Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 1,167Gbps met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

TP-Link Archer T4U Review

masterjorieTestpanel 7 mei 2015, laatste update op 7 mei 2015, 195 views

TP-Link Archer T4U (Testpanel)

Snelle dual-band usb-adapter, werkt alleen niet zonder drivers te installeren.

Pluspunten

• Dual-band, snelle verbinding
  • Stabiele verbinding

Minpunten

• Groot
  • Driverinstallatie via CD

TP-Link Archer T4U
De TP-link Archer T4U is een dual-band usb-adapter, geschikt voor desktops en laptops zonder netwerkkaart met WiFi. Ik heb 1 desktop die hier aan voldoet en deze heb ik dan ook gebruikt voor het testen.

Unboxing
De doos is mooi ingepakt, met de usb-adapter, 1 USB 3.0 verlengkabel, handleidingen en een mini-CD. De Archer T4U is best wel groot voor een usb adapter, hopelijk helpt dit het bereik. Voor het aansluiten op een laptop is de grote vervelend en met mijn compacte desktop is het ook niet de mooiste oplossing, zonder gebruik van de verlengkabel betekend het zelfs dat ik een tweede USB poort ook niet kan gebruiken. Verder is een USB 3.0 poort wel nodig, om gebruik te kunnen maken van de maximale snelheid.

Installatie
De usb-adapter heeft een CD-rom met de driver en software meegeleverd, welke gebruikt moet worden om de T4U te installeren. Mijn compacte desktop heeft geen CD drive, dus eerst aansluiten via een LAN kabel en de driver en software downloaden was de enige optie. Hierdoor is het gebruiksgemak zeker minder. Als de software en driver zijn ge´nstalleerd, is de usb-adapter klaar voor gebruik.

Snelheidstest
De snelheid werd getest met speedtest.net, waardoor de snelheid is gelimiteerd door de maximale snelheid van de aansluiting (120/12Mb/s). Deze snelheid werd makkelijk gehaald en ook de latency is laag. De test werd uitgevoerd met de TP-Link Archer C9 router.
download 121,32 Mb/s
upload 11,61 Mb/s
latency 10 ms

Goede oplossing om een desktop te verbinden met dual-band WiFi, echter niet echt geschikt voor laptops en compacte desktops door de grootte. Verder is de gebruiksvriendelijkheid bij het installeren ook enigszins slecht, doordat een CD of download van drivers en software nodig is.

Heb jij ook een TP-Link Archer T4U?