Synology DiskStation DS415+ Review

Seven_of_Nine 14 mei 2015, laatste update op 18 mei 2015, 5.993 views

Synology DiskStation DS415+

Uitstekende NAS voor de enthousiaste thuisgebruiker, echter qua prijs zou je ook andere oplossingen kunnen overwegen.

Pluspunten

• Veel functionaliteit in een klein apparaatje
  • Grote user community
  • Veel additionele add-ons zowel van de leverancier als vanuit de communities
  • Performance is voor een NAS echt heel goed

Minpunten

• Veel plastic
  • Met maar 2x USB3 en 1x USB2 + 1 ESATA ietwat beperkt qua connectivity

Kwaliteit voeding Score: 4
Welkom bij mijn review van de Synology DS415+

Intro en achtergrond
Al enkele jaren ben ik (tegen de trend van cloud-storage in) bezig met intern in de woning mijn data van de gehele familie meer te centraliseren. Ik heb dus behoefte aan betrouwbare opslag die schaalbaar is (groei bestendig) en zich kan meten met de continue veranderingen in consumptie gedrag, denk dus aan mediaspeler streaming of backup centralisatie dmv time-machine in onze Mac-jes.

Met deze behoefte heb ik ooit eens in het verleden op advies van een goede kennis mij verdiept in het merk Synology. Wat maken die jongens nu eigenlijk? Zij maken gewoon doosjes waarin je zelf hardeschijven kan stoppen en deze doosjes draaien alleen hun software, dat heet DSM. Er zijn meer firma’s die trouwens doosjes maken; denk aan QNAP maar ook Thecus en Netgear zijn actief met soortgelijke producten. Het doel van al deze jongens mag duidelijk zijn; doosjes omzetten; zoveel mogelijk.

Het succes van zo’n product is dus afhankelijk van kwaliteit. En kwaliteit is denk bijvoorbeeld aan Apple echt weggezet voor jongens die naast hun hardware ook zelf hun software maken en integreren. Een Synology draait dus alleen hun operating system (DSM) en dat heeft over alle modellen dezelfde look and feel. Software updates en software upgrades komen altijd voor de gehele linie en de gehele installbase uit op hetzelfde moment, iedereen geniet (indien gewenst) op hetzelfde moment van de vernieuwingen. Wederom een kleine connectie naar Apple; hun brengen nieuwe IOS-en ook voor alle producten op hetzelfde moment uit.

Verder in de review zal ik dieper op DSM in gaan maar het is toch belangrijk om even een stukje beeldvorming hierin duidelijk te maken dat de integratie van software een belangrijk ding is. DSM is trouwens een Linux variant en het knappe aan Linux is dat ze aan de onderkant met een grote diversiteit van hardware overweg kan. Je treft inmiddels door de jaren heen in de kastjes "andere" hardware aan zoals Atom x86 processoren maar ook PowerPC CPU's en ARM. De hardware (cpu en ram) bepalen uiteindelijk de performance maar voor de gebruiker reageren alle Synology's hetzelfde alleen zijn sommige iets sneller.

Overigens snelheid is toch zo'n ding van "heb je het echt nodig?" ik schrijf deze review omdat ik een DS411j en een DS410 qua opslag mirgreer naar een nieuwe met grotere schijven. De DS411j heeft slechts een 1Ghz ARM processortje met maar 256mb geheugen en toch kan ik files intern downloaden met 80mb's en wegschrijven met bijna dezelfde snelheid. In de praktijk kan ik op dat platform vanaf 2 Mac-jes een backup maken naar de NAS toe maar ook tegelijkertijd een MKV streamen naar de mediaplayer terwijl er in de NAS een applicatie met 40mbit/s een file aan het downloaden is. De performance is grotendeels marketing als je het mij vraagt.

De DS415+
Waarom kies ik dan voor een DS415+ nou er is 1 specifieke taak die ik zou willen hebben; het transcoderen van mijn MKV's naar de iPad's. Bij Synology is daar gewoon een applicatie voor (voor zowel de iPad / Andriod) maar ook in de NAS, echter voor de NAS om video te produceren is gewoon rekenkracht nodig. Je komt dan uit bij de "krachtige modellen"

Daarnaast laten doorgaands de + modellen een beperkte mate van 'tweaking' toe (eigenlijk alleen RAM upgrades) en dat sprak mij ook wel aan ;)

Ok, een nieuwe NAS met intern voldoende storage capaciteit om de bestaande 2 NAS-en te migreren. Dat is meer een kwestie van grote schijven dan van aantal schijf-bays in de NAS. Waarom? Omdat het Volume dat je maakt van 1 of meedere schijven maximaal 16TB netto groot is. 4 x een 6Gb schijf in een RAID5 is netto 17Gb en dat kan je niet in 1 volume kwijt ( 16+1 ... ) Ik heb gekozen voor 5TB schijven welke maximaal over 4 bays naar 14Tb netto gaat en dat past gewoon in 1 volume. Daarnaast is 5TB lichtelijk beter aan de prijs dan 6TB. Tuurlijk kun je naar een 5 of 8 bay model met 6 of 8Tb schijven en prima 1,2 of 12 Volume's maken maar ik wou gewoon simpelheid. Daarnaast hebben de 4, 5 en 8 bay modellen dezelfde processor dus gaan ze in principe even snel. Wat een andere overweging was om het 4-bay model te nemen; was het stroomverbruik (de losse powersupply is iets efficienter dan de grote PSU in de 5 en 8 bay) daar mijn NASjes niet uit gaan.

Qua schijven in een RAID heb ik in de loop der jaren alle merken wel gezien. Het zijn mechanische dingen en kunnen stuk gaan. Ik ben niet merk gebonden en besloot voor gewoon een leuke prijs voor 5TB te gaan; ik heb dus een aantal Seagate Expansion drives uit de bonus bak gepakt en uit elkaar getrokken om aan de schijven te komen. Ook heeft de DS415+ intern een geheugen modul in een SO-DIMM socket. Deze mag je niet verwijderen maar het kan wel; de Atom processor laat per geheugen channel maximaal 8Gb toe; ik heb dus met mijn DS415+ ook een 8Gb SO-DIMM meebesteld.

Ik had alle componenten verspreid gekocht (bespaarde veel euro's) en toen het allemaal binnen was ben ik gaan bouwen. Dwz de Synology is aangezet met 1 schijf intern en de factory default DSM 5.1.5004 is geupgrade via de Synology Assistant naar 5.2.5565. De unit werkt correct en is uitgezet. Vervolgens dmv een schroeven draaier naar een goed voorbeeld is de unit uit elkaar gehaald en het RAM vervangen. Even belangrijk; via de Synology Assistant kun je het RAM testen; na de boot heb ik dat ook gedaan ( duurt een paar uur! ) gewoon om zeker te zijn. Het RAM is goed en de unit functioneerd prima. Pas op dit punt gaan alle schijven er leeg in en configureer ik de NAS opnieuw met een verse DSM installatie via de Synology assistant.

Op dit moment is het SHR1 Volume van 9,2Tb bijna klaar met zijn data-scrubbing ( zoeken voor bad-sectors; dwz zijn je schijven echt wel 100% ) en zodra ie klaar is zal ik deze review verder aanvullen met performance en usage van de unit in vergelijking met de bestaande NASjes hier.

In gebruik
De DS415+ heeft met 3x de 5TB schijven er ongeveer 7 uur over gedaan om de disken te controlleren op bad-sectors. Er is in dit SHR1 Volume 9,2TB netto beschikbaar. De schijven zijn foutloos.
De afgelopen dagen heb ik via de interne BACKUP MANAGER van zowel de DS411j als de DS410 de data overgezet naar de DS415+ (R-Sync). Dit is vlekkeloos gegaan; let wel met 30mb/s doorvoer dien je op TB's rekening te houden met uren en uren. Ondertussen met 2x30mb's binnenkomend was ik ook nog in staat om in de downstream een MKV te streamen; de DS415+ excelleerd, geen hiccup.

NZBGet Performance
Ik heb ook NZBGet als extra package draaien. Loopt dit nu sneller dan op de DS410 (1Ghz PPC met 1Gb RAM) dan de DS415+ (2,4Ghz q-core met 8Gb RAM)? Ja; niet zo zeer het downloaden zelf (6mbyte/s naar 10mbyte/s) maar de unpack via de ingebakken UNRAR v5.21 dat scheelt lichtjaren.
Ik kwam net een blok van 4,6Gb tegen en letterlijk de unpack was 59 seconden. Dat is op de oude units een taak van 6 of 8 minuten. Hier zit dus winst, nou ja deze unit is gewoon krachtiger. Overigens tijdens het downloaden en de unpack heeft de CPU het rustig 10-25% usage; RAM gebruik is ook normaal. Het belangrijkste hier is zeker niet de snelheid; maar de betrouwbaarheid; net als de vorige units doet de DS415+ gewoon goed zijn werk, ik had niks anders verwacht.

Spoedig zal ik verdere ervaringen aanplakken aan de deze review en ook een paar extra plaatjes includen; comments; items die jullie graag willen weten / dat ik extra test voor jullie; stuur een reactie hierbeneden!

// informatie welke niet relevant is aan de DS415+ maar wel betrekking heeft op mijn opmerking over prijs
Ik heb dus ook overwogen gezien de prijs van de DS415+ om te kijken naar een MicroServer maar daar hangt met XPENology ook nog best wel een prijskaartje aan en tja ik ben gewoon bijzonder tevreden met de eenvoud en het gemak van de Synology als unit zelf - maar nogmaals voor 522,- kom je echt een heel eind met een zelfbouw eigen server die in potentie veel krachtiger is...
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220LV2 Tray 203,99 203,99
1Kingston KTH-PL313E/8G 82,55 82,55
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T 262,20 262,20
Totaal 548,74

Heb jij ook een Synology DiskStation DS415+?

Begrijp ik het goed dat je de 5tb HDD's als externe HDD's gekocht heb, en vervolgens deze in je Synology gezet heb?
Edit, je link verwijst naar extern HDD, dus vandaar mijn vraag.

[Reactie gewijzigd door Mr.Jingles op 15 mei 2015 14:59]

Correct; ook wederom een kwestie.
Die externe HDD's liggen regelmatig bij de grote retailers in de bonusbak; met een schroevendraaier maak je simpelweg de behuizing open en haal je de HDD er gewoon uit. (youyoube staat er vol mee als je wilt weten hoe die cases open moeten!)
Let wel, net als de modificatie van het RAM; de losse HDD heeft geen garantie aanspraak meer ofzo.

Daarom; altijd eerst de HDD in de case testen (eventueel even SMART data uitlezen) en dan pas de case molesteren. De 5TB schijven hebben me 150,- gekost; tuurlijk ik "bespaar" netto per schijf zo iets meer dan een tientje en heb geen garantie maar juist door die besparing bleef er cash plakken om dat 8Gb SO-DIMM te kopen bijvoorbeeld.

Overigens; met schijven moet je in mijn optiek geluk hebben; er is echt wat voor te zeggen om die WD RED's te nemen maar uiteindelijk is het gewoon in alle units een motor met een lagertje en gaan ze echt allemaal danwel mechanisch of elektrisch kapot - je moet altijd zelf regelmatig je SMART op de schijven controlleren en preventief onderhoud plegen! RAID is geen backup; je kan op een Volume een spontane uitval van 1 (of meer) schijven wel opvangen maar je moet proactief dit voor zijn.

Mijn budget schijven gaan bij de eerste "hick-up" meteen de units uit; en dan ben ik nog steeds blij met de schijven in de case; die producten liggen letterlijk tot het eind der tijden in de bakken bij de retailers. OEM schijfjes is toch iets minder gemakkelijk uit het schap te trekken. Als ik er later 1 snel nodig heb dan kan je gewoon elke shop in lopen.
Ook geinteresseerd in deze NAS, maar dan vanwege hardwarematige encryptie. Heb je een shared folder geprobeerd met encryptie en wat bestanden gekopieerd en uitgelezen? Hoe is de snelheid hiervan?...merk je vertraging of gaat het lezen en schrijven rap? Dank voor de info.
Ik heb deze NAS ook gekocht en hij bevalt goed. Ook ik heb een memory upgrade gedaan, na aanleiding van jou review ook het goede voorbeeld gevold. ( "Vervolgens dmv een schroeven draaier naar een goed voorbeeld is de unit uit elkaar gehaald en het RAM vervangen")
Echter wat daar staat bleek bij mij niet goed te werken:
"There are plastic clips permanently attached to the smaller half of the NAS case. Use a flat blade screw driver to gently pry up on the larger section of the case at the top-back of the case near the seam between the two sections of the case. A popping sound should be heard when the latch releases. When the first latch releases, move the screw driver to the position of the next latch and gently pry up to again slightly raise the larger section of the case at the seam until the next latch releases. Continue working to release the remaining latches along the seam. Once all of the latches on the top are released, it should be possible to pivot the larger portion of the case so that the bottom latches release."

Bij mij kan je de grote helft van de buitenkant naar achteren eraf schuiven nadat de twee schroeven aan de achterkant eruit zijn. Dit gaat veel makkelijkere dan geforceerd te trekken tot "popping sound" en bespaard je hopelijk een afgebroken plastic lip.
Zoals hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=eHCf51AytLM

[Reactie gewijzigd door DFS op 16 maart 2016 21:25]