Dell USB 3.0 Ultra HD Triple Video Docking D3100 Review

RestlessCitizen 28 april 2015, laatste update op 28 april 2015, 4.035 views

Dell USB 3.0 Ultra HD Triple Video Docking D3100

Ik kocht dit item om te gebruiken in combinatie met een Dell XPS15 met een 4K scherm. Hoewel doos en omschrijving van de D3100 opscheppen over 4K-ondersteuning (zelfs bij meerdere monitoren), is dit NIET waar.

Pluspunten

• Minder kabels aansluiten, als je geen gebruik maakt van een 4K-monitor

Minpunten

• Geen ECHTE 4K-ondersteuning
  • Heeft eigen voeding van 65 watt nodig, je laptop kan hiervan geen gebruik maken (getest met Dell XPS15)

In de kleine lettertjes in terug te vinden dat de 4K-ondersteuning zich beperkt tot 30Hz, wat praktisch onbruikbaar is (het beeld was vreselijk traag, muispointer hobbelt maar een beetje achter je aan, en animaties van menu’s niet om aan te zien).

Details mbt de ondersteunde resoluties eventueel hier:

Kortom, in mijn scenario bleek dit vooral een hele dure USB/UTP-hub, want power en scherm moeten dus toch apart worden aangesloten. Ten opzichte van een USB-hub van 10 euro erg teleurstellend.

Heb jij ook een Dell USB 3.0 Ultra HD Triple Video Docking D3100?

30Hz is hier denk ik nog niet het ergste, het ergste is vooral dat een USB videokaart al op 1920*1080 eigenlijk niet genoeg snelheid bied om de desktop te accellereren. Bij een van m'n klanten staan DisplayLink 'docks', en het is huilen met de kraan open met maar n FHD monitor. Met twee kun je beter helemaal niet aankomen, en jij gaat vervolgens met 4K...

30Hz is hier het probleem nog niet eens... ws het maar 30Hz.
Ik heb deze dock aangesloten op een Precision 5510 (Xeon, 32GB RAM) en ik vind het eigenlijk prima werken met 2x FullHD monitoren. Ik doe geen gaming, maar alleen ontwikkelwerk. Ik merk eigenlijk geen enkele vertraging. Ik vind het wel een aanrader.
Dat klopt, gebruikers (ontwikkelaars inderdaad) in min omgeving met 1 of 2 FHD (non-4K) monitoren hoor ik niet klagen, en daar hoor ik zelf ook bij.
Maar de 4K-ondersteuning die op de doos staat, die wordt slechts in woord en niet in daad geleverd.

[Reactie gewijzigd door RestlessCitizen op 20 juni 2017 09:00]

Een van mijn collega's op de administratie heeft 2 FHD monitors aangesloten op een HP dock met dezelfde technologie, maar die is er tevreden mee. Ik zelf zou me er ook aan irriteren, maar niet iedereen heeft dezelfde hoge eisen kennelijk :)

[Reactie gewijzigd door tiguan op 31 mei 2016 10:22]

Wij hebben deze getest voor een nieuwe werkomgeving en de ervaring tot nog toe is positief, met 1 FHD monitor eraan en tobo/muis/netwerk. Het lijkt erop dat bij een laptop met 4 GB Ram een lichte (net merkbare) vertraging optreedt van de input (muis, toetsen) maar bij een laptop met 8GB Ram niet merkbaar. In ieder geval niets dat in de buurt kwam van 'huilen met de kraan open'.
In zo'n scenario werkt het inderdaad prima, ik werk zelf ook zo op FHD, met een aparte bluetooth-muis.
Maar de doos rept van 4K-ondersteuning, en die is er praktisch niet, en dat was de insteek van het beoogde gebruik.