Samsung Galaxy S6 32GB Zwart Review

Famous Copra 8 mei 2015, 3.208 views

Samsung Galaxy S6 32GB Zwart

Met glas en aluminum is dit met recht een high-end toestel. Het grote minpunt van de behuizing is de camera die uitsteekt. De vingerafdrukscanner werkt, de camera is geweldig en de hardware prima. Touchwiz is al een hele stap vooruit ten opzichte van eerder generaties, maar er zijn nog verbeterpunten.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit / Materiaalgebruik
  • Scherm
  • Vingerafdrukscanner
  • Snelheid
  • Camera
  • QuickCharge
  • Vooruitgang Touchwiz

Minpunten

• Touchwiz
  • Batterij

Nadat mijn OnePlus One de geest had gegeven ben ik op zoek gegaan naar een vervanger en uiteindelijk ben ik bij de S6 uitgekomen. Samsung heeft met de s6 eindelijk een topmodel wat niet van plastic is gemaakt, verder heeft de s6 een 5,1” scherm, goede camera, vingerafdruk scanner, redelijke batterij met quickcharge en zij kreeglovende reviews.

Omdat ik redelijke positieve reacties kreeg op mijn review van de OnePlus One, schrijf ik nu ook een review. In deze review zal ik de s6 vergelijken met de OnePlus One en de HTC One (m7). Beide telefoons zijn op hun eigen manier geweldig, specs wise is de OPO bijna perfect en de HTC One heeft een geweldige bouwkwaliteit met het gebruikte aluminum en de boomsound speakers zijn erg fijn.
Ik stond altijd erg kritisch tegenover samsung vanwege hun materiaalkeuze en software. Er werd teveel plastic gebruikt en touchwiz stond vol met bloatware. Hebben ze dit nu opgelost met de nieuwe s6 en is dit nu echt een top of the line toestel?

Verpakking
Camera
Slotwoord
Changelog

Simpel, strak en functioneel
De verpakking is erg simpel maar toch mooi. Zoals op de foto’s te zien is bestaat deze uit een wit hard kartonnen doosje, met daaromheen een stukje bedrukt karton. In het doosje zelf zie je als eerste de telefoon, daaronder een stukje karton met daarin de handleiding en daardoor een gevouwen karton waar de oortjes, lader en simslot pin inzitten.
Vanaf de buitenkant ziet dit er mooi uit en het doosje zelf is ook stevig genoeg, het enige wat een beetje goedkoop aanvoelt is het gevouwen karton onderin. Maar al met al is dit een kwalitatief goede verpakking die er mooi uitziet.

De telefoon zelf zat in een plastic sleeve die je er zo afschoof, ook zitten er plastic stickertjes op de camera en op de hartslagmeter. De laatste heb ik er nog steeds niet afgekregen.
tip: gebruik de achterkant van een tandpastatube om het plastic los te krijgen, zo is het bij mij bij de camera gelukt.

Heeft samsung eindelijk een premium feel?
Doordat er nu glas en aluminum wordt gebruikt ziet de telefoon er erg luxe uit. De zwarte editie heet Black Sapphire, wanneer je deze telefoon ziet snap je direct waarom er voor deze naam is gekozen. In plaats van dat de telefoon zwart is heeft hij een donkerblauwe ondertoon. Dit is goed te zien wanneer het licht erop valt. Samsung scoort hiermee bonuspunten. De telefoon heeft een erg neutrale kleur die er toch luxe uitziet. Ook scheelt het dat het niet zo donker is als gewoon zwart.
Behalve dat de telefoon er goed uitziet vanwege het gebruikte materiaal helpt het ook dat de bezel heel klein is. Hierdoor ligt de telefoon goed in de hand en kan je hem met een hand gemakkelijk bedienen. Omdat samsung vast blijft houden aan de hardware buttons heb je wel een redelijk grootte onderkant, omdat hier ook de vingerafdrukscanner zit kan ik er mee leven.

Door het gebruikte materiaal is de telefoon wel glad en hier moet je even aan wennen. De eerste keer dat mensen hem vasthouden laten ze hem wel eens vallen. Wat dat betreft is zo’n geborstelde aluminum achterkant als bij HTC beter, dit ziet er mooi uit en is niet glad.

De volume en power knoppen zijn erg clicky en geven hierdoor een goede feedback. De home buttonis ook wel clicky maar zit ook een beetje los. Het is lastig om dit goed uit te leggen maar zodra je het toestel in je hand hebt moet je er maar eens op letten. Waarom samsung dit gedaan heeft weet ik niet, misschien zodat je je vinger er niet helemaal recht op hoeft te hebben. Het voelt in ieder geval iets goedkoper.

Door de keuze voor een aluminum rand, met twee losse volumeknoppen en de headphone jack onderin wordt vaak de vergelijking gemaakt met de iPhone 6. Waarna altijd gezegd wordt dat het ontwerp gestolen is. Toegegeven de onderkant van de beide toestellen lijkt erg op elkaar, maar heel veel anders kan dit ook niet. Het oplaadpunt en de speaker zitten vrijwel altijd op de onderkant, dus wanneer je aluminum gebruikt voor de rand en de headpone jack op de onderkant plaatst lijkt het al op een iPhone. Behalve de onderkant lijkt de s6 niet echt op de iphone. De achterkant bij dit toestel is namelijk van glas tegenover het aluminum van de iphone, ook zit de camera hier bovenin in het midden tegenover de hoek bij de iphone. De totale afmetingen zijn ook niet echt te vergelijken, de iphone is langgerekt terwijl de samsung daar breder is. Maar aan de andere kant, als het design goed is wat maakt het dan uit dat toestellen op elkaar lijken? Beter goed gejat, dan slecht bedacht.

De grootste misser op het design is wel de camera, deze steekt aan de achterkant flink uit, hierdoor is de kans groter dat deze beschadigd raakt. Er is wel een opstaand randje van aluminium omheen gedaan, maar alsnog is hij wat gevoelig.

Een 5,1 inch HD Super Amoled display met 2560x1440 resolutie. Een hoop mooie cijfers in de specificaties, maar is het beeld ook zo goed als ze zeggen?
Dit was de eerste keer dat ik een amoled scherm gebruikte en ik vind het geweldig. De kleuren spatten echt van het scherm af. Het klopt dat het niet een kleurecht scherm is en hierdoor heeft de ene helft van de mensen een hekel aan het scherm terwijl het de andere helft niet uitmaakt.
Als je het niet erg vind dat je scherm geen kleurecht scherm heeft vind je geen betere. Behalve dat amoled heldere kleuren heeft, heeft het ook echt zwart. Zwart is zwart, er is geen backlight aanwezig. De grootte van het scherm is ook erg prettig, het toestel is hierdoor niet te groot maar het scherm is wel groot genoeg om een filmpje op te kijken.
Dat samsung voor zo’n hoge resolutie heeft gekozen begrijp ik niet. Ik heb m’n OnePlus One en S6 naast elkaar gehad en zag, ondanks dat de OPO een groter scherm en lagere resolutie heeft, geen verschil in scherpte. Deze hoge resolutie zorgt dus alleen maar voor een lagere batterijduur.
De helderheid daarentegen kan erg hoog. In de felle zon is de telefoon nog steeds goed te gebruiken en dit is wel zo prettig.

Een 64-bit octacore processor, 3 GB werkgeheugen is de telefoon net zo snel als de specificaties doen vermoeden?
Met de nieuwste hardware zou de s6 erg snel moeten zijn en dit klopt. Apps openen direct en je kan eigenlijk alles open laten staan zonder dat je er last van hebt. Nu gebruik ik wel Google Now als launcher. In de standaard launcher heb je een aantal langzame animaties waardoor het kan voelen alsof je een trage telefoon hebt.
Voor de echte cijfers verwijs ik je naar de tweakers review. Deze hebben een consistente manier van testen waardoor je toestellen goed met elkaar kan vergelijken.

reviews: Samsung Galaxy S6: de nieuwe koning in Android-land

Samsung heeft ervoor gekozen om een 2550 mAh batterij in de s6 te doen. Is dit groot genoeg?
Met veel topmodellen die een accu hebben met meer dan 3000 mAh is samsung een vreemde eend in de bijt. Met ‘slechts’ 2550 mAh is de batterij wat aan de kleine kant. Veel mensen praten dit goed door de quickcharge technologie die in de s6 aanwezig is. 50% in 15 minuten en helemaal vol in 80 minuten.
Met de telefoon nu een kleine week in gebruik te hebben gehad, heb ik een beetje een beeld gekregen van de accu en quickcharge technologie.
De standby tijd is erg goed, wanneer je je toestel weinig tot niet gebruikt haal je hier net twee dagen mee. Als je de telefoon echter veel gebruikt daalt je accuduur enorm. Ik haal op een zware dag ongeveer 15 uur. Hiervan zit ik dan 1,5u in de trein zit met 3g, muziek, social media, 2u youtube kijken, nog eens 1u muziek luisteren via spotify en de rest van de dag, whatsapp, mail beantwoorden, browsen. Voor mij is de accuduur dus goed genoeg, maar ik wil hem niet lager hebben.
De quickcharge technologie valt me een beetje tegen, misschien had ik te hoge verwachtingen met termen als in 15minuten 50% e.d.
Ja hij laadt vrij vlot op, maar in 15 minuten ga ik hooguit van 5% tot 20 / 30 %, de 50% heb ik nog niet gehaald. Wel laad je telefoon van 0 tot 100 in 80 minuten. Dus het is zeker snel, maar niet zo snel als het internet je doet geloven.

De beruchte touchwiz software, eens zo geprezen later gevallen vanwege de bloatware. Hoe zit dit bij de s6?
Toen de eerste galaxy telefoon er was werd deze geprezen vanwege diens software. Android stond nog in de kinderschoenen en zag er niet uit. Samsung wist een volledige skin te leveren die je voorzag in alles wat je nodig had. Nu is android een stuk volwassener en met android lollipop ziet alles eruit als een geheel. Eigenlijk is de skin van fabrikanten overbodig geworden.
Touchwiz op de s6 is lang niet zo bloated als ik had verwacht. Ja er zijn een paar apps geinstalleerd die ik nooit zal gebruiken. Maar hier heb ik verder niet zoveel last van, de meeste kan je uitzetten en S Health bijvoorbeeld is nog wel leuk en nuttig als je gaat hardlopen.
Wat dan wel weer irritant is, is dat je relatief weinig kan aanpassen. Let wel ik ben cyanogenmod gewent, hier kan je vrijwel alles aanpassen. Het notificatiecentrum bijvoorbeeld. Hierin heb je een gigantisch blok met quick settings, helderheid slider en S finder & quick connect. Dit neemt ⅓ van je scherm in ten koste van notificatie ruimte. De aanpak van google vind ik hier fijner. Met een quick settings menu los van je notificatiemenu. De helderheid slider, S finder en Quick connect zijn ook niet uit te schakelen, dus hier moet je het maar mee doen.

Touchwiz als launcher was ik vrij snel zat, al was het alleen maar vanwege de langzame animatie bij het openen van het menu en het feit dat apps niet gesorteerd stonden op alfabet. Het toetsenbord van samsung vond ik ook helemaal niks, die rij met cijfers bovenin nam teveel ruimte, verder werkte de tekstvoorspelling niet soepel. Je had niet het idee dat het je tijd bespaarde. Snel geswitched naar Google Now + Google keyboard / swiftkey.

Na een paar dagen gebruik kwam ik erachter dat mijn telefoon vaak in mijn broekzak aanging. Hier werd dan de camera opgestart. Dit komt doordat je de camera kan starten met een double tap op de homebutton. Hierna heb ik dit uitgeschakeld, nu heb ik hier geen last meer van.

Samsung’s trots behouden?
Samsung staat bekend om het feit dat ze een goede camera gebruiken in hun toestellen. Nee, het is geen spiegelreflex, maar voor de gemiddelde foto is het heel degelijk.
Met twee keer klikken op de home button start de camera direct op en kan je een foto maken, dit werkt erg snel en zo hoef je dus geen moment te missen.
Zodra het wat begint te schemeren krijg je wel last van ruis bij donkere objecten, onder kunstlicht presteert het toestel wel weer erg goed. De flitser is niet heel bijzonder, maar dit kan liggen aan het feit dat ik het plastic hier nog niet af heb gekregen.

Het videogedeelte werkt ook prima, een stabiel beeld, met prima geluidopnames. Het enige wat ik hier mis is een slowmotion functie, gelukkig kan je hier gewoon een andere app voor downloaden.

Al met al ben ik eindelijk tevreden over een samsung toestel.De echte pluspunten van deze telefoon zijn de vingerafdrukscanner, het scherm, het gebruikte materiaal, de snelheid, de camera en de vooruitgang met touchwiz. De minpunten zijn de batterij en touchwiz.

Korte vergelijking met OnePlus One
Voordelen van de s6 t.o.v. de OPO zijn, materiaalgebruik, scherm, camera, vingerafdruk scanner, speaker.
Nadelen: prijs, software, batterij

Korte vergelijking met de HTC One (m7)
Voordelen van de s6 t.o.v. de HTC One: snelheid, camera, vingerafdrukscanner, batterij
Nadelen: Materiaalgebruik, boomsound speakers

Slotwoord
Ik heb een eerste versie van de review online gezet, dit omdat er nog niet zoveel gebruikersreviews waren. Ergens volgende week hoop ik een aantal foto's toe te voegen.
Mochten jullie vragen, opmerkingen of tips heb, reageer of stuur even een bericht. Wil je een bepaalde benchmark zien, een screenshot van iets of iets uitgelicht hebben, gewoon reageren.

Changelog
  • 08-05-2015: Review geplaatst

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 32GB Zwart?

Meer advertenties

Belachelijk dat die Quick Connect en S Finder shit nog steeds in je notifiicatiecentrum blijft staan, Pleur op met die zooi Samsung!
Tja, klopt. Maar ik kan er goed omheen kijken, zo irritant is dat nu ook weer niet ... Vergeleken met mijn S3 is de hoeveel software troep ontstellend afgenomen. En anders rooten en Cyanogenmod of zo erop knallen. Dat was ik eigenlijk uit de doos van plan, maar ik besloot eerst de stock versie te testen. En zo slecht is deze niet ...
Goede review, ik zit zelf op een one plus one, die echt nog steeds retesnel is.
Heb er sterk over nagedacht om over te stappen op de S6 vanwege het iets beter handelbare formaat, het prachtige scherm plus goede camera. Maar de batterijduur is toch wat mij tegenhoudt, dit is simpelweg fantastisch op de OPO, heb hem net weer ingeplugd na 4 dagen + 3 SOT. Ik denk dat ik me te erg ga ergeren aan een telefoon die ondermaats of gemiddeld batterijleven heeft. De note 5 lost dit vermoedelijk op maar die is weer te groot, en veel te duur.
Bedankt!
De camera is echt geweldig. En het is wat kleiner, wel heb ik het gevoel dat je de telefoon sneller laat vallen. Dit door het glas en aluminium.
De batterijduur is net aan goed genoeg, ik haal eigenlijk altijd wel het einde van de dag.
Al met al vind ik het een verbetering. Maar als je OPO nog werkt zou ik niet overstappen.
Leuk om te lezen, ik heb dezelfde versie nu een week of twee in gebruik en ik herken wat je zegt. Glad istie, ik liet hem op de tegels kletteren net één dag voor mijn Urban Armor hoesje binnenkwam. Dat is sowieso een aanrader, ziet er stoer uit en de camera valt weg in de achterkant van die hoes. Gek dat die camera inderdaad zo ver uitsteekt.

Batterij komt bij mij zelden onder de 70%, maar ik laad hem dan ook op in de auto naar mijn werk, daar haalt hij altijd de 100%. Overdag alleen wat browsen en mail, in de auto terug zit ik meestal op 70-80% batterij over. Voor mij dus lang zat.

Nogmaals: Herkenbaar wat je meldt. Overigens te bizar voor woorden dat met de standaard launcher je apps niet op alfabet kunnen worden gesorteerd, de Nova launcher bracht de uitkomst. Een regelrechte misser in mijn ogen. Ik kwam van een Samsung S3, de migratie kan door een eigen Samsung App gedaan worden, was in mijn geval vlot gedaan waarbij letterlijk alles overging naar het nieuwe toestel. Top! En ook gelijk geroot, gewoon omdat het kan. Grappig genoeg irriteerde ik me bij de S3 aan al die Samsung software troep, dat is inderdaad hier een HEEL stuk minder, zoveel minder dat het me niet eens irriteert.

Kortom: Hij bevalt me uitstekend! De val leverde overigens een heel kleine beschadiging op de alu rand op, hij viel dus relatief "goed" alhoewel je hart even een paar slagen meer maakt op dat moment :)

Hij lijkt tevens een betere radio te hebben dan mijn oude S3, de spraakkwaliteit en robuustheid van de verbinding op mijn woon/werkverkeer zijn echt beter. En 4G is een verademing qua datasnelheid, de 4G dekking heb ik in mijn omgeving (woon/werk) geen enkel gat kunnen ontdekken. Briljant snel, zeer bruikbaar als local accesspoint. Alleen dat dochterlief dan lekker een youtube filmpje op d'r tablet zit te kijken is dan even niet fijn :)

O ja: Ook deze week de draadloze oplader gekregen, werkt leuk, alhoewel ik mijn telefoon alleen in de auto oplaad (woon 70km van werk, dus tijd zat). Is voor mij een leuke gimmick, maar niet meer dan dat.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 8 mei 2015 23:23]

Leuke review. Is S6 nog aan te raden? Hoeveel geheugen heb je nog vrij en hoeveel geheugen heb je vrij als je s6 nieuw koopt (oftwel hoeveel neemt het toestel gb in beslag). Hoe is de accuduur? Nog krasvrij op de uitstekende camera? Loopt die nog soepel (nooit vastgelopen).
Doet alles nog gewoon goed. Maar ook de fingerprint?