Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart Review

peters2522 25 april 2015, 433 views

Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart

Deze monitor aangeschaft vanwege de hoge resolutie. Blijkt dit alleen met DisplayPort (DP) aansluiting te kunnen. Met DP kabel geen beeld. Iiyama support schuift het van zich af en raadt gebruik met laptop af.

Pluspunten

• Prachtig beeld en kleuren

Minpunten

• Resolutie 2560x1440 alleen met DisplayPort kabel
  • Slechte support van Iiyama + betaaldnummer
  • Meegeleverde DisplayPort kabel is miniDP-DP ipv DP-DP
  • Behuizing anders en minder degelijk dan Iiyama ProLite XB2783HSU
  • OSD bediening niet prettig

Specs van Tweakers, 4Launch en IIyama zelf vermelden niet dat de resolutie 2560x1440 alleen bereikt kan worden met een DisplayPort kabel. Pas na veel gezoek kwam dit aan het licht.
IIyama support wil geen hulp bieden, het kan immers ook aan de kabel, videokaart of aansluiting liggen. In het algemeen raden zij gebruik met laptops af.
Bij het terugvallen op een lagere resolutie 2048x1152 is de prijs veel te hoog voor dit scherm.
Zoek dus van tevoren goed uit of het gaat werken in de beoogde configuratie.

Heb jij ook een Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart?

wat mij betreft gewoon retourneren en een andere kopen. ik raad je de Eizo Foris FG2421 aan, is een erg goede all-around monitor voor zowel gaming en beeldbewerking.
hoge resolutie is vragen om problemen, zeker voor een budget van 500euri.
Ymmv, ik heb een pricewatch: Iiyama ProLite XB3070WQS-B1 Zwart en ben er zeer content mee, met de meegeleverder miniDP zo in mijn mbp en hop an die arbeit.
De product inforatie goed lezen wil echter wel helpen.
Ik heb het ook met een 4k scherm geprobeerd en dat was met diezelfde MBP niet te doen.
Ik zie op dit website van Liyama dit staan:
Digitale signaalingangen: DVI-D, HDMI (max. 1920x1080), DisplayPort

Vrij duidelijk lijkt mij. Maar dat HDMI in dit geval geen 1440p ondersteund is wel raar.
Idd duidelijk, maar je moet er wel echt naar zoeken. Op Tweakers en verkopende websites zoals 4launch zie je deze info niet. HDMI niet getest maar met de meegeleverde DVI kabel kreeg ik er geen 2560x1440 uit.
In december 2015 heb ik een zwarte Iiyama XB2779QS-B1 aangeschaft ter opvolging van mijn Iiyama ProLite B2409-HDS.
Ik heb voor de aankoop gekeken wat de mogelijkheden en benodigde aansluitingen bieden op dat gebied. De resolutie moest kunnen want mijn videokaart, Gigabyte Nvidia GTX560 Ti, kan die resolutie via zijn DVI-D uitgang leveren. De monitor heb ik aangesloten met de bijgeleverde DVI-D kabel. Het 27" scherm geeft zonder enig probleem de resolutie 2550x1440. De benodigde aansluitingen en de bij de monitor te leveren kabels kan je gewoon via de website van Iiyama op Internet vinden. Het beeld bevalt mij uitstekend.
Tsja, de prijs is gewoon een welvaart keuze. In het verleden begon ik met een simpel 15" Tulip scherm.