Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 2x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR710N Review

FreakNL 20 april 2015, 2.498 views

TP-Link TL-WR710N

Prima travelroutertje. Heeft helaas wel enkele onvolkomendheden, maar daar is de prijs ook naar. Het bereik is goed. Tevens is de router lekker compact en gemakkelijk in te stellen.

Pluspunten

• Bereik
  • Gebruikersgemak
  • Dient tevens als oplader

Minpunten

• Nieuwe clients kunnen na verloop van tijd niet meer verbinden
  • WISP mode werkt alleen als main WiFi bereikbaar is

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Omdat ik tegenwoordig wat vaker moet reizen voor mijn werk (en daarbij ook in hotels verblijf) was ik op zoek naar een compact travel routertje. Voornaamste beweegreden was vooral het vergroten/betrouwbaarder maken van het draadloos bereik in een hotelkamer. Ik heb al een paar keer gehad dat er bijvoorbeeld in de badkamer wel bereik was maar in de slaapkamer niet. Bijzonder vervelend. Na een paar routertjes vergeleken de hebben is de keuze uiteindelijk op de TP-Link gevallen, ook vanwege de gunstige prijs. Het gaat hier om de V2 versie.

In het doosje zitten de volgende zaken: Handleiding, driver cdtje, router + insteekadapter en een plat UTP kabeltje. Je ziet dat de insteek vooral op reizen en compactheid ligt.

De router heeft een aantal modi, waarbij de Router en WISP modi voor mij het belangrijkst zijn. In deze modi maakt de router ofwel bedraad (router) ofwel draadloos (WISP) connectie met een bestaand (WiFi) netwerk waarna hij dit routeert naar zijn eigen private lan range (waarop hij ook DHCP doet). Op deze manier is het device natuurlijk gewoon een klassieke router, met dien verstand dat het via WiFi connectie maken met het WAN natuurlijk redelijk uniek is.

De router kan ook als repeater ingesteld worden. Dit vond ik niet bijzonder nuttig, bovendien kon ik naderhand de management pagina niet meer bereiken, aangezien er geen managements IP meer beschikbaar is en je eigenlijk geen idee hebt welk IP de router op dan moment gekregen heeft van de main WiFi, zeker niet als je bijvoobeeld in een hotel zit (en dus geen beheerstoegang hebt tot de main WiFi). De andere 2 modi zijn (klassiek) accesspoint (dus bedraad aansluiten) en WiFi Client mode, waarmee je een bedraad apparaat connectie kunt laten maken met een bestaand WiFi netwerk. De laatste twee modi heb ik niet getest.

Zowel de Router als de WISP mode is betrekkelijk eenvoudig in te stellen via de (web) management pagina, die het overigens ook prima doet op mobiele devices. Bij Router mode maak je connectie door ouderwets een UTP kabel met de WAN poort te verbinden en bij WISP mode loop je het menu in de management pagina door om een bestaande SSID uit te kiezen en de WiFi key in te tikken.

Naderhand kun je nog van alles wijzigen aan de TP-Link, zoals zijn eigen subnet, zijn eigen SSID, zijn eigen WiFi key. Tevens kun je ook nog port forwarding instellen. Eigenlijk alles wat je bij een huis-tuin-en-keuken routertje verwacht. Ik zou dat, als je hem als travel router gebruikt, echter allemaal niet aanraden en wel vanwege de volgende bug:

Op het moment dat de main WiFi (in WISP mode) niet bereikbaar is stopt de TP-link zelf ook met broadcasten van zijn eigen SSID. Je kan dus op dat moment alleen nog bekabeld connectie maken met de TP-Link. En laat je op vakantie nou net alleen je tablet en telefoon bij je hebben (in 9 van de 10 gevallen). In theorie kun je natuurlijk (als je van het ene hotel naar het andere gaat) de router vantevoeren weer instellen op router mode (zodat je in ieder geval connectie kunt blijven maken), maar in de praktijk vergeet je dat natuurlijk. Ik heb derhalve besloten mijn mobiele devices aan te melden op de fabrieks SSID en key en het device simpelweg te resetten (zit een handig knopje aan de buitenkant) als ik in een nieuw hotel ben. Dan doorloop ik even snel de WISP wizard en ben ik weer online, ook op mijn devices! Hou er bij WISP en Router mode overigens rekening mee dat de interne range van jouw router anders moet zijn dan de range van de main WiFi/internet. Dus als het hotel 192.168.0.0/24 heeft moet je je TP-Link even omnummeren, aangezien deze dezelfde range gebruikt. Het was handiger geweest als TP-Link een exotisch subnet (bijvoorbeeld 172.16.16.0/24) had gepakt als interne range. Het 192.168.0.0/24 zal je best vaak tegenkomen in hotels..

Verder heb ik zowel in WISP als Router mode "last" gehad van het feit dat devices die reeds connectie hadden gemaakt met de router dagen bleven werken, maar nieuwe devices niet meer geaccepteerd werden. Een simpele powercycle was genoeg om dit op te lossen. De opstarttijd van de router is overigens rond de 40-60 seconden.

Een leuk extraatje is de USB poort waarmee je een harde schijf schijnt te kunnen verbinden. Ik heb dat niet getest, maar ik heb wel geprobeerd mijn telefoon (iPhone 5) en tablet (iPad 4) op te laden. Mijn telefoon deed het mijn tablet niet. Maar okay, met gelimiteerde stopcontacten in hotelkamers is het toch wel een toegevoegde waarde.

Het bereik en de snelheid van de router is prima, ik had hem in mijn meterkast opgehangen waarna ik in de schuur nog steeds bereik had. Ik haal via een speedtest op mijn iPhone en laptop en iPad rond de 20mbit, dat vind ik voldoende, over het algemeen is de WiFi in hotels toch trager.

De TP-Link heeft enkele bugs. Ik zou deze router dan ook nooit als hoofdrouter gaan gebruiken. Maar als travelrouter is hij wel geschikt, zeker door het compacte formaat en de gunstige prijs.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR710N?

Hallo FreakNL,

Ik heb een vraag.

Op een camping moet ik eerst op een webpagina aanloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Kan dat ook als je deze TP-Link TL-WR710N "er tussen" hebt?
En hebben daarna meerdere devices tegelijk toegang tot internet?

Groet,
Gi.
Gi Raffe,

Ik heb dat toevallig deze week in een hotel geprobeerd, TP aangemeld op WiFi, op 1 van mijn devices username en pass (captive portal) ingevuld en de rest kwam gelijk online :)
Goedemorgen,

Ik heb ook het probleem dat ik op een Landal Portal mijn TP niet kan gebruiken als WISP.
Ik zal vast iets verkeerds doen denk ik.

Ik gebruik de quicksetup om de WISP in te stellen. Ik kies het Landal wifi netwerk en vervolgens start ik de TP opnieuw. Weg TP link, geen ssid meer te vinden.

Het probleem moet ergens met de portal van Landal te maken hebben. Landal Wifi is open en vervolgens kom je op een portal waar je je gebruikersnaam en wachtwoord in moet geven.

Hoe heb je dit werkend gekregen FreakNL?

Alvast super bedankt.

Gr.
Mike
Deze reactie mag weggehaald worden, excuses voor het ongemak.

[Reactie gewijzigd door DieBrave op 24 juli 2017 22:25]

Hi,

Hoef je dit vervolgens maar 1x te doen om het allemaal werkend te krijgen?

Grt Ruben
Hoe bedoel je?
Toevallig afgelopen vakantie ook weer tegenaan gelopen, captive portal in een hotel...

Op je telefoon meld je je aan, je wordt geredirect naar captive portal, je accepteert en je hebt internet.

Als je echter de TP-Link aanmeld op de WiFi gaat hij rebooten. Daarna kun je er met geen mogelijkheid op vanwege kip-ei verhaal; De TP-link detecteert geen internet (want je hebt nog niet geaccepteerd) dus zend geen WiFi uit dus je kan er niet op.

Oplossing is vrij simpel over het algemeen, gewoon naar de gateway van de WiFi surfen, dan kom je meestal ook op de captive portal. Probleem is hier dus wel dat je wel met UTP met de TP-link moet verbinden (want hij zend geen WiFi uit). Ik had mijn laptop toevallig mee. Andere oplossingsrichting is je telefoon aanmelden, daarna het MAC van de telefoon in de TP-link zetten (MAC cloning). Dan werkt het ook.

Met captive portals blijft het altijd even puzzelen. Dat zal bij elk device zo zijn...

De TP-Link heeft me echter ook weer erg geholpen afgelopen vakantie, we hadden ook nog een appartementje gehuurd op Tenerife via Airbnb, we gingen er eigenlijk vanuit dat er WiFi bij zou zitten, maar dat was niet zo. De TP-link kon echter prima de WiFi van het hotel aan de overkant opvangen.. Daar met een smoes het WiFi wachtwoord ontfutselt bij de balie zodat we de hele week gewoon internet hadden :+
Heeft iemand de DD-WRT firmware al eens op deze router geinstalleerd?
Volgens mij kan dat alleen met de V1 versie. De v2 versie heeft minder geheugen....
De V2.0 is inderdaad een 4MB versie maar er is ook nog een V2.1 die wel 8MB geheugen heeft.

Ik denk erover om DD WRT erop te zetten, is alleen nog wel in Beta fase maar de minpuntjes die jij noemt ervaar ik ook, hoop dat dat beter gaat.