TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set Review

tinusbalpolTestpanel 17 mei 2015, 261 views

TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set (Testpanel)

Een handige manier om je wifi netwerk uit te breiden als een range extender niet voldoende bereik kan leveren en draden trekken geen optie is.

Pluspunten

• Installatie simpel
  • Basis station heeft een stopcontact, waardoor deze geen extra stopcontact kost
  • Wifi access point
  • Bedraad netwerk

Minpunten

• 100 mbps ethernet

Beheerbaarheid Score: 3

Na mijn inschrijving voor het tweakersTP-Link thuisnetwerk panel werd ik ingeloot om de powerline adapter set en de range extender te testen.

de powerline technologie heb ik nog niet mee gewerkt en is voor mij een optie om eventueel IPTV naar de slaapkamers te brengen. De powerline adapter set is getest op 2 locaties in het huis en zowel via wifi alsook de ethernet aansluiting. De adapter is aangesloten op de Netgear Prosafe GS105 aangezien de stopcontacten bij de Archer C9 buiten handbereik zitten en aansluiting op een verlengsnoer niet bleek te werken.

Verpakking

In de verpakking (met veel reclame termen) zitten de volgende zaken:
  • Powerline adapter met stopcontact
  • Powerline adapter met wifi zender
  • 2 netwerk kabels Cat 5
  • Mini Cd
  • Handleidingen en quick install guides
  • SSID en wachtwoord pas
De verpakking is stevig en de onderdelen zitten goed op hun plek.

Installatie

De installatie van de powerline adapter is simpel. De adapter met stopcontact is aangesloten op de Netgear switch met de bijgeleverde kabel. Daarna heb ik het ontvangst station eerst bij de Archer C9 aangezet en de netwerk instellingen laten overnemen via WPS. Hierdoor heeft de powerline adapter de netwerkinstellingen van de C9 overgenomen en kan ik deze overal in huis plaatsen.

Stabiliteit

De stabiliteit van de powerline adapters is goed te noemen. Er is te merken dat er invloed is van de fase en de groep waarop de adapters aangesloten zijn. Dit heeft vooral impact op de snelheid van het systeem. De wifi kant van de tweede adapter is goed in orde en heeft geen problemen opgeleverd.

De test

Voor de eerste test heb ik de wifi enabled adapter ge´nstalleerd op de 1e verdieping, waarbij de andere ge´nstalleerd is op zolder en via bedraad netwerk verbonden is met de Netgear switch. Het netwerk is stabiel en de wifi ontvangst op de verdieping is duidelijk verbeterd.

Voor de tweede test heb ik de wifi enabled adapter ge´nstalleerd in de schuur. Hier werd merkbaar dat de adapters niet op de zelfde groep en niet op dezelfde fase zitten. De snelheid van de verbinding ging duidelijk omlaag, maar bij gebrek aan wifi bereik in de tuin, zorgde de powerline adapter wel voor een bruikbare wifi verbinding.

De powerline adapters werken goed en kunnen netwerk connectiviteit bieden op locaties waar wifi bereik niet afdoende is en netwerkkabels trekken geen optie is. De set wordt compleet geleverd en is makkelijk in installatie. De geavanceerde features zijn lastiger bereikbaar en niet via een app zoals bijvoorbeeld bij de Archer C9.

Heb jij ook een TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set?