Asus A8N-E Review

MaxiTitan 25 juli 2005, laatste update op 25 juli 2005, 2.690 views

Asus A8N-E

Pluspunten

• Zeer compleet (accesoires, kabels etc.)
  • Stabiel
  • Aantrekkelijke prijs voor wat je ervoor krijgt.
  • Goede handleiding

Minpunten

• Plaatsing PATA, floppy en voeding connectoren te dicht op elkaar
  • Geluid van de nordbridgefan

Layout Score: 3
Asus, altijd al een goed merk geweest, ik heb er nooit problemen mee gehad en dat was dan ook de reden om weer voor een Asus te gaan.

Ik heb voor de A8N-E gekozen omdat ik een moederbord wilde zonder SLI maar dat wel de laatste features van vandaag aan boord heeft. Zodat ik in de toekomst zonder al te veel moeite mijn computer kan upgraden.

Alles is goed verpakt, mooie doos, veel kabels. Ook veel extra's , zoals extra USB poorten, een COM poort, een game poort, drivers, zeer compleet. Het moederbord zelf: overzichtelijk, goede kleurindeling, goede indeling van componenten, al vind ik de plaatsing van de PATA, floppy en voeding contacten wel erg dicht op elkaar zitten.

Dit was mijn eerste computer die ik 100% zelf in elkaar heb gezet, dus ik was zeer blij dat alles zonder problemen gewoon werkte zoals het hoort. Gewoon aansluiten volgens de goede handleiding en hobbelen maar. BIOS flashen werkt prima, zonder problemen. Alleen het programma voor het plaatsen van een custom bootscherm kan nog wel wat verbetering gebruiken. Maar voor de rest een leuke feature van Asus.

Het enige echte minpunt van dit moederbord is de Northbridge fan, deze "krijst" met zijn hoge toon boven de rest uit, ik ben dan ook van plan om deze te vervangen met een passief blokje.

Heb jij ook een Asus A8N-E?

prima mobo idd, die chipset fan wordt beter vervangen door zahlman model :)

1 ding is volgens mij toch een mega-blunder, nl de geluids-chip, zelfs digitaal aangesloten op versterker trekt dat ding op niets :'( van miserie terug die audigy 1 van zolder moeten halen.
ik kwam van een nforce 2 met sound-storm chip & dan stelt dit wel serieus teleur
1 ding is zeker, een Audigy analoog aangesloten klinkt echt wel beter dan Soundstorm(digitaal doorgestuurd naar receiver)
Ik gebruik die onboard soundchip niet, mijn ervaring is altijd al geweest dat deze dingen onder de maat presteren vergeleken met de geluidskaarten van tegenwoordig.

Ze zijn goed voor mensen die af en toe eens een muziekje luisteren oid maar wil je meer, dan zou je toch voor een kaartoplossing moeten gaan kijken.

Zo denk ik erover iig.
Ja, ik denk dat ik dan ook die (rev 2.0) heb.

;( Maar deze begint nu ook af en toe een raar geluid te produceren. :( Als ik er dan een keer op tik is het weg. Ik denk dat ik ook zelf maar een keer een FAN moet aanschaffen.

Weet iemand welke ik dan het beste kan halen??
ff voor de duidelijkheid. Rev 2 is het zilverkleurige coolertje dat zeg maar 45 graden gedraaid is (vergeleken met de randen van het moederbord). Rev 1 staat volgens mij gewoon recht. De cooler die op het Rev 2 moederbord zit kan je kostenloos bij Asus krijgen. Gewoon ff bellen en zeggen dat ie ratelt, of dreigd kapot te gaan. Zoek maar eens naar het A8N-Sli topic op GoT (is dezelfde cooler).

Bij mij begon de Rev 2 cooler ook te ratelen. Heb m dus vervangen voor een pasief zalmanblokje. In het A8N-sli topic wordt gezegd dat je voldoende airflow moet hebben. Heb je dat niet, of wil je extra zekerheid dan kan je een Papst fannetje (bijvoorbeeld de 412) kopen en die op 5V ipv 12V laten lopen. Deze kan je er bovenop bevestigen met 4 schroeven of aan de zijkant met tyrips. Heerlijk stil en zeker weten geen problemen met te weinig airflow. (let op, ook zalman zegt dat je airflow moet hebben).
Even over die FAN. Die van mij heeft het 3 weken uitgehouden en toen liep hij kapot, dus zorg ervoor dat je de waarschuwingen in de BIOS aan hebt staan. Ik kon zonder problemen een Nieuw moederbord ophalen bij mijn leverancier, en wat denk je .......... er zat al een nieuwe fan op. Deze is veel stiller.

Het PROBLEEM is dus bekend bij ASUS.

Verder Top moederbordje, en zit een overclock modus in de BIOS, je kunt hem zorgeloos 10% hoger zetten met AIOVERCLOCK modus.
Bedankt voor de info, ik zal er op letten...
Al ga ik hem nog steeds vervangen voor een passief blokje van Zalman. Ik wil die chipset namelijk helemaal niet meer horen.
Welke versie van dit mobo heb je?
Ik heb hem ook (rev 2.0) en die northbridge fan is een andere dan op rev 1.0 zit.
Die op 2.0 is namenlijk stiller dan de vorige versie.

En over die kabel en voedings aansluitingen, die zitten naar mijn mening wel op de goede plek want hier kan je ze juist mooi weg werken en de airflow in je kast blijft optimaal.

En kwa overklok opties, niks op aan te merken al mocht de Vcore van mij wel wat hoger (gaat maar tot 1.55V)

Verder een perfect mobotje! lekker cheap en toch mooi compleet.
En dat onboard geluid klinkt ook nog best goed trouwens!
(heb toch maar 2 boxen dus meer heb ik ook niet nodig)
De locatie van de connectoren is opzich wel oke maar ze zitten zo opelkaar gepropt dat je maar met moeite de kabels goed kan vastzetten. Het aanduwen gaat bijvoorbeeld lastig omdat of de main power kabel/connector in de weg zit of anders een bandkabel/connector wel voor de drives...

Vooral met mijn Tagan U22 480watt voeding was dit een vrij lastig, daar zit zo'n gigantische kabelbos aan dat ook nog eens vrij stug is... Als er nu ongeveer een halve cm meer ruimte tussen de connectoren zat dan zal het al een stuk beter gaan.

Ik heb een A8N-E ook rev 2 en nog vind ik die fan te veel lawaai maken en dan te denken dat rev 1 er eentje had die nog meer lawaai maakt...
"Ik kan niets over de overclockfuncties zeggen omdat ik niet van plan ben mijn systeem te gaan overclocken."

Ben jij nou een tweaker? :P Just kidding mate...het kan immers net zo makkelijk mis gaan.
Zalman zelf zegt dat ook, er moet voldoende airflow in de kast aanwezig zijn voor optimale werking van het blokje...

Ik heb zelf een CNPS7700 cpu cooler van zalman en een VF700-Cu op mijn videokaart die nog eens ondersteund worden door 2 12cm case fans... Dus daar heb ik geen problemen mee... :)

Een waarschuwing voor de mensen die een Zalman CNPS7700 cpu cooler hebben op dit moederbord en erover denken om een een dual heatpipe (ZM80D-HP) van zalman erbij te nemen. Dat gaat NIET passen en al helemaal niet als je ook nog eens een ZM-NB47J northbridge blokje op het moederbord hebt staan. De heatpipes steken daarvoor te veel uit en heb je ook niet de minimale afstand van 39mm tussen de zalmancooler en je PCI-e slot.

Mijn videokaart met VF700-Cu fan paste echt maar net op het moederbord (kwestie van enkele milimeters met dat northbrige blokje). Let daar dus op...