Specificaties 500GB 1,8" Slim SSD met USB3.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart Review

kywrTestpanel 29 april 2015, laatste update op 19 december 2015, 7.393 views

Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart (Testpanel)

Samsung heeft met haar Portable SSD T1 een erg snelle externe SDD gemaakt die ook nog eens bijzonder klein en licht is. De aanschafwaarde ligt in vergelijking met een compacte HDD een stuk hoger, maar de features die de T1 bied zijn dat zeker waard.

Pluspunten

• Compact
  • Snel (350 MB/s)
  • Meegeleverde USB3 kabel
  • Encryptie mogelijkheden

Minpunten

• Prijs per GB
  • Design

Mobiliteit Score: 5
let op! veel foto's!

Samsung T1

Deze review schijf ik aangezien ik meegedaan heb aan de Tweakers.net actie waarbij er een Samsung T1 SSD van 500GB gewonnen kon worden. Ik was een van de vijf gelukkige winnaars met de volgende inzending:

inzending

Zo af en toe werk ik als D.I.T. in een digitaal film lab, waarin ik filmbestanden van elk mogelijk formaat transcodeer naar iets gangbaars. De transportschijven die van de filmset komen zijn traditioneel HDD’s. De schets hierboven illustreert het leven van zo’n transportschijf.
Met steeds grotere en goedkopere SSD’s was ik benieuwd hoeveel tijdwinst er valt te behalen als die HDD’s vervangen zouden worden door snellere SSD's. Het renderen van het filmmateriaal gebeurd namelijk vanaf de transportschijf. Tevens wordt er ook een backup van het materiaal gemaakt op LTO.

Specificaties

Gewicht30 gram
Afmetingen71.0 x 9.2 x 53.2 mm
lengte USB3 kabel13 cm

Verpakking & inhoud

De verpakking openen is een waar feestje. Over het design is goed nagedacht en het doet een beetje denken aan het uitpakken van een Apple product. Het karton is dik en stevig, waardoor je het gevoel hebt dat je een premium product in handen hebt.

Samsung T1 verpakking voorkant
Samsung T1 verpakking achterkant
Samsung T1 verpakking open

In de verpakking tref je de Samsung T1 aan, een korte USB3 kabel, en een kartonnen mapje met User Manual en Warrenty Statement. De User Manual is in het Engels, Frans en Duits te lezen en de Warranty Statement in bijna elke Europeese taal.

Samsung T1 verpakking open

Wat meteen opvalt is dat de SSD écht absurd klein is, 7,10 bij 5,30 centimeter maar. Daardoor neem je hem gemakkelijk in je etui, broek, of tas mee, zonder dat je er een aparte case voor hoeft te kopen.
De behuizing is van plastic en voelt niet heel stevig aan, maar dat maakt de schijf wel weer licht. Voorop is het verchroomde logo van Samsung te zien en aan de onder- en achterkant staan heel wat kleine logootjes die vanwege wetgeving op een product dienen te staan. Voor mijn gevoel heeft Samsung niet heel erg zijn best gedaan deze te verstoppen, waardoor de behuizing niet zo chique oogt als ze zelf vinden. Sowieso vind ik het design van de behuizing niet erg strak, maar dat is een kwestie van smaak. Ik ben helaas vergeten een foto te maken van de certificeringslogo's die ik hier boven noem!
Aan de kant van de connector zit een klein LED lampje wat aan gaat als er connectie is. Bij geen activiteit brand de LED een constante blauwe kleur, waarna deze snel gaat knipperen als er dataoverdracht is. Als je de schijf via het besturingssysteem uitwerpt knippert de LED even kort blauw, vervolgens kort rood, en daarna gaat de LED uit. Het is trouwens een zwakke LED waar je je niet aan stoort.

Links: 2.5" SSD Midden: Samsung T1 Rechts: SD kaart
Samsung T1 USB3 kabel

Waar Samsung bonuspunten mee verdient is de meegeleverde USB3 kabel. Deze is kort en slank en voelt stevig aan. De flatcable is lekker stug, maar blijft ook een beetje in de vorm zitten waarin je hem buigt. Daarnaast blijft de Micro-B kant van de kabel goed in de SSD zitten. Naast de twee standaard weerhaakjes op de connector zitten er ook extra metalen ophogingen, waardoor de connector strakker in de SSD steekt.
Mijn ervaringen met USB3 Micro-B aansluitingen is dat ze vaak los schieten als je het aangesloten apparaat verplaatst. Dat kan erg frustrerend zijn als je data aan het kopiėren bent. Met de Samsung T1 maak ik mij daar een stuk minder zorgen om. Als ik 'm aansluit op een laptop die ik op mijn schoot heb, bungelt de SSD probleemloos aan het kabel. Vanwege het lage gewicht van 30 gram is dat geen probleem.

Software

Voordat de schijf bruikbaar is dien je 'm eerst te activeren. Dit kan met de software die Samsung op de FAT32 partitie "T1_SETUP" heeft gezet. Er is ondersteuning voor Mac & Windows. De capaciteit van de partitie is 134,20 MB en niet groter dan dat te formatteren. Om de volledige schijfruimte van 500GB vrij te krijgen is activeren dus verplicht.

T1_SETUPT1_SETUPT1_SETUPT1_SETUP

Mocht je de activatiesoftware kwijt geraakt zijn dan is deze op de website van Samsung weer te downloaden. Eveneens is er een FAQ als je er niet uit komt. De software installeren is echter een fluitje van een cent en binnen een paar minuten heb je toegang tot de volledige capaciteit van 500GB. Standaard is dat ExFat, maar na de activatie is de schijf naar elk ander formaat te formatteren.

Samsung T1Samsung T1Samsung T1Samsung T1Samsung T1

Met de software is een wachtwoord in te stellen om zo je data te beveiligen. Aangezien ik compatibiliteitsproblemen met andere software verwacht heb ik dit niet ingesteld. Ik zal de functie verder ook niet behandelen in deze review. Het feit dat Samsung je wel de keuze geeft je data te beveiligen vind ik een goede zaak. Encryptie gebeurd met een AES 256 bit algoritme.

Samsung T1Samsung T1Samsung T1

Benchmarks

Om de snelheid van een schijf te testen ken ik twee geschikte programma's: Blackmagic Disk Speed Test en AJA System Test. Beide doen ongeveer het zelfde en worden gebruikt om te kijken of je systeem (interne of externe schijf) snel genoeg is om op te videobewerken. Denk aan het editten of graden van footage. Ik zal AJA System Test gebruiken omdat deze iets overzichtelijker is wat betreft de screenshots. De tests doe ik onder USB2 en USB3, met een bestandsgrootte van 1GB. De computer waarop USB2 getest wordt is een Apple Macbook Pro uit 2010, die geen USB3 ondersteund. De computer die dat wel ondersteund is een Mac Pro uit 2013.

AJA System Test:

USB2USB3

USB2USB3
read35 MB/s354 MB/s
write28.1 MB/s357 MB/s

De Samsung T1 is qua data rate erg stabiel, ik heb meerdere testjes gedaan met ook grotere bestandsformaten en de grafiek blijft daarbij vlak. De schrijfsnelheid onder USB3 is waanzinnig, erg handig als je veel met data werkt en in korte tijd grote bestanden moet wegschrijven.

kopiėren in Finder

Zelf ontworpen test

In deze test zal ik vergelijken of het sneller renderen is met de Samsung T1 in vergelijking met traditionele HDD's als transportschijf.
Zoals ik in de inleiding al aangaf wordt er gebruikelijk vanaf de transportschijf getranscodeerd. Een transportschijf komt na een draaidag terug van de filmset en wordt vervolgens aangesloten op een server. Eenmaal aangesloten kan het renderen beginnen. Een goed programma hiervoor is YoDailies. Met een stopwatch zal ik per schijf bijhouden hoelang het exporteren duurt, ook zal ik het gemiddelde aantal frames per second bijhouden van de render.
Het bronmateriaal wat ik zal omzetten is afkomstig een telefilm die nu in productie is. De camera neemt RAW op, waardoor je makkelijk boven de 1 TB per draaidag zit. Aangezien de hoeveelheid van het te renderen materiaal voor de test niet uit maakt, en het de testsnelheid enorm verhoogd, zal ik een klein gedeelte van de draaidag omzetten. Ik gebruik een viertal clipjes die samen 18,89 GB zijn. Zie hier onder de metadata van het bronmateriaal:

cameraARRI Alexa XT 4:3
formaatARRI RAW
fps25
resolutie2592x2160
grootte18,89 GB
frames2244

Het ruwe materiaal zal ik omzetten naar twee andere bestandsformaten. Een ProRes LT als proxy voor de editor, en een H264 voor online gebruik. De volgende wijzigingen worden verder doorgevoerd, het is een wat technisch verhaal maar wellicht kan ik er een lezer mee blij maken:
  • De-bayering op 2K
  • Van Log-C naar Rec709 colorspace (ADA-3 HW)
  • Audio wordt gesynct via tijdcode
  • Metadata wordt de eerste paar seconde van de clip ingebrand
  • Video en Monitoring levels worden aangepast naar Video
Mocht je nou helemaal wild worden van het bovenstaande lijstje dan raad ik je aan de ARRI RAW FAQ van ARRI door te nemen. Mocht dat niet het geval zijn lees dan gewoon verder, ik wou er voornamelijk mee aangeven dat er nog heel wat meer gebeurd dan alleen de codec omtoveren tijdens het renderen.
De computer waardoor de data heen stroomt is trouwens de zelfde Mac Pro die eerder al voorbij kwam. Deze is uitgerust met twee FirePro D700 grafische kaarten.

kopiėren in Finder

Zie hieronder de verdere export settings per type media:

proxydaily
codecProRes LTH264
containerQuicktimeQuicktime
resolutie1920x10801024x428
data rate102 mbps1500 kbps
audiojanee

De ouput locatie is een RAID van acht 5TB HDD's die samen voor 40TB aan opslagruimte zorgen. De transportschijven waar tegen de Samsung T1 het moet op nemen zijn een Glyph Studio van 2TB en een Seagate Expansion Desktop van 5TB. Alle drie de schijven zullen in de test op USB3 worden aangesloten. Zie hieronder de resultaten.

Samsung T1Glyph StudioSeagate Expansion Desktop
connectieUSB3USB3USB3
capaciteit500 GB2 TB5 TB
rendertijd (MM:SS)2:042:042:04
gemiddelde fps/s202020

Valt dat even tegen! Waar ik gehoopt had dat de SSD een stuk sneller zou presteren zijn alle resultaten identiek. Zelfs na meerdere keren proberen de export settings aan te passen. Zo heb ik bijvoorbeeld de output locatie verandert naar de transportschijf zelf. Bij alle drie de schijven duurde de export nog steeds 2:04 minuten. De lees- en schrijfsnelheid is dus niet de limiterende factor. Mogelijk zorgen de twee FirePro D700 grafische kaarten voor de bottleneck.
Wat de vergelijking tevens oneerlijk maakt, is dat beide HDD's op netspanning zijn aangesloten, waar de Samsung T1 het moet doen met 5V USB voeding.
Ik kan dus concluderen dat er geen winst te behalen is in rendertijd vanaf een SSD, ook al heeft deze wel een snellere lees- en schrijfsnelheid.

Geluids- en warmteproductie

De Samsung T1 is muisstil. Als ik mijn oor tegen de behuizing aandruk hoor ik alleen gezoem afkomstig van de computer waar deze op aangesloten is. De Samsung T1 is passief gekoeld en wordt bij langdurig schrijven een klein beetje warm. Storend is dit niet!

Prijs & conclusie

Het laatste kopje, maar wel een van de belangrijkste: de prijs. SSD's zijn nu eenmaal duur en de Samsung T1 is daar geen uitzondering op. In de Pricewatch kon ik twee goedkopere alternatieven vinden, de Integral Portable SSD External 512GB en de Transcend TS512GESD400K 512GB. De Transcend is daarbij de enige met een echt groot prijsverschil, ongeveer 40 euro goedkoper. Dan heb je echter wel een fysiek grotere schijf die ook nog eens ~twee keer zo zwaar is.
Samsung heeft dus echt een knap staaltje werk verricht in het maken van de T1. De prijs is vergeleken met de concurrentie nog best scherp, ook als je deze vergelijkt met SSD's voor intern gebruik.
Een grotere vraag is of je het een meerwaarde vind om vijf keer meer te betalen voor een SSD, in vergelijking met een HDD met de zelfde capaciteit. Anders gezegd: voor de prijs van de Samsung Portable SSD T1 500GB zou je ook een USB3 HDD van 6TB kunnen kopen.
Wat je er wel mee wint? Een hele fijne, bijzonder kleine SSD, met voldoende opslagmedia voor een gewone gebruiker, die ook nog eens super snel is! Na mijn ervaringen met de Samsung T1 wil ik niet meer terug naar externe HDD's die via USB gevoed worden. De Samsung Portable SSD T1 is een aanrader!

Samsung T1

Met dank aan Wiethoofd voor de Lightbox code, ookal wordt deze volgenmij niet meer volledig ondersteund.
Verder heb ik veel geleerd van de UBB-code FAQ die op Tweakers te vinden is!

Heb jij ook een Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart?

Thanks! Het is mijn eerste lange review en ik heb er heel wat tijd in gestoken! Alle feedback is welkom :)
Ik snap niet dat deze schijf geactiveerd moet worden? SSD usb is er toch inprikken en gaan.
En hoe zit het met Linux ondersteuning, neem aan dat er alleen software op staat voor win/mac?
@martdj
Is me opgevallen ja, in Users/naam/Library/Application Support/PortableSSD/Samsung Portable SSD.app. Zie de screenshot van de alias die de Activatie tool op de desktop neerzet: klik

De technische problemen waar John Martellaro over schrijft heb ik niet ervaren. Sowieso lijkt het er een beetje op dat hij ook uit is om er een probleem van te maken.
Niet dat ik zijn onderzoek onder waardeer, maar voor "gewone" gebruikers lijkt de activatie mij niet zo'n probleem. Samsung geeft op haar site ook aan dat de schijf eerst geactiveerd moet worden, wat ook in de manual staat. Dat had hij vooraf best kunnen onderzoeken!

@Dj Neo Ziggy
De SSD moet geactiveerd worden omdat dat de manier is waarop Samsung de encryptie regelt. De activatietool is alleen voor Mac en Windows, activeren moet dus op een van deze systemen. Dit is wat er op de samsung site staat:

Windows OS : Windows 7 or above
Mac OS : Mac OS X 10.7 or above

Na de activatie kan je 'm gewoon naar een Linux partitie formatteren. Zie de review van Nosgothy, die heeft de SSD getest met een Raspberry Pi met Ubuntu 14.04 er op!

[Reactie gewijzigd door kywr op 30 april 2015 13:52]

Het is een no-brainer dat de schrijfsnelheid de rendersnelheid niet vertraagd. Een beetje HDD heeft niet zo'n moeite met een bitrate van tientallen Mbits, gezien een harde schijf vaak makkelijk meer dan 70 MB (560 Mbit) kan wegschrijven.

Wat verschil zou kunnen maken, is om die clips van 18GB vanaf de SSD in te laden in plaats van het huidige medium. Maar zelfs dat lijkt me sterk. Ik vermoed dat je CPU de bottleneck veroorzaakt, heel misschien je GPU afhankelijk van de rendertechnieken.

Een relevantere benchmark zou zijn om te kijken hoe lang het duurt om die 18GB aan data te kopieren naar een systeem toe, of vanaf een systeem naar de SSD, zoals in je benchmark staat :)
In de test zijn de 4 clips van 18GB vanaf de SSD ingeladen, en dus ook vanaf "het huidige medium": de HDD transportschijven. Als benchmark zou de de kopieersnelheid van de clips naar het systeem interessant zijn, echter wordt dat in de praktijk niet gedaan. De backup wordt al op de set gemaakt en later ook op LTO. De screenshot die je nu bij de Benchmarks ziet is de kopie van de HDD transportschijf naar de Samsung T1.
Leuk geschreven en wat een gaaf ding is het!
Is het je opgevallen dat Samsung stiekem een driver heeft geļnstalleerd op je Mac? Daar is nogal wat ophef over m.b.t. deze schijf