Specificaties Dual core @ 3,2GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium G3258 Boxed Review

pclinde 10 december 2014, laatste update op 11 december 2014, 4.796 views

Intel Pentium G3258 Boxed

Prestatie, Prijs en Plezier technisch zit het met de Intel G3258 dik in orde! Met een simpele aanpassing in de BIOS draait dit beestje snel op de 4GHz. En dat merk je in de praktijk wat betreft prestaties! Wil je veel voor je geld en overklokken? Sla dan je slag!

Pluspunten

• Unlocked - lekker spelen met de multiplier!
  • Leuke prestaties en plezier voor overklokkers.
  • De interne GPU is krachtig genoeg voor HD, en niet veeleisende games.
  • Veel voor je geld.

Minpunten

• Geen Hyper-Threading - hoewel je dit niet mag of moet verwachten voor de prijs.

Review: Intel Pentium G3258

- Introductie
- Specificaties
- Look & Feel
- Overklokken
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Intel Pentium G3258 productpagina

De Intel Pentium G3258 beter bekend als de Intel Pentium Anniversary edition levert aangename peformance, maar minstens even veel plezier! Natuurlijk is het geen Quad core, Octa core of Multi Threaded CPU, maar het is wel een klein juweeltje met een unlocked multiplier. Met de prijs van 60 euro heb je een leuk beestje in huis.

Met dit speeltje ben ik lekker aan de slag gegaan. Op een regenachtige dag is het gewoon heerlijk om lekker te sleutelen en te testen. De processor doet zijn naam eer aan het 20 jarig bestaan van de Pentium lijn. Wat voor veel Tweakers waarschijnlijk al een bekend verhaal is, maar prestatie, prijs en plezier technisch (noem het maar de 3P'S) zit het met de Intel Pentium G3258 dik in orde!

Een overzicht van de specificaties van de officiŽle Intel website:

De Intel G3258 draait stock op 3.2GHz met twee cores. Er is geen Hyper-Threading aan boord en ook geen Turbo Modus. Wie heeft er Turbo Modus nodig als je in de meeste gevallen de chip al op 4GHz klokt zonder voltage verhogingen. ;) Dat is dan ook meteen de voornaamste reden waarom ik deze review schrijf. Ik wil graag de overklok potentie delen en zichtbaar maken voor de lezer. Niet iedere G3258 zal de zelfde overklok potentie hebben. Dit is nog steeds het zelfde idee als een winnend lot van de loterij. Hoewel de Intel G3258 er wel bekend omstaat, en gemaakt is voor de overklokker. Ben je geen overklokkker? Dan kun je nog steeds veel plezier beleven met de Intel G3258.

De interne GPU volstaat perfect voor dagelijkse activiteiten. Het kijken van een films en YouTube op 1080p is erg aangenaam. Voor nu of de toekomst moet de Intel G3258 in combinatie met 4K ook mogelijk zijn, hoewel ik dit niet getest heb. Mocht je dan toch net te weinig performance hebben, dan kun je de interne GPU ook nog wat extra overklokken. Hoewel ik dit puur vernomen heb van andere gebruikers, en niet op basis van eigen testresultaten. Tevens is de Intel G3258 in staat om niet veeleisende games soepel te draaien.

We herkennen het doosjes vrijwel allemaal, maar om de traditie op te volgen beginnen we met de verpakking. Het kleine blauwe kleine doosje van Intel met een extra aanduiding over het 20 jarig bestaan van de Intel Pentium processor.

En we krijgen alvast een kleine sneak peak van de processor. Het 'processor raampje' vind ik een leuk element van de verpakking. En we vinden aan de zijkant de sticker met wat specs.

Zodra de verpakking open is komen we de gebruikelijke boekjes tegen. Een installatie handleiding met op de achterkant een Pentium case badge en een McAfee promotie boekje.

In de verpakking vinden we de meegeleverd stock fan van Intel met push pins. Deze heeft een 4-pin connector aansluiting.

En waar het dan eigenlijk allemaal omdraait de Intel Pentium G3258. Nu nog in vrijheid, maar dadelijk verscholen in socket 1150 op het moederbord.

Zo zien we weinig tot geen veranderingen aan de verpakking. We gaan nu verder met het overklokken van de Intel Pentium G3258.

Ik ben begonnen met het overklokken van de processor, om te kijken naar de overklok potentie van mijn processor. Om die reden heb ik mijn review verschillende kloksnelheid metingen gebruikt voor het benchmarken en de temperatuurverloop. Dit geeft extra inzicht hoe de temperatuurverloop is met een hogere kloksnelheid en voltage.

Hoe ziet de testomgeving eruit:
  • Intel Pentium G3258
  • ASRock Fatal1ty H97 Performance
  • Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
  • Crucial MX100 128GB
  • Cooler Master V Series V850
Ik heb de benchmarks uitgevoerd met drie verschillende processorkoelers:
  • Intel Stock Fan
  • Cooler Master Hyper 612 V2
  • Cooler Master Nepton 240M
Ik heb de meegeleverde koelpasta gebruikt van de Cooler Master Hyper 612 V2 en Nepton 240M. Deze heb ik ook aangebracht op de Intel Stock Fan, waar normaal al koelpasta op aangebracht is. Om een beter beeld te krijgen hoe de setup(s) er uitzien heb ik nog een aantal foto's. Om te beginnen met de socket op de ASRock Fatal1ty H97 Performance waar ik vorige maand nog een review over geschreven heb. In deze review had ik al aangegeven dat ik nog verder aan de slag zou gaan met de Intel Pentium G3258.

Vervolgens met de Intel Stock Fan in beeld gebracht.

Dan hebben we de Cooler Master Hyper 612 V2. Die natuurlijk een stuk groter en zwaarder is dan de Intel Stock Fan.

En om af te sluiten hebben we de Cooler Master Nepton 240M. Dit is een all in one waterkoeling kit.

De benchmarks die uitgevoerd zijn met de setup(s):
  • Cinebench 11.5
  • Cinebench 15
  • PCMark 8
En dan wil ik graag nog de verschillende overklok settings met jullie delen. Daarna gaan we eindelijk door naar de testresultaten:
  • 3.2GHz (Stock)
  • 3.6GHz (Zonder voltage verhogingen, puur de multiplier verhogen)
  • 4.0GHz (Zonder voltage verhogingen, puur de multiplier verhogen)
  • 4.5GHz (Met voltage verhoging = 1,30 V)
  • 4.6GHz (Met voltage verhoging = 1,40 V)

De Intel Pentium G3258 draait standaard 3.2GHz. Ik vind het belangrijk om deze ook mee te nemen binnen de test, zodat we de stock snelheid goed kunnen vergelijken t.o.v. de overklok settings. We beginnen met een screenshot uit CPU-Z.

Met de Intel G3258 op stock kwamen de volgende resultaten uit de Cinebench benchmarks:

Tevens heb ik voor de stock snelheid een PCMark 8 benchmark gedraaid. Deze benchmark herhaal ik opnieuw op 4.6GHz, zodat we de stock snelheid en maximale overklok kunnen vergelijken met elkaar.

Bij de idle temperaturen in Windows zien we dat de Nepton 240M op 18 graden Celsius draait. Deze resultaten zien we bij de 3.6 en 4.0GHz ook terug. De fans van de Nepton 240M draaien tijdens deze test op 2400RPM, dit is de maximale snelheid. Mijn kamertemperatuur was tijdens het testen rond de 18 graden, daarom zien we tot driemaal toe 18 graden Celsius terug. De fan van de Hyper 612 V2 draait op 1300RPM, dit is tevens ook de maximale snelheid. We gaan verder met de temperaturen.

We zetten de multiplier van 32 naar 36, zodat we op de 3.6GHz uitkomen. Ik hoef tot zover nog geen Vcore aan te passen, en we komen netjes terecht in Windows.

Op de screendumps is 3.2GHz zichtbaar, maar dit klopt niet. Met de Intel G3258 op 3.6GHz kwamen de volgende resultaten uit de Cinebench benchmarks:

Op 3.6GHz zien we de temperaturen wat stijgen.

We zetten de Intel G3258 nogmaals 4 stappen omhoog in de multiplier, zodat we op de 4GHz uitkomen. Tot zover kom ik weer in Windows zonder extra voltage op de Vcore te zetten.

Met de Intel G3258 op 4.0GHz kwamen de volgende resultaten uit de Cinebench benchmarks:

We zien weer een kleine stijging in de temperatuur wat gebruikelijk is.

Vanaf de 4GHz lukte het niet meer om zonder voltages te overklokken. Vanaf dit moment ben ik gaan experimenteren en stapsgewijs omhoog gegaan. Hier kwam ik uiteindelijk uit op de 4.5GHz. Met wat testen heb ik gekeken of ik het voltage op de Vcore lager kon krijgen. Uiteindelijk ben ik als laagste waarde uitgekomen op de 1.30 V.

Met de Intel G3258 op 4.5GHz kwamen de volgende resultaten uit de Cinebench benchmarks:

Door de voltage verhoging zien we de temperaturen een stuk stijgen. Vooral de Intel Stock Fan draait nu aardig warm.

Aangekomen bij de hoogst mogelijke overklok tot nu toe 4.6GHz. Om dit te behalen moest ik naar de 1.40 V op de Vcore. Boven de 1.40 V is eigenlijk niet echt gewenst. Sowieso is overklokken niet gewenst voor de levensduur van de processor, maar op 1.40 V zitten we echt wel tegen het randje aan.

Met de Intel G3258 op 4.6GHz kwamen de volgende resultaten uit de Cinebench benchmarks:

Ter vergelijking met de Intel G3258 op stock draaien we nu nogmaals PCMark 8, zodat we de score's kunnen vergelijken. Wat natuurlijk al voorspelbaar was, maar toch leuk om te zien. We gaan van PCMark 8 op 3.2GHz met 2717 punten naar 4.6GHz met 2941 punten. Dit geeft een kleine indicatie dat de computer in het algemeen op sommige punten wat sneller draait.

Hier zien we uiteraard dat de temperaturen het hoogst zijn. Dit kan ook bijna niet anders met een Vcore van 1.40 V.

Om het nog wat overzichtelijker te maken heb ik de resultaten van Cinebench 11.5 en 15 in ťťn tabel gezet.

Tot zover het overklokken van de Intel G3258. In de praktijk merk je dat de computer een stuk sneller is. Als we de benchmarks bekijken van 3.2GHz tot en met 4.6GHz zien we Cinebench en PCMark 8 aardige stappen maken. Jammer genoeg heb ik tot zover nog geen tijd gehad om de processor nog verder te overklokkken, maar dit ga ik zeker nog proberen. Soms zitten er te weinig uren in een dag. ;)

De Intel G3258 is een heerlijke processor. Het is al even geleden dat ik zo 'fanatiek' aan de slag ben gegaan met het overklokken. Ik heb nog een 4790K liggen, dus misschien ga ik hier binnenkort mee verder.

Even terug naar de Intel G3258, want daar gaat het tenslotte om in deze review. Heb je 'Tight Budget', maar wil je toch upgraden? Dan is de Intel G3258 een interessante keuze. De processor is eenvoudig te overklokken, zodat je een extra performance boost krijgt. Hiervoor hoef je echt geen expert te zijn. Tevens zie je hoe soepel dit gaat in mijn benchmarks van 3.2GHz naar 4.0GHz.

Als je niet veeleisende games speelt, dan is de Intel G3258 nogmaals een interessante keuze. De processor heeft geen Hyper-Threading, maar is wel zeer krachtig in single core prestaties. Mocht je in de toekomst extra budget krijgen, dan kun je altijd nog naar een i5 of i7 overstappen.

Je krijgt met de Intel G3258 veel voor je geld. En ben je nu echt een fanaat van overklokken? Dan moet je toch een keertje aan de slag gaan met de Intel G3258.

Heb jij ook een Intel Pentium G3258 Boxed?

vond het ook een leuk speeltje maar IRL KWAM het toch echt te kort

leuke review trouwens !!!!!!
Hoi Peter,

Het is inderdaad een erg leuk speeltje. Als je een i5 en i7 gewend bent, dan valt het prestatieverschil wel snel op. Als ik op mijn 4970k zit, dan is het meteen aan ander verhaal. Hoewel we voor de prijs niet mogen klagen. :D

Groetjes. Pim
Het is een goedkoper en dus veiliger manier om te leren overklokken want als het mis gaat, kost het je geen 200 euro ;)

(Uit ervaring: RIP in pieces i5 2500K, zo'n 3 jaar terug)

Al helpt het trouwens wel als je een goed moederbord hebt, kan vaak doorbranding van de CPU voorkomen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 januari 2015 06:22]

Hoe maak je een review van een processor, zo dus.
Zelf koop ik altijd I5 modellen echter deze processor is inderdaad erg interessant voor menig Tweaker. Er zit duidelijk veel overclock potentieel in wat voor die prijs erg interessant is.
Zelf had ik niet veel verwacht van deze processor maar je review doet me nu wel anders denken. Netjes, compleet en weer heerlijk geschreven.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 11 december 2014 11:54]

Hoi Melek,

Thanks! Het is inderdaad een verschil met de i5 & i7, maar het is een klein juweeltje met een aangename prijs. :D
Tot 4Ghz zie je het voltage toch stijgen van 1.12 naar 1.20?

Goeie review verder dit soort CPU's zie ik graag.
Hoi, bedankt!

Ik had de screenshots van CPU-Z na de benchmarks gemaakt. In de tussentijd had ik een paar keer 'Load Optimized Defaults' gedaan in de BIOS. Hierdoor stond alles op auto. ;) Ik heb ze aangepast (bedankt voor de opmerking).

[Reactie gewijzigd door pclinde op 11 december 2014 19:55]

Zal je deze pentium ook zonder losse videokaart kunnen gebruiken voor games?
Ik speel zelf vaak minecraft, farming simulator 2015, world of tanks, lol en vramville ;)
Ik heb nu namelijk laptop met i5 4200u en Intel HD 4400u, zou deze Pentium mijn momentele laptop kunnen verslaan?
Op 4.5ghz???
Hoi gameguy12,

Het is niet echt de upgrade waard. De videochip in de G3258 is wel wat sneller, maar zal geen wereldwonderen verrichten. Dan kun je beter nog even wachten, mocht het geen haast hebben. :)

Sorry voor mijn late reactie!
Oke, thanks. Late reactie maakt niet zoveel uit groot. Tijd zat!
Het liefst zou jij geloof ik 25/7 overclocken!
Het overclocken tot de 4GHz is toch niet heel moeilijk? ik zit te kijken om er eentje tweedehands te kopen, maar heb nog nooit overgeclocked, is dit een goede processor om mee te beginnen?

Goede review trouwens, fijn dat er zo uitgebreid getest is!
Hoi Sjette,

Nee, het overclocken naar 4GHz gaat in een 'handomdraai'. Dit is zeker een goede processor om mee te beginnen. Mocht het echt fout gaan, dan maak je ook niet zoveel stuk in (euro's). Je systeem zal ook niet opstarten als de overklok onstabiel is. Als de temperaturen te gek worden, dan zal het systeem zich ook automatisch uitschakelen. Genoeg beveiligingen (mits je ze aan hebt staan in de BIOS).

Groet. Pim
Hoi, ik ben ook van plan deze te kopen.
Ik weet veel van computers, maar niks van overklocken. Zou je me kunnen vertellen hoe ik in de BIOS kan overklocken???
Groeten gameguy12.
Hoi Gameguy,

Dat kan. :) Welk moederbord heb je op het oog? Het is eigenlijk heel simpel. Tot de 4GHz verwacht ik niet dat je de voltages moet aanraken. Het is puur je multiplier verhogen op beide (cores) naar 40 * 100MHz = 4000Mhz / 4GHz.

Laat maar weten welk moederbord je gaat aanschaffen. :)

Groet. Pim
Ik was van plan een gigabyte z97p d3 mobo te gebruiken.
Heerlijke review om te lezen. Duidelijk, krachtig, professioneel en goed geÔllustreerd. Mijn complimenten! :D

Zou dit beestje geschikt zijn om tijdelijk (vervanger voor mijn A6-5400k, upgraden naar Broadwell bij release) i.c.m. GTX970 & Z97 bordje (zie evt. mijn Wenslijst/Inventaris) op 1080p60fps High/Ultra te gamen? Denk aan BF3/4, CoD AW en FarCry4 (dualcore probleem?).
Hoi TheTinusNL,

De Intel Pentium G3258 is een krachtige single core, maar met BF3/4 + FarCry 4 gaat het erg moeilijk worden. Zeker omdat het games zijn die benefits (vrijwel een vereiste) hebben aan multi-core (Quad +) processors. Je kunt het altijd proberen als tijdelijke optie, maar verwacht geen wonderen. :)

Bedankt voor je reactie. :D
Zou een i3(4160) een grote verbetering zijn? Tikkie meer cache en HyperThreading, maar wel gelijk bijna de helft duurder..?

Het is echt alleen een tussenoplossing, 1080p60 gamen, het zwaardere werk komt daarna wel met mijn Broadwell i5/i7. :D
Nee een i3 zal geen verbetering geven tov een g3258.
Het verschil zal inderdaad niet zo groot zijn. Mijn excuses dat ik niet meer gereageerd had. :)
Tinus, ik raad je aan een AMD Athlon processor te nemen. Als je een FM2 moederbord hebt, dan een 760K, en als je een FM2+ moederbord hebt, neem je een 860K. Ook leuk, een koeler erop knallen en de Athlon een schop te geven (lees: over te klokken)
Laat ik daar nou net naar aan het kijken zijn. :P
Ik denk inderdaad dat ik gewoon een 760k op mijn FM2 knal en dan overstappen op Intel zodra Skylake er is. :)
:9 welk FM2 moederbord gebruik je? Een overgeklokte 760k is namelijk best leuk :9~ Dus niet vergeten: een leuke koeler (bijv. een 212 EVO)

[Reactie gewijzigd door ColonelPhantom op 16 februari 2015 10:38]

Heb er een Asus F2A55-M inzitten.
Prima ding, overklokt makkelijk met ASUS easy mode.
Heb mijn A6-5400k van 3.6 naar 4.4 gekregen met stock koeler (waarvan de pasta al verweerd is).
Hallo,
Erg interessante review, ga het zeker proberen.
Ik heb wel een vraag:
Is het niet zo dat de cpu een maximaal Werkgeheugen van 1333 mHz aan kan?
U heeft er 8Gb 1600 mHz in zitten.

Ben erg benieuwd naar de uitleg.
'Officieel' gaat het werkgeheugen tot 1333mhz, in de praktijk is dit anders.

Een goed moederbord, zoals in de review wordt gebruikt, kan met een simpele aanpassing in de BIOS 1600mhz werkgeheugen laten draaien op een processor die op papier maar tot 1333mhz aankan.

Het verschil is dus dat je net iets sneller bent, maar dit zal je in de praktijk niet snel merken.
Zelf gebruik ik een 2500K, die ook 1333mhz aankan, maar icm een Asus P8P67 kan ik er gewoonweg mijn 1866mhz geheugen in duwen :)
Inderdaad! Thanks voor de waardevolle comment. :)
Heb je handige overclock links voor een noob als ik. ☺ Ik wil mijne overclocken naar 4 ghz.

[Reactie gewijzigd door Angels-Demons op 2 januari 2016 12:54]

Hoi Angels,

Ik zou gewoon je CPU overklokken in de stappen die ik heb beschreven. Eerst naar 3.6 en dan naar 4.0. Als de stabiliteit een probleem is, wat extra Core Voltage erop.

Groetjes,
Pim
Oke maar je past hem dus aan in CPU Z voor zover ik begrepen heb :P
Hoi Angels-Demons,

Nee. :D Je gaat via de BIOS / UEFI (delete drukken tijdens het opstarten). Je pas bij de overclock settings de multiplier aan. Deze staat standaard op 32 bij de G3258. Gooi deze naar 36 en kijk of je systeem stabiel is. Ik raad je ook nog aan om te oriŽnteren op het overklokken zelf. Lees wat ervaringen over de hardware (moederbord / geheugen) dat je nu hebt. Je kunt waarschijnlijk al veel informatie vinden via Google. :) Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. :D
Aha ik ga het een potje wagen. Hopelijk breek ik hem niet haha :D
Dat zal wel meevallen. :) Je kunt ook per multiplier stap overklokken van 32 naar 33, dan testen en nog een stapje etc. :)