Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

NZXT Phantom 820 Wit Review

Foritain 17 april 2015, laatste update op 26 mei 2017, 11.506 views

NZXT Phantom 820 Wit

Een prijzig beestje, maar wel één van de meest indrukwekkende mega towers die ik heb mogen bouwen. Een zee aan ruimte zorgt dat je praktisch alles kwijt kan, en dat inbouwen en kabelmanagement een eitje is. Veel features, waaronder een erg toffe kleur-aanpasbare verlichting voor binnen en buiten.

Pluspunten

• Ruimte voor bijna alles wat je er tegen aan kan gooien. Heerlijk om te bouwen en kabelmanagement mee uit te voeren.
  • Een unieke en extreme uitstraling. Veel kunststoffen, maar wel zonder twijfel een ultra-high-end behuizing
  • Uitstekend niveau van afwerking van alle materialen.
  • Uitstekende uitvoering: Overal stoffilters (inclusief op de ventilatoren zelf), 6 USB poorten, SD kaartlezer, etc.
  • Erg toffe (RGB) verlichting voor zowel binnenin als buiten je behuizing. Tevens verlichting op je aansluitingen aan de achterzijde.
  • Extreme koelmogelijkheden & uitstekende standaard koeling met o.a. 3x 200mm + 1x 140mm fan.
  • Iets kleiner venster laat vooral de leukste delen van je computer zien.
  • Gewoon een WOW-behuizing.

Minpunten

• Heb je echt zo veel ruimte nodig? Het lijkt een behuizing voor een kleine niche van liefhebbers
  • Toont hier en daar dat hij een paar jaartjes oud is: Geen SSD plekken achter je moederbord, kabels achterzijde niet fabrieksaf weggewerkt.
  • RGB verlichting heeft wat moeite met puur-wit, je ziet dan duidelijk een glow van R, G & B.
  • Meeste kleuren verlichting zien er fantastisch uit, maar een beperkt aantal zijn helaas minder overtuigend (bijv. geel, zie .gif in review)
  • Het blijft een hoop geld voor een behuizing, en voor dit bedrag is praktisch elke andere behuizing op de markt een concurrent.

Review: The NZXT Mothership (Phantom 820)

- Inleiding
- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ NZXT

Deze review is iets anders dan de ‘traditionele’ behuizing-review geworden, het idee van een dergelijke gebruikelijke review liep al snel een beetje uit de hand en voor ik het wist zat ik met een combinatie van onderdelen die volgens mij ook wel leuk waren eens te laten zien, zeker omdat het allemaal goed bij elkaar paste. Naast de behuizing zal ik dus een kort (althans voor mijn doen ;) ) kijkje nemen bij de andere onderdelen die deze build tot iets mooiers maakte.

Voor de liefhebbers van custom waterkoeling moet ik je vast teleur stellen, niet alleen zijn dat nog stevigere investeringen, maar het is ook een enorme tijdsinvestering. Oftewel gebruik ik hier gewoon ‘off the shelf’ onderdelen om tot een geheel te komen wat zelfs een weinig ervaren pc bouwer eenvoudig kan bereiken.

De basis van vandaag blijft uiteraard de behuizing zelf: de NZXT Phantom 820. De Phantom series gaat inmiddels alweer een aantal jaartjes mee en heeft een aantal sub-types Phantom tot gevolg gehad met dezelfde stijling maar verschillende afmetingen en niveaus van afwerking. De Phantom 820 is de grootste en meest luxe variant daarvan, komt in het wit, zwart, en grijs, en komt met een pittig prijskaartje van 225 a 230 euro. Voor dat geld verwachten we uiteraard iets heel bijzonders.

Vanwege de stevige toren en de ondersteunende hardware die in beeld wordt gebracht is deze review aanzienlijk langer dan gebruikelijk, dus pak gerust een kopje (pot) koffie en maak je muiswiel even schoon.

De features en specificaties van de NZXT website:

De originele Phantom had ook de naam “NZXT Big Tower”, dus dat de 820 met zijn 650mm hoogte en maar liefst 612mm diepte ook een echte Big Tower bleek kwam niet helemaal als verrassing. Als gevolg kan je dan naast de gebruikelijke ATX bordjes ook XL-ATX en E-ATX moederborden kwijt, krijg je 4 externe 5.25” bays, en 6 interne 3.5” bays voor harde schijven. Dat laatste is overigens niet eens gek veel ten opzichte van sommige alternatieven, maar lijkt mij toch ruim voldoende voor de meeste praktische builds. De Phantom 820 is een combinatie van staal (Frame, zijpanelen), en kunststof (voor- en toppanelen), en het gewicht van 15 Kilo is een indicatie dat de hoeveelheid staal niet misselijk is.

Grote torens komen traditioneel met veel ventilator plekken, en ook dat is hier het geval. Tot 9 ventilatoren kan je kwijt, en je krijgt standaard een niet verkeerde combinatie van 3x 200mm ventilatoren en een enkele 140mm ventilator erbij. Je kan er vervolgens ook radiatoren in hangen zoals een 280mm of 360mm radiator aan de bovenzijde (maximaal 90mm dik), een 240 of 280mm model aan de onderzijde, 120 of 140mm aan de achterkant. De ingebouwde (aan de bovenzijde) fancontroller kan deze 4 stock fans (maar niet meer dan dat) aansturen.

De maximale lengte van grafische kaarten is met 333mm niet een noemenswaardige beperking, en 34mm kabelmanagement is niet misselijk. Voor processorkoelers heb je 183mm wat erg ruim is, maar als je de (standaard aanwezige) 200mm ventilator in het zijpaneel wilt laten dan moet je rekening houden met maximaal 153mm hoogte, wat wel veel stevige towerkoelers uitsluit.

Één van –de- features van de Phantom 820 is de LED verlichting. De buitenkant –en- de binnenkant zijn voorzien van NZXT hun “Hue” of “RGB” LED verlichting.

De reden dat ik deze NZXT Phantom 820 kon gaan bouwen kan je op de eerste foto goed zien: de verpakking had namelijk betere tijden gezien. Ach ja, de behuizing zat helemaal veilig en stevig (Verpakking deed zijn werk dus), dus wat kan mij het schelen en als dat de gelegenheid tot gevolg heeft om een toffe build te maken hoor je mij niet klagen.

Na een reeks aan vooral kleinere behuizingen was het heel even wennen om weer een gigantische toren op tafel te hebben. Halverwege de keuken moeten gaan staan om hem ook maar geheel in beeld te krijgen. Eerst even een kijkje naar de voorkant. Hier zien we de bekende Phantom styling met onder andere de bekende schuin afgesneden air intake (voor wat perspectief, dat is een 200mm ventilator!) en een zwarte kunststof voet die de behuizing wat van de grond tilt voor airflow. Hier zien we tevens het eerste stoffilter. De externe bays zitten achter een stevige (kunststof) deur, met daaronder enkele knoppen: de LED-mode knop, SD-kaartlezer, Hue-draaiknop, en de backlight knop voor de achterzijde. Met de LED-mode knop kan je schakelen tussen alle LEDs aan of uit, maar ook tussen enkel buiten- of binnenkant verlicht. Met de draaiknop kan je door het kleurenspectrum van de verlichting wandelen. Hoewel de voorzijde van kunststof is is het niveau van afwerking uitstekend. Dergelijke ontwerpen zijn praktisch onhaalbaar met andere materialen dus de keuze is begrijpelijk, maar de Phantom 820 mag er zeker zijn. Overigens is een witte behuizing zalig om mee te werken, want stof of vingerafdrukken zijn niet zichtbaar, waar ik normaliter op donkere of aluminium behuizingen aanzienlijk meer moet poetsen om de behuizing presentabel te houden.

De zijpanelen zijn van staal, aan de rechterzijde zien we wat verdikkingen wat vermoedelijk een combinatie is van design en extra kabel-ruimte. Aan de andere kant zien we een ongebruikelijke “windowed” indeling. Het bovenste venster toont de ventilator en een klein deel van je systeem (daarover straks meer), het onderste stuk is een mesh zodat de aanwezige 200mm ventilator meer lucht aan kan trekken, en het kleine stukje er tussen? Geen idee, zal wel iets van styling zijn.

De achterzijde geeft een goed beeld van hoe groot de behuizing is. Maar liefst negen expansie sloten voor Quad-GPU setups en rubber-gevulde gaten voor externe waterkoeling waar iedereen gebruik van maakt (ahem). Kleine details zoals de schroeven met rubberen tussenstukjes om schade tijdens montage te voorkomen zijn positief te nemen, al mag het ook wel voor de prijs. Aan de onderkant zien we dat de voeding op gedempte voetjes staat, en aan de bovenkant zien we dat de ventilator aan de achterkant erg flexibel te stellen is, dit om te zorgen dat je flink dikke radiatoren kan gebruiken aan de bovenkant van de behuizing.

Om de bovenkant op de foto te zetten moet de Phantom 820 even op de vloer staan, het blijft een stevig beest. Ook hier zien we weer een stevig stukje opvallende styling en wederom een uitstekende afwerking van de kunststof onderdelen. Aan de voorkant zien we daar de power- en resetknop en de knoppen van de fancontroller met direct daarnaast een stukje van de verlichting. Aan de andere kant zien we maar liefst 6 USB poorten waarvan 2 stuks USB 2.0, en aan de achterzijde van de bovenkant zien we de derde 200mm ventilator, hoewel het niet duidelijk is in de foto hebben ook deze ventilatoren stoffilters er op zitten om neervallend stof tegen te gaan.

Voordat we gaan inbouwen nog even de extra’s, deze zitten in een klein wit doosje netjes gesorteerd. De echte handleiding ontbreekt (al weet ik niet of dat komt doordat deze verpakking al geopend was of niet), maar op de site van NZXT staat een uitgebreide handleiding.

Tijd om de panelen er af te halen. Het eerste wat opvalt is de 200mm ventilator in het zijpaneel. Mooi zijn ze sowieso.

De binnenkant is een vrij traditionele toren. Wel keurig wit meegespoten, zwarte kabels, zwarte rubberen grommets in de kabelmanagement gaten, een keurig passende 140mm ventilator achterin, rubberen voetjes voor de voeding, en wederom een stoffilter aan de onderzijde (mocht je het nog niet doorhebben, alles is gefilterd). Eigenlijk ziet alles er tip top in orde uit, al ontbreekt bijvoorbeeld de PSU cover zoals we die in sommige recente behuizingen (waaronder NZXT hun eigen H440) hebben gezien.

Je 5.25” devices zitten in stevige tool-less clips, en je opslag is vanaf de voorkant niet zichtbaar, deze zitten achter geheel wit afgewerkte gesloten covers. Deze zijn te verwijderen als je voor extra koeling aan de voorzijde wilt gaan. In mijn review van de (ook forse) H630 zagen we de interne ventilator-locaties ook al, maar waar de H630 er twee had heeft de Phantom 820 er één. Op deze plek kan je een 120mm of 140mm ventilator plaatsen en deze direct kantelen naar je GPU of CPU.

Ook de achterzijde ziet er goed uit, waarom één van de HDD brackets scheef zat weet ik niet, maar dat is natuurlijk zo te fixen. Een berg ruimte voor kabelmanagement, maar overbodig is het niet als je ziet wat voor een bundel kabels standaard al aanwezig is voor de koeling, fancontroller, en verlichting. Een handig extratje is de zwart gesleevde verlengkabel voor de voedingskabel naar je processor, de meeste voedingen zullen namelijk geen kabel hebben die lang genoeg is om deze afstand te overbruggen.

Normaal gesproken zou ik nu met het inbouwen beginnen, maar zoals ik in de inleiding al zei wilde ik graag wat mooiers maken. Dat idee begon te groeien omdat ik al een tijdje de NZXT Kraken X41 en X61 waterkoelers had staan waar ik wat leuks mee wilde doen, en de stap om dan de NZXT Kraken G10 GPU bracket erbij te pakken was daarna niet zo groot meer. En als we dan toch op de NZXT tour zijn, waarom niet nog wat extra koeling en hun GRID+ fancontroller erbij? NZXT represent dus.

De NZXT Kraken X61 en X41 zullen binnenkort in hun eigen review goed in beeld komen, dus die zal ik wat beperkter laten zien. De Kraken G10 is echter wel een leuk productje om mee te nemen, want dit ‘tover je grafische kaart om in een watergekoeld model’ past goed bij de Phantom en is toch een belangrijk onderdeel van ons totaalplaatje van vandaag. Om een G10 toe te passen heb je het bracket zelf nodig (30-35 euro), uiteraard een grafische kaart (eigenlijk zijn alle recente kaarten wel compatible), maar natuurlijk ook een AIO waterkoeler. Dit maakt het prijskaartje natuurlijk niet bijster zacht, zeker als je de X41 wilt gebruiken. Aan de andere kant, het oog wil ook wat.

Het plaatsen van de G10 is kinderlijk eenvoudig, maar zorg dat je er de tijd voor neemt, je bent tenslotte met je grafische kaart bezig. Een 92mm ventilator plaats je in het bracket als koeling voor de VRM’s, de X41 klikken we eenvoudig aan de andere kant, de schroeven in het bracket, vervolgens sturen we de kabels en slangen in de daarvoor bestemde ruimte uit het zicht.

Daarna is het tijd om de koeling van je grafische kaart te schroeven. Dat klinkt spannender dan het is, maar hou rekening mee dat niet alle fabrikanten het toestaan met behoud van garantie. Van risico is eigenlijk geen sprake mits je het rustig en met zorg doet. In het geval van de MSI Twin Frozr IV zijn het een paar schroefjes, en we zijn er al. Met alcohol de koelpasta verwijderen, en niet vergeten een beetje nieuwe pasta aan te brengen. De Kraken X41 heeft echter standaard al koelpasta aangebracht, dus dan is het niet nodig.

Het resultaat is duidelijk opvallend. Een flinke witte backplate en gespoten (stalen) zijkanten maken de vrij standaard GPU tot iets mooiers.

Het leuke aan wit gespoten onderdelen is dat ze ook leuk reageren met gekleurde verlichting. Een gifje met een aantal kleurtjes:

Ook dit moederbord verdient een beetje aandacht. Waar een paar jaar geleden een moederbord met stijl ondenkbaar was (Stijl was toen vooral “meer grote dingen er op is beter”) zijn tegenwoordig tal van ‘mooie’ moederborden verkrijgbaar. Zeker de aanwezigheid van zwarte PCB’s op de markt hebben veel recente systemen aantrekkelijker gemaakt, maar een echte zwart-wit combinatie blijft ongebruikelijk. MSI heeft met de Z97S SLI Krait edition een bord gemaakt wat een build als deze uitstekend aanvult: namelijk een echt zwart-wit kleurenschema. Op de verpakking zien we al dat het een andere koers is voor MSI, want het bekende draakje van de Gaming serie maakt plaats voor een witte slang.

Het bord zelf is ook top om te zien. Niet te veel overdreven poespas, maar een strak zwart PCB met wat witte details. Het bord is een paar tientjes duurder dan de typische gaming-series borden, maar daarvoor krijg je wel een heel compleet S1150 moederbord met de meeste gewilde functies. Met een prijskaartje van 120 euro is de MSI Z97S SLI Krait edition niet eens een heel duur moederbord en slechts een paar tientjes duurder dan de instappers in het Z97 segment. Wat functionaliteit betreft zullen de meeste gamers en liefhebbers hier toch meer dan voldoende mogelijkheden vinden, waaronder zoals de naam al suggereert de optie om twee grafische kaarten in SLI te draaien.

Ook de voeding moet natuurlijk passen in het systeem, dus de keuze was gevallen op de NZXT Hale82 V2 700W voeding. Nu heb ik geen apparatuur in huis om een voeding echt goed te testen, maar deze bronze rated voeding biedt wel de strakke uitstraling en lage geluidsproductie die voor mij als ‘gebruiker’ belangrijk zijn. Wat de uitstraling betreft in elk geval geen klagen, en de aanwezigheid van zwarte flat-cables (netjes meegeleverd in een bewaarhoes) is iets wat in de meeste builds (zeker wanneer je beperkte ruimte hebt voor kabels) goed van pas komt.

Wel spijtig in het hele verhaal is de 24pin ATX kabel die bij deze voeding zit, want hier zijn de gekleurde kabels duidelijk zichtbaar. In een echt mooi afgewerkte build moet dat natuurlijk beter, en dat bracht mij tot het volgende idee….

Als we dan toch bezig zijn, waarom niet meteen kabels voorzien van strakke witte sleeves. Nu kan je uiteraard zelf je sleeving toepassen, maar dat kost best wat tijd en veel bespaar je er niet mee. BitFenix maakt het de luie mens makkelijk door kant en klare kabels aan te bieden. Tal van verschillende soorten kabels zijn leverbaar van 24pin ATX tot 12V en 7V ventilator splitters en alles wat er tussen zit, vaak ook nog in verschillende lengtes en tevens in tal van kleurstellingen (en dan weer in één kleur of zelfs kleurcombinaties).

De meeste kabels zaten zo tussen de drie en zes euro meen ik, wat het totaal op een tientje of drie a vier zette. Je PC wordt er niet sneller van, maar wel mooier, en voor dat bedrag ga ik zelf niet uren lopen aanklooien. Ook hier zien we natuurlijk dat wit weer mooi reageert met gekleurde LEDs, wederom een gifje met wat kleurtjes:

Goed, met de belangrijkste onderdelen in beeld is het tijd om het “pc’tje” in elkaar te zetten. Het zal je nu niet meer verbazen dat ook de koeling van de processor van NZXT komt, dit in de vorm van de X61 AIO waterkoeler met een 280mm radiator. Daarover binnenkort meer. Koelertje op het mooie MSI Krait edition moederbord, een beetje Corsair Vengeance werkgeheugen erbij (paar gele letters maar daar zien we straks niets meer van), en dat geheel de Phantom 820 in. De Zwart-Wit kleurstelling die je overal in terug ziet beviel mij zelf uitstekend.

Iets wat ik tijdens het uitpakken was vergeten te laten zien is de onderzijde. Hier zien we nog even dat de gehele onderzijde is gefilterd, en het zwarte voetje aan de voorzijde.

Met de Kraken G10 reeds op de GPU gemonteerd is deze eenvoudig te plaatsen, waarbij ik heb gekozen de 140mm radiator aan de onderzijde te monteren.. Wat ruimte betreft zeker geen gebrek, en weer zien we de zwart-wit combinatie overal op elkaar aansluiten.

Voeding erbij, wederom met zat ruimte, en we hebben een lekker rommeltje om weg te werken.

Geen paniek, rustig de kabels naar achteren werken, en het begint ergens op te lijken. De kabels van de Kraken X61 langs het werkgeheugen naar boven zodat je er niets van ziet, 24-pin ATX kabels direct naar achteren, en eigenlijk enkel de voedingskabels van de GPU die je nog ziet. Normaliter zou je deze om de GPU buigen, maar dan zie je in dit geval NZXT niet meer staan. Het enige wat niet zwart-wit is zijn de uiteindes bij de voeding, maar die vallen straks achter het zijpaneel weg, en zelfs zo zien ze er m.i. niet slecht uit.

Oh ja, en een computer werkt niet zonder iets van opslag. Hier is wel te zien dat deze behuizing inmiddels twee jaar op de markt is, want echte SSD locaties zijn er niet. Je krijgt 6 brackets en daar kan je of 2.5” of 3.5” drives in zetten. Of dat een beperking is mag je zelf bepalen, maar ondanks dat je voldoende alternatieven ziet met 8 drives of meer lijkt 6 drives mij zat, en je hebt tevens nog 5.25” bays om iets mee te doen.

Met de build in de laatste fases tijd om even de verlichting te testen, alles lijkt te werken. Overigens kan je de kleuren van de LED-verlichting op de Kraken X61 en X41 pomp (het logo) ook veranderen in de software, maar dat kan uiteraard pas nadat het systeem is geïnstalleerd.

Het zal vanzelfsprekend zijn dat het inbouwen van deze gigantische kast een eitje is. Er valt weinig over te zeggen, het loopt allemaal vanzelf. Ook het wegwerken van de kabels aan de achterzijde is slechts een paar minuten werk, want er is een zee aan ruimte. Als je tijd wilt spenderen het echt perfect te doen kan dat, maar dit resultaat werd behaald met een minimale hoeveelheid tijd en slechts een paar luttele tie-wraps.

Dacht je bijna van mij af te zijn…

Om het NZXT Thema nog even door te zetten, en om nog wat extra fan-controle toe te passen heb ik een NZXT Grid+ Fancontroller geplaatst in deze build. Dit kleine kastje plak je met meegeleverd klittenband aan de achterzijde van je moederbord tray, wordt gevoed via een molex aansluiting op je voeding, en sluit je aan op een interne USB 2.0 poort. Zes ventilatoren kunnen worden aangesloten en via de meegeleverde software worden aangestuurd. Hoewel je normaliter 3-pin ventilatoren worden aangesloten zitten er twee 4-pin -> 3-pin verloopjes bij, om zo ook twee PWM ventialtoren (wel via voltage) door je Grid+ te laten beheren. Voor meer dan twee 4-pin ventilatoren zal je extra stekkertjes moeten aanschaffen.

De meegeleverde software voor de Grid+ is de NZXT CAM software, deze kan iedereen overigens downloaden, en geeft op alle systemen een flinke hoeveelheid informatie weer over system load, temperaturen, status (en gezondheid) van de harde schijven, en nog veel meer. Zodra je een Grid+ in je systeem installeert dan herkent de CAM Software de fancontroller, krijg je een extra scherm erbij, en kan je de maximaal 6 aangesloten ventilatoren naar wens aanpassen. Zodra je de Kraken waterkoelers in je systeem aansluit herkent de software ze overigens ook, zo kan je alles vanuit één softwarepakket aanpassen.

Het is zeker een interessant programma, want er zit meer in dan je zou denken. Zo geeft het bijvoorbeeld ook aan welke firmware op je HDD/SSD zit, kan je tal van waarschuwingen instellen bij bijvoorbeeld een bepaalde CPU load of temperature, en er zit een overlay feature in, om tijdens je games bepaalde informatie over de prestaties te bekijken.

Indien gewenst kan je ook de CAM App installeren op je (Android of iOS) telefoon, en zo je systeem via je telefoon (en op afstand) in de gaten houden en aanpassen. Dit loopt via een verbinding met de NZXT 'cloud'. Hierdoor kan je dus van buiten huis je systeem in de gaten houden, maar dit houdt wel in dat die gegevens via NZXT lopen. Of je daar gebruik van wilt maken mag je zelf bepalen, maar verplicht is het zeker niet. Maar goed, best een berg features in dat softwarepakket. Nu moet ik wel zeggen dat er een paar haken en ogen aan dit pakket zitten, voornamelijk gevolgen van het feit dat deze CAM 2.0 software pas net uit is. Het is namelijk zeker nog niet foutloos. Zo heb ik deze screenshots gemaakt terwijl ik de Grid+ aan mijn huidige test-platform heb gehangen met een AMD A8-7650K (het knutselt wat makkelijker op een testbench dan een giga toren), en daar worden de temperaturen bijvoorbeeld niet goed van weergegeven. Tevens loopt de CAM App vast op mijn OnePlus One. Er zijn veel mensen die volledige functionaliteit rapporteren, maar meldingen van bugs zijn ook zeker genoeg te vinden: ze hebben dus nog wat werk aan de winkel!

Wat natuurlijk wel gewoon goed werkt is het fancontrol gedeelte van de software wanneer je de GRID+ aansluit. Je kan je fans naampjes geven, het verbruik en de RPM bekijken, en eenvoudig schakelen tussen silent- of performance modus. Daarnaast kan je precieze handmatige fanprofielen instellen. Dit werkt allemaal uitstekend overigens, en maakt de GRID+ een prettig apparaat om mee te werken. De NZXT Sentry Mix 2 is één van mijn favoriete fancontrollers met enkel een zestal handmatige sliders (heb ik ook een review van mocht je het leuk vinden), de GRID+ is welliswaar compleet anders, maar het kleine kastje laat zich eenvoudig aansluiten en geeft je toch een berg mogelijkheden met je ventilatoren. Ik ben er in elk geval erg over te spreken.

En ach, als we dan toch lekker bezig zijn nog even de ventilatoren in beeld. Deze FN140 v2 zijn dezelfde modellen die bij de Krakens zitten en tevens hetzelfde model als achterin de behuizing zit, zo staat die ook meteen mooi op de foto dus. Zo blijft alles tevens bij elkaar passen. Deze ventilatoren zijn zwart-wit uitgevoerd, komen met kabels met zwarte sleeve en een molex adapter.

Hoewel ik nog bezig ben met het opstellen van een ventilator roundup heb ik wel vast gekeken naar mogelijk het belangrijkste onderdeel van elke ventilator: zijn ze op lage toeren in elk geval stil? Mijn SL-500 geluidsmeter, gevoelig vanaf 30dB(A), kon op 30cm afstand geen meting verrichten. Oftewel, in de stille stand is de ventilator in elk geval echt doodstil. Verwacht op korte termijn een grote roundup met een flink aantal 120mm en 140mm ventilatoren, hun geluidsproducties, en de koelprestaties!

Een belangrijk onderdeel van de Phantom 820 is de LED feature. Deze vinden we zowel bovenop, aan de voorzijde, als aan de binnenkant. Je kan via de LED-mode knop kiezen om het geheel aan te zetten, maar ook om enkel de buitenzijde of binnenzijde te laten branden. Hou je het liever donker? Dat kan gelukkig ook.

Persoonlijk? Lekker volle bak aan die handel!

Overdreven veel licht is het gelukkig niet, maar zowel de ventilatoren als je GPU en CPU worden netjes verlicht, zeker een combinatie met wit (en kabels met witte sleeves) doet de verlichting goed.

Wat je vaker ziet bij RGB LEDs is dat ze wat last hebben met het weergeven van puur wit, ook de Phantom 820 heeft daar iets last van en dat is wel een beetje jammer. Als gevolg heb ik de verlichting maar iets richting ijs-blauw gezet. Wat je met de witte setting ziet is dat je hier en daar toch een rode en groene glow krijgt. Als ik de ventilator ‘gewoon’ op de foto zet dan zie je er weinig van (en in het ‘echt’ is het ook zeker niet extreem hinderlijk). Zet ik de sluitertijd echter een stuk lager, dan zie je beter wat ik bedoel: Groene en Rode vlakken.

Wat de NZXT H630 ook had is de verlichting van het I/O paneel aan de achterzijde. Erg handig bij het inpluggen van je randapparatuur. Deze kan je ook met een knopje aan de voorzijde.

Het leukste is toch om de hue van de verlichting aan te passen, met de draaiknop aan de voorkant kan je door een ruime selectie kleureffecten schakelen. Keuze genoeg dus, waarbij eigenlijk enkel de ‘puur wit’ setting een beetje geplaagd lijkt door de RGB glow. Wederom tijd voor een gifje, de derde en laatste:

Waar deze header normaliter wel kritiek is is het bij deze build een beetje ondergeschikt belang, koelprestatis in deze build zeggen tenslotte meer over de Krakens dan de Phantom. Een behuizing als deze koop je natuurlijk sowieso om er je eigen complexe systeem van te maken, en de standaardprestaties komen dan niet zo vaak in de praktijk als bij meer standaard behuizingen, of compactere modellen met beperkte opties. Dat je met 3 standaard 200mm ventilatoren en een standaard 140mm ventilator, aangevuld met een flinke hoeveelheid ventilatieroosters de meeste high-end builds eenvoudig gaat koelen lijkt mij ook een weinig spannende conclusie, en dat je met de totale mogelijkheden helemaal los kan gaan zal ook weinig mensen verbazen.

Het ruimte aantal ventilatieroosters zal uiteraard wel enig geluid kunnen doen lekken, dus kiezen voor stille componenten blijft een harde eis als je een stille build wilt (ging dat niet voor elke behuizing op?). De zware bouwkwaliteit van de Phantom heeft uiteraard wel effect voor het binnenhouden van hinderlijke geluidjes, en het systeem wat je in al deze foto's ziet was ook daadwerkelijk onhoorbaar met de ventilatoren in de stille stand, toch een kritiek onderdeel van elke moderne computer.

De fan-controller is uiteraard een zeer welkome toevoeging, want niet alleen geeft het de mogelijkheid om alle ventilatoren op minimale toeren (en dus stil) te laten werken, je kan ze er zelfs geheel mee uitschakelen. Oftewel een echt onhoorbare build tijdens eenvoudige taken is gewoon prima mogelijk, al zou ik zelf geen moeite hebben met de 200mm lekker op een laag RPM te laten draaien. Dergelijke grote ventilatoren, zelfs op wat hogere toeren, klinken in de praktijk rustiger en prettiger dan kleinere modellen. Hoewel de GRID+ een leuke toevoeging is kan je bij behoud van de stock opstelling prima de stock-fancontroller aanhouden.

Dat de Phantom in absolute termen een hoop centjes kost dat was direct al duidelijk. 225 a 230 euro voor een behuizing is fors, en zoals wij inmiddels wel weten ook zeker niet noodzakelijk om een stevige computer veilig en koel in te huisvesten. Voor dat bedrag verwacht je dus een stuk kwaliteit, maar ook een stuk toegevoegde waarde.

De meegeleverde fancontroller is een mooi begin, maar iets wat we ook in goedkopere behuizingen zien. De aanwezigheid van de 4 ventilatoren, waaronder 3 200mm modellen kan wel een mooie besparing zijn; je kan er tenslotte de meeste systemen ruim mee koelen. De echte ‘meerwaarde’ van de Phantom 820 zit echter in de combinatie van gigantische afmetingen (XL-ATX en E-ATX behuizingen zijn normaliter al duurder) met een hoog niveau van staal en afwerking van kunststof. Deze behuizing maakt in praktisch elk opzicht een geweldige indruk, en geeft je ook het idee dat je met een behuizing van richting de 200 euro aan het werk bent. Het is niet alleen een Phantom, maar het is een ware high-end Phantom waar zijn voorgangers toch meer mid-range behuizingen waren (toegegeven, met passende prijzen).

Enkel de indruk wekken dat hij zijn prijs waard is is natuurlijk leuk, maar er zijn meer behuizingen die dat doen, al gaat ook dat voor alle prijsranges wel op. Je aangetrokken voelen tot het ontwerp van de Phantom zal dan ook wel een vereiste zijn om tot deze behuizing te komen, al was het maar dat het toch opvallende ontwerp zoals vaker zowel positieve als negatieve reacties te weeg zal brengen. Als laatste moeten we echter ook niet vergeten dat de aanwezigheid van een RGB-LED feature aan binnen- en buitenkant iets is wat in losse onderdelen een prijzige aangelegenheid is (of tijdsrovende), dus als je iets in die richting zoekt zal de prijs al snel wat zachter over komen.

Als liefhebber van compacte ITX behuizingen was het echt weer even wennen om een ouderwets ‘grote’ toren te bouwen. Overigens best opvallend, want enkele jaren geleden was “groot, groter, grootst” de voornaamste ontwikkeling op gebied van behuizingen. Grotere torens zijn nu toch vooral het domein van de echte liefhebbers, en met dat in het achterhoofd moet je de Phantom 820 toch wel beoordelen. Mijn voornaamste kritische noten zijn vervolgens vooral een gevolg van het feit dat de Phantom 820 een kast is die al even mee gaat, en dus een klein stukje verfijning van de laatste twee jajar heeft gemist. Geen mooie SSD brackets aan de achterzijde, geen PSU cover (maar is dat nodig met deze indeling / apart gevormd venster?), geen uitvoerig voorgekauwd kabelmanagement, en eigenlijk een bak ruimte die veel mensen, zelfs met een beetje high-end build, gewoon niet meer nodig hebben. Maar zoals ik al zei, dat laatste is persoonlijk, en voor de liefhebbers die wel een zee aan ruimte nodig hebben, of gewoon heel graag een gigantische toren willen neerzetten: De Phantom 820 is een uitstekende behuizing die precies dat doet.

De basis is uitstekend in orde: overal stoffilters, extreme koelmogelijkheden en ruime standaard aanwezige koeling, een fancontroller met de optie om ventilatoren uit te schakelen, een keurig binnenwerk en een bak ruimte voor je kabels weg te werken. Dit aangevuld met een keurige buiten- en binnenverlichting die er niet alleen top uit ziet, maar ook geheel naar wens te kleuren is. Enige kanttekening daarbij is de RGB-glow bij de wit-weergave, maar een ietwat lichtblauwe tint lost dat ‘probleem’ wel redelijk eenvoudig op.

Een liefhebbers-case pur sang met een passende Star Wars Storm Trooper uitstraling en een uitstekende kwaliteit materialen en afwerking. Overkill of niet, smaak of niet, het is een beestachtige behuizing welke heerlijk is om mee te werken. Naarmate je er wat meer mee besluit te doen dan enkel wat standaard componenten inbouwen (alhoewel, alles wat ik heb gebruikt is gewoon ‘retail’ hardware) zullen je gevoelens voor deze behuizing enkel sterker worden. Ik begon met een “Blast from the Past” gevoel bij het zien van een gigantische toren, maar de Phantom 820 (en ondersteunende onderdelen) kwamen uiteindelijk samen tot één van mijn favoriete systemen ooit. Hij is zekerde prijs, maar het is een bijzondere en indrukwekkende behuizing die echt indruk maakt, en dat mag soms best wat kosten.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een NZXT Phantom 820 Wit?

Heb hem zelf ook een paar maanden geleden gekocht voor mijn monster pc :)
Wat mij betreft toch een van de beste kasten in het high end segment, al moet ik zeggen dat geen enkele high end kast het nou helemaal is. Overal is het allemaal net niet en bij de phantom 820 vond ik dat het minst.

De minpunten die ik vooral heb zijn:
  • Lastig te verwijderen front en top panelen voor je fans te monteren of stof filters schoon te maken.
  • Drive lades zijn veel te slap en blijven niet goed vast zitten.
  • Ondanks de grote ruimte achter het moederbord krijg ik alle kabels toch maar net weg gewerkt.
  • Fans aan de onderkant zijn lastig te monteren, zeker als alles er al in zit. Pootjes moet je er af schroeven enz. enz.
Geen SSD plekken achter je moederbord
Waarom zou je dat überhaupt willen? :+
De kabels vond ik overigens standaard prima afgewerkt, gewoon netjes gebundeld.
De LED strips ga ik misschien nog eens vervangen door hoge kwaliteit LEDs :D
Plaatje? :D

Er valt inderdaad altijd wel wat op- of aan te merken, denk ook niet dat dat erg is, zelfs als ze iets voor één persoon perfect lijken te doen doen ze het voor een ander weer fout.

Mbt je punten:
- Kan ik mij in vinden. Meestal doe ik mijn grote schoonmaak van mijn cases (niet deze overigens) icm een kleine herziening van de build. "when in Rome" zeg maar. Maar goed, er zijn inderdaad cases waar het makkelijker gaat
- HDDs blijven hier toch wel prima hangen. High-end? Mwah, denk het niet, maar voldoende wel. Desondanks, zijn inderdaad betere voorbij gekomen
- Mwah, wij drukten de handel dicht en klaar was kees, veel makkelijker kan het niet. Als je de achterkant wilt showen met allemaal strak aangelegde kabels dan zou een extra CM wel fijn zijn.
- Niet iets om regelmatig aan te vogelen nee, maar of het nou echt zwaar weegt. Voor mij niet iig.

Mbt die SSD plekken. Niet enkel achter, maar je ziet gewoon meer cases tegenwoordig waarbij de SSD's leuk in het zicht zitten of juist niet ten koste gaan van HDD bays. Het blijft een puntje, maar ik zou hem ook niet bijster zwaar wegen. Mbt stock kabels, als je dan ziet wat Phanteks neerzet met de standaard afwerking van kabels, of Fractal nu met de R5, dan zie je toch wel grote vooruitgang de laatste jaren.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk wel een beest van een kast, daar komt weinig tegen in :D
Ik heb er 2:
Er zit inmiddels al wat meer hardware in. :+
gallery: wootah

Ik heb alleen SSDs, Met een 3,5" schijf zullen ze inderdaad wel wat beter vast zitten.
Als de extra uitsparing aan de mobo kant wat groter was geweest was het wel wat makkelijker geweest om de kabels weg te werken denk ik. Ik moet de klep nu overal goed aandrukken voordat ik hem vast kan schroeven.

Ik denk dat de reclame en sommige video reviews van deze kast vooral het gemak lieten zien hoe je dingen kon monteren, hoe makkelijk de voor en top panelen los gingen enz. dat mij dan een beetje tegen viel. Het is toch allemaal wat lastiger dan ze je doen geloven. Alsnog beter dan een paar andere kasten die ik heb gehad moet ik zeggen :+

Heb jij trouwens ook flink wat schokken gekregen toen je hem net uit het plastic had gehaald? Heb toch wel een paar optaters gehad 8)7
Inmiddels niet meer gelukkig ;)

[Reactie gewijzigd door wootah op 12 mei 2015 17:21]

Ik ken het gevoel, en het is soms lastig in te schatten wanneer een dergelijk secundair aspect nu voldoende/onvoldoende is. Met genoeg drama-kastjes in het achterhoofd is alles boven de 100 eur al snel genieten, en na een paar smalle kasten is een dergelijke tower al snel een genot met kabelmanagement :D
Prachtige review, je geeft met deze review weer hoe makkelijk iets moois te maken is , denk dat veel users die zulke systemen zagen er al hoofdpijn van kregen met nadenken van hoe maak ik dit ooit ? Nou zo dus :) Foritain masterclass. _/-\o_
Wat moois hoeft inderdaad niet echt complex te zijn, zelfs een GPU koeler vervangen kan een aap met twee linker handen (kennelijk! :D)

Vind het één van de mooiere eindresultaten van een case-review, maar tevens één van de meest eenvoudige builds om te maken ook. Pas bij custom water komt er echt wat meer tijd bij kijken. Ik ben soms meer tijd kwijt aan een kleine case waar kabelmanagement tricky is, want dat was hier 5 minuten, wat tie-raps, en het achterpaneel er terug op knallen :D
als je die onderste FAn van die VGA X41 omdraaid , heb je dan geen betere Flow in je kast ? Koele lucht komt immers vanuit onder..

of zijn die fans niet geschikt om aan te zuigen ?
weet niet of het de results beiinvloed..
De intake aan de voorkant is best pittig, dan kan je normaliter best boven/onder lucht er uit drukken. Omdraaien kan wel, en (let op: dit is een vermoeden) ik zie niet waarom die fan niet in een pull opzet kan (er zitten tensotte extra schroeven bij voor een push-pull config). Maar dan 1) ziet het er minder mooi uit, en 2) ga je warme GPU lucht je behuizing in blazen, dan moet die lucht ook weer achter of boven (via je cpukoeler) de behuizing uit.

Stiekem was het vooral het feit dat de fan er zo ook mooier uit ziet dat ik het wel prima vond :D
precies, dat bedoelde ik dus te zeggen !
Een mooie all-in-one review. Je denkt een kastreview te zien en dan komen er nog leuke koelers en een fancontroller voorbij.
De kast is ook erg mooi met al die witte elementen en een complete schroevenset.
Ik moet ook een beetje afwisseling zoeken af en toe natuurlijk he :D

Krijg je nu al zin om een echte game-pc te bouwen?
Ik heb nog een mooie Asrock Core 100HT-BD staan hoor. Dit systeempje van 5 jaar oud en zonder extra grafische kaart, kan ik Diablo 3 op zich wel goed spelen (al zeg ik het zelf). :)

Al zou een gamepc met "Bit-mining" mogelijkheden wel interessant zijn (of is dat al achterhaald met consumenten hardware) ;)
Hoi Kiswum, en welkom in 2013 ;)

Tot zo ver ik weet is consumenten mining voorbij.

Als dat ding D3 draait, draait ie ook CS:GO :D Later potje doen? :D
Wat een geweldige NZXT build. Het enige dat ik erg jammer vind is de kleine GPU backplate. Als NZXT daar nou een grote witte backplate van had gemaakt zou dit er echt geweldig uitzien.
O ja... de review is natuurlijk ook weer heerlijk om te lezen. Ik vind het alleen jammer bij de Phantom reeks dat het front niet symetrisch is. Ik had de air intake graag zonder schuin stuk gezien. Meer zoals de Lexa S of Hades, maar dat is smaak.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. De GPU koeler had een mooie grote backplate van NZXT moeten krijgen en de enige reden dat ik de Phantom modellen niet mooi vind is de halve air intake. Heb zelf de Lexa S gehad en die symmetrie hiervan zag er geweldig uit. Naar mijn mening zouden ze dit ook bij de Phantom moeten doen. Zou er toch gelikter uitzien.

Verder weer een machtig geschreven Foritainnetje (nog ff en het wordt een zelfstandig naamwoord voor perfect geschreven review).
Dank jullie beide voor de complimenten.

Behuizingen blijven een kwestie van smaak natuurlijk. Gezien het product de naam Phantom draagt had ik zelf zeker niet verwacht (of gewild) dat één van de dingen die een Phantom herkenbaar maakt aangepast zou zijn. Producten als de H630, H440 of S340 zijn leuke voorbeelden dat NZXT ook wel strakke kasten maakt, maar een Phantom heeft voor mij die schuine uitsnede, en een stevige hoeveelheid gevormde plastic kappen.

Mbt de G10 backplate. Op zich lijkt een full cover mij ook tof, maar dan zitten ze met een compatibiliteitsissue. De G10 is nu compatible met het gros van de recente Nvidia en AMD kaarten, een grote backplate is dat niet. Is het dan niet eenvoudiger om gewoon zelf een geschikte backplate voor je GPU bij te bestellen?
Daar heb je inderdaad een punt, maar het was mooi geweest als NZXT op een of andere manier een soort van grote universele backplate zou ontwikkelen bij dit soort keoelers. Of een grotere dan meegeleverd.
Het schuine stuk is inderdaad Phantom eigen, maar dat is de rest van de behuizing eigenlijk ook wel. Zou graag een mod zien van iemand die dat deel ook ff aanpakt hahaha.
Betwijfel dat het zal gebeuren, maar mocht het ooit komen ontvang ik het met open armen :D

En een leuk idee voor een mod, maar dan zit je bij mij helaas verkeerd :D
Leuke en informatieve review zelfs een beginner als ik snapte het ;). Ik persoonlijk zou knettergek worden van de verlichting maar dat is een kwestie van smaak.
Dank je :D En dat is ook zeker het doel: leesbaar houden voor mensen die er niet dagelijks mee bezig zijn! Fijn dat dat lijkt te kunnen.

En wat smaak betreft, maar goed dat er wat te kiezen is toch? :D
ow ja zekers en ik vind het echt een prachtige kast en een mooie build daar valt echt niks op aan te merken.
Hooi Foritain,

Zoals gewoonlijk een geweldige review en O M G wat een beest van een kast.
Ik wou even 2 dingen zeggen :
Ten eerste : Dankjewel voor de uren lange leesplezier telkens wanneer ik op stage zit met jouw geweldige reviews. Echt waar het is heerlijk om te lezen en om die prachtige foto's te zien.

Ten 2e : zodra je begint over de bovenkant van de kast zeg je dat er 2 USB 2.0 porten zijn. Bedoel je niet 2 USB 3.0 porten ?
Hay! (fever, hatsjoe, hoera het is voorjaar!)

1) graag gedaan, ben blij dat ik je op deze manier wat vermaak kan geven :D

2) Correct, ik zal dat (en een paar andere kleine dingen) binnenkort nog even aanpassen. Meer dan 2 USB 3.0's zal je normaliter overigens niet zien, de meeste mobo's hebben daar tenslotte de interne headers niet voor.
Dat is zeker waar over die USB ports.

Ik had nog wel 1 vraag. Waarom had je die waterkoeling van de videokaart onderaan geplaatst ?
Te weinig plek ( lijkt me stug met zown kast ) of gewoon makkelijker ?
Ach, vond het wel mooi zo! :D Geen andere reden dan dat.
Mooi is het zeker weten ! Ik kijk weer door die foto's en zit te kwijlen bij die kast :*) :*)
Als ik het geld had dan had ik hem direct gehaald.
Volgens mij is dat de bedoeling van dit soort cases, aanmoedigen tot grotere uitgaven :D
Haha dat is waar.
Ach misschien als ik een baan heb gevonden ( Vandaag te horen gekregen dat ik geslaagd ben dus arme studenten tijd is over nu is de tijd gekomen van arme werkeloze ) dan ga ik hem kopen of iets in de trend van dat :)
Maar nogmaals je reviews zijn geweldig en de foto's zeker ook !
Keep up the good work man !!!!
Thanks :D Graag gedaan ook.

Maar niet in de schulden werken voor een pc behuizing he ;)
Poehpoeh, gelukkig komt mijn nieuwe muis binnenkort binnen. Want het scrolwieltje op mijn huidige pricewatch: Razer DeathAdder (3500dpi) is gewoon echt overleden. Of dat komt door jouw mooie en uitgebreide reviews weet ik niet, maar ze zullen ongetwijfeld medeplichtig zijn.

Erg prachtig. Ik zie een nieuwe review van de maand! :)
Mijn aandelen in muizenfabrikanten doen het best aardig volgens mij ;)

Dank je voor de #tweakerbromance lovende woorden en je nominatie! :D Zou liegen als ik zou zeggen dat ik er niet een beetje trots op ben ;)
Ben spontaan vergeten de review te lezen na het zien van de plaatjes :+
Dus maar nu overnieuw beginnen :D

top review :D
:D Dan moet je het meeste in elk geval al weten, probeer ook te zorgen dat snelle-scrollers een goed beeld krijgen ;)

En zoals altijd: dank je :D
Die kast. Die GPU koeler. Dat moederbord. :9~

Een minpuntje:
Het blijft een hoop geld voor een behuizing, en voor dit bedrag is praktisch elke andere behuizing om de markt een concurrent.
Om = op :+ Maar dat is mierenneukerij, en het enige foutje dat ik heb gevonden in deze prachtige review _/-\o_

+3 :D
Ik weet niet zeker hoe het er komt, maar na het lezen van deze review zit er een noemenswaardige hoeveelheid kwijl op mijn scherm.. :+ :9~

Hierbij nomineer ik je voor de Nobelprijs voor de Casereviews + Review der maand! :*)

Maar... waar is het +4 knopje?! :'( :(

[Reactie gewijzigd door Pwuts op 17 april 2015 14:06]

Putz Putz! heb je weer een mooi schoon scherm! :D

En dank natuurlijk, zo hoor ik het graag! :D

+4 knop zit hier geloof ik :D Productreview van de Maand: nomineren april 2015
*grinnik* :P

Alstu, ik ben nou eenmaal verslaafd aan je reviews dus dan moet ik wel zorgen dat je ze blijft schrijven. ;)
Dank je, waardeer ze zeker! En geen paniek, er komen er nog genoeg aan! :D
Paar kabeltjes erbij :D Moet eigenlijk wel 16GB in, maar dan ben je idd richting de 1600 euro en dan heb je zo'n bakbeest :D