Tweakers zegt: 5,5

Specificaties 15,6" (3840x2160), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook Pro UX501JW-FJ229H Review

Asus Zenbook Pro UX501JW-FJ229H

Super snelle en krachtige notebook met een prachtig scherm voor een stevige prijs. De bouwkwaliteit en uitstraling, gecombineerd met de prestaties maken deze notebook zijn prijs redelijk waard. Als je enkel lichte werkzaamheden doet, is deze notebook niet rendabel voor jou.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Super snelle SSD (en snelle, overige hardware)
  • Touchscreen
  • Erg lichtgewicht voor deze prestaties

Minpunten

• Glanzend scherm
  • Prijzig
  • Backlight toetsen in donkere ruimte redelijk storend

Na ongeveer 3 jaar met mijn UX31A mooie avonturen mee te hebben gemaakt, was het tijd om een krachtiger beestje op pad te nemen. Zo begon het met slechts wat muziek afspelen & opnemen, films en office, maar ben ik er door de jaren heen ook muziek en filmpjes mee gaan bewerken. Inmiddels zijn de muziek- en samples library zover gegroeid dat de interne SSD (256GB Proprietary) en het werkgeheugen (4GB gesoldeerd) aan de krappe kant zijn.

Vooral bij het bewerken van muziek merkte ik dat de CPU toch redelijk zwaar belast werd en aangezien ik deze machine ook voor het werk ging inzetten, (werklaptop is niezosnel) leek het me goed om te oriŰnteren voor een nieuwe.

Als je eenmaal snelheid gewend bent, wil je daar niet graag op inleveren. De UX31A is nog altijd een uiterst vlotte en fijne machine om mee te werken. Toen het bericht van de Zenbook Pro op tweakers verscheen, was ik ook direct enthousiast! Snellere CPU, viervoudige hoeveelheid werkgeheugen en een grotere (niet proprietary!!) SSD!

Het Ultra-HD scherm had van mij persoonlijk niet gehoeven omdat 200% schaling gewenst is, en dat voor de meeste toepassingen die ik gebruik niet resulteert in meer real-estate maar wel meer prestaties kan kosten om op het oog 'hetzelfde' weer te geven. (natuurlijk is alles lekker scherp, maar full-HD zou voldoende zijn).

Specificaties
Videochips: NVidia GeForce GTX 960M, Intel 4600
Video uit 1: Full-size HDMI
Video uit 2: Mini-Displayport
Video uit 3: Wi-Di
Verbinding (USB/FW): USB 3.0 3x (geen thunderbolt!)
Verbinding (wlan): 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n 2.4/5GHz
Bluetooth: 4.0
Extra's: Kaartlezer, verlicht toetsenbord (grijze toetsen) plus numerieke toetsen, webcam
Besturingssysteem: Windows 8.1
Voeding: 120 watt
Gewicht 2,27kg

Eerste indruk
Na het openen van de doos, zat er nog een doos en een bescherm tas in. Na het openvouwen van de tweede doos, was mijn eerste indruk; "Wat is ie groot!". Na altijd laptops gehad te hebben van 12 tot 13", is 15.6" ineens een aardig groot formaat, maar het went snel. De laptop zat keurig ingepakt in een soort papier/stofje welke als beschermlaag diende in de doos. (foto 1)

De laptop voelde redelijk zwaar maar ook erg solide aan. Het openklappen van het scherm ging soepel, maar niet met 1 hand en bied dus genoeg weerstand om zichzelf niet te verstellen zodra je het scherm aanraakt. Ten opzichte van de UX31A, zitten er geen scherpe(re) randjes aan de laptop. Waar bij de UX31A alle ledjes rechts verwerkt zit (Aan/laadstatus) zitten deze nu voor in het midden en, er zit zelfs een hdd/activiteit ledje!.

Wat doe je als eerste zodra je de laptop in je handen hebt, aanzetten natuurlijk! De laptop bleef angstvallig 'dood' maar na het aansluiten van de voeding ging de machine aan en doorliep de laptop de OOBE. Aangezien het scherm tijdens de OOBE redelijk donker is, was het goed te zien dat mijn scherm aardig wat bleading had in de hoeken onderin. Na een paar dagen is dit flink minder geworden, maar waarschijnlijk gaat deze machine terug naar Asus. De machine is me iets te duur om hier maar 'mee te leven'. (foto 2)

Naast de stroom adapter zit er ook een USB naar Ethernet adapter en een Mini-Display poort naar VGA adapter bij. Een sleave, schoonmaakdoekje en kabelmanagement klittenbandje ontbreken niet. (foto 3)

Eenmaal opgestart kwamen er allerlei meldingen over software die geupdate konden worden. Niet iets waar je op zit te wachten als je snel aan de slag wilt. Het gevoel wat je dan automatisch krijgt, is dat de vooraf ge´nstalleerde installatie al een tijdje klaar was en niet up-to-date gehouden is. De hoeveelheid software meegeleverd is echter (gelukkig) beperkt. Er zit een jaar-licentie van Mcafee anti-virus en Asus Webstorage bij waarvan de laatste bijna dagelijks een update heeft welke behoorlijk 'in your face' is. (verder ben ik niet gekomen want ik heb er Windows 10 op gezet).

De laptop voelt vlot aan en reageert zoals verwacht (gelijk aan de UX31A). de 'druk' knoppen van het touchpad veren minder ver mee wat juist erg fijn is. Wat wel flink wennen is, is de numerieke uitbreiding rechts. Hierdoor staan de toetsen niet in het midden van de laptop en moet je er meer op letten om 'scheef' te tikken.

De achtergrond verlichting zorgt er ook voor dat de toetsen onleesbaar worden en ik heb deze daarom ook de meeste tijd uit staan. Op de UX31A heb ik deze altijd aan staan daar waar deze erg prettig werkt. Mocht ik mijn mening bijstellen, zal ik dit uiteraard aanpassen in de review. (foto 4)

Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit is geen slecht woord te reppen. De behuizing bestaat uit Aluminium en glas (scherm en bezels) welke stevig aanvoelen. De machine heeft ten opzichte van de UX31A geen verzonken toetsenbord en is het scherm ook direct aan de oppervlakte geplaatst.

Dat laatste is natuurlijk erg prettig om van links en rechts de charm-bar's te raadplegen, maar ik voorzie ook 'toetsen' op het scherm zodra het meegeleverde doekje tussen het scherm en toetsenbord niet gebruikt wordt. Ik ben zelf erg zuinig op mijn laptop, maar de laatste keer dat mijn UX31A ter reparatie was aangeboden, was dit doekje spoorloos waardoor er nu toetsen zichtbaar zijn.

Zoals eerder aangegeven is de scharnier erg sterk en je kan de laptop ook niet gemakkelijk met 1 hand openen. Of dit fijn is, is natuurlijk helemaal persoonlijk, maar ik stoor me hier niet aan. De laptop blijft ook stabiel staan zodra je met het aanraakscherm aan de slag gaat wat natuurlijk wel zo fijn is.

Het touchpad is gelijk aan de UX31A, dus door deze in een grotere laptop te plaatsen, lijkt deze in verhouding kleiner. De meegeleverde software laat instellen of er een vertraging moet zitten in het detecteren van een 'klik' om ongewenst klikken te voorkomen. In praktijk is dit een erg vervelende feature omdat de snelheid volledig uit je touchpad verdwijnt. Deze 'feature' is gelukkig uit te schakelen.

Het toetsenbord zit stevig in de behuizing en veert ook niet mee zodra je er mee werkt. Met veel moeite krijg je hem wel een beetje ingedrukt, maar ik verwacht niet dat mensen zo'n soepel toetsenbord zo hard moeten indrukken. De toetsenbord indeling is, op het puntje dat deze niet in het midden zit, erg fijn en sommige toetsen zijn ont-fn'ed (home, back e.d.). Verder zijn fn toetsen bij gekomen zoals multimedia besturing (play, volgende, vorige)

Dagelijks gebruik
De laptop is nog te nieuw om te kunnen oordelen hoe deze is in het dagelijks gebruik. Opstarten gaat erg vlot, cold boot was geklokt op maarliefst 7 seconden. Wat ook erg snel gaat is het installeren (en bij .Net, compileren) van updates. Een reboot met driver installaties (scherm, touchpad en powermanagement CPU) kostte vanaf de 'restart now' klik tot aan het aanmeldscherm 25 seconden. Je kan echt merken dat de PCI-E SSD veel sneller is dan een 'reguliere' sata-3 SSD.

Wat me opviel is dat Asus er voor gekozen heeft om de SSD op te splitsen in twee zichtbare partities en een verborgen, de herstel partitie. In het geval van een SSD vind ik het opdelen erg onhandig. Je zult net zien dat je te weinig of juist veel te veel vrije ruimte hebt op je OS partitie. Enige nuttige wat ik me kan voorstellen is dat Asus gebruik maakt van het 'clean' commando binnen diskpart voordat het de image terug zet. Ik vraag me dan ook sterk af of dit altijd goed gaat, maar dit heb ik nog niet getest en zal waarschijnlijk ook niet door mij getest worden. De herstel partitie staat op een externe USB schijf en de partities zijn samengevoegd tot 1 grote partitie.

Het Ultra-HD scherm heeft onder Windows 8.1 nog het nadeel dat niet alle programma's goed mee schalen. VLC-player had minuscule knopjes en ook commandprompt en powershell hadden standaard een bijzonder klein lettertype. Bij het schuiven van VLC naar een extern scherm op full-HD, werd alles ook naar 200% geschaald waardoor er erg veel schermruimte verloren gaat.

Zodra je een RDP sessie opzet, moet de machine die benaderd wordt ook bekend zijn met het fenomeen 4K. Als je deze update niet doorvoert, zal je RDP sessie niet meeschalen en heb je een vergrootglas nodig :). (dit geldt (vooralsnog) ook voor Windows 10)

De luidsprekers zitten aan de onderkant verwerkt. Als je de laptop zo bekijkt, doet het design sterk vermoeden dat deze links en rechts boven het scherm zitten. Bij de UX31A zitten deze onder de toetsen wat wellicht het vermoeden deed versterken. (foto 4)

Wireless is, ondanks de relatief korte testperiode, stabiel en snel. De beperkende factor (7 tot 8 MBps) zit hem voornamelijk in de router die maar tot 'N' gaat. Het bereik is, zover ik kon checken, prima in orde. Miracast adapter loopt nog minder vloeiend dan onder Windows 8.1. Dit kan te maken hebben met de Beta versie van Windows 10.

De accu houd het bij redelijk intensief gebruik (Windows ingesteld op 'Balanced') het ongeveer zo'n 4 tot 5 uur vol. Onvoldoende voor een werkdag, maar deze machine is dan ook meer gebouwd om te presteren waardoor je sneller een oplader meeneemt. Dit kan in de eerste weken natuurlijk nog veranderen zodra de accu wat meer gebruikt is.

Benchmarks
Cinebench R15 (Windows ingesteld op 'Maximum performance')
OpenGL: 68 fps @ stroom, 30 @ accu
CPU: 569 @ stroom, 258 @ accu
CPU single threaded: 124 @ stroom, 56 @ accu

Vermoedelijk klokt de laptop zich automatisch terug om een langere accuduur te kunnen bieden. In de BIOS heb ik nog geen optie gevonden welke deze functie zouden kunnen be´nvloeden...

HD tune (Windows ingesteld op 'Maximum performance')
Minimun: 866,3 MB/s
Maximum: 897,6 MB/s
Average: 890,4 MB/s
Access time: 0.045 ms
Burst rate: 356,2 MB/s
CPU usage: 3,8%

Onder Windows 8.1 tikte HD tune de 1400 MB/s aan. De Intel Rapid Storage Driver liet zich niet installeren omdat deze .net 4.5 verwacht en .net 4.6 niet accepteert. Onder Windows 8.1 had ik deze 'lage' snelheden ook zodra de machine op de accu werkte. Mogelijk kan Windows 10 niet naar de snelste powerstate schakelen zonder de Intel Rapid Storage Driver. Dus nog maar even wWachten op de RTM of tot die tijd met een knappe 890 MB/s leren leven :) .

Mochten jullie nog meer leuke benchmarks weten of hebben (gratis of trail), zal ik ze op de machine loslaten. Vragen en opmerkingen zijn uiteraard ook welkom en ik zal deze zo goed als mogelijk beantwoorden.

Heb jij ook een Asus Zenbook Pro UX501JW-FJ229H?

Mooie review! En volgens mij ben je een van de eerste. Ik vind dit wel een interessante notebook, maar kon nog weinig professionele reviews vinden. Jammer van het glanzende en Ultra-HD scherm. Ik heb nu een mat full HD en daar kan ik buiten in de volle zon (net) mee werken. Ultra-HD lijkt me onder Windows ook alleen maar nadelen opleveren zoals jij beaamt. Ik sluit mijn laptop wel eens via HDMI aan op een TV en gebruik dan VLC, maar dat gaat niet lekker dus?
Vanmiddag even buiten gezeten met de laptop, maar de zon-afleesbaarheid is matig... Het toetsenbord en palm-rests zorgen voor een aardige dosis reflectie omdat dit allemaal zilverkleurig is.

De UX31E had hier ook last van, maar dat is in de 'A' (prime) opgelost door donkere toetsen te kiezen. Wellicht had Asus bij deze combi moeten blijven (ook met de achterliggende gedachten van het backlight).

Het glanzend scherm zorgt voor aardig wat reflecties, en onder een scherpe hoek vallen die weg, echter kan het scherm niet ver genoeg kantelen om er geen last van te hebben. Werk je veelal buiten is dit dus onhandig, kun je met wat reflecties leven, is dit werkbaar.

Over de VLC test, onder Windows 10 ging dit niet erg goed, de laptop herkende de audio output niet en het bleef bij beeld. Onder Windows 8.1 gaat dit vlekkenloos. Dit wil ik dan ook niet op de laptop afschrijven, maar op de beta drivers van NVidia.

Over het Ultra-HD scherm hoorde ik van een college dat dit ook prima op full-HD te zetten. Ondanks dat dit niet native is, springt de schaling er beter mee om
Bedankt voor het testen!
Mijn huidige laptop doet het nog prima. Ik denk dat ik die nog even hou. :)
Dankje! De laptop heb ik een dagje na de release thuisbezorgd gekregen, had hem al langer op het oog en als je de keuze (on)bewust al gemaakt hebt; go for it!

Hdmi poort heb ik nog niet gebruikt, ik gebruik tegenwoordig liever een miracast dongle daar waar dit (onder Windows 8.1) prima werkt en de afstand van machine tot scherm aanzienlijk vergroot kan worden. Ik ga het voor je testen zodra de werkdag erop zit!

Ik zal de laptop eens naar buiten nemen tijdens de lunch, het is zonnig genoeg vandaag om ook dit even te testen.
Veel mensen klagen erover dat er een gele waas over het scherm zit, dan wel dat geel niet echt geel is. Merk jij dat ook?
Gele waas is dat niet een kwestie van kalibreren?
De mensen die er over klagen hebben het probleem ook na kalibreren, dat is het vervelende.
Ik denk dat het me wel was opgevallen.. In de juiste hoek zie je wel een regenboog over het scherm, dit is waarschijnlijk de touch laag. een 'gele waas' is me verder niet opgevallen en zal er straks eens goed naar kijken zodra de restore naar Windows 8,1 klaar is voor wat andere testjes.
Bedankt voor de goede review! Ik heb zelf ook een UX31A, en overweeg een UX501, om dezelfde redenen. Het glanzende scherm doet mij echter twijfelen, en op een touch-screen zit ik niet te wachten. Misschien dat er een full-HD (mat) uitvoering komt van de 'game-versie' ROG G501, met de 512GB SSD.

Ik heb ook gekeken naar de XPS15. Het grootste nadeel vond ik dat die een plastic behuizing heeft, wat niet handig is voor de warmte-verdeling. Ik heb een paar dagen een ThinkPad W540 (ook plastic) gehad, en die werd onbruikbaar warm. Ik ben bang dat de XPS15 hetzelfde probleem heeft.

@Janssuh!: Hoe warm wordt de bovenkant van de UX501 als je die flink laat werken?
*kraakt vingers en download prime95*

ik zal hem onderwerpen! Temperatuur meter heb ik niet, dus zal in de trand van koud, louw, warm of heet worden.

Overigens merk ik dat de ux31a ook redelijk warm kan worden! dit is verder niet hinderlijk omdat de toetsen gespaard blijft en je rustig door kunt werken, de aluminium strip vlak boven de toetsen is soms best heet!

Wat je overigens zegt over de behuizing, ik ben ook altijd pro-aluminium.
Mijn UX31A wordt ook heet boven de toetsen, maar de palm rests blijven altijd aangenaam koel. Bij de ThinkPad W540 werd het plastic daar juist te heet om je handen op te leggen, en dat had ik bij een eerdere ThinkPad ook al. Vandaar voor mij nooit meer iets anders dan aluminium.

Ik ben benieuwd, al vast bedankt voor het testen.

Nog een paar vragen:
- Hoe heb je de twee partities samengevoegd, in Windows of met een tooltje als parted magic?
- Hoe staat het nu met de backlight bleeding? Heb je de machine al omgeruild? Mijn eerste UX31A had dit ook en die heb ik toen ook omgeruild.
Als het beestje bovenin warm wordt, heb ik daar ook geen moeite mee, dat regelt zichzelf wel. De 501 is nou flink aan het blazen en de topsnelheid is teruggezakt naar 2.83 Ghz. Bljkbaar kan hij toch niet alle warmte kwijt om de 3.6 Ghz vol te houden (niet heel gek in zo'n dunne behuizing en waarschijnlijk is dit snel genoeg)

Over je overage vragen, ik ben zelf heel handig met de windows tooling, partitie verwijderen en de hoofdpartitie 'extenden' was voor mij voldoende om een grote ssd te maken.

Backlight bleeding is in desktop mode niet heel hinderlijk en sinds de foto ook al een pak minder geworden. ik kijk dit nog een weekendje aan en anders neem ik contact op hoe ze dit gaan oplossen. Mijn 31a heeft ook minimale bleeding zag ik laatst, maar dat viel alleen op bij een cold-boot... wellicht als het scherm 'op temperatuur' is, dat het minder wordt?
Even een wat uitgebreidere warmte schets;

Prime95 x64
"blend test (tests some of everything, lots of ram tested)"
Full load zorgt voor een maximum snelheid van 2.93 Ghz in het begin, maar zakt na een paar minuten terug naar 2.85 Ghz. voornaamste oorzaak zal de warmte ontwikkeling zijn waardoor de CPU zich "vertraagd".

"Small FFTs (Maximum heat, FPU stress, data fits in L2 cache, RAM not tested much)"
2e test: 2.39 Ghz onder een load van 91%

Bij een gebrek aan een warmte meter, kan ik enkel de hot-spots omschrijven

Onderkant: midden achter warm/heet. goed aan te raken!
Toetsenbord: koel/lauw
Scherm: koel/lauw
Bovenkant boven de toetsen wordt ook niet warm.

Wat ik merk is dat de laptop aan de onderkant geen rooster heeft, dus hij moet de lucht tussen de toetsen aanzuigen. De Ux31A heeft dit andersom, daar zit een heel rooster aan de onderkant waar de lucht doorheen gaat. De warmte wordt naar boven afgevoerd waardoor het boven de toetsen warm wordt.
Ben benieuwd! Zie bijvoorbeeld de ervaringen op GoT Ervaring Asus Zenbook Pro UX501 en op het forum van notebookreview http://forum.notebookrevi...ers-lounge.772953/page-26

Daar zijn ze minder positief over het scherm.

(kan mijn reactie niet verhangen worden in de thread onder de reactie: Janssuh! in 'productreview: Asus Zenbook Pro UX501JW-FJ229H review door Janssuh!' )

[Reactie gewijzigd door RemCOW op 16 mei 2015 12:02]

Gelukkig is mijn scherm niet besmet met geelzucht.. Misschien veel geluk gehad, of het valt me gewoon Ŕcht niet op... Mijn UX31A had dit wel met splendid, maar ook daar was het weg na het verwijderen van de software.
Ik heb toch maar de UX501 besteld, maar ook bij mij waren de kleuren (vooral geel) helaas echt slecht. Het schijnt te liggen aan het pentile (RG-BW) display (Samsung SDC434B). Ik heb geprobeerd me eroverheen te zetten, maar een foto met een citroen, een Tweakers smiley, of de advertentie van autotrack op Tweakers... ze zijn allemaal groezelig groen.
Verder is het echt een super laptop, en het is ontzettend jammer dat Asus niet het quantum dot display ven de NX500 heeft gebruikt!

De UX501 gaat nu toch terug, en ik ploeter nog even verder met mijn UX31A.
ow, dat is erg zuur! een mede tweaker had hetzelfde. we hadden wat foto's uitgewisseld en mijn machine heeft 'geluk' gehad.

Er zit overigens hetzelfde paneel in als jij aangeeft. quantum dots ben ik niet bekend mee, maar ik vind het enorm slordig dat er zoveel panelen stuk zijn. kwaliteitscontrole lijkt ver te zoeken.

wellicht een klacht naar asus sturen?
Om de reacties nog wat vollediger te maken:

Asus schijnt nu te werken aan een oplossing voor het display probleem: http://forum.notebookrevi...ers-lounge.772953/page-44
Omdat de slechte weergave van geel voor mij de deal-breaker was, ga ik die pagina in de gaten houden.

Ondertussen komt de nieuwe XPS15 er ook aan...
Goeie tip! Ik ga, als mijn werk het toe laat, even 'gezellig' bellen met Asus, sinds een tijdje is het scherm als deze net aangaat erg flets en lijkt het net alsof iets met contrast en helderheid heft zitten knoeien. na een tijdje zijn de kleuren weer 'goed', maar zie je delen van het beeld 'trillen'.

als ik meer weet, of als deze vervangen is, zal ik alle reacties verwerken in een update. #balen dit!
Misschien helpt dit (hier gevonden)?
Zou de refreshrate te ver naar beneden geschroefd worden? (als in, interlaced?) opzich geen gekke plan met een 4K scherm natuurlijk, alleen de uitvoering...

Ik heb het nog niet geprobeerd, kom de laatste tijd niet echt veel aan die machine toe, iets met work hard and play hard (en dan niet met computers ;) )

Maar goede vondst! Over het scherm, heb contact gehad met onze Coole Blauwe vrinden, en na enkele mailtjes waren ze ook op de hoogte wat er speelde, ik kon het aanzien of hem inleveren, na een paar dagen waren de kleuren weer goed, dus ik denk dat het een software update is geweest. Bij Win10 de laptop maar eens ont-asus-softwaren, (refresh) kijken of dat verschil maakt, ergens lijkt het me sterk dat een programma het beeld zo kan vernaggelen... maar goed, gekkere dingen meegemaakt :)
Ik heb ook de UX501, en hij valt me enorm tegen. Ik wil hem eigenlijk terugsturen maar er is me nog geen alternatief opgevallen die net zo goede specificaties heeft.

Mijn negatieve punten:
-De spatiebalk piept met een hoge "squeek" pieptoon iedere keer als ik een spatie schrijf, heel hinderlijk
-Ik haal bij HDTUNE slechts 400MB/s, hoe kom jij aan 1200?
-Geel bestaat niet op deze monitor, alles dat geel hoort te zijn heeft een groene kleur, echt verschrikkelijk storend.
-Performance, hij hapert soms, programma's lopen vast, echt apart voor deze specificaties
-De voorkant van de laptop is echt scherp als je op een bepaalde manier de laptop gebruikt, bijvoorbeeld op de bank. Ik krijg rode strepen aan de binnenkant van mijn polsen.

Als iemand mij kan aantonen, bijvoorbeeld Janssuh!, dat er UX501 bestaan zonder groene geelkleuren dan wil ik dat graag zien. In dat geval zal ik die van mij omruilen voor een ander exemplaar. Het liefst zie ik een foto van iemand z'n scherm. Als ik Paint opstart en ik wil de gele kleur selecteren, dan kan ik die in eerste instantie niet vinden omdat de kleur geel er niet bij lijkt te staan. De kleur die "Yellow" heet is dus eigenlijk olijfgroen.

Ik hoop echt dat er een UX501 bestaat die goed is!
Wat vervelend zeg! Zeker voor zo'n bedrag wat je er voor neerlegt... Ik vermoed dat dit inderdaad een fabrikage fout is.

-De spatie doet bij mij normaal dienst en heb nog niks geks gemerkt aan het toetsenbord. Bij de UX31E had ik last van slechte aanslagen, de UX31A deed het uitstekend en de UX501 gaat ook goed.

-HD tune gewoon geinstalleerd en gestart. merkte wel dat 'Balanced' en 'Battery Saver' een langzamere doorvoer gaf, maar ik neem aan dat je daar al naar gekeken hebt? Wel of niet aan de adapter schijnt ook te helpen.

-Geel heb ik geen last van, wit is gewoon wit, geen gele waas of groen/geel wissel. Snap dat dit storend is! (zeker als het 100% rgb weergaven moet hebben) Mijn UX31A is wel ietsjes feller geel, maar geel is te herkennen op de 501. (hoe kan ik het makkelijkste een foto naar je zenden?)

Als het goed is, is het scherm ook nog te kalibreren, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen

-Vastlopers nog niet gehad, wireless gaat ook vloeiend, films streamen van de server gaat probleemloos (tp-link TL-WR1043ND).

-Voorkant nog niks van gemerkt, bij de UX31A heb ik daar meer last van omdat de voorkant zo dun is.

Als je snel bent, heb je vanavond nog reactie, anders wordt het waarschijnlijk zondagmiddag pas...
Even voor iedereen die dit leest, Janssuh! heeft aan mij bewezen dat zijn UX501 het geel probleem NIET heeft, en ik wel. Ik ga vandaag kijken of ik mijn laptop ga omruilen voor een andere of dezelfde. Ik hou jullie op de hoogte!
Dat is heel interessant! Kunnen jullie eens posten welke scherm jullie hebben en welke model vd UX501 precies? Volgens mij kan HWINFO64 dat voor het scherm.
Goede review. Ik ben benieuwd of je de laptop al op de proef hebt gesteld met games? De 960M is een aardige videokaart. Maar ik heb mijn twijfels of games redelijk draaien op 4k. Lijkt mij dat de kaart daar niet goed genoeg voor is. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om op 1920x1080 te spelen. Maar levert dit een blur op?
Dankjewel. Qua gamen ben ik meer een console gamer (niet slaan ;) ) en heb buiten /cinebench de grafische kaart nog niet echt belast.

Noem anders even een titel, dan download ik een trail en zal ik mijn laptop testen.
Ik ben ook meer een console gamer. Maar er zijn enkele games die alleen speelbaar zijn op PC/Mac. Bijvoorbeeld Football Manager 2015. Ik ben wel benieuwd hoe de 3D match engine het hiervan doet(in 4k). Je kunt de Football Manager 2015 demo downloaden via Steam.

Edit: Lees net dat Football Manager helaas nog geen support heeft voor 4K.

[Reactie gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 18 mei 2015 10:23]

Jannssuh!, echt een fijne review.

Ik verkeer in dezelfde situatie alleen heeft mijn UX31A na 3 jaar trouwe dienst de geest gegevens.
Inmiddels op gestuurd voor reparatie maar ik verwacht er niet veel van.

Enfin, wat nu 15,6" of 13,3" en dan.
Het liefste had ik een(courante) opvolger van de UX31, klein, handzaam,snel en mooi voor op reis.
Dat is de UX501 niet.

wat zijn de opvolgers (en courante modellen) van de UX31, waarbij het design zeker mee speelt.

Qua geld loopt het denk ik toch al snell naar 1200-1400Ą maar is toch nog beduidend minder dan de UX501

Hoor graag jullie advies

mvrgr
John
Hi John,

Wat is er precies stuk aan je UX31A? Bij mij was de ssd kapot gegaan na 2 jaar en 4 maanden (een, volgens meerdere 31a gebruikers, magische leeftijd van de adata ssd).

Reparatie kosten zouden rond de 500 euro zijn (proprietary ssd) maar met een beetje amazon werk ben je voor 170 euro klaar (iets langzamer ,maar wel 256 GB ssd)

Ik heb ook echt een hele tijd gezocht naar een 13" met wat meer power onder de motorkap, maar als dat voor jou geen vereiste is, kun je inderdaad beter even doorzoeken. De 501 is niet gigantisch veel groter, maar wellicht hebben ze het formaat groter gemaakt om de warmte makkelijker af te kunnen voeren.

Het blijft een flink bedrag om de gok te maken, zeker als je her en der hoort dat het scherm een gele waas over het scherm tovert...
Precies, 4K en resolutie klinkt erg verleidelijk maar is toch niet echt doorslaggevend.

Ik denk dat bij mij de connector van voeding naar moederboard is doorgebrand.
Stinkt ook erg naar brand aan de scharnierkant.

Echt jammer, paste in zn sleeve bijna overal in echt geweldig.
Ook vind ik het gewicht van UX501 hoog (2200 gr.) tov. van de 13" inches als de UX31 met zn 1450 gr.

Ik denk toch dat ik moet gaan voor een UX303LA (LN) met i7-550 Broadwell, 8GB en SSD van 512.
Ik heb trouwens amper edge bleed op mn scherm paneel, ik had trouwens wel edge bleed precies zoals op jouw foto's op mn Lenovo Y50-70, deze had ik dan ook gelijk weer terug gebracht, mede omdat het scherm zo'n erge flex had dat de edge bleed alleen maar erger zou worden.
Op de foto was de machine amper een uurtje in bezit en viel gigantisch op, nou valt het enigszins mee, niet genoeg om er echt hinder van te hebben en de machine terug te sturen, zeker niet hinderlijk genoeg om kans op een scherm te hebben waar de gele kleur groen uitslaat :)
Ik ben zelf echt iemand die gek wordt van edge bleeds, maar ik ben ook iemand die een laptop gewoon 12 keer retourneerd tot deze goed is... xD

Hoe zat het nou met de software update voor het scherm? Ik ben nog niks tegen gekomen naast wat tweaks.

[Reactie gewijzigd door seapip op 9 juli 2015 14:17]

Asus heeft een bios update uitgebracht(v. 209) die eindelijk het flickerende scherm oplost als de laptop uit de standby komt :D
Ik zag inderdaad dinsdag mijn bios geupdate worden. Mooi dat dit relatief automagisch gaat, al had de update tooling van Asus wel moeite om alles voor te bereiden (de Windows tooling crashte een paar keerš maar het daadwerkelijke updaten ging vlekkenloos). Ik merk inderdaad dat het scherm 'stabieler' is geworden, maar vaak laat ik de machine ook aan staan. Als ik er tijd voor heb, vanavond even testen met standby/aan/standby/aan enzo.
Bij mij downloaden hij 209 niet met de tool(error) dus ik moest hem handmatig downloaden. Het probleem met het scherm trouwens ook al op het moment dat een extern scherm was aangesloten dus ik ben zelf erg blij. De lenovo y50-70 heeft hetzelfde probleem em scherm maar nog geen fix, ben ik blij met mn asus. Was al verbaast toen ze win10 drivers uitbrachten op 29juli, sony heeft zojuist gezegd dat je moet wachten met upgraden tot oktober xD
heb je nog getwijfeld tussen een XPS15 of deze ? En zoja, wat waren je beweegreden voor de UX501?
Ja en nee, een externe partij heeft deze bij een klant waar ik momenteel zit, en er waren nogal wat problemen daar met voedingen en usb poorten.

Mijn bevindingen met mijn UX31A hebben mij over de streep getrokken. Dit is nog altijd een hele fijne machine en gebruik deze ook nog regelmatig voor wat simpelere dingen. Formaat en gewicht van de 31A zijn namelijk ideal om mee op reis te nemen. Na 3 jaar is de accu nog altijd goed voor een uurtje of 4 en ik hoop dat de zenbook pro met dezelfde kwaliteit gebouwd is.