Specificaties 2.0-kanaals met 110W versterker - Bekijk alle specificaties

Sonos CONNECT:AMP Review

Peterbreda 19 april 2015, laatste update op 21 mei 2015, 2.323 views

Sonos CONNECT:AMP

Met name geluidskwaliteit valt vies tegen voor zo'n prijs! Mijn Play1 klinkt in verhouding geweldig, dus dacht ik mijn oude Harman versterker te verruilen voor een prachtige Sonos: een ervaring rijker en een illusie armer.

Pluspunten

• Geweldige "wekkerfunctie", muziek begint elke dag vanzelf.
  • Multiroom werkt goed (maar is overbodig voor de meeste mensen denk ik)

Minpunten

• Zeer slecht in het laag (dacht dat m'n speakers uit fase stonden!)
  • Je kan maar zeer weinig functies van spotify gebruiken
  • Slechtere dynamiek dan een cassettebandje
  • Ploft als ik de TV uitschakel(!)
  • Slechts een ingang (nog analoog ook in deze tijd)

Geluidskwaliteit Score: 1
Zo enthousiast ik ben over Play 1, zo teleurgesteld over CONNECT: AMP ben ik.
Nu ben ik geen audiofiel, maar heb een jaartje of 20 ervaring met professionele carstereo, dus kan naar mijn bescheiden mening aardig inschatten of iets wel of niet klinkt.

Om te beginnen heb ik de CONNECT: AMP gekocht omdat mijn oudere Harman Kardon versterker aan vervangen toe was. Ondanks dat de Sonos slechts een analoge lijningang heeft, dacht ik dat dit voldoende zou zijn om mijn TV op aan te sluiten, want de rest gaat toch allemaal via het netwerk. Die redenering klopt wel (ongeveer), maar als ik mijn televisie uitschakel dan hoor je een keiharde uitschakelplop over de luidsprekers. Dat past natuurlijk niet in deze tijd en al helemaal niet bij een versterker die toch even bijna 500 kost.

Bovenstaande tekortkomingen zou ik met de mantel der liefde bedekken als de geluidskwaliteit fantastisch geweest zou zijn; helaas is dat niet het geval... Ik heb 2 5-weg JBL zuilen ES80BK (100 watt RMS belastbaar, met 2 x een 6" woofertje, te be-ampen TOV het hoog.) die normaliter klinken als een klok met voldoende laag; ik had vroeger een subwoofer maar heb deze in de tijd al opgeruimd omdat ie niets toevoegde.

Via de Sonos leek het alsof de luidsprekers uit fase waren aangesloten: de bas schitterde van afwezigheid... Doormiddel van loudness en softwarematig de lage en hoge tonen flink versterken brengt weer een beetje leven in de brouwerij, maar het heeft niets met muziek te maken. Ik heb iemand de term "luistermoe" eens horen gebruiken en dat is zeker van toepassing na een uurtje muziekluisteren via "de kachel van Sonos."

Ik heb dus uiteindelijk maar gebruik gemaakt van de 100-dagen-retour-garantie (dat doen ze dan weer wel goed ) en mezelf een Pioneer VSX-924 kado gedaan: Nu kun je dat niet vergelijken, want de Sonos biedt 2x 50 watt aan klasse-D vermogen, terwijl de Pioneer 7x dik 100 watt aan klasse AB op de uigangen heeft staan. De prijs voor de Pioneer ligt ongeveer 140 lager, is in staat om alle(!) Spotify-functies te gebruiken en klinkt als een klok! Ook aan ingangen geen gebrek: maar liefst 7 HDMI-ingangen, en diverse optische en analoog. O ja... je kan ook nog rechtstreeks vanuit je bluetooth bron zoals bijvoorbeeld je telefoon naar de versterker streamen. Tis maar dat je het weet. :)

Duidelijk het verschil tussen "geluid" en "muziek".

pricewatch: Pioneer VSX-924-K

Heb jij ook een Sonos CONNECT:AMP?

ben blij dat ik niet de enige ben die deze ervaring heb gehad. dacht eerst ook dat het aan mijn speakers lag, maar dat bleek niet het geval. heb het ding de volgende dag direct teruggebracht.
wacht wel tot er een beter alternatief is
voorlopig maar met eeenvoudige bluetooth speaker, die geeft ook prima geluid