Specificaties Small form factor, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon CA-M Zilver Review

pclinde 15 mei 2015, laatste update op 30 mei 2017, 2.861 views

Sharkoon CA-M Zilver

Met de Sharkoon CA-M heb je compacte en elegante behuizing op je bureau staan. Want de CA-M verdient het gewoon om op je bureau te staan! Voor een zeer scherpe prijs is de CA-M een prima keuze.

Pluspunten

• Compact en elegant.
  • Lekker licht met 1.8 kilogram.
  • Het geborsteld aluminium ziet er sjiek uit.
  • Zeer degelijke prijs.
  • Leuk voor op je bureau, of als Media PC.

Minpunten

• Zeer beperkte koelingsmogelijkheden.
  • Aluminium zijpanelen aan de binnenzijde niet helemaal krasvrij.

Review: Sharkoon CA-M

- Inbouwen en Kabelmanagement
- Koeling en Geluidsproductie
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Sharkoon CA-M productpagina

Compact en minimalistisch, dat is het onderwerp in mijn review over de Sharkoon CA-M. Een Micro-ATX behuizing die niet alleen heel erg compact is, maar vrijwel gewichtloos aanvoelt. Met een gewicht van 1.8 kilogram was dit ook meteen de aanleiding voor een review.

Het design schreeuwt niet maar straalt juist rust uit. Ideaal om dit schattige kastje in de huiskamer neer te zetten of gewoon op je bureau. De CA-M komt in twee kleurvarianten zwart en zilver. Ik vond het voor deze review wel spannend om te kiezen voor de zilveren variant.

Naast de CA-M hebben we ook nog de CA-I. Dit kastje is nog kleiner en weegt maar 1.5 kilogram. Het grote verschil is dan ook dat je in de CA-M Micro-ATX en Mini-ITX bordjes kunt huisvesten, en in de CA-I alleen Mini-ITX bordjes.

Een overzicht van de specificaties van de officiële Sharkoon website:

Het minimalistische design gaat samen met minimale specificaties. Daarmee wil ik niet zeggen dat de specificaties tegenvallen, maar deze zijn vrij beperkt. Met de afmetingen van 270 x 225 x 285 mm heb je gewoon weinig inhoud. Wat het juist leuk maakt, omdat je zelf leuke handigheidjes kan toepassen tijdens het bouwen.

Heb je een videokaart van 25 cm of kleiner, dan kun deze huisvesten in de CA-M. Een GTX 980 of 970 reference (26.8 cm) kun je bijvoorbeeld niet kwijt. Idem dito voor de 290X (27.8 cm) en 280X reference (27.5 cm). Een GTX 960 reference (24.13 cm) of een 270X reference (24 cm) past wel.

De CA-M is een lichtgewicht met 1.8 kilogram. Dit heeft de behuizing te danken aan het aluminium design. Je kunt vrijwel alle paneeltjes verwijderen door middel van schroefjes. Dit maakt het inbouwen erg aangenaam, omdat je vanaf iedere hoek kunt werken. Hoe de behuizingkooi eruit ziet zien jullie dadelijk verder in mijn review.

Om de traditie voort te zetten beginnen we met de verpakking van de Sharkoon CA-M. Uiteraard met een persoonlijke twist: in de wildernis! Op de verpakking vinden we de naamgeving van de behuizing met daaronder de CA-M afgebeeld. We krijgen ook al een idee van de belangrijke features die extra opvallend zijn aangeduid. Als we de verpakking een kwartslag draaien krijgen zien we een tabel met de specificaties. Op de bovenkant vinden we een handgreep om de verpakking te transporteren. Met dit gewicht kan de verpakking makkelijk functioneren als je nieuwe Prada tas!

De CA-M is netjes ingepakt en heeft geen ruimte om te bewegen in de verpakking. Aan weerskanten van de behuizing vinden we plasticschuim, zodat de randen en hoeken optimaal beschermd zijn. We vinden ook een kartonnendoosje met extra accessoires.

In het accessoires doosje vinden we een instructie leaflet, een SATA-kabel, tie-wraps en verschillende schroeven en de spacers. De spacers kun je gebruiken om HDDs en SSDs te monteren op de aluminium onderkant van de CA-M.

Zodra de verpakkingsmaterialen verwijderd zijn komt er een compact kastje tevoorschijn. De aluminium panelen rondom de behuizing zien er strak uit. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit van de aluminium paneeltjes aan de buitenzijde. Het geborstelde aluminium voelt lekker aan, maar is wel vingerafdrukgevoelig.

Laten we aan de bovenkant van de behuizing beginnen. Hier komen we twee USB 3.0 poorten tegen en een 120 mm out- intake. Het patroon ziet er erg netjes uit, maar is niet voorzien van een stoffilter.

Aan de voorkant vinden we een power knop, twee USB 2.0 poorten en een audio en microfoon ingang. In de powerknop zit een POWER LED en HDD LED verwerkt. Dit vind ik een prima keuze voor het minimalistische design. Hoewel de audio en microfooningang van mij wel gewoon zwart of zilver hadden mogen zijn.

De hoeken op de voorkant van de CA-M lopen rond af, terwijl de achterkant rechthoekig is. Het voorpaneel is wat doorgetrokken over de hoeken aan de voorkant. Dit wil zeggen dat de zijpanelen niet gebogen zijn, maar gewoon recht.

Dit is ook zichtbaar aan het toppaneel op de CA-M. Deze loopt aan de voorkant rond af en aan de achterkant rechthoekig. Alle panelen op de CA-M zijn voorzien van verzonken schroeven. We komen dus geen enkele duimschroef tegen.

Aan de achterkant vinden we bovenaan ruimte voor de voeding die verticaal gepositioneerd wordt. Je kunt hier een traditionele ATX voeding kwijt met een maximum lengte van 23 cm. Daaronder is er ruimte voor één 60 mm fan. Er zijn maar twee fan spots in de CA-M aanwezig aan de bovenkant en achterkant. Ik zelf heb nog nooit een 60 mm fan als case fan gebruikt. De laatste keer dat ik een 60 mm fan tegenkwam was in een server. De CA-M mag dan wel erg compact zijn, maar de koelingsmogelijkheden worden er door beperkt. We vinden ook nog vier expansiesloten helemaal aan de onderkant.

Op de onderkant vinden we vier rubberen pootje en schroefgaten. De schroefgaten zijn hier aanwezig om van buitenaf de HDDs een SSDs te monteren. Je kunt in de CA-M twee 3.5 inch HDDs en drie 2.5 inch SSDs kwijt. Uiteraard moet je wel een keuze maken, omdat je niet alle schijven tegelijkertijd kunt installeren. Je kunt twee 3.5 inch HDDs tegelijkertijd installeren, drie 2.5 inch SSDs of een één 3.5 inch HDD en één 2.5 inch SSD. In de accessoires vinden we spacers om de schijven te monteren, zodat deze niet direct op het aluminium liggen.

Je kunt vrijwel ieder paneel op de CA-M verwijderen, zodat je alleen nog het skelet overhoudt. We gaan nu stap voor stap de CA-M strippen, zodat we een beter idee krijgen van de binnenkant.

Laat ik beginnen met de zijpanelen die ieder met vier schroeven vastzitten. Dit zijn er twee aan de zijkant en twee aan de achterkant. Ik was even bang dat de schroeven erg moeilijk zouden loskomen, maar deze gingen soepel los.

Zodra de zijpanelen verwijderd zijn krijgen we meteen een beeld van de ruimte in de CA-M. Tevens zien we de kabels voor het front panel en de USB 3.0 poorten.

Het PCB van zowel het front panel en de USB 3.0 poorten zijn meteen zichtbaar. Je kunt de USB 3.0 19-pin connector loskoppelen als je deze niet wilt gebruiken. Het zelfde geldt voor de overige kabels op het front panel. Dit is een fijne toevoeging als je bijvoorbeeld de USB 2.0 connectors niet wilt gebruiken. Want anders moet je de kabels wegwerken met de toch al beperkte ruimte die je hebt.

Laten we dan ook nog maar het top panel verwijderen, zodat het inbouwen nog makkelijker wordt. Deze is voorzien van vier schroefjes, waarna je deze optilt om hem te verwijderen. Even een kleine opsomming van de paneeltjes in de vorm van beeld.

De meegeleverd 120 mm fan is nu zichtbaar. Deze is op een verwijderbare bracket geïnstalleerd. Ik heb er zelf voor gekozen om de bracket te verwijderen voor meer ruimte tijdens het inbouwen.

Dan houden we eigenlijk alleen nog een lege CA-M over. Het moederbordtray is al voorzien van afstandsbusjes. We komen er maar vier tegen dit betekend dat we niet ieder schroefgat in het moederbord kunnen voorzien van een schroefje. We gaan dadelijk tijdens het inbouwen ervaren hoe dit aanvoelt, en of het moederbord stevig op zijn plek zit.

Aan de onderkant van de CA-M vinden we plek voor de HDDs en SSDs. Hier is nu nog vrij weinig te zien.

Belangrijk voor het inbouwen is om rekening te houden dat je de zijpanelen en het top panel verwijderd. Anders is het inbouwen vrijwel onmogelijk met de CA-M. Ik ben begonnen met het monteren van het moederbord en de CPU-koeler. Ik heb hier gebruik gemaakt van een stock koeler, omdat mijn overige koelers te groot zijn voor de behuizing. De maximale hoogte voor een CPU-koeler in de CA-M is 10.5 cm. Dit is met een geïnstalleerde ATX voeding. Achter het moederbord heb je vrijwel geen ruimte voor kabels. Ik heb zelf de keuze gemaakt om alle kabels gewoon in de behuizing te laten hangen.

Het moederbord zit gewoon goed op zijn plek, maar heel stevig is de constructie ook niet. Deze is ook sterk afhankelijk van de behuizing als deze volledig gemonteerd is. Dit wil zeggen dat de kooi constructie van de behuizing sterker is met de panelen op hun plek.

Het vooraf installeren van alle kabels is ook geen overbodige luxe. Zodra de voeding op zijn plek zit heb je nog weinig ruimte om onderdelen of kabels te monteren. De CPU-Power connectors en 24-pin ATX connector zou ik in dit geval ook gewoon vooraf monteren.

In de CA-M vinden we een 120 mm fan van Sharkoon. Ik heb deze vervangen met een 120 mm BitFenix fan. Zodra de voeding geïnstalleerd was viel mij op dat deze heel dicht op de fan zit. De voeding blokkeert ook een klein gedeelte van de fan.

Het installeren van een videokaart vereist ook wat oplettendheid. Deze kun je ook beter vooraf installeren en de voeding al laatste plaatsen. Ik heb voor deze review een XFX 9600GT Alpha Dog Edition gebruikt met een 6-pin connector op de achterzijde van het PCB. De Alpha Dog variant is 22.9 cm lang, maar de 6-pin power connector mag deze nog net wat langer. Het installeren van de videokaart ging vrij moeizaam. Ik adviseer je om het frontpanel van de behuizing te verwijderen, zodat je deze vanaf de voorkant in de behuizing kunt schuiven. Heb je een kleinere videokaart dan zou je deze met gemak moeten kunnen installeren.

Het installeren van HDDs en SSDs gaat erg simpel vanaf de buitenkant. Je kunt gebruik maken van de meegeleverde schroefjes en vergeet de spacers niet.

De gouden tip voor het inbouwen met de CA-M? Een stap voor stap bouwplan:

• Moederbord installeren;
• HDD en SSDs monteren;
• Kabels aansluiten op het moederbord (inclusief je CPU-Power connector en 24-pin ATX connector);
• Metalen plaatjes bij de expansiesloten verwijderen;
• Videokaart installeren;
• Alle kabels nogmaals controleren;
• Voeding inbouwen en kabels aansluiten op de voeding.

In deze volgorde maak je het jezelf een stuk gemakkelijker!

Het plaatsen van extra koeling in de CA-M is erg beperkt. Wil je bijvoorbeeld toch een GTX 960 of 270X installeren, dan zal je niet de beste koelresultaten kunnen verwachten. De 120 mm fan is vooraf geïnstalleerd als een outtake fan, die eigenlijk heel het systeem koel moet houden. Je kunt optioneel een 60 mm fan plaatsen aan de onderkant was misschien best nog wel een verschil kan uitmaken voor je videokaart. Ik zie de CA-M dankzij zijn features en looks meer als een leuke media PC.

De Sharkoon CA-M is een lekkere compacte behuizing. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Laten we beginnen met de voordelen. Voor een prijs van gemiddeld 41 á 42 euro doe je zeker geen duurkoop. Op dat moment mag je geen wonderen verwachten, maar je investeert wel in iets wat op je bureau of naast je bureau moet gaan staan. In dit geval zal ik zeker kiezen voor op je bureau. Want de Sharkoon CA-M is gewoon een lekker kastje om naar te kijken. De aluminium zijpanelen en de rondingen aan de voorkant zijn een plezierige verschijning. Je krijgt ook een behuizing met USB 3.0 poorten voor die prijs.

De zijpanelen aan de buitenkant zien er prima uit, hoewel er aan de binnenkant toch best wat krassen aanwezig waren. Ik was in het begin ook wat sceptisch over de vier beschikbare afstandsbusjes voor je Micro-ATX moederbord, maar dit gaat prima. Het inbouwen van hardware vereist zeker wel wat aandacht. Ga je aan de slag met de CA-M, dan kun je gerust nog even het inbouwen in deze review goed doorlezen.

De mogelijkheid van het plaatsen van extra fans is erg beperkt. Je kunt maar één extra 60 mm fan installeren. Dit is dan voor mij ook het grootste minpunt van de CA-M. Ben je iemand die opzoek is naar een zeer elegante behuizing als Media PC? Dan is de CA-M een geweldige keuze. Wil je toch serieuzer aan de slag gaan met gamen, dan kan dat ook. Hoewel je wel beperkt bent tot maximaal 25 cm videokaarten. Persoonlijk zou ik voor een Game PC toch kijken naar een behuizing met meer koelingsmogelijkheden.

De afwerking van de CA-M is niet perfect, maar wat mogen we verwachten voor deze prijs? De CA-M heeft mijn verwachtingen overtroffen.

Heb jij ook een Sharkoon CA-M Zilver?

Dank je wel, ik ben blij dat jij zo'n topreview hebt ingeleverd! Ik heb hem ook aangeschaft en het hele pakket komt donderdag binnen, ik ga hem uitvoeren als een stille allround pc met een stille 750ti en een dik overgeklokte g3258. Gewoon leuk voor de hobby, waarbij ik later nog eens een dikke k-proc erop kan smijten om ook gekke dingen mee te doen.
Tof! Heel veel plezier ermee. :) Ik heb ook een review over de G3258 gemaakt: productreview: Intel Pentium G3258 Boxed review door pclinde

Hopelijk heb je een mooie chip te pakken, dan kun je zeker lekker losgaan! :)
Ondanks dat ik al meer dan 10 jaar lid ben van tweakers mag ik geen tweakblog schrijven over mijn g3258 avontuur. Ik mis teveel spamkarma blijkbaar (ik ben vooral een stille reader en geen spambot). Daarom zal ik mijn resultaten ook bij de reviews plempen in dezelfde opmaak en getest met de zelfde software. Zo kunnen de mensen toch diverse hardwarecombinaties eventueel iets beter vergelijken.

Omdat ik niet zeker wist wat de specs waren van die meegeleverde 120mm fan, het is niet de silent sharkoon 120mm denk ik, heb ik mijn koelpakketje een beetje erop aangepast:

Noctua CPU Cooler NH-L12 Low Profile (2 fans, 1tje is 120mm)
Noctua Casefan NF-A6x25 PWM (60mm vergulden casefan met platina spinners erop volgens de prijs)
Be-Quiet Purepower L8 430W PSU
VGA Asus GeForce GTX750TI-PH-2GD5 (stilste en open GPU die ik zo snel kon vinden)

Indien die standaard sharkoon casefan teveel herrie maakt, dan kan ik die tweede cpukoeler fan van Noctua gewoon als casefan gebruiken. Het leek me daarom wel een passende koeler bij deze kast en processor (tdp is er immers ruim onder, altijd voldoende zelfs bij een clock rond de 5k).
Als tip voor anderen: De casefan kan je mijn inziens het beste vervangen voor een pricewatch: Scythe Slip Stream Slim 1200rpm, 120mm á 7 euro. Deze is maar 12 mm hoog en geen 25 of 32mm wat toch wel de standaard is, HWi heeft hem in een roundup ook uitgebreid getest indien je meer over deze fan wilt weten.
Hola Govie,

Goede tip. :) De fan in de behuizing is aanwezig, maar niet super bijzonder. Voor de prijs van de behuizing en toch nog een fan is opzich wel netjes. :)

Groetjes, Pim
Beter een fan dan geen fan! Ik ben toch wel fan:) Het is wel een goedkope optie om erbij te nemen als de vrije hoogte tussen de voeding en de topfan, welke op jouw foto duidelijk zichtbaar is, je een beetje tegenstaat. 25mm hoogte is toch wel de standaard bij 120mm fans, je vind ze bijna niet met een lagere hoogte. De tweede optie zou eventueel een deepcool fan kunnen zijn met 20mm hoogte, zie daarvoor de website van fabrikant deepcool. Er bestaan niet veel fans met een hoogte lager dan 25mm met een stille werking en voldoende airflow.

Zelf ben ik bezig de bovenkant te modden. Ik herschik op dit moment de airflowsetup, topfan&usb3.0-bracket en de bovenplaat. Er meer lucht wordt afgezogen boven het moederbord waar ook duidelijk de meeste warmte wordt geregenereerd en mij de mogelijkheid geeft om zelfs fans van 32mm diepte toe te passen indien ik dit mij schikt. Maargoed, ik ben hartstikke gek natuurlijk, gewoon voor de hobby:)

[Reactie gewijzigd door govie op 27 juli 2015 11:07]

Leuke kast en mooie review. :)

Het is alweer vijf jaar geleden dat ik zelf iets heb samengesteld, dus even een vraagje om zeker te zijn (gezien de geringe afmeting van deze kast): Zou deze voeding pricewatch: Antec VPF Series 350W hierin passen? Ik ga de interne graphics gebruiken van de Pentium G3220, dus geen extra videokaart.
Bedankt! :D Jazeker! De voeding past met gemak, dus aan de slag! :)

Groetjes, Pim
Okee, dank u! :)

Ik zit nu toch weer te twijfelen of ik niet zoiets als dit pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit voor de voeding ga nemen. Lekker stil. En meer ruimte over in de kast. Ik post wel een berichtje van de week met een fotootje wat het geworden is. :)
Hoi hoi, vraagje ivm de fan die standaard erbij zit. Is deze 3 of 4 pin? Kan je er wat meer over zeggen of heb je die meteen vervangen door die van Bitfenix?

edit: er staat hier al vanalles over maar dus niet duidelijk hoe hij het ervanaf brengt, daarmee dat ik er naar vraag :+

[Reactie gewijzigd door Piedojng op 16 september 2015 21:33]

De standaard fan is een 3-pin fan (120mm slim-line). Niet heel bijzonder, maar kan wel gewoon ingezet worden voor de build die je kwijt wilt. :) Ik had de BitFenix fan gemonteerd voor het LEDje. Volgens mij is het een 1000RPM fan, die vrijwel niet hoorbaar is. Nogmaals; de meegeleverd fan is niet heel bijzonder, dus wil je meer koelingsprestatie, dan raad ik je aan om deze te vervangen. :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 17 september 2015 10:13]

Toch voor de mensen die er een mid-high end game pc in willen bouwen, dit is prima te doen! Voor mijn vriendin laatst een CA-M aangeschaft vanwege de switch G3258(ITX) naar een i5 3450(mATX) en het werkt perfect.

Specs:
WD Red 2.5" 1TB
Sharkoon CA-M
Noctua NF-S12A
Silverstone Strider 600W

De meegeleverde fan kwam echter bij mij als intake fan, en dit raadt ik niemand aan. GPU temps liepen op tot 82c. Nadat ik deze echter had omgedraaid kwamen deze niet meer boven de 64c graden uit. Ik heb inmiddels de top fan vervangen voor een Noctua NF-S12A welke nu op 900-1000RPM draait en de GTX960 overclocked naar 1550MHz en temps blijven nu op 72c steken.

Al met al een prima en leuk kastje!
Prima build zo met een GTX960! :D Zo zie je goed wat de potentie is van een budget kastje. :D

Het stukje ervaring met de temperaturen, top man! Gebruikservaring is zo belangrijk, goede reactie!
Weer een hele mooie review Pim :D

Als jij LoL speelt ben jij zeker een Jungler of niet? :D
Lee Sin Jungle - master yourself, master the enemy! ;)
Wederom een zeer gave en uitgebreide review. Top ;)
Hoi Alcyone,

Thanks! Er zit meer aan te komen. :D ;)