Specificaties 500GB 1,8" Slim SSD met USB3.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart Review

Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart (Testpanel)

De Samsung Portable SSD T1 is zoals de naam het al zegt een externe, portable SSD. Ik keek gedurende een week of de Samsung SSD geschikt zou zijn als portable workstation in samenwerking met een Raspberry Pi 2.

Pluspunten

• Klein
  • Snel
  • Standaard encryptie
  • Voelt luxe aan

Minpunten

• Matige support voor Linux
  • Handleiding beperkt en slecht leesbaar

Mobiliteit Score: 5

Ultimate portable workstation
Installatie
Benchmarks

Introductie

Op 11 Maart 2015 stuitte ik op de volgende actie via de Tweakers front-page: Samsung Portable SSD T1 Testpanel - Bedenk een leuke test en win een exemplaar. De challenge bestond uit het inzenden van een test voor de zeer kleine, Samsung Portable SSD T1. Indien je bij een van de vijf gelukkige testers zou zitten, kreeg je de SSD opgestuurd om deze aan de door jouw geschetste test te onderwerpen. Ondanks dat ik nog nooit eerder aan een Tweakers actie had meegedaan (op de simpele polls met “Ja, ik wil meedoen”) na, dacht ik hier wel een goede use-case in handen te hebben. Ik opende dan ook direct Photoshop op mijn idee vorm te geven.

Er zaten wat haken en ogen aan de challenge. De inzending moest namelijk op een visitekaartje passen. Het idee uitwerken op een dergelijk klein formaat bleek nog een hele opgave te zijn. Toch denk ik dat mijn oorspronkelijke idee redelijk uit de verf gekomen is. Mijn daadwerkelijke inzending zal ik later verder verder bespreken en uitlichten.

Samsung SSD T1

Deze review gaat uiteraard niet over het testpanel of de initiŽle opdracht maar over het daadwerkelijke product. De Samsung Portable SSD T1 500GB. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed wist wat ik kon verwachten bij het meedoen aan het testpanel. Zoals ik al aangaf was dit de eerste keer dat ik actief meedeed aan een dergelijke actie op Tweakers. Hoe zou het device eruit zien? Wat verwachten ze van mijn review en hoe doen andere dat? Op de laatste vraag had ik uiteraard snel antwoord daar ik direct begon met het lezen van reviews van andere SSD testers hier op Tweakers. Al snel zag ik dat de lat erg hoog lag! Dit had ik moeten weten daar ik al gewend was van reviews uit andere categorieŽn. Deze verdieping bleek dan ook een goede start.

Daarnaast was ik ook erg nieuwsgierig naar het uiteindelijke product, de SSD zelf. Ik wist dat deze klein en licht zou zijn maar hoe klein en licht? Met de laptop op schoot en Tweakers open op de sectie SSD user-reviews wachtte ik dan ook met smart op de postbode.

De Samsung Portable SSD T1 is zoals de naam het al zegt een externe, portable SSD. De versie die ik in handen kreeg betrof de 500GB versie. Deze is echter ook te krijgen in een uitvoering van 250GB of 1TB. Voor een enkeling zou de naam wellicht wat verwarring kunnen geven. Zo dachten mensen in mijn omgeving bij voorbaat al dat het om het 1 Terabyte model ging i.v.m. de naam T1. Of dit een onhandig gekozen naam of juist met intentie is durf ik niet te zeggen maar dat er mensen door verward raken lijkt me aannemelijk.

Specificaties

Prijs per GB0,534 euro
Overige specs
KleurenZwart

Unboxing

De SSD komt in een erg mooi, klein doosje en laat al direct zien hoe klein deze SSD nu eigenlijk is. De indruk die de verpakking wekt is dat het om een luxe product gaat waarbij alles er tot in de puntjes verzorgd uitziet. De daadwerkelijke inhoud was simpelweg de SSD, een handleiding en de USB kabel. Geen poespas en ook niet meer of minder dan nodig is.

Postpakket

Originele verpakking

SSD in de verpakking

Volledige inhoud

Perspectief

Inzending test

Waarom mag ik nu precies deze SSD aan een test onderwerpen. Ik heb het topic met inzendingen scherp in de gaten gehouden en zag enkele erg leuke en originele inzendingen. Ik heb expres niet gekozen voor een “durability” test daar ik niet denk dat Samsung het een geschikt idee zou vinden om hun nieuwe paradepaardje onder een auto te leggen of deze van een flat te gooien met de uiteindelijke conclusie dat hij dan toch wel stuk gaat. Nee, het leek me beter om een test te bedenken waar deze SSD voor bedoeld is, portability. Hem simpelweg in je tas of jaszak stoppen is natuurlijk niet heel uitdagend en ik heb dus voor een iets andere insteek gekozen. Mijn uiteindelijke idee, een volledig portable workstation. De SSD an zich is een mooi stukje techniek, indien deze gecombineerd wordt met een raspberry PI2 heb je in principe een volledig werkende en portable workstation. Enkel wat je nodig hebt op het moment dat je op je werk of thuis aan komt is een “docking station” ofwel een muis/toetsenbord en monitor.
Zo gezegd zo gedaan. Met het volgende visitekaartje was mijn inzending dan ook bevestigd.

Ultimate portable workstation

Mijn inzending betreft dus het testen van het product als een fully portable workstation. De harddisk is immers ontwikkeld met als uitgangspunt portability. Deze aan een reguliere desktop koppelen zou nog steeds voor een snelle externe SSD zorgen maar de meerwaarde van zijn mobiliteit al snel verliezen. Daarom besloot ik deze te testen in samenwerking met de Rapsberry Pi 2. Deze combinatie bied een ultiem draagbaar werkstation waarbij al je data, settings, applicaties en OS altijd bij de hand hebt.

Daar ik voor mijn werk me niet dagelijks achter de computer bevind moest ik enigszins improviseren m.b.t. het gebruik maken van een portable workstation. De voornaamste taken die ik doorgaans verricht op mijn workstation zijn simpele taken als tekstverwerking, surfen, chatten, foto bewerken, mailen en wat basale handelingen als presentaties in elkaar draaien of een Excel document opstellen. Juist deze taken zijn uitermate geschikt om op een Pi te bewerkstelligen. Indien je een developer, video editor of anderzijds zwaar gebruiker bent, zou ik je een dergelijke set-up op voorhand afraden.

Mijn huidige werkzaamheden voer ik doorgaans uit vanuit Windows. Daarnaast ben ik absoluut een liefhebber van Open Source software als wel Ubuntu Linux. Ik besloot voor de volledigheid de Raspberry Pi dan ook uit te rusten met Ubuntu 14.04 als basis besturingssysteem. Alle tests die ik heb uitgevoerd m.b.t. het portable workstation zijn dan ook vanuit Linux uitgevoerd. De benchmarks daarentegen heb ik gedraaid met AS-SSD vanuit Windows.

Nadat ik gekozen had voor Ubuntu Linux als besturingssysteem werd het tijd de krachten van de SSD en de Pi te combineren. Bij de volgende foto's krijg je wellicht een goede indruk van hoe de PI zich weerhoud tot de SSD en hoe het geheel eruit kwam te zien.

Ik ga verder niet in op de installatie en configuratie van de PI. Mocht je hier meer over willen weten zou ik simpelweg eens een review openen van een Tweaker die primair dit product getest heeft. Voor nu richt ik me puur op de SSD en de portability.

De PI was opgestart en aangesloten op een extern USB toetsenbord en muis met een HDMI monitor. Het OS werd geboot van een micro-SD kaartje en betrof verder een volledig kaal OS met als Desktop Environment LXDE. De storage die ik overhad voor applicaties, documenten, video etc. betrof de resterende ruimte op de micro-SD kaart en was verwaarloosbaar. Hier kwam de Samsung SSD dan ook om de hoek kijken. Ik plugde de SSD in en kwam al snel voor het eerste probleem te staan.

De disk werd herkend maar was niet groter dan 128MB en was geformatteerd als exFAT. Op dit moment wilde ik ervoor kiezen om de complete partitie-tabel weg te gooien en zelf een EXT4 bestandssysteem op de schijf te zetten. Echter besloot ik eerst eens te kijken wat de disk onder Windows zou doen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik plugde de SSD in en zag tot mijn verbazing wederom een schijf van 128MB. De disk bevatte echter wel een executable welke ik besloot te draaien. Meer info hierover vind je in de sectie "Installatie".

Ik heb de SSD een week in mijn zak gehad en vervoerd van huis naar werk, naar mijn ouders en zelfs op een weekendje weg. De PI2 heb ik dat weekend ook meegenomen en gebruikt in combinatie met XBMC. In een niet nader te noemen bungalow park :Y) Hier heb ik moeiteloos op de daar aanwezige TV de films die ik op de SSD had gezet weten af te spelen waardoor ik een volledige draagbare HTPC bij me had! Hier was ik zelf behoorlijk van onder de indruk en ik was dan ook aangenaam verrast dat een portable workstation, of portable HTPC in dit geval, daadwerkelijk een werkende opstelling ten gevolge had. Ik kan dan ook niet anders dan zeggen dat dit experiment voor mij persoonlijk erg geslaagd is.

Installatie

Wat ik van tevoren niet wist is dat de disk standaard encrypted is met 256-bit AES encryptie. Deze bied vanuit dat perspectief een set-up wizard om de schijf werkend te krijgen en eventueel uit te rusten met een wachtwoord. Indien je dit wachtwoord kwijt raakt stelt je SSD niet veel meer voor dan een baksteen kiezelsteen. Goed bewaren dus! Ik heb ervoor gekozen om geen wachtwoord in te stellen daar ik later de disk alsnog van een ander filesysteem zou voorzien.

Na de wizard doorlopen te hebben verscheen de daadwerkelijke grootte van de SSD als externe media. Het mooie aan deze methode is dat het laagdrempelig wordt voor veel gebruikers om een fully encrypted externe SSD met zich mee te dragen waardoor de wereld toch weer een stukje veiliger wordt. Het nadeel is dat een doorsnee gebruiker hier wellicht wat hinder van ondervind. Mijn ouders zouden bijvoorbeeld standaard de 128MB gebruikt hebben en nooit de executable gerund hebben.

Ben je een Linux gebruiker zou ik deze SSD niet snel aanraden. Je zult je hoe dan ook op de terminal moeten gaan begeven en dat is voor veel mensen een struikelblok. Voor Mac-OS staat dit i.i.g. nog uitgelegd in de bijgesloten handleiding. Deze handleiding is weliswaar net zo klein als de SSD wat in dit geval alles behalve een voordeel is. De tekst is minuscuul en slecht leesbaar. Tot overmaat van ramp is deze ook nog eens grijs gedrukt waardoor het nog slechter leesbaar is. De Linux documentatie ontbreekt volledig, echter ga ik er vanuit dat een gemiddelde *nix gebruiker wel raad weet met de SSD maar gebruiksvriendelijk is dit onderdeel niet.

Daar ik mijn portable workstation toch van Linux wilde voorzien heb ik na de Windows set-up (die prima werkte overigens) toch besloten de disk opnieuw te gaan formatteren om deze zodoende op mijn PI te kunnen gebruiken.

Benchmarks

Samsung SSD Portable T1 - 500GBReadWrite
Seq360 MB/s412 MB/s
4K20 MB/s32 MB/s
4K-64Thrd90 MB/s120 MB/s
Acc.time0.101 ms0.99 ms

Ik heb de SSD getest op mijn Windows machine met AS-SSD.

De SSD is uitermate geschikt om mee te nemen naar het werk of zelfs op vakantie. De SSD is met zijn afmetingen van 71.0 x 9.2 x 53.2mm echt ontzettend klein en past makkelijk in je jas of broekzak. Zelfs met de PI2 die ik met een elastiekje aan de SSD bevestigd had, was deze nog makkelijk te vervoeren. Het aan en afkoppelen van met het bijgeleverde USB3 kabeltje ging prima en de lees en schrijfsnelheden van respectievelijk 540 Mbps en 520 Mbps waren ruim voldoende om snel en optimaal gebruik te maken van de externe data opslag. De PI2 met zijn USB was hier duidelijk de bottleneck.

De Samsung SSD T1 is een handzaam en snelle SSD die mede door zijn behuizing zijn tijd vooruit is. De SSD is passief gekoeld en word zelfs bij het stream-en van films niet warm of luidruchtig. De SSD presteert zoals je dat mag verwachten wat mede door zijn omvang indrukwekkend te noemen is. Het feit dat de disk standaard met encryptie wordt geleverd kun je zowel als een plus of een minpunt beschouwen. Persoonlijk had ik er geen probleem mee maar voor een leek zou het voor verwarring kunnen zorgen. Hoe dan ook denk ik dat dit niet de doelgroep is waar Samsung zich met de T1 op richt en kan ik niet anders concluderen dat deze SSD voorlopig volop in gebruik zal blijven.

Heb jij ook een Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart?

Mooie review, in de tweede alinea van je review, begin je over de challenge en de moeilijkheden hiervan: het is misschien leuk om dan gelijk te vertellen wat jouw antwoord op de challenge is. Het is immers de reden dat je deze review heb kunnen schrijven en ook een punt dat later uitgebreid in je review wordt behandeld. Dan heeft het dus ook wel een plekje in je inleiding verdiend, nietwaar?
Toch een merkwaardige review, aangezien ik de Pi B al jaaaaren gebruik om op adressen onderweg een mini-computertje te hebben, waarmee ik perfect films op een tv, of waaarop dan ook, kan zien. Gewoon met een usb-stickie. Benodigdheden: Pi B, HDMI-kabel, draadloze muis, en 'n stickie.