Specificaties 120mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Seidon 120V Ver.2 Review

Brento 13 mei 2015, 927 views

Cooler Master Seidon 120V Ver.2

Deze goedkope waterkoeler koelt zeer goed icm de meegeleverde fan. De fan is luid op hoge toeren. Wanneer je geen heethoofd cpu hebt of OC draait is deze set toch erg stil af te stellen mbv wat fancontrol. De radiator makkelijk plaatsbaar.

Pluspunten

• De standaard opstelling koelt erg goed
  • Goedkoop
  • Zonder aanpassingen aan de kast te plaatsen

Minpunten

• De bijgeleverde fan is op hogere snelheden te luid

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Online aangeschaft voor 36 euro's in April 2015. Een paar dagen gebruikt met de standaard fan en standaard montage (radiator tegen de achterkant en intake fan). Inmiddels heb ik de radiator verplaatst en gesandwitched tussen 2 stillere (lagere toeren) fans.

Ik heb de koeler in gebruik op mijn overgeclockte Xeon hexa-core (x5650 @3,6Ghz). Mijn oude zalman koeler (CNPS9900A LED) deed het prima op mijn niet overgeclockte i7 920, maar voor de xeon upgrade (en oc) was koelvermogen van de Zalman onvoldoende EN was de fan te luid!
Gemonteerd tegen de achterwand, met de enkele (intake) fan, was deze waterkoeler ruim voldoende vermogend voor mijn chip met overclock; inplaats van 80 graden met de Zalman zag ik nu 50-55 graden onder loadtests.

Opzich niet heel verkeerde opstelling maar:
1. De fan maakte onder load te veel geluid.
2. Door plaatsing vd radiator met intake liep de temperatuur binnen mijn kast hoger op dan voorheen (30-35 eerst, nu 40-50 graden). Hierdoor zou mijn videokaart mogelijk harder moeten koelen onder load.

Het geluids-puntje had ik voorzien; ik had wat stillere fans bijbesteld (artic cooling 12 PWM's: goed & goedkoop). De koelprestaties zijn nu natuurlijk iets achteruit gegaan (60-65 graden onder load), maar het geluid onder load is nu wel acceptabel. Maar met de nieuwe fans liep de temperatuur binnen de kast onder load nog sneller op!
Die oplopende temperatuur binnen de kast had ik niet voorzien... Om dit aan te pakken heb ik de radiator met fans nu met een bracket in mijn drive-bay gezet en heb mijn 12cm exit fan achterin de kast hersteld.

Mijn overgeclockte systeem is nu tijdens normaal gebruik fluister stil en zelfs onder full-load is het geluid minimaal, de temperaturen, ook binnen de kast zelf zijn nu stabiel en ruim binnen de perken. Gelukkig had ik al een ssd, relatief stille wd-green-disks en stille direct-cu graka, anders moest ik me daar nu weer aan lopen storen!

Ik kan dit setje aanraden voor vervanging van luide luchtkoelers op allerlij cpu's tot aan echte heethoofden toe! Met een bescheidener cpu en de juiste fan-instellingen is de meegeleverde fan ook stil zat trouwens. Kijk wel uit dat plaatsing vd radiator de temperaturen in de verdere kast kunnen doen oplopen.

Heb jij ook een Cooler Master Seidon 120V Ver.2?

hi, interessant, maar ik zie niet helermaal hoe je uiteindelijke opstelling is, zou je een fotootje kunnen bijvoegen? dank!
Hmm, indd foto's bij zo'n lap text zijn gerechtvaardigd. Maar zal mijn kast daarvoor deels moeten demonteren... Foto's van de oude situatie (achterin gemonteerd) gaat niet meer lukken... Plus mijn fans, het simpele (aangepaste) bracket, de radiator en de AIO-leidingen zijn allemaal ZWART :D
-> Ik ben dus erg bang dat ik (met moeite) uiteindelijk toch met niets-zeggende foto's op de proppen kom!... Ik zou beter een schets maken van de verschillende 'flow'-situaties en resulterende temps(!)

Als ik tijd heb zal ik wat trachten toe te voegen om te illustreren hoe en wat.. De huidige positie van mijn sandwich werkt nl. vooral goed door de fan in de bovenkant van mijn (coolermaster) kast;
productreview: Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX review door ixl85
Dat moet ik natuurlijk ook nog even toevoegen in de review(!)

(edit: ding is wel DUUR geworden in de tussentijd zeg!)

[Reactie gewijzigd door Brento op 30 november 2015 20:51]

ik snap het. is idd duurder geworden, maar nog steeds de goedkoopste. Een goede airkoeling kost ook wel zoiets dus niet buiten de markt geprijst denk ik. Dwz als je ook nog twee fans koopt gaat het wel wat in de papieren lopen.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 30 november 2015 21:31]