Mozilla Firefox Review

Glodenox 9 mei 2015, 1.710 views

Mozilla Firefox

Prima browser die open source is, nadenkt over je privacy en uiterst aanpasbaar en uitbreidbaar is.

Pluspunten

• Open source (op klein stukje DRM na)
  • Zeer veel goede add-ons beschikbaar
  • Privacy-gevoeligheid van ontwikkelaars
  • Nog volop ontwikkeling om bij te blijven

Minpunten

• Kan soms wat sloom zijn

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 4
Samen met Google Chrome heeft Firefox het concept van de webbrowser terug laten evolueren na enkele jaren zonder evolutie waarin Internet Explorer de alleenheerser was. Vandaag staat Firefox dan ook terecht bijna altijd prominent in het lijstje van 4 meest gebruikte browsers.

In veel reviews wordt er (te) veel tijd besteed aan de performantie van browsers. Deze vergelijkingen zijn de voorbije jaren steeds minder en minder interessant geworden, gewoonweg omdat de verschillen zo klein zijn geworden. Wat maakt het nog uit als een pagina 10 milliseconden sneller gerenderd wordt dan bij de concurrentie? Wie ligt er nog wakker van een verschil van 100MB RAM als je toch 16GB beschikbaar hebt en het geheugengebruik mee schaalt met de hoeveelheid beschikbaar geheugen?
Nee, interessanter lijkt het om te kijken naar het bedrijf en de gedachte achter de browser, welke extra functies deze aanbiedt en in hoeverre dit overeenkomt met jouw noden en voorkeuren.

In deze review kijk ik ook niet specifiek naar de gebruiksvriendelijkheid van de browser. Deze is gewoon top, net zoals in de andere browsers.

Firefox wordt ontwikkeld door Mozilla. Een non-profitorganisatie die zijn werkingsfondsen verkrijgt door geld te vragen aan de zoekmachines om eerst te staan in het zoekveld in de browser, gulle giften te ontvangen en door reclame op de ongebruikte tiles weer te geven op de beginpagina. Verder noemt Mozilla zichzelf een voorvechter van de privacy. Het valt dan ook op dat Mozilla hier veel aandacht aan besteed in Firefox door zaken als de Social API te ontwikkelen die de nood aan de zogenaamde "social buttons" en de bijhorende tracering van mensen op webpagina's onnodig zou maken.

Daarnaast is de Firefox-ontwikkeling volledig open source (op een klein stukje DRM na dat in een sandbox draait). Dit laat toe om alle code te bekijken en zelfs te verbeteren of een aparte versie van Firefox aan te maken die meer jouw voorkeur volgt. Er zijn dan ook verscheidene alternatieve distributies beschikbaar. Open source hoeft trouwens niet altijd beter te betekenen, maar gezien de hoeveelheid bijdragers aan het project, lijkt me dit hier wel een toegevoegde waarde. Als je dus waarde hecht aan vrije code zou Firefox zeker op je radar moeten verschijnen.

Daarnaast dient de uitbreidbaarheid van Firefox geprezen te worden. Deze browser is zr uitbreidbaar en aanpasbaar. Je kan het hele menu redelijk makkelijk aanpassen, maar daarnaast zijn er ook duizenden goede add-ons beschikbaar om juist die beleving te geven die jij wilt. Enkel Chrome kan een gelijkaardig niveau aan add-ons aanbieden, dus dat kan al tellen. Maar daarnaast kan je ook vrij makkelijk de browser zelf aanpassen met bestanden als userChrome.css. De interface van Firefox is namelijk een uitgebreide vorm van HTML waar je dus ook CSS op kan toepassen. Dit geeft je oneindige mogelijkheden om zelf alles te beheren, iets waar de gemiddelde tweaker toch warm zou van moeten worden :)

Kortom: de huidige lichte neerwaartse trend in het gebruik van Firefox lijkt me zeer onterecht. Het is een browser die minstens even goed is als alle anderen, geen misbruik zal maken van je gegevens en nog volop ontwikkelingen krijgt om bij te blijven met de laatste standaarden.

Heb jij ook een Mozilla Firefox?

Reviews door de redactie

Jarenlang trouwe en tevreden gebruiker geweest. Tot FF erg traag begon te worden. Alleen het opstarten duurde bijna een minuut. Van alles geprobeerd en naar oplossingen gezocht, nu maar overgestapt op Chrome. Ik hoop dat de 'traagheidsproblemen' snel opgelost zijn!
Firefox bijna een minuut nodig om op te starten? Dit kan toch niet aan firefox zelf liggen. Bij mij start hij in een eye of a second op als ik hem open..

Ben altijd tevreden geweest met Firefox maar de laatste tijd begin ik wel me liefde ervoor een beetje kwijt te raken.. ( voornamelijk door bugs die uit het niets opduiken )
Er is nu weer een nieuwe update dus hopelijk bugs weg :)
Firefox gebruik het sinds jaar en dag en nooit problemen mee gehad,leuke review hulde. _/-\o_