar boven of beneden. Dat mijn toestel niet op Nederlands kan, kan liggen aan de import.
Afhankelijk van welk language pack er op je telefoon staat wordt de Nederlandse taal wel of niet ondersteund. Met de oude Nokia's betrof dat language pack C (ondersteunt: Engels, Duits, Frans, Italiaans, Nederlands, Spaans, Turks en Portugees), maar wellicht geldt dat niet meer voor de nieuwere modellen. Language pack op je telefoon kan/kon je vinden met *#0000#
De language packs waren mij überhaupt al onbekend, maar de zogenoemde C is niet op mijn toestel van toepassing. Voor mijn Nokia 100 is dat AD.
Hier een 100 waar wel Nederlandse T9 op staat, languagepack is de AF versie. Gaat om een exemplaar dat ik een tijdje geleden heb gekocht in een T-Mobile prepaid pakket.
Vandaag zocht ik naar dit onderwerp en vond bij jou het antwoord, bedankt :) op mijn tel komt AF te staan lijkt mij afrikaans. Is dat te veranderen?
Mooie review inderdaad, goed om te zien dat Nokia's bouwkwaliteit nog altijd ongeevenaard is :)

Dat Nederlands niet beschikbaar is, ligt denk ik aan dat jij een (grijze) import toestel in handen hebt. Voor mijn moeder heb ik bij de Nokia 101 bij de kijkshop gekocht (101 omdat deze in rood leverbaar was). Deze is wel gewoon in het Nederlands. Misschien dat met een firmware update er wel Nederlands voor jouw 100 te krijgen is.
Een kameraad had een Nokia 101 bij zich, gekocht bij de Dixons geloof ik. Deze had inderdaad wél een Nederlandse taal als optie. En Snake.
Ik gebruik zelf ook nog een oude Nokia, type weet ik niet meer. Maar ik ben er gewoon blij mee en ik ruil 'm ook pas als de iPhone 5 uitkomt.

Nokia heeft inderdaad een goede bouwkwaliteit en is een zeer goede simpele telefoon.
me_mrtn, was dit festival toevallig The Qontinent?

Zo ja, ik ben er anders naar toe gegaan met mijn smartphone, er was ook veel bier, stof, etc bij betrokken en als je een klein beetje voorzichtig bent gebeurt er helemaal niks hoor :O

Maar het was inderdaad wel veel slimmer geweest om elk mogelijk ongeval te voorkomen en een niet-smarte phone te kopen :)

En zoals al eerder gezegt, best een lange review over zo'n telefoontje, maar toch leuk om te zien dat er zoveel over verteld kan worden!
Sziget festival was het. Ja, ik weet wel dat het kan, maar ach, voor die paar Euro ga ik het risico niet lopen. En je zult net zien dat het dan weer niet mijn schuld is, maar één of andere eppo en dan ben je je telefoon langer kwijt.
Dat is waar, maar de main reason dat ik mijn smartphone meenam is omdat ik op dat moment geen 'echte' camera had / kon gebruiken voor het festival, dus was ik bijna verplicht mijn smartphone mee te nemen wilde ik toch een paar goede beeldjes filmen en fotos maken.. Anders had ik zeker een goedkoper toestelletje meegenomen!
eigenlijk zou je beter afzijn met een samsung megacell E2370. Dat ding is spatwater dicht en schokbestendig. Heb die nog eens uit een ruit gegooit terwijl ik aan het filmen was. Ding bleef gewoon doorfilmen. Je hebt onder trouwens een dikke grote batterij die onder zwaar gebruik (150 sms/dag) het een leuke 3 weken uithoudt.
En dat ding is ook gelijk drie keer zo duur. Dus dat is al geen optie.
Bedankt voor je review! Ik ben op zoek naar een telefoon voor mijn buitenlandse uitwisseling, eentje die lang op accu meegaat. Ik vond hier niks over op internet, behalve de tijden van de fabrikant. Je hebt me hiermee dus flink geholpen!
Bedankt voor deze uitgebreide en goede review. Ik heb hier veel aan gehad. Vooral de lange accuduur bevalt mij wel. Misschien ga ik over tot aankoop van dit toestel.
Goede review!
Kan iemand uitsluitsel geven of data(telefoonboek, SMS) via een kabel naar PC is te transporteren?
Lukt niet, er is enkel maar een aansluiting voor de koptelefoon en voor de gsm-lader.
OK, dat is duidelijk, bedankt! :)