Specificaties Socket 1150 met Intel H97 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Fatal1ty H97 Performance Review

pclinde 19 november 2014, laatste update op 2 december 2015, 3.013 views

ASRock Fatal1ty H97 Performance

De ASRock Fatal1ty H97 Performance is een vrij compleet bord. Van verpakking tot het testen was tot zover een groot plezier. De looks hebben mij verrast, omdat deze in het echt nog mooier zijn. Overklokken met een H97 chipset? Jawel, het kan allemaal met de ASRock Fatal1ty H97 Performance.

Pluspunten

• Het moederbord ziet er veel mooier uit in het echt, dan op de productfoto's.
  • Heatsinks en overige onderdelen op het moederbord maakt het een zeer mooi geheel.
  • Zeer nette verpakking die het moederbord goed beschermd.
  • Een H97 chipset waarmee je kunt overklokken.
  • Purity Sound 2 - ALC1150.
  • Relatief veel mogelijkheden en features voor de prijs.

Minpunten

• I/O Shield is blanco, deze kan wel een likje lak gebruiken.
  • Support wel CrossFire, maar niet SLI. Dit komt doordat het 2e PCI-e slot in x4 mode werkt.

Layout Score: 5

Review: ASRock Fatal1ty H97 Performance

- Introductie
- Specificaties
- Look & Feel
- Benchmarks
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
ASRock Fatal1ty H97 Performance productpagina

Ik ben druk bezig met de voorbereidingen van een nieuwe test bench. Op het moment ben ik in het bezit van een i7 4790K, maar deze zit in mijn primaire ‘Game Systeem’, en dan heb ik mijn ‘Oude Systeem’ nog met een i7 860 waar mijn vriendin op werkt en De Sims op speelt. ‘What else?’ zou George Clooney zeggen.

Toch wil ik iets wat meer gebruikersgemak geeft, iets wat ik makkelijker uitelkaar kan halen en waar ik vervolgens weer iets op kan aansluiten. Dit is een reden voor mij om lekker aan de slag te gaan met een test bench. En stiekem heb ik ook het verlangen om een Intel Anniversary CPU op zijn staart te trappen. Uiteraard heb je dan ook nog een Intel LGA 1150 platform nodig, en dat is eigenlijk waar mijn review over gaat. Ik wil mijn ervaring delen over de ASRock Fatal1ty H97 Performance. Een moederbord dat zijn naam eer doet aan de bekende E-sport speler Johnathan Wendel a.k.a. Fatal1ty. Die vooral bekend is van de Quake, Call of Duty en Counter-Strike scene.

Misschien denken sommige lezers nu: ‘Hoe ga je een Intel Anniversary CPU overklokken op een H97 platform?’ Het is mogelijk met de geschikte BIOS en in combinatie met de Intel Anniversary CPU. Hoewel de ASRock Fatal1ty H97 Performance centraal staat in mijn review. We gaan snel verder met de specificaties.

Het is een aardige waslijst, maar dat vinden wij als Tweakers alleen maar leuk. ;)

Aan de hand van de onderstaande afbeelding wil ik wat features verder toelichten.

De rode aluminium heatsinks zijn de eyecatchers van het moederbord. Het geeft vorm aan heel de look & feel van het bord. De heatsink direct naast de CPU socket koelt de mosfets. De mosfets zitten direct onder de heatsink, zodat de aluminium heatsink de warmte weg geleidt van de mosfets. Dit zorgt ervoor dat de mosfets onder koelere temperaturen hun taak kunnen uitvoeren. Dit draagt bij aan de algemene stabiliteit van het systeem.

Het moederbord is uitgerust met Purity Sound 2. Deze is uitgerust met een Realtek ALC1150 HD Audio codec die ondersteuning geeft voor 7.1 CH HD AUDIO. Je ziet de afgelopen jaren steeds minder gebruikers met dedicated geluidskaarten, omdat er over de jaren heen zeer positieve ontwikkelingen zijn geweest in on-board geluidskaarten. De ALC1150 is hier een goed voorbeeld van.
Met de TI NE5532 Headset Amplifier kan je het geluid van een headset versterken tot 600 Ohm. Op het moederbord zie je een fysiek shield waar de naamgeving ‘Purity Sound 2’ op afgebeeld staat. Deze heeft de taak om geluiden van componenten te blokkeren.

Aan de onderzijde van het moederbord vinden we 6x SATA3 6.0 Gb/s Connectors. Dit zijn rechtopstaande SATA connectors. Ik heb persoonlijk de voorkeur voor 90 graden/zijwaartse SATA connectors, maar dit is onmogelijk met het formaat van de PCH heatsink.

Het zwarte PCB of hoe ASRock het zelf noemt: ‘Sapphire Black’ is een mooi geheel. Het ATX design van het moederbord en de combinatie van de heatsinks is een plezier om naar te kijken.

We beginnen met de verpakking en het stapsgewijs uitpakken hiervan. Op de voorkant zien we de naamgeving en een afbeelding van Johnathan Wendel a.k.a. Fatal1ty. We zien ook iconen die belangrijke features van het moederbord aanduiden.

Op de achterkant vinden we de belangrijkste features. De aanduiding van Super Alloy wat een kenmerk is voor de mosfets, capacitors, Alloy Chokes en de heatsinks. Die ervoor moeten zorgen dat het moederbord stabiel en betrouwbaar functioneert.

Zodra we de verpakking openen zien we verschillende accessoires en boekjes, en we krijgen alvast een kleine sneakpeak van het moederbord.

Als eerst de CD, waar verschillende drivers en utilities opstaan. Om toch volledig up-to-date te zijn kun je de website van ASRock bezoeken voor de nieuwste drivers, utilities en BIOS versies.

We krijgen ook twee handleidingen met extra informatie over het moederbord zelf, en een snelle installatie guide. En een boekje met de volledige line-up van de 9 series Gaming moederborden. ‘NO LAG, JUST FRAG!’

In de verpakking zit ook een handleiding over ASRock Cloud, dit is een cloud service die je voor een jaar gratis krijgt bij de ASRock Fatal1ty H97 Performance en andere 9 series Gaming moederborden. Hier komen ook features bij kijken als Remote Desktop, Remote Wake technologie en Remote client device. Je kunt op afstand vanaf een computer, laptop of mobiele apparaat (iOS en Android) je computer managen. Je computer moet wel aangesloten zijn op de onboard Intel LAN poort. Hier zit de technologie en software in om gebruik te kunnen maken van specifieke diensten en functionaliteiten.

Dan vinden we nog een klein visitekaartje voor Xsplit, dit is een livestream service. Wat vergelijkbaar is met Twitch, maar tegen een betaling. Je krijgt drie maanden een Prenium account waar je hoge kwaliteit HD en audio streams op kunt streamen.

En nog twee SATA3 6Gb/s kabels. Met aan de uiteindes een rechte connector en een 90 graden connector. En als laatste komen we een I/O shield tegen, jammer genoeg heeft deze geen ASRock Fatal1ty branding.

Het moment de suprême de ASRock Fatal1ty H97 Performance! Netjes in een antistatische folie.

Op de randen van het moederbord is verpakkingsschuim aangebracht, deze bedekt zowel de achterkant en de randen van het PCB tijdens transport. Deze is extra bevestigd met vier tyraps, zodat deze netjes op zijn plek blijft. Zeker een pluspunt hier, want de verpakking is prima in orde.

Daar zijn we dan door al de lagen van verpakking en accessoires heen. Meet the ASRock Fatal1ty H97 Performance. Laten we wat stappen maken door verschillende features en aansluitingen op het moederbord.

Socket 1150 netjes beschermd door een CPU cover. Zodra we de cover verwijderen zien we de gebruikelijke CPU pinnetjes.

Onder de socket vinden we de naamgeving van het moederbord terug. Daarnaast een aanduiding dat het moederbord ondersteuning biedt voor AMD CrossFire technologie met ondersteuning tot AMD Quad CrossFireX en CrossFireX.

Als we dan nog een stapje verder naar beneden gaan komen we de PCI-e en PCI sloten tegen. Met een extra 4-pin connector voor extra voltage voor de videokaart, die de stabiliteit en eventueel overklok potentie zou moeten verbeteren. Naast de 4-pin connector vinden we nog twee 3-pin chassis connectors voor case fans.

Precies naast de PCI-e en PCI sloten is de Purity Sound 2 shield zichtbaar.

En onder de PCI-e en PCI sloten komen we de gebruikelijke aansluitingen tegen voor audio, USB 2.0 en de front I/O pin connectors. Zodat je dadelijk leven uit je computer krijgt als je voor het eerst op die power knop drukt. (spannend moment altijd).

Daarnaast is de PCH heatsink zichtbaar met de 6x SATA3 6.0 Gb/s Connectors. Ik moet zeggen dat het aluminium design van de heatsink erg kan waarderen. Het is beeldrijm in combinatie met de rode SATA connectors.

Dan werken we ons weer naar de bovenkant van het moederbord waar we de gebruikelijke 24-pin connector tegen komen met een USB 3.0 connector ernaast. De vier DDR3 DIMM sloten zijn ook zichtbaar die ondersteuning geven aan Dual Channel setups.

En nog een plaatje van de extra aangebrachte capacitors en Alloy Chokes die de stabiliteit en het stroomcircuit effectiever doen regelen.

Dan komen we weer uit bij de CPU socket. Hier komen we de 8-pin CPU power connector tegen, en één 3-pin en 4-pin CPU fan connector. Daarnaast nog een extra PWR fan connector voor eventueel een extra case fan.

Naast de connectors zit de heatsink waar de aanduiding van de chipset op afgebeeld staat: 'H97'. Onder de heatsink vinden we een rij met 8 mosfets.

En last but not least het I/O aan de achterkant. Met vier USB 2.0 aansluitingen, één PS/2 aansluiting, een DVI, RGB en HDMI aansluiting, vier USB 3.0 aansluitingen, een Intel LAN connector en de audio jacks.

Zover onze 'excursie' over het fysieke grondgebied van de ASRock Fatal1ty H97 Performance. Tot zover kan ik zeggen dat het een compleet moederbord is. Natuurlijk zijn er kleine puntjes die ik mis, maar dan zit je al snel op het grondgebied van wat je zelf wilt investeren. Als ik fysiek kijk ben ik dik tevreden met het moederbord. Dadelijk schrijf ik meer over de plus- en minpunten in mijn conclusie. We gaan nu door met het benchmarken!

Het is tijd voor benchmarks. In dit gedeelte ga ik de slag met de 'stock' Intel Anniversary CPU beter bekend als de Intel Pentium G3258. De CPU is standaard geclocked op 3.2GHz. Hoe ziet de test bench eruit?
  • Intel Pentium G3258 / Stock koeler
  • ASRock Fatal1ty H97 Performance
  • 8 GB Corsair Vengeance geheugen
  • Crucial MX100 128GB
  • Cooler Master V850
Ik maak gebruik van de geïntegreerde GPU, en de testen worden onder Windows 7 Ultimate 64-bit, Service Pack 1 uitgevoerd. De benchmarks zijn puur om inzicht te krijgen in de combinatie van de ASRock Fatal1ty H97 Performance en de Intel Pentium G3258. Het overklokken staat in mijn volgende review over de Intel Pentium G3258 centraal, maar een kleine multiplier verhoging zal niet ontbreken in deze review. Nog eerst wat foto's van de ASRock Fatal1ty H97 Performance en de Intel Pentium G3258.

We gaan aan de slag met de volgende benchmarks:
  • Cinebench 11,5
  • Cinebench R15
  • PCMark 8
Hieronder nog een screenshot in CPU-Z van de stock Intel Pentium G3258. De ASRock Fatal1ty H97 Performance is voorzien van de meest recente BIOS update wat zichtbaar is in de 2e screenshot.

Cinebench 11,5 - Intel Pentium G3258 Stock:

Cinebench R15 - Intel Pentium G3258 Stock:

PCMark 8 Home 'Accelerated' - Intel Pentium G3258 Stock:

We gaan nu verder kijken in de BIOS van de ASRock Fatal1ty H97 Performance. Het eerste scherm wat we krijgen te zien is het main scherm. Hier staan algemene gegevens. De BIOS kun je traditioneel besturen door middel van de pijltoetsen, maar het is ook een klik BIOS. Het is een Full HD UEFI BIOS, zodra je een screenshot in de BIOS maakt krijg je deze op een afmeting van 1920 x 1080 op het geselecteerde opslagapparaat. De BIOS werkt natuurlijk ook gewoon op lagere resoluties, maar is compatible met een Full HD resolutie.

Het volgende menu bestaat uit een OC Tweaker menu, maar wacht eens even? Dit is toch een H97 chipset, en niet een Z97 chipset? Dat klopt! Sinds de release van de Intel Pentium G3258 zijn er specifieke H-serie moederborden voorzien van een BIOS update. De BIOS update unlocked een extra venster in de EUFI BIOS met overklok mogelijkheden.

Er zijn standaardprofielen die je kunt inschakelen, maar voor nu waag ik mijn hier nog niet aan. Ik wil handmatig overklokken en genieten van epische momenten. Voor nu heb ik de multiplier van 32 naar 36 gezet. Wat gelijk staat aan 3600 Mhz. Alle andere instellingen staan nog op auto, dus tot zover geen veranderingen.

Dan hebben we de advanced settings. Hier vinden we veel functies en eigenschappen van het moederbord terug. Hier kun je veelal ook features in- en uitschakelen, zoals USB instellingen of ACHI/IDE modes aanpassen van de SATA apparaten.

Het tool menu heeft vooral een ondersteunende functie. Je kunt hier vragen stellen aan de Tech Service. Je kunt ook je BIOS updaten door middel van online of een instant flash. De laatste flash methode heb ik zelf uitgevoerd met een FAT32 USB stick.

In het menu H/W Monitor kun je temperaturen, fan speed van zowel de CPU als chassis fans controleren en de voltages zijn zichtbaar.

In het boot menu kun je de gewenste boot volgorde instellen. We hebben ongetwijfeld allemaal wel eens het bericht gekregen: 'disk boot failure - insert system disk'. Dan kom je er achteraf achter dat een USB stick de regie in handen heeft genomen, en als boot optie 1 geselecteerd staat. Je kunt ook ervoor kiezen om fast boot in te schakelen, zodat het systeem sneller in Windows is.

In dit menu gaat het om de security van je computer. Je kunt een wachtwoord inschakelen, zodat gebruikers niet zomaar aanpassingen kunnen doen in de BIOS. Hierin heb je twee niveaus supervisor (admin) en user (normale gebruiker).

En met het exit menu gaan we met een laatste screenshot de BIOS verlaten.

Als laatste deel ik de benchmarkresultaten van de Intel Pentium G3258 op 3600 MHz. We maken weer gebruik van Cinebench 11,5, Cinebench R15 en PC Mark 8 om de resultaten te vergelijken. Op de benchmark resultaten is 3.2 GHz zichtbaar, maar dit klopt niet.

Cinebench 11,5 - Intel Pentium G3258 3600 MHz:

Cinebench R15 - Intel Pentium G3258 3600 MHz:

PCMark 8 Home 'Accelerated' - Intel Pentium G3258 3600 MHz:

De ASRock Fatal1ty H97 Performance is een mooi en elegant moederbord. Het design en de combinatie van de rode heatsinks en overige onderdelen heeft een mooi geheel. Voor +/- 90 euro haal je een mooi moederbord in huis met overklok mogelijkheden. Dit blijft mij toelachen terwijl ik de review nog aan het schrijven ben.

De doos en verpakking is erg verzorgd met nadruk op het verpakkingsschuim om het moederbord. Een klein minpuntje is het simpele I/O shield, deze mag best wel een likje lak ontvangen.

De ASRock Fatal1ty H97 Performance is los van dat een keurig moederbord. Het bord is netjes, clean en heeft genoeg eigenschappen om dagelijks van te kunnen genieten. Hoewel ik stiekem wel één ding mis en dat is een power knop op het moederbord, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Tevens kan je niet alles krijgen, en anders moet je toch echt zoeken in een hoger prijssegment. Het bord ondersteund geen SLI opstellingen. Wil je toch SLI draaien dan kun je eventueel nog naar de Fatal1ty Z-serie moederborden kijken. Deze ondersteunen zowel CrossFire als SLI.

Johnathan Wendel zien we misschien niet meer zo vaak in de schijnwerpers, maar zijn roem blijft in eer met de ASRock Fatal1ty H97 Performance!

Heb jij ook een ASRock Fatal1ty H97 Performance?

Duidelijke en nette review. In eerste instantie dacht ik dat de chipset koeler in de weg zou zitten van de PCIe sluiting maar jouw review maakt duidelijk dat dit niet het geval is.
Hoi Empty,

Grappig dat je dat zegt, iets waar ik totaal niet aan heb gedacht. Gelukkig heeft het je geholpen! :D

Bedankt voor je reactie,
Pim
Weer een zeer nette en duidelijk review! +3
Hoi Meatwagon,

Bedankt! Suggesties zijn altijd welkom. :)

Wederom een Top review kerel! _/-\o_
Keep up the good work :)

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 20 november 2014 22:32]

Mooie review,

leuke MoBo om misschien te gebruiken in een HTPC. Ben benieuwd of je ook de afmeting hebt nagemeten?

In de specs staat aangegeven dat deze voldoet aan de ATX form factor. Voor het inbouwen in de behuizing die ik in gedachte heb is het handig om de exacte afmeting te weten. :)
Hoi,

Ik zal de exacte afmetingen vandaag nog even meten en doorgeven. :)

Groet. Pim
Dat overklokken met de H97 chipset is dat ook beschikbaar met de andere K cpu's of alleen i.c.m. de Anniversary Edition?

En inderdaad wederom weer een top juweeltje. Had 'm al bij de buren gezien.

[Reactie gewijzigd door Lip op 27 november 2014 22:47]

Hoi Lip,

Tevens ook andere K cpu's. Ik was een midweek naar Duitsland, dus ik reageer wat laat. Bedankt!

Hey

Die molex connectors op het mobo, ben je verplicht om deze te gebruiken? Heb een Rant vid gezien op youtube waar de persoon in kwestie aangeeft dat hij deze moet gebruiken.

Problemen mee gehad of is deze persoon gewoon niet al te snugger? :D

Mvg
Hoi D.Ramakers,

Nee, die Molex-connector is niet verplicht. :)

Groetjes,
Pim