Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 733Mbps - Bekijk alle specificaties

Asus RP-AC52 Dual-Band Wireless-AC750 Range Extender / Access Point Review

Zorian 2 mei 2015, laatste update op 2 mei 2015, 2.789 views

Asus RP-AC52 Dual-Band Wireless-AC750 Range Extender / Access Point

Een mooie repeater die gewoon doet wat ie moet doen. Alleen jammer van de keuze om er een 100Mbit poort in te doen. Ook valt het bereik op de 5 Ghz band erg tegen.

Pluspunten

• Mooi design
  • Nachtlampje
  • Handige signaalindicator
  • Vrij goede versterking op de 2.4 Ghz band

Minpunten

• 100Mbit ethernetpoort
  • Powerknopje kan niet volledig omhoog
  • Slecht bereik op de 5 Ghz band

Beheerbaarheid Score: 5

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik een repeater heb gehaald om het bereik in mijn huis te verbeteren. Ondertussen hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan, en zodoende ook de snelheid van mijn internetverbinding niet. Inmiddels heb ik glasvezel met een zinderende snelheid van maar liefst 500Mbit up en down. Nou kon mijn vorige repeater (review staat hier) dat snelle geweld niet meer aan. Vandaar mijn besluit om de repeater te upgraden naar een toekomstbestendigere uitvoering. Aangezien de ASUS RP-N53 mij gewoon prima beviel was de keuze snel gemaakt om de volgende telg uit de reeks te halen, deze ASUS AC-750 dus.

Noot: Alle plaatjes in deze review zijn aanklikbaar voor volledig formaat.

Hands-on met het product, de voorpret

Zoals wel vaker het geval is bij het ontvangen van producten is 1 van de leukste momenten het afwachten van het pakketje, en uiteraard het daadwerkelijk openen ervan inclusief hetgene wat erin zit.
Na eventjes wachten kreeg ik dan ook het volgende doosje in mijn handen geparkeerd van de pakketbezorger:

Zodra deze buitenste schil was gepeld trof ik de kern aan waar het om draait:

Op de achterkant staat nog wat informatie over het product en wat overige generieke details:

Apart genoeg was de doos niet verzegeld en gleed de slede met de repeater die erin zat zo eruit:

Pakken we vervolgens even alles uit het doosje, dan lijkt de inhoud wat magertjes. Echter heb je ook niet meer nodig, dus het is precies genoeg.

De tussenpret

Een nadere blik op het product. De voorkant is voorzien van een aparte textuur die wel wat wegheeft van diamanten. En ja, het glimt ook nog eens als een spiegel. Persoonlijk vind ik dit best wel mooi.
Tevens zit er aan de zijkant een LAN-poort om een PC bedraad op aan te sluiten. Ook kan hiermee de repeater ingesteld worden in het geval dat er bijvoorbeeld geen draadloos apparaat voorhanden is.

Wat ik wel heel vreemd vind is dat de LAN-poort beperkt is tot 100Mbit, terwijl de repeater snelheden doorgeeft die vele malen hoger liggen. Waarom ASUS hier geen 1Gbit poort heeft gebruikt is me een raadsel, zeker aangezien Gbit tegenwoordig redelijk gemeengoed is geworden op hedendaagse apparatuur.

Aan de andere kant zien we een knop om de repeater aan en uit te zetten. Handig om hem uit te doen zonder hem direct uit het stopcontact te hoeven halen. Ook zit er een WPS-knop om snel verbinding te kunnen maken. Persoonlijk ben ik geen fan van WPS aangezien dit vrij simpel te hacken valt d.m.v. bruteforcing, dus deze functie staat bij mij in elk geval altijd uit.

Op de achterkant zitten boven- en onderaan enkele gaten, vermoedelijk voor de afvoer van eventuele warme lucht. Ook is er een sticker met de nodige informatie, zoals de standaard naam van het netwerk en de WPS-pincode. Ook zit er een lampje verstopt.

Om een idee te geven over hoe klein het apparaatje eigenlijk is heb ik er (bij gebrek aan bananen) een bierflesje naast gelegd.

Zoals te zien valt is het apparaat behoorlijk klein.

Dit blijkt wederom zodra hij eenmaal in het stopcontact zit gelokaliseerd. Zodra hij erin is gestoken licht er direct een blauw lampje op aan de voorzijde en gaat ook het ‘nachtlampje’ aan de achterzijde aan.

Het lampje is overigens vrij subtiel en niet super fel. Uitstekend geschikt als nachtlampje dus. Door middel van het aanraken van een willekeurige plek op de ‘diamantjes’ op de voorzijde gaat het lampje aan en uit. Erg vernuftig.

Het installeren, een kind kan de was doen

Voor het installeren heb ik zelf gebruik gemaakt van een internetkabel om de stabiliteit te waarborgen. Zodra de kabel in de zijkant van de repeater en de computer zit is het een kwestie van je favoriete browser openen en naar http://192.168.1.1 toe gaan. Dan zal automatisch de installatiewizard verschijnen.

Zoals ik inmiddels reeds gewend ben van ASUS is ook deze wizard weer zeer eenvoudig te doorlopen, zodat ook de meest ernstige technofoben het nog zou moeten lukken om de repeater aan het al bestaande draadloze netwerk te koppelen. Een erg goed pluspunt naar mijn mening.
Om te beginnen voer je hier dus een wachtwoord in om de instellingen mee te beveiligen.
Zodra dit is gedaan klik je op volgende en dan zal de repeater gaan snuffelen naar draadloze netwerken binnen zijn bereik.

Er zal nu een lijstje komen met beschikbare netwerken. Nu is het simpelweg een kwestie van de juiste aanklikken en het wachtwoord invoeren van het netwerk. Er wordt ook weergegeven wat de huidige signaalsterkte is en op welke band het netwerk zich bevind.

In mijn geval heb ik eerst het 5Ghz netwerk aangemeld. De repeater zal dit zelf ook doorhebben en vragen of je ook de andere variant wil toevoegen.

Zodra deze procedure is afgerond zal hij zichzelf aanmelden op het netwerk. Hierop volgt vervolgens de vraag wat je als netwerknaam voor de repeater zelf wil gebruiken. Standaard voegt de repeater “_RPT” voor een 2.4Ghz netwerk en “_RPT5G” voor een 5Ghz netwerk toe achter de bestaande routernaam. Het is mogelijk dit te schrappen en een identieke naam te gebruiken van de router, maar dit kan mogelijk problemen opleveren omdat verbonden apparaten dan wel eens in de war kunnen raken of ze nou met de router of de repeater verbonden zijn. Dit is dan ook niet aan te raden.

Zodra dit is voltooid zal de repeater de instellingen opslaan, herstarten en vervolgens gelijk controleren of er toevallig ook nog een update present is voor de firmware. Mocht deze er zijn, dan wordt hij gelijk gedownload en toegepast.

Tot slot komt er nog een pagina met een overzicht van de instellingen.

Maar om het feest compleet te maken krijg je hierna ook nog informatie over wat dat fancy blauwe balkje aan de voorkant van de repeater eigenlijk betekent.

En inderdaad, dit is hier ook het geval!

Instellingen, bescheiden maar voldoende

Uiteraard bevat de repeater diverse instellingen. In principe zullen de meeste gebruikers hier niet aan gaan zitten zodra hij zijn werk doet, maar om de geavanceerdere gebruikers een idee te geven wat mogelijk is heb ik hier een verzameling screenshots die een idee moeten geven: Klik

Aarde aan repeater, ontvangt u mij?

Alles leuk en aardig, maar uiteindelijk draait het natuurlijk erom of, en zo ja, hoe goed de repeater doet wat hij moet doen: Het versterken van een te zwak signaal.
Nou wil het zo zijn dat in mijn huis de boel behoorlijk goed geÔsoleerd is, dus signalen hebben vaak moeite om door de muren en vloeren heen te penetreren.
De router (een ASUS RT-AC66U) staat in de meterkast op de begane grond. De repeater zal in dit geval op de eerste verdieping geparkeerd worden in een stopcontact. Dit stopcontact zit in feite zo goed als recht boven de meterkast een verdieping lager.

Aangezien ook hier plaatjes meer zeggen dan woorden volgt een overzicht van de door mij behaalde resultaten.

Allereerst de situatie zoals deze is als ik met de router zelf verbonden ben.

5 Ghz:

Helaas was de verbinding te zwak om een connectie te krijgen en te behouden, dus geen Speedtest.

Zoals je kan zien, beetje slechte resultaten. In dit geval stond ik op zolder aan de andere kant van het huis in een werkkamer. Dit zal ik ook voor zo goed als alle volgende tests gaan doen, tenzij anders aangegeven.

Maar wat gebeurd er nou als we de repeater erbij pakken? Nou, tegelijk veel en weinig eigenlijk...

Allereerst weer de 2.4 Ghz band:

Een vrij significante verbetering in zowel bereik als snelheid is waar te nemen. Netjes dus.
Het tegenovergestelde blijkt echter als ik kijk naar de 5 Ghz band...

Er is op zijn minst een verbinding mogelijk, maar ook deze is vrij instabiel en de doorvoersnelheid is een beetje dramatisch.

Tot slot nog een overzicht welke een inzicht geeft in de netwerken die in de buurt zitten en voor mogelijke interferentie kunnen zorgen.

Beneden, in de buurt van de router:

5 Ghz:

Ga ik een verdieping naar boven, een beetje in de buurt van de repeater, dan krijg ik dit:

5 Ghz:

Wederom een verdieping naar boven, naar de zolder.

5 Ghz:

Wat opvalt is dat er op zolder meer netwerken te ontvangen zijn op de 2.4 Ghz band, wat mogelijk te wijten is aan een verminderde isolatie in het dak versus de muren op de begane grond en eerste verdieping. Ook valt op dat het bereik van de 5 Ghz band bijna identiek is aan elkaar. Erg vreemd.

Om alles nog even samen te vatten: De repeater is een beetje een twijfelgeval. Aan de ene kant doet hij prima werk op de 2.4 Ghz band, daarbij zorgend voor een vrij grote verbetering in signaalkwaliteit/sterkte en doorvoersnelheid. Ga je echter voor de 5 Ghz band, dan heeft het blijkbaar helaas geen enkel nut. Ook de LAN poort van slechts 100Mbit is een gemiste kans, zeker gezien de specificaties van de Wi-Fi doorvoersnelheden.
Voor de doorvoersnelheid hoef ik het in elk geval niet te doen, van de 500Mbit blijft vrij weinig over door de combinatie van een beperkte bandbreedte op 2.4 Ghz en een gebrek aan bereik en dus ook bandbreedte op 5 Ghz.

Heb jij ook een Asus RP-AC52 Dual-Band Wireless-AC750 Range Extender / Access Point?

Is de verbinding tussen je Router en de repeater op 5ghz of op 2,4ghz? Dat is mij niet helemaal duidelijk.. Gezien de snelheid lijkt mij 5ghz?
Allebei! Vandaar dat ik ook telkens onderscheid maak tussen de 2.4 Ghz en 5 Ghz. :)
Wellicht was je in de war door de naam van de repeater? Omdat ik de 5 Ghz eerst heb gepakt zette de repeater automatisch al 5G in de naam. Bij de 5G van de repeater staat daarom ook 2 maal 5G in de naam.
Verwarrend.. De verbinding tussen de Router en de repeater is dus op beide banden tegelijk... Selecteert hij dan zelf de snelste?

Tussen de repeater en de eindafnemer kun je kiezen, dat lijkt mij logisch..

Gezien het goede resultaat op 2,4ghz zou ik denken dat de Router en de repeater op 5ghz met elkaar babbelen en omdat het dan over moet naar een cliŽnt op 2,4ghz kan hij dat behoorlijk effectief (voor een repeater dan tenminste)
Erg mooie review. En wat mij betreft is een fles Hertog Jan een veel betere lengtemaat dan een banaan :D
Wat ik bij die van mij merk is dat het ding onwijs warm wordt.
Heb hem een half jaar als repeater gebruikt, nu is deze in dienst zijnde accesspoint. Dat werkt overigens ook prima!
Mooie review! Ik zit er ook aan te denken om deze aan te schaffen, maar had wel nog een vraagje.
Bij mij staat de router (ook een ASUS AC66U overigens) op de begane grond in de meterkast. Er ligt een CAT-6 kabel naar de zolder, waar mijn computer staat. Het draadloos signaal is daar wel slecht. Nu lees ik dus dat je dit apparaat als repeater en als access point kan gebruiken. Aangezien op zolder gewoon een bedrade verbinding aanwezig is lijkt het mij het handigst om hem als access point te gaan gebruiken. Maar ik kan zo-even niet vinden of hij dan een geheel apart draadloos netwerk gaat maken (met dus een eigen SSID en wachtwoord), of dat je dat gelijk kunt trekken met de SSID/password van het netwerk beneden.

Ik zie dat de repeater-modus dat kan, maar kan de access point modus dat ook?