TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set Review

EpepTestpanel 7 mei 2015, laatste update op 7 mei 2015, 793 views

TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set (Testpanel)

De Powerline geeft je overal in huis, waar de je adaptor plaats, de minimale benodigde connectiviteit. Het werkt stabiel maar de upload is niet super snel. Maar voldoende voor normaal gebruik. Het is een oplossing voor ruimtes die nu geen Lan kabel of wifi bereik hebben.

Pluspunten

• Makelijk aan te sluiten en snel in gebruik. (5 minuten)
  • Iedere adapter heeft twee lan poorten.
  • De ontvanger bezit een wifi access point.

Minpunten

• De "ontvanger" neemt een (muur)stopcontact in gebruik.
  • Verschil in snelheid afhankelijk electriteit netwerk in huis, niet de zelfde; eindgroep, aardlek en fase? Een mindere maar wel bruikbare snelheid.

Beheerbaarheid Score: 3
Als één van de gelukkigen mag ik de een uitgebreide set van TP-link netwerkproducten testen en reviewen. (plan: TP-LINK Netwerk Testpanel - Tien testers gezocht voor thuistest)

Beschrijving
De powerline adaptors zitten netjes verpakt, echter is het niet direct duidelijk welke van de twee adapters bij de router moet komen en welke in mijn geval op zolder terecht komt, na wat goed kijken blijkt de dat de gene met het extra stopcontact bij de router/meterkast moet.

Het huis, uit 1999, is een twee onder een kap woning met een 3 fase stroom aan sluiting (3x25A) met in de meterkast 3 aardlek schakelaars en 9 eind- of lichtschakelaars)
Helaas is mijn stroom netwerk niet ideaal voor de powerline adaptors, dat wil zeggen dat de zolder en de meterkast niet op de zelfde eindgroep (stop) zitten. Ook zijn beide eindgroepen aangesloten op een verschillende aardlek schakelaar. En om het nog lastiger te maken zitten beide groepen ook nog een op een andere fase. Ben namelijk in het bezit een 3 fase stroom aansluiting (3x 25A). Dit houdt voor de powerline adapters zo’n beetje de lastigste thuissituatie in! De powerline maken verder geen gebruik van de randaarde die op de stopcontacten zitten. De bedrading in dit huis is afkomstig uit 1999 toen het huis gebouwd is, wat inhoud dat ook niet alle stopcontacten voorzien zijn van aarde, maar dit maakt dus

De adapters ondersteund 500Mbps en heeft een wifi acces punt ondersteuning op 2.4G met maximaal snelheid van 300Mbps. Het voordeel van de powerline adaptor is dat deze volledig buiten het bereik van Lan kabel en bestaande wifi signaal geplaats kan worden, op een locatie waar beide nog niet voor handen zijn.

Installeren
Het installeren gaat wederom redelijk simpel, de twee powerline adapters zijn aan elkaar gekoppeld dus dat hoefde ik niet nogmaals te doen. De ene met de stopcontact plaatste ik in de meterkast en sloot ik met de bijgeleverde LAN kabel aan op de router.
Wel wilde ik de WIFI van beneden ook boven op zolder hebben. Dit het ik gedaan door de “tweede” powerline adapter, die boven komt te hangen, eerst even beneden in de buurt van de meterkast in een stopcontact heb geplaatst. Na 20 seconden heb ik de WDS button op de router kort ingedrukt en daarna de button aan de voorkant van de ”tweede” powerline adaptor. Hierdoor neemt de poweline adaptor de wifi naam SSID en beveilingsinstellingen over. Hierna kan je de “tweede” powerline adaptor overal in huis plaatsen. In mijn geval op de zolder dus.

Het werkt als een trein. Binnen 5 minuten had ik het netwerk draaien en had ik uitstekend wifi bereik op zolder.

Testen
Om de maximale snelheid te meten zal ik de metingen verrichten tussen twee punten in huis, de NAS en de een laptop. De NAS staat ook in de meterkast en is doormiddel van een enkele LAN kabel verbonden met de router (TP-link Archer C9)
Heb prestaties via nas-performance tester gemeten. (http://www.808.dk/?code-csharp-nas-performance) en via een ouderwetse command-line is de ping bepaald.

De test apparatuur:
-Synology DS415+ met twee hdd van 4 tb in raid 1
-Laptop Toshiba P50T met Intel Haswell 4200U processor, 750gig hdd (5400rpm) en met zowel een Lan aansluiting als een intel 7260 wifi kaart. Nog geen 5G en AC ondersteuning helaas. Met windows 8.1 als OS van de laptop
-TP-Link Archer C9. (router)
-TP-link AV500, in meterkast model TP-WPA4020P(eu) en ontvanger TL-WPA4220(eu)

Wifi 2,4G
Met de laptop op een goed 3 meter afstand van de powerline haal ik de volgende waarden op zolder.
-Laptop Toshiba P50T Haswell 4200U processor met Intel 7260 netwerkkaart: 270 Mpbs , 1,81 mb/s schrijven (upload), 4,83 MB/s schrijven (download), ping tussen de 5 en 6 ms, gemiddeld 5ms
Heb het twee keer gemeten maar het verschil in upload en download klopt!

Bedraad (lan) via poweradaptor op zolder
-Laptop Qualcomm Atheros AR8171/8175 PCI-E Gigabit Ethernet netwerkkaart (LAN) 100Mbps, 1,95 MB/s schrijven (upload), 4,39 MB/s schrijven (download), ping tussen de 3en 4ms.

Bedraad (lan) via poweradaptor in woonkamer
Voor de afwisseling heb ik de “tweede” powerline ook nog even verplaatst naar de woonkamer (begane grond). Het stopcontact in de woonkamer zit namelijk op de zelfde aardlek-schakelaar en ook op de zelfde fase van de elektriciteit netwerk, wel andere eind/lichtschakelaar dan waar de powerline adaptor in de meterkast op aangesloten is. Via de lan kabel op de powerline adaptor zijn de prestaties ook een stuk hoger, een kleine 8MB/s upload en 12 MB/s download.

Bedraad rechtstreeks op router (geen powerline adaptor gebruikt)
Laptop Qualcomm Atheros AR8171/8175 PCI-E Gigabit Ethernet netwerkkaart (LAN) 1000Mbps, 113,48 MB/s schrijven (upload), 117,06 MB/s schrijven (download), ping tussen de 0 en 1 ms.

De powerline geeft je overal in huis, waar de je adaptor plaats, de minimale benodigde connectiviteit. Het werkt stabiel maar de upload is niet super snel. De download is meer dan voldoende voor normaal gebruik. In mijn geval heb ik het de poweline adaptor niet makelijk gemaakt, andere groep en andere fase. De wifi snelheid en de bedraade snelheid over de powerline zijn zo goed als identiek. Zelf verwacht ik als de zelfde fase van het elektriciteit net wordt gebruikt voor beide adapters de snelheid al voor beide (lan en Wifi) zouden toenemen.
Niet te min is de powerline adapters de beste oplossing voor ruimtes die nu geen lan of wifi bezitten omdat de ruimte te ver is verwijderd van de router in huis. In zulke gevallen is de powerline adaptor een prima oplossing!

Heb jij ook een TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set?