Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Peaq PNB S1115 - I3NL Review

atlaste 17 april 2015, 4.169 views

Peaq PNB S1115 - I3NL

Goed gebalanceerde, fijne laptop. Prijs-kwaliteit is prima. De laptop voelt robuust aan. Het fantastisch (IPS) scherm is de highlight. Het was een goede keuze om het dof te maken en zowel kleuren als zwart/wit zijn gewoonweg fantastisch.

Pluspunten

• Fantastisch IPS scherm (!)
  • Mat scherm
  • Goede CPU
  • Voelt robuust aan
  • Goede prijs / kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen technische info beschikbaar
  • Accuduur valt enigszins tegen (+/- 4u)
  • Apple-style muis

Gisteren een van deze opgehaald bij de media markt. Belangrijkste overwegingen waren het goede (IPS) scherm icm. de vrij goede specificaties.

De hoeveelheid bloatware viel me mee; het heeft me uiteindelijk een uurtje gekost om de laptop te installeren en alle zooi eraf te kachelen.

Wat meteen opviel was de muis... nu ben ik sowieso geen groot fan van die vingerdingen, maar het idee om de buttons te verbergen in de pad was geen goed plan.

Wat me ook opviel was dat nergens technische informatie te vinden is. Ik wilde bijv. weten of je het geheugen evt. later kan uitbreiden, maar heb dit nergens kunnen vinden.

Batterijduur vind ik matig. Hij gaat naar mijn inschatting zo'n 4 uur mee op een accu, wat ik niet veel vind voor een Core M.

Bij het overpompen van data viel op dat je moet oppassen met het klepje voor de UTP stekker. Het ding zit vrij strak er omheen, dus gewoon even "je UTP er uit trekken" gaat waarschijnlijk fout. Het is wel vrij robuust gebouwd, dus ik ben er verder niet bang voor dat er iets afbreekt.

Daar staat tegenover dat de harde schijf snel is, de processor de nieuwe AVX2 instructies ondersteunt en het lekker snel is. De hybride harddisk doet het beter dan ik verwachtte. Het toetsenbord is goed. En het scherm.. oh dat is werkelijk fantastisch. De laptop voelt fijn en robuust aan. Gamen zal niet erop gaan gebeuren; wel wat Gimp, Mail en Office. En laten we wel zijn, voor die doeleinden is dit echt een fantastische machine.

Als we dan naar prijs-kwaliteit gaan kijken denk ik dat dit een prima keuze is. Nee, het is niet state-of-the-art, het heeft geen 8 GB geheugen en het heeft geen enorme SSD drive - maar eerlijkheidshalve dat kan je ook niet verwachten voor dit bedrag.

Heb jij ook een Peaq PNB S1115 - I3NL?

Reviews door de redactie

Een mat HD scherm en geen herrie van een ventilator...
Welke betaalbare 15" heeft dit nog meer?
Volgens mij is dit een winner!
@rbdoes

Een mat 1080p HD IPS scherm zelfs. Dat is vrijwel niet te vinden in deze prijsrange, wij hebben er echt naar gezocht.

Nadeel van geen ventilator is uiteraard dat je niet volcontinue de 100% cpu haalt. Eerlijk gezegd merk ik het niet echt; de meeste "normale" belasting is in de praktijk merk ik toch piekbelasting en dat gaat gewoon prima.

Kortom, wij hebben 'm nu even en ik heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf. Van mij had deze in de T.NET laptop review echt wel naar boven mogen komen.
Heb een andere ervaring, heel negatief
Hoe kan een apple-style muis nou als een minpunt geacht worden? Het trackpad van mijn 4 jaar oude MacBook Pro werkt echt prefect. Jou mening over touchpad's heeft toch niets te maken met het product zelf?
Hij ziet er alleen hetzelfde uit qua stijl, het is niet hetzelfde ding.

Ik heb vele touchpads gehad en deze vind ik het slechtste werken van alle touchpads die ik in mijn handen heb gehad, m.n. met de rechtermuisklik. Dat vind ik een minpunt waard - en lijkt me iets waar andere mensen hun voordeel mee kunnen doen door hier even op te letten bij een evt. aanschaf.

Het geen review van een MacBook pro, dus daar doe ik geen uitspraken over.
Het geen review van een MacBook pro, dus daar doe ik geen uitspraken over.
En dat is nu dus precies wat je wel doet...
En dat is nu dus precies wat je wel doet...
Nee, dat doe ik dus niet. Nergens in mijn review staat 'macbook pro' of dat het een touchpad van Apple is. Dat zou ook niet fair zijn, want dat is het niet.

Wat daarbij multi-interpretabel kan zijn is dat ik de muis opmerkte als minpunt, waarbij ik het functioneren van de muis bedoel en niet het uiterlijk. Apple-style stond daar alleen vermeld omdat het een muis is in de stijl van hoe Apple die dingen ook maakt. Als daar onduidelijkheid over bestaat (blijkbaar) dan wil ik dat best toelichten, wat ik bij deze heb gedaan.
Laat dan duidelijk weten wat er mis is met het touchpad in plaats van een verwijzing naar apple te maken, want nu lijkt het net alsof je het touchpad slecht vind omdat het er een is als dat Apple gebruikt.
Aangezien deze laptop passief gekoeld wordt, vraag ik me of bij langdurige zware belasting het koellichaam wel toereikend is.
Hoe lang blijft de turbo op 2.0GHz bij volledige belasting? Zou je eens een kwartier OCCT kunnen draaien?
Goede vraag.

Ik heb zojuist OCCT gedraaid en de resultaten zijn... in een woord: dramatisch.

De temperatuur schiet omhoog en na ongeveer 10 seconde wordt de snelheid bijgesteld naar beneden. Dat herhaalt zich iedere 40 seconde.

Bij 'power settings' kan je kiezen voor 'active cooling policy'. Dat heb ik net nog even gedaan, maar lijkt ook weinig uit te halen.

Kortom, het antwoord is: Nee, het koellichaam is absoluut niet toereikend bij langdurige zware belasting.
@krijnbl

Mijn Ervaring is toch anders, na 6 weken al ter reparatie, SSD schijf kan het niet aan, blijft maar bezig, en alles is dan bevroren (toetsenbord-muis) en nee geenspellen of grote programma's, internet-email-facebook) Ben in de tussen tijd er dol van, Klantenservice meerdere keren benaderd,
Heb er geen vertrouwen meer in, maar ruilen ho maar.
Wacht op terug sturen reparatie.