Specificaties Mono speaker met netvoeding - Bekijk alle specificaties

Clint Freya Wi-Fi Wit Review

Casturan 18 mei 2015, laatste update op 18 mei 2015, 920 views

Clint Freya Wi-Fi Wit

De Freya is een prachtige Wi-Fi-speaker, met een hoop features. Maar niet alle features zijn zo nuttig in mijn ogen: ik gebruik hem vooral als Spotify muziekspeler. Alhoewel de basweergave en accu slecht is, is het een goede Spotify muziekspeler met goed geluid.

Pluspunten

• Design
  • Formaat
  • Kunt je telefoon ermee opladen
  • Bouwkwaliteit
  • Asgard MultiRoom
  • Spotify werkt perfect
  • Gebruiksgemak (mits je de makkelijkste manier kiest)
  • Stroomkabels voor US / UK / EU

Minpunten

• Opladen duurt bijna net zo lang als dat de accu mee gaat
  • Accuduur
  • Basweergave
  • Vooral een Spotify speaker

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Updates:
  • 18-05-2015: Wat meer informatie toegevoegd over de accu.

Als eerst een bedankje aan Tweakers en Clint voor deze mooie actie. Ik was namelijk een van de gelukkige winnaars en kon twee weken lang een aantal speakers testen. Namelijk de Clint Odin, en twee Clint Freya’s. Als een bedankje voor mijn inspanningen, mag ik een van de Freya’s zelf houden, en de andere Freya en Odin mag ik aanschaffen met 50% korting.

Wat ik heb ontvangen
Alle dozen 1Alle dozen 2

Voor de actie moest ik ook een overeenkomst ondertekenen, en daarin staat alleen dat ik binnen twee weken een review moet schrijven die een aantal onderwerpen behandeld. Dus alhoewel ik een gratis speaker krijg, voel ik mij totaal niet verplicht om in ruil een positieve review te schrijven. Alles in de review is dus mijn mening. Verder is de review een beetje een how-to, omdat ik bij zulke speakers het gebruiksgemak belangrijk vind en het een impact zou hebben op mijn beslissing om het te kopen of niet.

Ik heb zelf geen andere Wi-Fi speakers, dus ik kan de speakers niet vergelijken met andere vergelijkbare producten. Verder is deze review grotendeels hetzelfde als mijn review voor de Clint Odin. De oorzaak daarvan is dat de speakers identiek werken. Ze klinken alleen anders, en daar zul je de grootste verschillen vinden tussen de reviews. Het kan ook voorkomen dat de Odin review screenshots bevat met de naam Freya, en andersom.

Mocht je spelfouten ontdekken, die zullen er vast zijn, graag melden via DM. Dit is overigens mijn eerste review, dus mocht je vragen/suggesties/opmerkingen hebben, zijn ze zeker welkom!

Uiteraard zit de Freya speaker erin, welke erg goed was verpakt. Naast de standaard piepschuim om hem op zijn plaats te houden, zat de speaker in een tasje van doek. Als je de speaker eruit haalt, zit er ook nog een plastic folie eromheen.

Daarnaast zit er nog in de doos:
  • Instructieboekjes in verschillende talen: Engels, Nederlands, Frans, Italiaans, Spaans, Duits, Deens
  • Een stroomkabels van ongeveer 150 cm, met kop-stukjes voor: Europa, Engeland, Amerika
  • En een AUX kabel van ongeveer 105cm
Erg compleet dus voor een speaker. Ik had totaal niet verwacht om er ook stroomkabels voor UK en US er bij te krijgen.

Freya unboxing

• AUX-In | For old boys
  • Portable | With 2200 mAh Li-ion battery
  • AMP | 7W digital amp with DSP
  • Size | 100 mm / H 210 mm / Weight 1 kg
Music Direct is een naam wat Clint gebruikt voor het Wi-Fi-netwerk van de speaker zelf. De speaker kan namelijk zijn eigen Wi-Fi-netwerk opzetten waarmee je verbinding kunt maken om zo vervolgens je muziek af te spelen.

De volgende knoppen zijn aanwezig op de bovenkant van de speaker:
  • Play/Pause, dit is ook het aan-/uitknop (inhouden voor uit)
  • Volume up
  • Volume down
  • Mute
  • MultiRoom (Asgard MultiRoom aan- of uitzetten)
En aan de achterkant heb je een knop, en een aantal aansluitingen:
  • Wi-Fi Setup knop
  • AUX in
  • USB-Poort
  • Power ln
Persoonlijk vind ik het een ontzettend mooie speaker. Hij komt in twee smaken, zwart en wit, en ik heb de witte mogen testen. Die vind ik ook mooier, dus dat kwam goed uit. De led lampjes passen ook goed bij de witte kleur: onderste vier ledlampjes zijn wit en de bovenste is paars of blauw.

Freya foto's
FreyaFreyaFreya
FreyaFreyaFreya paars led
Freya blauw ledhttp://static.tweakers.net/ext/f/4qJLBq3A3KSnwW4lWcKCaTxU/thumb.jpgFreya
Freya onderkant

De bouwkwaliteit is ook erg goed. De grijze rand aan de onderkant is van aluminium. De voorkant van de speaker is ook van metaal, en de achterkant is van plastic (maar wel van dat harde plastic wat niet goedkoop aanvoelt).

Het enige wat erg goedkoop aanvoelt bij de speaker zijn de knoppen aan de bovenkant. Het voelt aan als goedkope plastic, en wanneer je ze indrukt voelt het ook niet echt ‘premium’ aan. Voor de rest is de afwerking goed, geen dingen die opvallen.

Nadat de speaker is ingesteld, is het ontzettend simpel om te gebruiken. Daarom behandel ik alleen het instellen en updaten van de speaker.

Er zijn een aantal manieren om de Freya met je thuis netwerk te verbinden. Een aantal voelen omslachtig aan, en een aantal zijn juist erg gebruiksvriendelijk en makkelijk.

Dit is de meest eenvoudige manier om de speaker aan je netwerk te verbinden. Je start de speaker op, en drukt op het 'Wi-Fi setup' knopje achter de speaker. Wanneer de speaker ‘Waiting for connection’ zegt, dan druk je op het WPS-knopje van je router. Vervolgens wacht je een paar seconden tot de speaker ‘Your device is now connected’ zegt. En je bent klaar.
Dit is ook een erg eenvoudige manier. Start de speaker op. Sluit het iOS-apparaat aan via USB op de speaker (zorg ervoor dat het iOS-apparaat unlocked is). Druk vervolgens op de 'Wi-Fi setup' knop achter op de speaker. Je krijgt dan een popup op je iOS-apparaat met de vraag of de speaker je Wi-Fi-connectie mag delen, zodra je op ‘Allow’ of ‘Toestaan’ drukt, dan reboot de speaker, en dan ben je klaar.
Zoals bij de features vermeld staat, maakt de speaker zelf een Wi-Fi-netwerk waar je mee kunt verbinden. Deze methode raad ik af overigens, het is namelijk erg omslachtig. Hiervoor moet je zo een 4-5 seconden het 'Wi-Fi setup' knopje inhouden nadat de speaker is opgestart. De bovenste paarse ledlamp begint dan snel te knipperen, en de onderste vier lampjes blijven wit. Je kunt dan op twee manieren verder, via de browser of via de Clint Asgard App.

Browser:
Verbind met je laptop of PC met het netwerk van de speaker. Vervolgens ga je naar 192.168.1.1 met de browser. Hier kun je dan van een lijstje selecteren welke Wi-Fi-netwerken de speaker kan vinden. Vervolgens selecteer je er een en vult het wachtwoord in. Als je daarna op ‘Apply’ klikt, herstart de speaker en is de speaker nu klaar voor gebruik. Je kunt tegelijk ook de naam van de speaker veranderen.

Netwerk instellen via browser
Wifi instellen via browser

Clint Asgard App:
Verbind met je telefoon met het netwerk van de speaker. Start vervolgens de Clint Asgard App op. Klik vervolgens op het settings icon, en de app gaat zoeken naar speakers in het netwerk. Kies de speaker zodra die is gevonden en kies vervolgens ‘Network Connection’. Hier zie je vervolgens een lijst met alle Wi-Fi-netwerken die de speaker kan vinden. Hier kun je dan je eigen netwerk kiezen, en het wachtwoord instellen. Zodra je het wachtwoord hebt ingetypt, reboot de speaker en is hij klaar voor gebruik.

Netwerk instellen via Clint Asgard App
Stap 1: Speaker listStap 2: SettingsStap 3: Netwerk kiezen
Stap 4: Wachtwoord invoeren

Voor Music Direct is er wel een nadeel wanneer je het wachtwoord verkeerd hebt getypt: je krijgt geen melding dat het wachtwoord niet klopt, en probeert de speaker verbinding te maken, maar dat lukt niet. Je moet dan weer bij stap 1 beginnen met instellen.

Gemakkelijk de firmware kunnen updaten is absoluut nodig bij apparaten zoals dit. Als bijvoorbeeld Spotify veel dingen verandert, dan zou het zo kunnen zijn dat de speaker niet meer werkt met Spotify, totdat Clint weer een firmwareupdate uitbrengt. Dit is dan gelijk een risico van zo een apparaat, je weet niet hoe snel Clint zal zijn met updates.

Volgens Clint moet je ook je speaker resetten na iedere update. Er staat nergens uitgelegd waarom dat zo is, maar ik heb het wel braaf gevolgd. Om je speaker te resetten moet je de knoppen ‘Volume up’ en ‘Volume down’ tegelijk indrukken voor ongeveer 4 seconden. Je speaker begint dan te rebooten, en hij is gereset. Je moet de speaker dus opnieuw verbinden met je netwerk.

Als eerste moet je de firmwareupdate zelf downloaden via de website. Vervolgens moet je via Music Direct verbinden met je speaker (zie Verbinden via Music Direct met browser). Als je op de pagina bent van je speaker, spreekt het allemaal voor zich. Je gaat naar Firmware Update, en je ziet een knopje met ‘Ok’. Wanneer je daar op klikt, gaat de speaker in ‘update modus’. Wanneer de speaker gereed is, kun je een bestand uploaden en de update begint.

Firmware update via browser
Stap 1: StartschermStap 2: Bestand uploadenStap 3: Bevestigen
Stap 4: Wachten
Dit is de meest simpele manier om de firmware te updaten. Je speaker moet eerst verbonden zijn met je netwerk. Ga naar de instellingen van de speakers, en kies de optie ‘Firmware Update’. Vervolgens klik je op update, en de speaker regelt de rest.

Firmware update via Clint Asgard App
Stap 1: Speaker lijstStap 2: Speaker settingsStap 3: Firmware update
Stap 4: Firmware update finished melding
Deze methode raad ik zeker af. Je ziet niet wat er gebeurd en wat er fout gaat. Mij is het ook niet gelukt om op deze manier te updaten. Waarschijnlijk was mijn USB-stick niet goed geformatteerd.

Als eerste moet je de firmwareupdate zelf downloaden via de website. Vervolgens moet je het updatebestand op een lege USB-stick zetten. Als de speaker is opgestart, moet je de USB-stick in de speaker steken. Tot slot moet je de speaker in de ‘update modus’ zetten. Dat doe je door de knoppen ‘Volume up’ en ‘Mute’ tegelijk in te drukken voor ongeveer 4 seconden. Vervolgens moet je wachten, alle ledlampjes blinken elke seconde, wat aantoont dat een update bezig is. Als de update klaar is, reboot de speaker vanzelf.

Er zijn een aantal manieren om de speaker te gebruiken.

AUX in
Dit is uiteraard de makkelijkste manier. Gewoon aansluiten en je bent klaar. Enige opmerking hierover is dat AUX de laagste prioriteit heeft, wireless heeft altijd voorrang.

Spotify
Dit werkte beter dan ik had verwacht. Zodra je speaker op je netwerk zit, kun je via Spotify Connect de speaker kiezen. Spotify is dan gelijk je afstandsbediening voor de speaker, en dat werkt ontzettend goed. Je hebt in principe de Clint Asgard App niet nodig: verbinden via WPS, en dan alles via Spotify.

Spotify Connect
Spotify Connect

DLNA
Ik heb zelf nooit eerder DLNA gebruikt, en na wat zoeken kwam ik erachter dat het in Windows Media Player zit ingebakken. Dit ging prima en werkte gelijk. Ik merkte ook geen vertraging o.i.d. Maar ik gebruik zelf normaal gesproken Media Player Classic, en die heeft geen DLNA-ondersteuning. Dus voor mij is het geen nuttige feature. Als iemand een manier weet om DLNA met MPC te gebruiken, houd ik me aanbevolen.

AirPlay
Ik heb zelf geen iOS device, dus mijn broer kwam een keer langs met zijn iPhone. Ik heb daarom niet lang kunnen testen. AirPlay kan blijkbaar op twee manieren, bekabeld en via Wi-Fi. Via Wi-Fi werkte het in een keer. Het viel ons echter wel op dat er een flinke delay in het geluid zat. Dus spelletjes kun je er niet mee spelen. Bekabeld kregen wij helaas niet aan de praat. Het zou in principe als een dock moeten werken, maar hij deed niks. Na wat zoeken op internet konden we niet snel een oplossing vinden.

Clint heeft zoals je hebt gelezen een app uitgebracht waarmee je het n en ander van je speaker kunt instellen. De app is er voor Android en iOS, welke volgens mij identiek zijn. Naast netwerk en firmwareupdate, zijn er nog een paar instellingen: Eco Saving en Equalizer.

Equalizer is niet zo uitgebreid, je kunt alleen de bass, treble, en mid-tonen instellen. Verder kun je het kanaal kiezen: links, neutraal, of rechts. Dat is vooral bedoelt voor Asgard MultiRoom. Zo kun je met de monospeaker, Freya, stereogeluid hebben als je er twee hebt.

Met Eco Saving zet de speaker zichzelf uit na 20 min.

Eco Saving en Equalizer(Sound)
SettingsEco SavingEqualizer

Naast instellingen, kun je de app ook als een muziekspeler gebruiken. Je kunt mp3’s vanuit je device streamen naar je speaker. Dit werkt gewoon prima als je mp3’s hebt i.p.v. Spotify. Je kunt ook naar je Windows PC connecten als je media bestanden hebt gedeeld via je PC. Tot slot heb je nog internetradio. Dit vond ik ook wel een leuke feature, je kunt bijna alle radio kanalen wereldwijd luisteren. Ook dit werkt gewoon goed, alleen is het jammer dat er geen zoek functie is, dus je zult veel moeten scrollen.

Playback sources
Playback sourcesRadio 1Radio 2

Met mijn telefoon (Samsung Galaxy Note 4) heb ik regelmatig problemen met de app. Hij kan de speaker namelijk niet vinden. Heel soms gaat het wel goed. Dit probleem heb ik niet met mijn Nexus 9, die kan altijd direct de speaker vinden.
App foutmelding
Foutmelding

Helaas heb ik geen vergelijkbaar product om mee te vergelijken, dus ik kan je alleen vertellen hoe ik het vind klinken. Ik houd zelf van allerlei muziek genres, en heb dus ook naar van alles geluisterd met de Freya. De geluidsweergave van de speakers vind ik goed. De speaker klinkt goed i.c.m. Spotify. Met radio wat minder, maar dat komt denk ik omdat Spotify betere kwaliteit muziek heeft dan radio.

Bas
De basweergave is slecht. De speaker is hiervoor te klein, en je merkt niet veel van de bas. Ik heb voor de gein wel mijn oor bij het gat aan de achterkant gehouden (daar komt de bas uit), en dan merk je het wel. Dan klinkt de bas wel erg zuiver en goed. Maar helaas, niet genoeg power om het in een kamer goed te laten klinken.

Volume
Qua volume is het ook niet mis, vooral niet voor zo een klein speaker. Helaas heb ik geen decibel meter om dit goed te meten. Bij een te hoge volume, begint het ook krakelig te klinken, maar het maximum volume waarbij het geluid zuiver blijft, is denk ik wel genoeg dat iedereen er wel mee uit de voeten kan.

AUX
Over AUX was ik een beetje verbaasd. Vaak hoor je bij AUX een hoop gekraak, maar met de kabel die meegeleverd wordt klinkt het erg zuiver. Met Spotify merkte ik weinig verschil tussen AUX en wireless, behalve dat je de volume hoger moet zetten met AUX. Ook als ik draai met de AUX kabel hoor ik geen gekraak. Misschien omdat het nog een nieuwe kabel is, maar voor nu klinkt het goed.

Films en games
Dit is zeker geen speaker om te gebruiken voor films. Van de bas merk je niets, en dat mis je zeker bij films. Voor games is het alleen leuk voor handhelds (telefoon/tablet/Nintendo 3DS/PS Vita/ etc.). Maar om er serieus op te gamen? Nee, daarvoor is de speaker niet krachtig genoeg.

Eerlijk gezegd, vind ik de accu slecht. Maar misschien heb ik te hoge verwachtingen voor een speaker met een accu. Volgens het boekje zou de accu in 2 3 uur opgeladen moeten zijn, maar in de praktijk is het 3 4 uur.

De accu gaat ook niet zo lang mee. Zo een 4 6 uur. Je krijgt ook geen melding o.i.d. als de accu bijna leeg is: de speaker kapt er gewoon mee wanneer die leeg is, en je kunt hem niet meer starten (logisch). Ook tijdens het opladen is er geen indicatie hoe vol die is. Er is alleen een lampje aan de achterkant die groen wordt als hij helemaal is opgeladen.

Wat wel leuk is, is dat je je telefoon via de USB-poort kunt opladen, maar dan gaat je accu nog sneller leeg.

Asgard MultiRoom is een functie om meerdere speakers van de Asgard serie draadloos aan elkaar te sluiten. Ze spelen dan allemaal hetzelfde liedje af, en zo kun je ze dus ook door heel je huis in verschillende kamers plaatsen.

De functie werkt als volgt: je hebt n ‘master’-speaker, en de rest zijn ‘slaves’. De master regelt de synchronisatie van de speakers. Als je dus op pauze drukt op de 'master'-speaker, dan stopt de muziek ook bij de slaves. De pauzeknop doet dus ook niets bij de slaves. Je kunt wel het volume voor ieder speaker afzonderlijk regelen. Dit moet helaas wel door er naar toe te lopen. En je kunt het volume alleen tegelijk regelen via de Clint Asgard App.

De naam van de speaker veranderd dan ook naar Asgard MultiRoom binnen je netwerk.

Asgard MultiRoom
MultiRoom speaker listMultiRoom volumeSpotify MultiRoom

Je kunt MultiRoom op twee manieren activeren. De ene manier is via de app, en de andere manier is door op de knop te drukken bovenop de speakers. In beide gevallen geldt: de speaker waarbij MultiRoom als eerste is geactiveerd, is de ‘master’-speaker. Alle speakers die in de MultiRoom-modus zitten, hebben een blauwe bovenste ledlampje i.p.v. paars.

Ik heb zelf de speakers maar in n kamer getest. n Freya ingesteld voor het linkerkanaal, en de ander voor het rechterkanaal, en daarnaast nog een Odin als master. Dit werkte erg goed, en er was geen vertraging tussen de speakers, alsof ze allemaal via kabel aangesloten waren. Er is alleen wel een vertraging met de slaves wanneer je handmatig van liedje verandert: de master moet dan opnieuw synchroniseren met de slaves, dit duurt zo een 1 2 seconden.

Zoals misschien ook wel verwacht, werkt AUX niet met MultiRoom :(.

De Freya is een prachtige Wi-Fi-speaker, met een hoop features. Maar niet alle features zijn zo nuttig in mijn ogen: ik gebruik hem vooral als Spotify muziekspeler. Alhoewel de basweergave slecht is, is het een goede Spotify muziekspeler met goed geluid.

Of de Freya zijn prijs waard is? Voor mij niet. De speaker kost 249,-, wat erg veel is voor een kleine speaker. Maar aan de andere kant zijn designproducten vaak duurder. Dus of het zijn prijs waard is, is voor ieder persoonlijk denk ik. Voor mij in ieder geval niet, omdat het voor mij geen nuttige speaker is, aangezien ik geen behoefte heb aan een kleine speaker met een accu.

Dus mocht je een ontzettend mooie speaker willen die 4 tot 6 uur meegaat, en je kunt leven met een slechte basweergave, dan zou ik hem wel aanraden. Voor mij is het een leuke hebbedingetje, maar ik zou hem dus niet aanschaffen, zelfs niet met 50% korting van de actie.

Heb jij ook een Clint Freya Wi-Fi Wit?