Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 733Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender Review

EpepTestpanel 7 mei 2015, laatste update op 7 mei 2015, 704 views

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (Testpanel)

De snelheidstesten laten een gemengd beeld zien. Voor 5g verbindingen heeft de Wifi-Extender een toegevoegde waarde. Echter voor de 2,4G band is minder duidelijk. Eerst (zonder wifi extender) was de verbinding bruikbaar, maar nu met extender is bij de WIFI-stick de snelheid ingezakt tot een niet bruikbare snelheid.

Pluspunten

• Verbeterd 5G AC wifi snelheid.
  • Makkelijk te installeren.
  • Is een netjes afgewerkt product

Minpunten

• Verslechterd 2,4G wifi verbinding
  • Moet binnen bereik van bestaande wifi signaal worden geplaatst.
  • Kan niet dienst doen als access point, door lan poort als verbindingspoort te gebruiken

Beheerbaarheid Score: 4
Als één van de gelukkigen mag ik de een uitgebreide set van TP-link netwerkproducten testen en reviewen. (plan: TP-LINK Netwerk Testpanel - Tien testers gezocht voor thuistest)

De Wifi range extender komt in een luxe verpakking. De range extender ondersteund zowel 2.4G (300mbps) als de 5G (450mbps). Ik laat de range extender samenwerken met de TP-link Archer C9, dit is een dual band AC router.

De plaatsing van de extender moet plaats vinden aan de rand van het bestaande wifi signaal waar nog net goed bereik is. Verder moet de plaatsing natuurlijk in de richting zijn van waar je het bereik wil verbeter/vergroten. Dit klinkt echter makkelijker dan het is. Het bereik van de extender is namelijk kleiner dan die van de eerder genoemde router. Hierdoor is de pocket van de extender waar beter signaal wordt gecreëerd maar beperkt.

Ik wil extra bereik op zolder, op de 2e etage, verbeteren. De router staat in de meterkast op de begane grond. De plaatsing van de range extender, is in mijn situatie op de overloop van de eerste etage. Hier heeft de extender nog goed bereik en is dicht bij de trap naar zolder. Gezien de beperkte stopcontacten rond de trap en de hal van de zolder is dit de beste optie.
Na het plaatsen in het stopcontact druk je op het WPS icoon op de router en op het enige icoon op de voorkant van de range extender en alles instellingen zijn overgenomen.

De range extender bezit ook een LAN (10/100) aansluiting zodat je er bekabelde apparatuur op aan kan sluiten. Het is helaas niet mogelijk om de LAN aansluiting ook andersom te gebruiken waardoor de wifi extender gebruikt kan worden als wifi access point. Hierdoor zou de TP-link RE200 ook buiten het bestaande wifi gebied geplaats kunnen worden. Maar helaas is dit dus niet mogelijk.

Om de maximale snelheid te meten zal ik de metingen verrichten tussen twee punten in huis, de NAS en de een laptop. De NAS staat ook in de meterkast en is doormiddel van een enkele LAN kabel verbonden met de router (TP-link Archer C9)
Heb prestaties via nas-performance tester gemeten. (http://www.808.dk/?code-csharp-nas-performance) en via een ouderwetse command-line is de ping bepaald.

De test apparatuur:
-Synology DS415+ met twee hdd van 4 tb in raid 1
-Laptop Toshiba P50T met Intel Haswell 4200U processor, 750gig hdd (5400rpm) en met zowel een Lan aansluiting als een intel 7260 wifi kaart. Nog geen 5G en AC ondersteuning helaas. Met windows 8.1 als OS van de laptop
-TP-Link Archer C9. (router)
-TP-link RE200 (de range extender)
-TP-link Archer T4U, (Dual band usb stick)

De router staat in de meterkast in de gang tegenover de trap naar boven, de trap loopt door naar de 2e etage ook wel zolder genoemd.
Het huis, uit 1999, is een twee onder een kap woning, waarbij de hal zich tussen de woonkamer en keuken bevind. (ingang van woning zit aan de zijgevel bij de garage.)

De metingen
Locatie Zolder 2e etage (Zonder wifi extender)
2.4G netwerk
-Laptop 4200U met Intel 7260: 26 en 52 mpbs , 2,32mb/s schrijven (upload), 2,59 MB/s schrijven (download), ping tussen de 1 en 6 ms, gemiddeld 2ms
-Laptop 4200U met Archer T4U: 7 en 29 Mbit, 2,03MB/s Schrijven (upload), 1,44MB/s Schrijven (download), ping tussen de 2 en 7 ms, gemiddeld 4ms.
5G netwerk
-Laptop 4200U met Archer T4U: 6 en 12 Mbit, -mislukt- Schrijven (upload), -mislukt- Schrijven (download), ping tussen de 1 en 5 ms, gemiddeld 2 ms. Bereik is te slecht.

Locatie zolder 2e etage met wifi extender op 1e etage
2.4G netwerk
-Laptop 4200U met Intel 7260: 104 Mpbs , 2,32mb/s schrijven (upload), 2,73 MB/s schrijven (download), ping tussen de 2 en 4 ms, gemiddeld 2ms
-Laptop 4200U met Archer T4U, 7 Mbit, 0,38MB/s Schrijven (upload), -mislukt- Schrijven (download), ping tussen de 3 en 11 ms, gemiddeld 6ms.
5G netwerk
-Laptop 4200U met Archer T4U: 195 en 260 Mbps, 1,16Mb/s Schrijven (upload), 3,37 Mb/s Schrijven (download), ping tussen de 2 en 5 ms, gemiddeld 3 ms.

Conclusie:
De snelheidstesten laten een gemengd beeld zien. Voor 5g verbindingen heeft het gebruik van de Extender in mijn situatie daadwerkelijk nut. Door gebruik van de extender is er nu op de zolder een bruikbare 5G wifi verbinding. Echter op de 2,4G band is er bij de usb WIFI stick effectief geen bereik meer. Dit terwijl die eerder nog bruikbaar wel was.

De oorzaak ligt waarschijnlijk aan een combinatie dingen.
De eerste is waarschijnlijk de afstand tussen de router, extender en de laptop. In mijn geval heb ik de extender in het midden gezet. Hiermee heb ik waarschijnlijk het positieve bereik van de extender overschat. Waarschijnlijk is een andere verdeling van de afstand (bijvoorbeeld router 2/3 extender 1/3 laptop) beter.
Daarnaast heeft de extender niet zulke grote antennes als de router (TP-link Archer C9) die in de meterkast staat. Het bereik van het netwerk zal met behulp van de wifi extender dus ook nooit verdubbelen. Maar wellicht kan het net je kantoortje/slaapkamer van een iets beter wifi signaal voorzien.

Zelf zou ik het product om de bovenstaande reden niet snel adviseren. Zou eerder een volwaardige access point of een Powerline adapters zoals bijvoorbeeld de TP-Link TL-WPA4226kit gebruiken.

Heb jij ook een TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender?

ik heb precies hetzelfde probleem. als tp-link met een oplossing komt hoor ik het graag!
''Minpunt: Moet binnen bereik van bestaande wifi signaal worden geplaatst.''

Jammer, ik had gehoopt dat als ik hem in duitsland plaatste ik daar ook wifi zou hebben...
Er zijn ook producten die onafhankelijk van het bestaande wifi signaal werken.
Het probleem dat ik had met dit product was er geen stopcontact op de juiste plek had, te dichtbij of te ver weg. Vandaar dat het nadeel "binnen bestaand bereik" genoemd staat.
Haha, logisch dat je een versterker ergens moet plaatsen waar je nog WiFi hebt, anders kan hij het niet VERSTERKEN. Maar ik snap je nu wel.
Wellicht heb ik het niet heel duidelijk omschreven, maar er zitten een utp poorten op. Als de RE200 ook als extra accespoint kon werken, die met een utp kabel met de router is verbonden, heb je heel wat meer extra bereik en sneller internet.