TP-Link Archer C9 Review

PetertyuhTestpanel 12 mei 2015, laatste update op 12 mei 2015, 223 views

TP-Link Archer C9 (Testpanel)

Je moet van wit houden en hem ergens neer kunnen zetten, maar als je eenmaal dat struikelblok hebt gehad is het een prima apparaatje (maar ik hoop wel dat de firmware beter wordt).

Pluspunten

• Snelheid
  • Web Interface
  • Tether app voor Android

Minpunten

• Wil zijn eigen LAN ip nogal eens resetten
  • Montage, en dan vooral het gebrek eraan

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Inleiding:

Ik was al van plan een nieuwe router te gaan halen en toen mocht ik ineens voor Tweakers de C9 en alles wat erbij hoorde gaan testen. Het is volgens mij nodeloos om te vermelden dat ik hier super blij mee was.

Ik had een Ziggo router die nog een keer vervangen is, maar dat was nooit echt veel soeps geweest. Ik heb er de nodige problemen mee gehad tot dat ik bijna dagelijks preventief dat ding ging resetten. Toen was ik verder gaan kijken naar wat allemaal opties zijn en kwam ik al vrij snel bij TP-Link uit. Ze hebben niet het nieuwste van het nieuwste, maar aangezien de AC standaard lange tijd nog niet vast stond en er nu gedrochten met 6 of zelfs 8 antennes op de markt zijn, vind ik het niet zo erg.

Helaas heb ik geen fancy testomgeving, maar een gewoon huis.
Mijn huis is 5 meter breed en 10 meter lang. Woonkamer met open keuken op de begane grond, 3 slaapkamers en badkamer op de 1e etage en 2 grote kamers en washok op de 2e etage (dus geen klassieke zoldel onder een zadeldak).
De router staat tegen de buitenmuur op de helft onder de trap en tussen de woonkamer en keuken. Het is in ieder geval vele betere locatie dan de router van Ziggo, die in de meterkast hing.

Wat zit er in de doos:

- De router zelf natuurlijk
- Quick installation guide
- Mini CD
- Netwerk kabel (Cat. 5E)
- 3 Antennes
- Adapter (zwart met 1,5 meter kabel)

Uiterlijk:

Qua uiterlijk is het een mooie router, al ben ik geen voorstander van het glimmende wit, maar het ziet er zeker niet verkeerd uit.

Op de voorkant zitten een hele serie lampjes die je vanalles kunnen vertellen over de status van het apparaat. Op de bovenkant zitten de 3 antennes die je kunt richten, of rechtop kunt laten staan. Op de achterkant zitten de 4 LAN poorten, 1 WAN poort, WPS knop en een USB 2.0 poort.
Op de zijkant zit nog een USB 3.0 poort, maar waarom dat ze het zo hebben gedaan snap ik nog steeds niet.

Het meest vervelende is de metalen beugel die als voet dient, hierdoor helt de router een beetje achterover. Maar als je zoals ik stugge Cat.6 kabels hebt liggen, dan wil hij niet zo heel erg graag op die voet blijven staan.

Snelheid:

Hier gaat het uiteindelijk om!

En ik kan je zeggen dat ik aangenaam verrast ben door deze router. Met mijn telefoon, de 1+1 (=2 :P ) heb ik hele mooie resultaten gehaald. Mijn Ziggo verbinding is 200/20 Mbit en met mijn telefoon haalde ik in de screenshot 208 Mbps down en 21,21 Mbps up, en voor een telefoon vind ik dat bijzonder aardig.

Met iPerf3 tussen mijn iMac uit 2010 en mijn MacBook Pro Retina uit 2013 heb ik zowel 2.4 GHz als 5 GHz kunnen testen.

Op een afstand van 3,5 meter van de router stond mijn MBPr (op de keukentafel in de line of sight) en op de 1e etage stond mijn iMac appelig om zich heen te kijken en te luisteren op poort 5201.
2,4 GHz =150 Mbps
5 GHz = 700 Mbps, maar hij piekte op 800 Mbps

Op 5 meter afstand zakt het een beetje,
2,4 GHz = 130-140 Mbps
5 GHz = 550 Mbps

Op de 1e etage naast de appelig kijkende iMac (zo'n 2 meter horizontaal en 2 meter verticaal afstand),
2,4 GHz = 100 Mbps
5 GHz = 500 Mbps

Op de 2e etage op de strijkplank (wetenschappelijk geoorloofde opstelling, zo'n 5 meter horizontaal en verticaal verwijderd van de router),
2,4 GHz = 60 Mbps
5 GHz = 25 Mbps

Die 700 Mbps die ik haalde vertrouwde ik niet, dus heb ik die meerdere malen getest. Zelfs met bestandsoverdracht blijft die waarde overeind, met een grote file overzetten haalde ik ruim 65 MB/s.

Tot slot:

Is het dan allemaal de spreekwoordelijke koek en ei? Nee, helaas niet.
Ik krijg bijna iedere 2 dagen een email van mijn DNS dat ik niet meer te bereiken ben, als ik dan thuiskom en naar de router kijk heeft ie weer zijn default ip adres (192.168.0.1) aangenomen.
Ik heb hem voor mijn eigen gemak op 192.168.178.1 gezet, omdat alles wat hier een static ip nodig heeft op 192.168.178.xxx zit.

Wat ik dan wel weer mooi vind, omdat bij mij alle static ip's in de tientallen zitten, krijg ik nooit een conflict met de DHCP, want die gaat van 100 tot 199.

TP-Link Tether

Een mooie app, die sowieso zeker op Android draait, maar iOS weet ik niet zeker (maar verwacht het wel).
Een overzichtje van de opties in de app:
- Snel overzicht krijgen van alle verbonden apparaten.
- Ouderlijk toezicht aan of uit zetten.
- Account details en wachtwoord aanpassen.
- Internet connectie bekijken en configureren.
- Draadloze settings beheren, zoals wifi 2,4 en 5 GHz alsook gastnetwerken op beide frequenties beheren.

Het is leuk en handig om te kijken wat er verbonden is, daar gebruik ik hem eigenlijk alleen maar voor. De rest gebruik ik (nog) niet.
Al is het gasten netwerk wel handig als er bezoek over de vloer komt, maar ik kan nu niet echt zeggen dat het een toevoeging is die ik ga gebruiken. Maar misschien in de toekomst wel, als er ergens opties zijn, is het enkel een kwestie van tijd tot ik het eens ga proberen.

Heb jij ook een TP-Link Archer C9?