Xiaomi Redmi 2 Pro Wit Review

Kiswum 18 mei 2015, laatste update op 30 juli 2015, 9.207 views

Xiaomi Redmi 2 Pro Wit

De Redmi 2 Pro is een geweldige telefoon voor de budget/mid-range markt. Met de nieuwe 64 bits Qualcomm processor en 2GB werkgeheugen, is hij snel genoeg voor de dagelijkse dingen. Helaas bevat de software nog af en toe lags, maar dat kan na een wekelijkse update, zo zijn opgelost.

Pluspunten

• Kleiner 4,7" design in vergelijking met de voorgaande Redmi 1
  • De accuduur is erg goed
  • De GPS werkt zeer goed
  • Nachtmodus voor foto's is erg goed uitgewerkt
  • Ingebouwde permissies en beveiligings applicatie
  • Xiaomi/Miui levert meerdere jaren updates voor haar telefoons

Minpunten

• Films maken in het donker lukt niet goed
  • Af en toe blijft de telefoon enkele seconden hangen
  • Geen ondersteuning voor NFC en 5GHz wifi netwerken

http://tweakers.net/ext/f/T9dF7Au25uwTup4qqZ72lCDY/full.gifEnglish review of the Redmi 2
Logo_nl

Changelog:
18-05-'15: 1e versie van de review online geplaatst

Om de review sneller te laten laden, heb ik gebruik gemaakt van thumbnails. Je kunt de foto's en plaatjes vergroten door erop te klikken.

Deze review is grotendeels gebaseerd op de review van de Xiaomi Redmi 2 (1GB versie). In deze review zal ik me vooral concentreren op de hardware verschillen en de huidige software.

Achtergrond

Xiaomi is in juni 2010 opgericht en heeft haar eerste Miui ROM in augustus 2010 uitgebracht. Één jaar later, in augustus 2011, hebben ze hun eerste telefoon uitgebracht met de naam Mi1 of Mi One. De telefoon is uitgebracht met Android 2.3 en Miui V3. Deze telefoon heeft meer dan 3 jaar lang software updates mogen ontvangen van Xiaomi. De laatste update werd op 5 december 2014 uitgebracht en was gebaseerd op Miui V5.
Xiaomi heeft het in 2014 voor elkaar gekregen om 1 van de grootste smartphone fabrikanten te wereld te worden. Ze hadden in dat jaar, bijna net zo veel telefoons verkocht als Huawei en Lenovo (sinds kort Motorola). Deze 3 Chinese merken willen ervoor zorgen dat ze de 3e plek kunnen bemachtigen en verstevigen, net achter Samsung en Apple.

Inhoud

De keuze van de telefoon
Specificaties van de telefoon
Mijn 1e indruk
Basis functies van de telefoon
De camera
Vergelijking met andere apparaten
Productfoto's van de telefoon
Extra informatie en links

Naar_bovenVolgende

Eind januari zag ik via diverse nieuwssites dat er een nieuwe Redmi 2 variant zou komen. Xiaomi heeft die Redmi 2 Pro in februari redelijk onopvallend uitgebracht. De Redmi 2 Pro is naar mijn idee niet echt een opvolger van mijn gereviewde Redmi 2 (Type ID: 2014811), maar eerder de vervanger van een andere Redmi 2 (Type ID: 2014813). Op GOT (Tweakers Forum) is duidelijk geworden dat deze Redmi 2 en de Redmi 2 Pro hetzelfde ID hebben ontvangen. Ik weet niet waarom er 2x voor hetzelfde ID is gekozen, want dat zorgt alleen maar voor verwarring.

De Redmi 2 met ID: 2014811, is geschikt voor China Unicom en bevat alleen WSCDMA en 4G. Deze is normaal gesproken geschikt voor onze Europese netwerken. De Redmi 2 ID: 2014813, is geschikt voor China Mobile en bevat zowel TD-SCDMA, WSCDMA en 4G, deze is geschikt voor de meeste Chinese en Europese netwerken. Het grootste verschil tussen de Redmi 2 en de Redmi 2 Pro, is de verdubbeling van het interne geheugen en opslag geheugen.
Probeer deze informatie tot je te nemen als je een Xiaomi Redmi 2 of Redmi 2 Pro zou willen aanschaffen.

Deze review is gebaseerd op Multi Language Miui V6 5.5.8 (beta), met Android 4.4.4 van www.xiaomi.eu.

Dit zijn de grootste verschillen tussen de Redmi, Redmi 1s en Redmi 2 Pro
SpecificatiesRedmi
Redmi 1s
Redmi 1s
Redmi
Redmi 2 Pro
Redmi 2
ChipsetMediaTek MT6589TQualcomm MSM8228, Snapdragon 400Qualcomm MSM8916, Snapdragon 410
CPUQuad-core 1.5 GHzQuad-core 1,6 GHzQuad-core 1,2 GHz
Gewicht158g158g133g
Formaat137 x 69 x 9,9 mm137 x 69 x 9,9 mm134 x 67,2 x 9,4 mm

Keuze
Naar_bovenVolgende

Via diverse media zag ik dat Xiaomi de Redmi 2 Pro zou gaan uitbrengen. Tijdens mijn review over de Redmi 2, leek het me wel interessant om deze ook aan te schaffen. Als je naar de specificaties kijkt, dan is dit een telefoon die goed zou kunnen concurreren met haar voorgangers. De ingebouwde Qualcomm Snapdragon 410 processor lijkt op papier niet niet veel beter te zijn dan de Snapdragon 400. Het begint op dit moment wat makkelijker te worden om benchmarks te vinden tussen deze 2 chipsets. Met de Redmi 2 was het voor mij belangrijk op deze benchmarks te publiceren. In deze review wil ik vooral laten zien of Xiaomi goede verbeteringen heeft doorgevoerd bij de Redmi 2 Pro.
Op donderdag 7 mei plaatste ik een order bij www.iBuygou.com voor mijn telefoon. Het pakket is op zaterdagavond door DHL opgehaald in China en op maandagavond 11 mei, kon ik het pakketje in ontvangst nemen. Dit was een zeer goede samenwerking tussen de webshop en DHL. Het was nog nooit eerder voorgekomen dat mijn pakket binnen 48 uur in huis was. Gelukkig waren er geen extra kosten bij douane, maar dat is uiteraard geen garantie voor de toekomst.

Ik hoop met deze review alle informatie te kunnen geven, die nodig is om een duidelijk beeld te krijgen over deze telefoon.

Specificaties

Importprijs tijdens de review: ~ ¤160,- excl. verzendkosten
2G Netwerk:GSM 900/1800/1900 MHz
3G Netwerk:WCDMA 850/1900/2100 MHz
4G Netwerk:FDD-LTE 1800/2600 MHz
Simkaart:Dual-SIM, dual standby (2x Micro)
Formaat:134 x 67,2 x 9,4 mm
Gewicht:133g
Scherm type:IPS LCD capacitieve touchscreen, 16M kleuren, Dragontrail glas
Scherm formaat:1280 x 720 pixels, 4,7" (~320 ppi)
Multitouch: 10 vingers
Waterdicht:Nee
Hoofdtelefoon aansluiting:Ja, 3,5mm
Luidspreker:Ja
Geluid:Vibratie + MP3/WAV ringtones
SD card:Micro SD (maximaal 32GB)
Opslag geheugen (ROM):16 GB
WLAN:wifi 802.11 b/g/n op 2,4GHz, wifi Direct, DLNA, wifi hotspot
Bluetooth:v4.0 Low Energy, A2DP
NFC:Nee
USB:Micro USB v2.0 (MHL), USB On-the-go
Camera (back):8 MP (16:9) 3200x2400 pixels, F2.2 aperture, autofocus, LED flash, 6,1x digitale zoom
Opties:Geo-tagging, touch focus, beeld stabilisatie, HDR, burstmodus, panorama, gezicht en glimlach detectie
Video:1920x1088@30fps, touch focus, gezichtsherkenning, filmen met LED verlichting, versnelde film opnames
Camera (front):2 MP 1600x1200 pixels, 6,1x digitale zoom, leeftijdsdetectie
Opties:Geo-tagging, touch focus, beeld stabilisatie, gezicht en glimlach detectie
Video:720p@30fps
OS:Miui v6 / Android 4.4.4
Chipset:Qualcomm MSM8916, Snapdragon 410
CPU:Cortex A53 (64bit), Quad-core 1,2 GHz
GPU:Adreno 306
Sensoren:Snelheidsmeter, afstand, gyroscoop, nabijheid, kompas, licht
Berichten:SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM, RSS
Browser:HTML 5 / CSS 3 / Standaard Android
Radio:Stereo FM radio, geen bedrade hoofdtelefoon verplicht
GPS:GPS, A-GPS, GLONASS, Beidou
Typenummer:2014813

- Agenda, wekker, foto/film editor
- Exchange mail
- Google apps
- Voice memo/belcommando's (Alleen in het Engels)
- Originele Google toetsenbord / voorspellende tekstinvoer / Swype invoer
- Actieve ruisonderdrukking
- Wi-fi Display

1e_indruk

Unboxing video van de telefoon (voorbeeld van de Redmi 2):

De doos is erg klein en daardoor net iets groter dan de telefoon zelf. Bij het openen van de doos, zie je alleen het zwarte scherm van de telefoon. Onder de telefoon is een kartonnen hoesje met de handleiding en documentatie. Onder de documentatie is de accu zichtbaar. Als je de accu uit de doos haalt, dan zie je 2 compartimenten.
Één vakje is bestemd voor de USB kabel (en optionele EU stekker) en de andere is voor zien van de Chinese USB lader.

De inhoud van de doos:
• 1 x Xiaomi Redmi 2 Pro Smartphone
• 1 x 2200 mAh accu
• 1 x Oplader
• 1 x China -> EU converter
• 1 x USB kabel
• 2 x Documentatie

De telefoon is kleiner, lichter en heeft rondere hoeken dan de 1e Redmi. Hij is perfect in elkaar gezet met goede materialen. Er zijn geen kraakjes te horen of spleetjes te zien tussen het toestel en de verwijderbare cover.
De voorkant van de telefoon is volledig zwart, er zijn geen logo's of beeldmerken aanwezig. Bovenaan het scherm zie je een licht sensor, de 2MP camera en de speaker om mee te bellen. Onderaan zie je 3 onscreen knoppen en de notificatie LED. Xiaomi gebruikt voor haar knoppen dezelfde volgorde als Samsung. Van links naar rechts zie je: Historie/Menu, Home en de terug knop. De knoppen hebben een trillende feedback, maar zijn niet voorzien van verlichting. Het is erg jammer dat Xiaomi dit soort telefoons nog niet voorziet van achtergrondverlichting.

• De rechterkant van de telefoon is voorzien van de volumeknop en de aan/uit knop.
• De linkerkant van de telefoon heeft geen knoppen.
• De onderkant van de telefoon heeft een gaatje die bestemd is voor de microfoon. De USB 2.0 connector is aan de rechterzijde te vinden.
• De bovenkant van de telefoon heeft een 3,5mm hoofdtelefoon ingang.
• Op de achterzijde van de telefoon vind je de 8MP camera, LED verlichting, microfoon voor de camera en 1 luidspreker.

Het verwijderen van de backcover gaat nu gemakkelijker dan bij de vorige Redmi versies. Het voordeel is denk ik ontstaan doordat de cover wat smaller en minder lang is. Om de cover te verwijderen, moet je hem vanaf de linkerkant naar je toe trekken, daarna moet je hem van onder naar boven trekken. Onder de backcover zie je de vakken voor de accu, micro SD kaart, 2 Micro-sim sloten voor GSM/2G/3G/4G (WCDMA/FDD-LTE). Je zult merken dat de camera een klein beetje uitsteekt, maar dit valt niet echt op dankzij het ontwerp van de cover.

Basis

OS

De telefoon is geleverd met Android 4.4.4 en gereviewed met release Miui V6 5.5.8 (beta). Op dit moment komt er voor deze telefoon elke week een nieuwe software update uit. Ik heb meerdere Xiaomi apparaten getest in het verleden. Hierbij leek het erop dat er voor elke nieuwe telefoon een nieuwe ROM van boven tot onder opnieuw werd ontwikkeld. Daardoor hadden de meeste telefoons bugs die vrij gemakkelijk op te merken waren.Xiaomi is 1 van de weinige bedrijven die veel contact heeft met haar klanten/fans. Samen met de Beta testers, geselecteerde kleine gebruikersgroepen en het forum maken ze hun ROM's elke week beter en stabieler. In 6-8 weken bouwen ze ongeveer 4-8 nieuwe ROM's die vol zitten met nieuwe features en verbeteringen.

De telefoon is voorzien van 16GB opslag geheugen. Out of the box houd je ongeveer 13GB opslag over, om alles mee te kunnen doen. Van de 13GB is 2,5GB in gebruik door het systeem en tevens is er bijna 390MB in gebruik door de standaard geïnstalleerde applicaties. Als je meer opslagruimte nodig hebt, dan kun je gebruik maken van een SD kaart met maximaal 32GB opslag geheugen. Helaas kun je (standaard) met Android 4.4 geen apps naar de SD kaart verplaatsen, ik heb gemerkt dat dit wel weer mogelijk is met Android 5. Het is dus even wachten op deze release voor de Redmi series.
Van de aangegeven 2GB is er maximaal 1,87GB werkgeheugen te gebruiken. Miui gaat vrij netjes op met haar resources en je kunt met deze telefoon gebruik maken van maximaal 1,2GB. In de praktijk houd je van de 1,87GB ongeveer 400MB werkgeheugen over. De telefoon sluit apps onzichtbaar af als het geheugen vol zit. In de praktijk kun je echter vrij veel apps (>10) open hebben staan, voordat er apps uit het geheugen verdwijnen. Tijdens de testperiode heb ik af en toe haperingen ontdekt. De telefoon gaat wel goed om met haar resources, maar ik merkte dat de telefoon niet altijd even stabiel bleef lopen. Er werden geen apps ineens afgesloten, maar ik moest soms wel enkele seconden wachten op een reactie van de telefoon. Dit zijn kleine kritiekpunten die je normaal gesproken ook niet mag verwachten bij een telefoon in deze prijscategorie. Deze haperingen/lags zijn vermoedelijk wel aan te passen in de instellingen, maar zal ook wel via software updates worden opgelost.

Update software:
Er zijn diverse manieren om de software te updaten. Als je de originele ROM hebt van Xiaomi, dan zal je de laatste software via OTA (automatisch Over-The-Air) binnen krijgen. Je kunt de laatste ROM ook via de originele site downloaden: http://en.miui.com/ of via de MultiLanguage ontwikkelaars op www.xiaomi.eu. Ga naar de sectie "Systeem Updates" en selecteer de benodigde ROM. Als het bestand is ingeladen, dan zal je een pop-up te zien krijgen waarin je te zien krijgt dat de ROM zal worden geïnstalleerd. Je kunt er ook voor kiezen om een ROM via het Recovery menu in te laden. Vanuit deze menu kun je alleen maar een ROM inladen als deze voldoet aan 1 specifieke eis. Het bestand moet de naam update.zip hebbem. De benaming van een ROM kun je gewoon hernoemen vanuit je telefoon.
Menu1

Talen

Standaard is de telefoon voorzien van 3 verschillende talen. Chinees, Traditioneel Chinees en Engels.
Bij gebruik van de ML ROM, kun je kiezen uit 40 verschillende systeem talen. Het toetsenbord ondersteunt zelf nog meer talen. Tijdens de Engelse review had ik het Nederlandse toetsenbord toegevoegd, waardoor je gemakkelijk kunt wisselen tussen Engels en Nederlands. Ik heb tijdens de reviews geen enkele Engelse taalfouten of Chinese foutmeldingen ontdekt.

Applicaties

De telefoon is voorzien van een aantal interessante tools en applicaties. Er zijn niet veel applicaties geïnstalleerd, de telefoon voelt daardoor heerlijk kaal aan. Er zijn echter nog wel een aantal Chinese apps aanwezig die niet echt nuttig zijn voor Europeanen. Deze apps kun je gemakkelijk van je telefoon verwijderen. Google Play is toegevoegd door de ontwikkelaars van de MultiLanguage ROM.
Miui heeft een aantal geweldige ingebouwde beveiligings apps. Een aantal van die apps zijn: AntiVirus, Data Usage en telefoon opruimer die beveiligings-instellingen controleert en overtollige data kan verwijderen. De telefoon is ook voorzien van een "Permissie" app, dit is eigenlijk iets wat elke telefoon fabrikant standaard moet inbouwen. Je kunt toegang tot je locatie, telefoonboek en andere vitale systeeminformatie verbieden. Een voorbeeld hiervan is de benchmark app AnTuTu. Deze app hoeft voor mij geen toegang te hebben tot mijn camera, dit heb ik dus standaard geblokkeerd.

Security

Root

Als je de ML ROM gebruikt, dan is roottoegang standaard aanwezig.
Het enige wat je moet doen om het activeren is: Ga naar Root Access in de Permissies app en verplaats het schuifje voor roottoegang.
Root

Hoofdscherm

De telefoon is niet voorzien van een appdrawer, met apps achter een hoofdmenu. Alle apps zijn direct op het hoofdscherm te vinden na de installatie. Je kunt het hoofdscherm overzichtelijk houden door gebruik te maken van widgets en snelkoppelingen naar bijvoorbeeld instellingen of bookmarks. Je kunt de apps uiteraard ook netjes organiseren, door ze in mappen te plaatsen.

Je kunt het notificatie menu tevoorschijn halen door van boven naar beneden te schuiven. Vanuit het hoofdscherm hoeft dit echter niet geheel vanaf de bovenkant te zijn. Als je vanaf het midden naar beneden schuift, dan kun je het menu ook tevoorschijn halen. Het notificatie menu heeft 2 tabs. De linker tab laat je de tijd/datum, data verbruik en notificaties zien. De rechter tab laat de muziekspeler zien, de quick settings en een link naar alle instellingen. Het aantal en type notificaties kan worden ingesteld via het "Notificatie menu". De volgorde van de quick settings kan vanuit datzelfde menu worden aangepast.
Homescreen

Als je eerder met Miui V5 hebt gewerkt, dan zal je een hoop verschillen zien met Miui V6. De grootste veranderingen zijn de instellingen van apps. Bij veel apps kun je de instellingen alleen maar via het algemene menu van de instellingen wijzigen. Instellingen voor de camera, browser en muziekspeler kunnen bijvoorbeeld via het menu worden aangepast. Tevens zijn er een aantal apps van de telefoon verwijderd en hiervoor heeft men ervoor gekozen om deze bij de instellingen onder te brengen. Een aantal instellingen zitten, mede hierdoor, ver weggestopt in deze structuur. Wat mij betreft kunnen er nog een hoop verbetering worden aangebracht in het huidige spinnenweb van instellingen.
Settings

Wil je de telefoon volledig bedienen met maar 1 hand? Dat is nu mogelijk met Miui V6!
Door de komst van de One-Hand-Modus, kun je je telefoonbeeld verkleinen naar 4" of 3,7". Deze instelling blijft zo staan, totdat je het zelf veranderd. Als je je telefoon vergrendeld en daarna weer gaat gebruiken, dan is het scherm nog steeds verkleind. Persoonlijk vind ik dit de beste manier om je telefoon beeld te verkleinen en goed te kunnen gebruiken.

Verbindingen

De telefoon ondersteunt de standaard verbindingen zoals wifi, GPS en Bluetooth.

Wifi:
De verbinding met de router is goed en stabiel, hij werkt echter alleen op het 2,4GHz netwerk. Zowel thuis als op het werk kan ik zonder problemen verbinding maken. Ik heb wifi gebruikt om foto's te uploaden en om films vanaf mijn NAS te streamen. Als de router vlak bij het raam is geplaatst, dan kun je er vanaf zo'n 70 meter nog steeds mee verbinden.

GPS:
GPS werkt binnenshuis vrij goed en was het zelfs mogelijk om te starten met de navigatie. Buiten werkt de GPS nog sneller en heb je binnen enkele seconden al een fix waarmee je kunt navigeren.

Dit zijn de instellingen die je kunt gebruiken, de namen spreken voor zich.
Device only: Alleen de interne GPS module
Battery saving: Alleen wifi en mobiele netwerken
High accuracy: GPS + wifi en mobiele netwerken

Bij het opstarten van een GPS applicatie, zal je buiten de deur binnen enkele seconden een goede en stabiele verbinding kunnen maken. Ik heb de app Sportstracker gebruikt om mijn afgelegde routes op te slaan. De GPS bleef erg goed binnen een straal van 5 meter van mijn afgelegde route. De gerapporteerde snelheid leek erg accuraat en er waren geen vreemde snelheidspieken te zien.
GPS

De GPS werkt perfect met mijn navigatie software en andere GPS apps.
Thuis 1
Thuis 2
Buiten 1
Buiten 2

Bluetooth:
Bluetooth werkt precies zoals het zou moeten. De telefoon werd direct door mijn autoradio herkend en het afspelen van muziek gaat zonder problemen. De contacten van mijn telefoon worden zonder problemen herkend en ik ben via de microfoon in de auto goed verstaanbaar. Met mijn Jabra headset heb ik de muziekspeler getest en het geluid is van goede kwaliteit. Uiteraard kun je ook gebruik maken van tethering via Bluetooth. Dit kan interessant zijn voor apparaten waarbij er geen wifi hotspot mogelijk is, zoals een autoradio.

Bellen

De provider die ik heb gebruikt was T-Mobile. Tijdens het testen had ik geen enkele keer een slechte verbinding op het netwerk. Het bellen gaat zonder problemen en de handsfree functie is gemakkelijk in te schakelen tijdens een telefoongesprek. Als ik de handsfree functie activeer, ben ik luid en duidelijk te horen aan de andere kant. Het is erg gemakkelijk om iemand te zoeken of te bellen vanuit je telefoonboek. Je kunt gebruik maken van "Smartdialing". Door een naam met T9 of een gedeelte van het telefoonnummer te gebruiken, kun je je contact opzoeken.

Beltonen

Er zijn een hoop verschillende beltonen en notificatie geluiden beschikbaar voor dit toestel. Je kunt gebruik maken van je eigen MP3 muziek als beltoon. Er zijn uiteraard ook genoeg ingebouwde beltonen en geluiden aanwezig om je te voorzien van diverse meldingen. Je kunt tevens eigen profielen instellen om aan je behoefte te voorzien. De beltonen zijn erg hard, je kunt de beltoon waarschijnlijk zelfs nog horen als je in een volle bar staat.

Muziek speler

Voordat je van je muziek kunt genieten, kun je ervoor kiezen om een eigen folder op je telefoon aan te maken. Zo heb ik de folder "Music" aangemaakt en hier 2 verschillende albums in gezet. Deze folders heb ik via de telefoon vanaf de NAS gedownload. Ik heb ook een aantal losse .Flac bestanden naar de telefoon geüpload. Deze losse bestanden waren ongeveer 25-40MB per stuk. Op de telefoon werden de muziek folders en .Flac bestanden direct herkend door de mediaspeler.
Je kunt de muziekspeler in het notificatie menu vinden en via een widget. De muziekspeler ziet er prima uit en werkt erg goed.

TIP: In Miui V5 was de mediaspeler ook in het lockscreen aanwezig. Deze optie is tevens aanwezig in Miui V6, je moet hem echter wel zelf downloaden. Ik heb het Sony Xperia Z thema gedownload en toegepast. Dit thema zorgt ervoor dat je de volgende opties op je lockscreen krijgt: Camera, SMS berichten, Bel menu en knoppen voor de mediaspeler.
Settings

Toetsenbord en browser

De ML ROM is voorzien van de standaard Google toetsenbord. Ik vind dat 1 van de beste toetsenborden, doordat je er erg gemakkelijk meerdere talen aan toe kunt voegen. Je kunt gebruik maken van Swype voor alle ingestelde talen. Het toetsenbord is snel, gemakkelijk te bedienen en erg accuraat. Het maken van spelfouten is met dit toetsenbord een stuk minder geworden op Social Media.

Op de meeste 4.4 Android telefoons, zal je Google Chrome als internet browser tegenkomen. Xiaomi gebruikt al jaren haar eigen browser. Ik heb zelf geen voorkeur voor de browser, ik gebruik gewoon de browser die wordt meegeleverd. Soms wil ik dit ook nog weleens afwisselen met Opera browser. De browser heeft een aantal mooie toevoegingen zoals een pop-op blocker, nachtmode en je kunt gebruik maken van de volume knoppen om door pagina's te scrollen.

Camera-test

Foto's

De kwaliteit van de foto's is goed. Ik vind de kwaliteit echter niet beter dan bij de Redmi 1s, maar het scheelt niet veel. Het lijkt erop dat deze telefoon een minder goede camera/app heeft om daglicht foto's te maken. Als het neerkomt op nachtfoto's, dan is deze camera erg goed. Wat je 's nachts ziet, dat kan deze camera bijna identiek overnemen. Echter heb je zowel met dag als nacht foto's een soort waas over de foto's heen. Wellicht is dit een instelling die ik over het hoofd zie, maar je ziet dit vooral als je gaat inzoomen op foto's. Het is zonde dat daardoor de kwaliteit snel naar beneden zakt. De snelheid van de camera is erg goed. Vanaf je hoofdscherm tot een gemaakte foto kost ongeveer 3 seconden. Er zijn veel opties beschikbaar om je de best mogelijke foto's te maken. Je kunt ook gebruik maken van de burstmodus, hiermee kun je 20 foto's in 3 seconden schieten.
De Frontcam is goed, je kunt hiermee prima foto's maken. De camera is geschikt om leuke selfies te maken. Er zijn tevens een aantal interessante opties aanwezig zoals: Gezichtsdetectie en Gezichtsherkenning die je geslacht en leeftijd kan laten zien. De camera kan erg goed focussen en als het nodig is, kan dat op een bepaald detail op de voor-of achtergrond.

Filmen

De camera is in veel situaties goed genoeg om mee te filmen. De camera heeft niet heel veel bijzondere opties, maar de basis opties waren erg sterk. Één daarvan is de mogelijkheid om erg ver in te zoomen. Je kunt een object tot 6,1x dichterbij halen. De mogelijkheid om zover in te zoomen is aanwezig in alle onderdelen van de camera. Je kunt het gebruiken tijdens het filmen met je frontcam en hoofdcamera. Je kunt het ook gebruiken om foto's te maken met je frontcam en hoofdcamera. De microfoon van de telefoon is vrij goed en kan veel geluiden uit de omgeving opnemen.
De LED flitser is niet heel erg sterk. Een filmpje in het donker maken is daardoor erg lastig en dit resulteert in vrij donkere filmpjes.
De kwaliteit van de frontcam is verder in orde. Je kunt hiermee prima filmpjes maken of mee videobellen.

Instellingen van de hoofdcamera
Opties en instellingen van de frontcam

Score van de camera
• De kwaliteit van de foto's zijn prima, maar niet altijd beter dan bij de Redmi 1s.
• De LED verlichting is niet goed genoeg om goede filmpjes mee te maken in het donker.
• Met de burstmodus kun je helaas maar maximaal 20 foto's maken.

• Je kunt ver, erg ver inzoomen. Je haalt tot wel 6,1x digitale zoom.
• De camera app start erg snel op.
• Nachtmodus werkt erg goed bij het maken van foto's in het donker.
• Foto's maken tijdens het opnemen van een film.
• De kwaliteit van de microfoon is erg goed. Je kunt bijna letterlijk alles opnemen wat je hoort.

Video voorbeelden

Muziek afspelen via de Xiaomi Mibox Pro

Nacht video

Boefje is uit de gevangenis ontsnapt

Foto voorbeelden

Met flitser

Frontcam

Accu
Naar_bovenVolgende

De telefoon is voorzien van een 2200 mAh accu. Als je 1 simkaart gebruikt en geen zware applicaties draait, dan zou je er 2 dagen mee kunnen doen. Bij mijn testen zet ik bijna alles aan: wifi, Bluetooth, 2 Gmail accounts, 2 Hotmail accounts, Facebook, LinkedIn, Buienalarm en Whatsapp. Als ik 1 simkaart gebruik, dan red ik het van 07.00-23.00 uur met nog 55% over op mijn accu. In de meeste gevallen kun je er dus zo'n 40 uur mee werken. Ik vind dat elke telefoon deze resultaten zouden moeten kunnen halen. Als een budget telefoon dit haalt, dan mag je dat ook van een High end telefoon verwachten.
Battery1

Battery2

Scherm
Naar_bovenVolgende

Het eerste wat me opviel bij dit scherm was dat er witte lijnen rondom mijn vinger ontstonden als ik het scherm aanraakte. Dit kun je merken als je het scherm aanraakt op een zwarte achtergrond. Dit is bijvoorbeeld het geval als je de telefoon opstart. Het scherm is echter wel voorzien van beschermd glas, in eerste instantie dacht ik dat dit van plastic was gemaakt. De kleuren zien er goed uit en het scherm kan vrij helder worden gezet. Je kunt de helderheid met een schuifbalk aanpassen en je kunt de verlichting automatisch laten aanpassen. Ik heb de telefoon vooral getest met de automatische instellingen. Hierbij had ik weinig tot geen problemen om het beeldscherm in direct zonlicht te bekijken. Het scherm kan vanuit diverse hoeken goed worden bekeken.

Vergelijking
Naar_bovenVolgende

Van links naar rechts: Sony Xperia Z3 Compact, Xiaomi Mi2, Xiaomi Redmi2, UMi C1
(de binnenste telefoons zitten in het centrum en zijn daardoor scherper gefotografeerd)

Productfotos
Naar_bovenVolgende

• Zoals je ziet, zijn de screenprotectors niet heel erg goed op de telefoons geplakt....

Naar_bovenVolgende

Zoals je kunt zien, wint de Redmi 2 Pro twee-maal van de Redmi 1s. In dit geval is het een gelijkspel tussen de 2 Qualcomm telefoons. Het verschil tussen de Redmi 2 en Redmi 2 Pro is nihil en het kan goed dat dit optimalisaties van de software is.

Extra-info

Links
[Xiaomi Redmi 2 (Pro)] Ervaringen & Discussie
Engelstalige Xiaomi website
Aankondiging van de telefoon op het Miui forum
nieuws: Xiaomi kondigt budgetsmartphone Redmi 2 met dualsim-4g aan
Specificaties van de telefoon (vertaald)
Europese Miui ontwikkelaars (vroeger MiuiAndroid)
Officiële Redmi 2 ROM's
Achtergrondinformatie over Miui
Gizchina, houdt de ontwikkelingen van Chinese smartphones/tablets in de gaten
Haal hier de laatse MIUI Multi Language updates voor de beste ervaringen met je Xiaomi

Reviews
(Helaas nog geen Redmi 2 Pro review kunnen vinden)
Gizchina: http://www.gizchina.com/2015/02/19/xiaomi-redmi-2-review/
GSM Arena: http://www.gsmarena.com/xiaomi_redmi_2-review-1202.php
Fonearena: http://www.fonearena.com/...iaomi-redmi-2-review.html

Eindscore
• Films maken in het donker lukt niet goed.
• Geen ondersteuning voor NFC en 5GHz wifi netwerken.
• Af en toe blijft de telefoon enkele seconden hangen.

• Kleiner 4,7" design in vergelijking met de voorgaande Redmi 1.
• De accuduur is erg goed.
• De GPS werkt zeer goed.
• Nachtmodus voor foto's is erg goed uitgewerkt.
• Ingebouwde permissies en beveiligings applicatie.
• Miui levert meerdere jaren updates voor haar telefoons.

Naar_bovenVolgende

De huidige retailprijs van de telefoon ligt op zo'n ¤160 zonder transport en eventuele douane kosten. Als je momenteel in het bezit bent van de Redmi 1s, dan is het niet persé nodig om je telefoon te upgraden naar de Redmi 2. De bouwkwaliteit is bijna hetzelfde, maar de nieuwe telefoon is aan alle kanten wat kleiner geworden. De prestaties zijn bijna hetzelfde, in de benchmarks ligt de score op 2-2.
De snelheid van de telefoon is prima. In vergelijking met de Redmi 2, lijkt het geheugenprobleem helemaal te zijn opgelost. Echter zijn er nog wel enkele lags te betreuren in het gebruik van de telefoon. Ik vermoed dat dit opgelost kan worden door bepaalde settings in je telefoon aan te passen of door toekomstige software updates. De GPS werkt goed en is erg stabiel. De kwaliteit van de dag en nacht foto's zijn prima. Zonder al te veel moeite kun je de telefoon 2 dagen gebruiken. De telefoon zal in de toekomst worden voorzien van Android 5.x, deze Android versie zal de 64bit architectuur van deze processor ondersteunen.
Ik heb het niet echt onder de aandacht gebracht, maar het spelen van games kan vaak zonder problemen. Hearthstone speelde goed af en Mortal Kombat X ging met een lage (maar speelbare) framerate.

Op dit moment krijgt de telefoon 4,5 sterren. Na het oplossen van de kleine hangups in de software is hij zeker 5 sterren waard.

Naar_boven

Wat vind jij de beste review van mei? Kies uit 1 van de onderstaande reviews en breng je stem uit, in het daarvoor bestemde topic op Tweakers.

Heb je nog vragen of heb je opmerkingen. Stuur me een bericht of plaats een reactie.
Wil je discussiëren over deze telefoon, dan kun je daarvoor het beste in dit topic terecht:
[Xiaomi Redmi 2(Pro)] Ervaringen & Discussie

Heb jij ook een Xiaomi Redmi 2 Pro Wit?

In de tabel met vergelijking met Redmi 1/s moet je misschien nog vermelden dat het om de 'Pro' gaat, voor de duidelijkheid.

Als je je afvraagt waarom deze ook modelnummer hm2014813 heeft: volgens mij duidt dat op het type moederbord. Aangezien het enige verschil is dat de RAM en flash chips een grotere capaciteit hebben, is het moederbord verder hetzelfde.
Bij de HM2014813, is het ook niet zo dat de 3G en 4G frequenties anders zijn bij de 2 Redmi telefoons? Weet je dat toevallig?

Ik zal de aanpassing van de tabel inderdaad doorvoeren, dit heb ik niet goed aangepast. Bedankt!
Nee, de -813 2 GB heeft dezelfde frequenties als de -813 1 GB. Capaciteit van RAM en flash chips is echt het enige verschil.
Erg goede review, inhoudelijk veel informatie! Mag ik vragen waar je hem zelf hebt aangeschaft?
Bedankt!
Ik heb hem besteld bij ibuygou.com, daar haal ik eigenlijk al mijn Xiaomi producten.
De prijzen zijn niet altijd het scherpst, maar ze hebben de spullen snel op voorraad en leveren altijd erg snel.
Bedankt voor je review Kiswum.
Graag gedaan, ik hoop dat je er iets aan hebt :)
Zeer gave review . Prima toestel voor die prijs.
Tot op heden ben ik altijd wel tevreden geweest met de Redmi's die ik handen heb gehad.
Ik heb nu 5 verschillende Xiaomi Redmi/Hongmi's getest (incl. Chinese varianten) en het zijn allemaal prima telefoons geweest die prima zijn voor de Nederlandse markt.

Goed om te weten, in mijn naaste omgeving is de oudste Redmi ongeveer 1,5 jaar oud. Mijn schoonmoeder is er nog steeds heel erg blij mee :)
Fijne review weer Kiswum :) Hoe snel is het ding eigenlijk? Je hebt het over "snel genoeg voor dagelijks gebruik," maar kan je dat iets verder specificeren? Verder, weer een leuke telefoon van Xiaomi zo te zien.

PS. Ik heb zelf nog altijd een Mi2s 32GB, en het vreemde is dat ik naarmate er meer telefoons uitkomen steeds meer redenen zie om niét te upgraden. Grappig hoe dat kan lopen.
Tja snel genoeg voor normaal gebruik. Dat is lastig te definiëren, maar je kunt er vanalles mee doen wat je dagelijks zou doen. Muziek afspelen, Facebooken, surfen, noem maar op. Hij is niet geschikt om de allernieuwste top-games te spelen. Mortal Kombat lukt net wel, maar wellicht zijn er games die nog meer van je telefoon performance maken.
Als je echter switched van een Samsung S6 en Sony Xperia Z3(compact), dan merk je het verschil waarschijnlijk wel.

Ik heb de Mi2 ook nog steeds in huis, deze leen ik weleens uit aan mensen die hun telefoon op moeten sturen. Ik heb zelfs van een iPhone gebruiker zeer positieve berichten gehoord over dat 2,5 jaar oude toestel. Deze is overigens vervangen door mijn Z3c :)
Top review van wat lijkt een mooie bang for buck ;)
this review is really good ! very helpful . Thank you .
Hallo, ik heb sinds kort dit toestel maar krijg het internet niet aan de praat. Geprobeerd met zowel ziggo sim als met GT Mobile (prepaid) sim maar met beide lukt niet. Ik heb de APN instellingen voor beide netwerken handmatig ingevoerd maar niets. Iemand een idee wat verder te proberen?

Bij voorbaat dank!
Zeer goede uitgebreidde review. Ik ga kijk er al naar uit om hem zelf te bestellen! ;)